Gå til innhold

Crossfit


Rayanne

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med crossfit, og kan si om de er fornøyd eller ikke, og hva slags utbytte dere har fått av det? Vurderer å prøve det, siden jeg synes høy intensivitet og variasjon høres bra ut, men er litt skeptisk til alle disse trendy treningsformene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen her som har erfaring med crossfit, og kan si om de er fornøyd eller ikke, og hva slags utbytte dere har fått av det? Vurderer å prøve det, siden jeg synes høy intensivitet og variasjon høres bra ut, men er litt skeptisk til alle disse trendy treningsformene som dukker opp.

Jeg trener Crossfit. Det er hardt og det gjør vondt, men det blir litt mindre jævlig hver gang.

Jeg har bare drevet med det i overkant av en måned, men hittil er jeg veldig fornøyd.

Timene er godt strukturert, og der jeg trener er instruktørene godt utdannet (ikke bare kurset). Det er få deltagere per time (maks 12 der jeg trener) noe som gjør at instruktøren har god tid til å følge opp.

Øvelsene er først og fremst funksjonell styrke og kondisjonstrening (en slags hiit) og noen økter minner om tabata-intervaller om du har vært borti det.

Det er også en del økter med tung styrketrening og økter med teknikkterping. Noen steder har også økter for mobilitet.

Jeg liker det og kommer til å fortsette med det. Jeg slipper å planlegge økter og det tar ganske kort tid (1 time med oppvarming og tøying). Miljøet er ganske bra og det er ikke bare gutter.

Ulempene er at det kanskje er litt vanskelig å måle progresjon siden det går lang tid mellom øktene, men det går an å logge manuelt eller på internett. Det er også veldig tungt og belastende for kroppen så de fleste trenger en del restitusjon. Det er de som trener dette hver dag, men det vil jeg ikke anbefale før man er på et veldig høyt nivå.

Du blir ikke noe maratonløper av å trene dette, men det er vel kanskje ikke målet heller.

Det kan også nevnes at det er fort gjort å bli litt ivrig i selve økten slik at man kan skade seg om man ikke konsentrerer seg. I tillegg er gnagsår i håndflatene eller sår på armer og bein relativt vanlig når man tar litt i.

Kort oppsummert: Prøv en uke. Du kommer sikkert ikke til å like det underveis, men det er sykt artig etterpå. Jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med oppfølging av teknikk under øktene? I omtrent alle videoene jeg har sett så virker det som om teknikken går ut av vinduet til fordel for å klare å skvise ut så mange repetisjoner som mulig mot klokka, og det til og med i de litt mer krevende øvelsene som f. eks markløft og skulderpress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med oppfølging av teknikk under øktene? I omtrent alle videoene jeg har sett så virker det som om teknikken går ut av vinduet til fordel for å klare å skvise ut så mange repetisjoner som mulig mot klokka, og det til og med i de litt mer krevende øvelsene som f. eks markløft og skulderpress.

Teknikkmessig er markløft og skulderpress enkle øvelser i forhold til andre som clean & jerk, snatch, pullup med kip, kettlebell swing osv. Man velger jo gjerne vekt som man vet man vil komme et stykke med. Ingen vits å ende i failure etter 5 reps. Så i utgangspunktet skal man ikke få alvorlige skader om man gjør 2 av 50 reps feil.

Der jeg trener går instruktøren gjennom øvelsene før WODen og under WODen går de rundt og følger med. Det er ofte de kommer med innspill som "ikke så dypt når du løfter" eller "husk å spenne ryggen" eller "huske å puste nå da!".

Nå vet ikke jeg hvilke videoer du har sett, men de fleste skikkelig gode utøvere klarer å holde teknikken ganske lenge, men før eller siden svikter jo alle. For gått trente utøvere er ikke dette så farlig siden de ikke bruker maksvekten når de holder på med en WOD.

Dette er viktige spørsmål du tar opp, og det vil sikkert variere fra senter til senter. For ev nybegynnere vet jeg at flere av senterne arrangerer nybegynnerkvelder og kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Legger inn denne på toppen, disse er jo ment til å være noen av de beste i verden (?), men se på markløften fra f. eks 1:40.

Se fra f. eks andre settet med markløft

Det finnes mange eksempler, trenger ikke linke til alt :)

Jeg liker veldig godt tanken bak at man bruker baseøvelser i alt, trener store muskelgrupper samt lærer vanlige folk øvelser som faktisk funker. Stiller meg bare veldig tvilende til at man kan trene 5 stk eller mer (eller tre for den sakens skyld) til å gjøre disse øvelsene samtidig, samt klare å holde et jevnt over godt nivå teknikkmessig.

Syns ikke det er så hyggelig å se på når det er viktigere å presse seg gjennom repetisjonene med grusom teknikk, enn å gjøre øvelsene riktig.

Finnes sikkert steder hvor de gjør det riktig og ting er bra, jeg velger å tro at ikke alle gjør "feil" eller slurver med teknikken.

Endret av Spøkelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Legger inn denne på toppen, disse er jo ment til å være noen av de beste i verden (?), men se på markløften fra f. eks 1:40.

Se fra f. eks andre settet med markløft

Det finnes mange eksempler, trenger ikke linke til alt :)

Jeg liker veldig godt tanken bak at man bruker baseøvelser i alt, trener store muskelgrupper samt lærer vanlige folk øvelser som faktisk funker. Stiller meg bare veldig tvilende til at man kan trene 5 stk eller mer (eller tre for den sakens skyld) til å gjøre disse øvelsene samtidig, samt klare å holde et jevnt over godt nivå teknikkmessig.

Syns ikke det er så hyggelig å se på når det er viktigere å presse seg gjennom repetisjonene med grusom teknikk, enn å gjøre øvelsene riktig.

Finnes sikkert steder hvor de gjør det riktig og ting er bra, jeg velger å tro at ikke alle gjør "feil" eller slurver med teknikken.

Så ikke bra ut det.

Det er ikke sånn det ser ut på treningene jeg går på. Videoene du linker til er fra konkurranser og der presser de seg til det ytterste. Teknikkfeil ser man også i andre vektløftingskonkurranser og andre idretter. Det er sånn det blir under konkurranse i blant.

Normale medlemmer kjører ikke det tempoet og trenerne har fokus på teknikk. De vil jo at medlemmene skal forbi medlemmer lengst mulig.

Jeg råder deg til å prøve det og se selv før du gjør opp en mening. Ikke alle liker det, men det er en ærlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent Crossfit i ca ett år nå og kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til noen andre former for trening.

Jeg har lært så utrolig masse på dette året, har blitt sterkere og mer smidig. Det er en fryd å merke fremgang på de ulike øvelsene og oppfølgingen fra trenerne er helt fantastisk! Ja, man kan alle gjøre feil på øvelser når man blir gira. Men jeg opplever det som om trenerne er veldig flinke til å korrigere feil og stoppe deg litt opp å gå gjennom alt med deg en gang til.

Miljøet i Crossfiten er også helt unik! Jeg føler alle som trener på senteret er mine venner og kan snakke med samtlig. Vi heier og pusher hverandre og vi venter til alle er ferdige før vi går hjem.

Anbefaller deg virkelig å prøve det ut hvis du har mulighet for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste videoen:

Så har du markløftene på 2:38 på den andre deltakeren, de ser i motsetning til hun første veldig bra ut. Du kan se at hun starter øvelsen med ryggen, og ikke armene, som hun første. Men her er det jo en forutsetning at man fokuserer på å gjøre det riktig først og fremst.

Sånn litt på siden kan jeg si at det er mange som bare trener tungt som har elendig teknikk også. Jeg tror mange reps gjør at man får mer øvelse og kanskje derfor lærer øvelsen å kjenne bedre. Alle som trener styrke har godt av å ta en runde lettere vekter innimellom, for å terpe teknikk og "kjenne etter" skikkelig. Det er jo mye tyngre å gjøre noe rett, enn å nødvendigvis ha så driiiiitunge vekter (og jeg ser MANGE som gjør denne feilen!) så det er ikke nødvendigvis sånn at man nesten må knekke nakken for å få muskelframgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en helt JÆVLIG økt i dag, men det var sykt gøy.

18-15-12-9-6-3 reps for time of:

35/25 kg Squat clean

Double-unders

35/25 kg Deadlift

24/20” Box jump

Begin each round with a 50 meter Bear crawl.

Time cap 25min.

(vekten er oppgitt for gutter/jenter. Så det er ikke snakk om tunge vekter, men nok reps til å slite ut enhver!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...