Gå til innhold

dugnad mot voldtekt


waco

Anbefalte innlegg

Jeg leste en kommentar fra heidi lundei aftenposten hvor hun mente at samfunnet må ha en felles dugnad mot voldtekt.

Selv en mann som meg som aldri involverer seg i situasjoner som fører til voldtekt skal altså ansvarliggjøres. I dette samfunnsproblemet.

La oss si at du som jente er ute på byen sammen med en venninne. Denne venninna di er respektløs av natur og liker å gjøre som hun selv vil. Dere er fulle, men venninnen deres er mer full enn deg selv.

Så møter dere på noen fremmede asylsøkere, de ler og skøyer og er virkelige gøyale, dere får absolutt lyst til å være med dem hjem til asylmottakket for å spille backgammon og ludo med brennvin! På utestedet legger du imidlertid merke til at disse negerne driver og visker og tisker til hverandre.

Du får en dårlig magefølelse fordi du ser at disse rusa mennene snakker til hverandre på sitt eget språk og du har en liten mistanke om at disse mennene har en litt annen hensikt enn å bare gi dere gratis drikke.

Derfor sier du nei til å bli med dem på asylmottaket for å drikke gratis drikke og spille klespoker.

Venninna di sier ja. Selv om du forteller disse fremmede at venninna di ikke skal være med fordi hun ikke får lov begynner hun å skrike og skjelle deg ut. Hun gjør som hun vil hun nemlig. Ingen bestemmer over henne, det har hun nemlig lært. Og uansett hva som skjer så er det uansett ikke hennes skyld heller, det har hun også lært.

Dagen etter forteller venninna di at hun har blitt voldtatt. Heldigvis er det ikke hennes skyld kan hun blid og glad fortelle deg, for uansett hva en gjør så er man alltid uten skyld når det kommer til voldtekt. Og de eneste som har skyld er disse slemme mennene som skal få masse år i fengsel sånn at de endrer atferd. Å endre atferd behøver ikke jenta!

Er ikke det ganske krenkende og provoserende for deg som faktisk tok noen forhåndsregler og vite at det bare var flaks eller uflaks som avgjør hvorvidt en blir utsatt for handlinger som kan oppfattes som overgrep?

Hva annet kan en mann gjøre i disse ”dugnadtider” mot voldtekt enn å fortelle folk at det er mellom 03 og 06 om morningen blant negere og kvinner som flyr ute på natta? Og at denne debatten har egentlig ikke noe med meg å gjøre, så allikevel blir jeg mer ansvarliggjort enn kvinnenes egne handlinger? Jeg som ikke er tilsede en gang.

Nei, hva sier dere? Er det alle menn sin skyld at noen få enkelte kvinner opplever ubehagelige situasjoner med noen få menn? Kanskje det er alle kvinners skyld at noen få kvinner puler på tyrkere når de er på ferie også? I denne samme generaliseringsformen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Nei, hva sier dere? Er det alle menn sin skyld at noen få enkelte kvinner opplever ubehagelige situasjoner med noen få menn? Kanskje det er alle kvinners skyld at noen få kvinner puler på tyrkere når de er på ferie også? I denne samme generaliseringsformen?

Er det alle menn sin skyld at noen få enkelte kvinner opplever ubehagelige situasjoner med noen få menn?

Nei.

Kanskje det er alle kvinners skyld at noen få kvinner puler på tyrkere når de er på ferie også?

Nei.

Utover det klarer jeg ikke helt se problemstillingen din.

Hvis noen voldtar er den den som voldtar sin feil. Sånn er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg. Det beste på KG hittil faktisk. Enig med deg, vi jenter på ta forhpndsregler. Nå vet vi hvordan dette her foregår, og av (oftes) hvem, bør vi ikke da ta avstand fra dem? Om ikke mindre ta litt ansvar selv.

Men mange av oss er så for et mulitikulturellt samfunn, og om vi i det hele tatt sier at en bør passe seg, så er man rasist. Dette er et ømfintelig tema, og noe som er diskutert mye i min vennekrets. Jeg er glad at de fleste av mine venniner har sjønt dette, en blir ikke med en fremmed asylsøker/innvandrer eller hva man skal kalle det, hjem. Nei, så begår ikke alle voldtekter, men noen gjør det og det er vårt ansvar å ta forhpndsregler. Ikke alle tigre dreper mannesker heller, men du går ikke inn i et bur med 4 tigre bgare for å sjekke stemningen gjør du vel? Om du så gjør, vel, da har du ikke min symptati jaffal. Fordi vi har fortalt deg at det der bør du virkelig ikke gjør, det er farlig og du kommer til å bli skadet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg waco. Man kan bruke hodet og tenke litt på at ikke alle er like snille.

Ei jente skal kunne springe naken rundt i byen uten at noen blir skadet, men sånn er det ikke dessverre. Blir man med et par fremmede menn i pirattaxi, alene, drita og lettkledd, så er man rimelig tett i nøtta.

Litt ansvar for egen sikkerhet bør man ta.

Endret av capricorn74
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett typisk tema som aldri vil bli diskutert i offentligheten. Elefanten er i rommet, men ingen vil påpeke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Dette er ett typisk tema som aldri vil bli diskutert i offentligheten. Elefanten er i rommet, men ingen vil påpeke det.

Hva? Det er nå søren meg ikke min feil om en eller annen idiot hopper på meg og voldtar meg fordi skjørtet mitt er for kort etter hans standard! Drittsekker får faen meg ta ansvaret selv for at de er drittsekker!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bra her over.

Opptakten til en voldtekt er bygget på mange faktorer. Noen kan det potensielle offeret gjøre noe med før, under og etter. Andre faktorer er helt eller delvis utenfor kontroll.

I det siste har vi sett at to "entiteter" møtes mer eller mindre tilfeldig, mer eller mindre frivillig, og at den ene er beruset mens den andre er en iskald og forstyrret sjel med overlegen styrke og og en viss mengde mot. Den forstyrrede kan planlegge eller bare treffe på en mulighet og et offer tilfeldig.

For å kunne gjøre noe før ulykken er skjedd, må vi vite mer om hvordan de to tenker og handler, og hvilke tiltak som er mest effektive og varige.

Noen vil si at kvinner bør holde seg hjemme bak låste dører, murer og piggtråd, med alarmer, lyskastere og skytevåpen til beskyttelse.

Voldtekt er vold, og øker proporsjonalt med volden ellers i samfunnet. Dette kan bety at vi finner likheter mellom de ulike typer vold og de ulike voldsutøvere.

Det er også lett å se at utøverne har mye felles, like som ofrene har mye felles.

Gå systematisk til verks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Det er nå søren meg ikke min feil om en eller annen idiot hopper på meg og voldtar meg fordi skjørtet mitt er for kort etter hans standard! Drittsekker får faen meg ta ansvaret selv for at de er drittsekker!

Nå var det vel ikke bare kort skjørt waco siktet til. Det var være uforsiktig i det store og hele.

Man behøver ikke å oppsøke utrygge situasjoner liksom.

Nei, folk skal selvfølgelig ikke voldta fordi noen går lettkledd, men nå skal ikke folk kjøre hverandre ihel heller. Allikevel så vet vi at noen er uforsiktig og da ser vi oss for når vi går over gata.

Det er bare snakk om å være forsiktig med fremmede folk hvis jeg forstår waco riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trekker fram er ikke det debatten handler om, waco.

Den artikkelen handler om alle voldtekter, ikke bare overgrepsvoldtekter. Her er det snakk om alle de 20 voldtektene som blir anmeldt hver uke. Mange av disse overgrepene skylles andre ting, mange skyldes alkohol, og DER er det mye menn kan gjøre. Ikke ha sex med bevisstløse jenter, for eksempel. Det skjer, og det er fordi det holdningen ofte er at jenta har stilt seg i situasjonen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Nå var det vel ikke bare kort skjørt waco siktet til. Det var være uforsiktig i det store og hele.

Man behøver ikke å oppsøke utrygge situasjoner liksom.

Nei, folk skal selvfølgelig ikke voldta fordi noen går lettkledd, men nå skal ikke folk kjøre hverandre ihel heller. Allikevel så vet vi at noen er uforsiktig og da ser vi oss for når vi går over gata.

Det er bare snakk om å være forsiktig med fremmede folk hvis jeg forstår waco riktig.

Jeg er selvsagt klar over at det ikke er spesifikt korte skjørt Waco sikter til, jeg prøvde bare å eksemplifisere situasjonen.

Det er klart man skal forholdsregler ift. sin egen sikkerhet, men samtidig nekter jeg å la andres forvridde menneskesyn sette føringer på hvordan man skal te seg/kle seg, rett og slett den enkeltes frihet til å være seg selv på sine egne premisser.

Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og

for øvrig kan man gjøre hva man vil. Sitat Thorbjøn Egner.

That's my point.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Det er nå søren meg ikke min feil om en eller annen idiot hopper på meg og voldtar meg fordi skjørtet mitt er for kort etter hans standard! Drittsekker får faen meg ta ansvaret selv for at de er drittsekker!

Ehh. Ingen som har påstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er voldtekt. Gjerningsmannen er ansvarlig.

Selv om jeg feks. skulle bevege meg ute på natta alene kledd halvnaken og beruset og noen drepte meg, er det fortsatt drapsmannen som er ansvarlig. Det som irriterer meg mest i debatten om offerets eget ansvar er at den oftest bare opptrer i voldtektssaker, og dermed stiller spørsmål ved menns RETT til å voldta dersom noen bare er uansvarlig nok ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler desverre på at holdningskampanjer vil hjelpe da man kun gjentar det alle vet fra før av. De som voldtar vet nok at det de gjør er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du trekker fram er ikke det debatten handler om, waco.

Den artikkelen handler om alle voldtekter, ikke bare overgrepsvoldtekter. Her er det snakk om alle de 20 voldtektene som blir anmeldt hver uke. Mange av disse overgrepene skylles andre ting, mange skyldes alkohol, og DER er det mye menn kan gjøre. Ikke ha sex med bevisstløse jenter, for eksempel. Det skjer, og det er fordi det holdningen ofte er at jenta har stilt seg i situasjonen selv.

i den artikkelen påpeker det at menn flest må ta samfunnsansvar for noe som bare hører til de få.

Nå tar jeg ansvar ved å fortelle en historie om hvordan ting kan unngåes, og det handler om å ta ansvar. Og hva gjør du da? Skylder på menn flest selv om kanskje 99% av menn er imot voldtekt, men kanskje 80% av alle damer synes det er stas og bli sjekket og sjarmert av en fremmed mystisk bajas på gata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei jeg legger til en liten repetisjon over hva jeg mener og ikke hva alle andre mener at jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...