Gå til innhold

Hvor mye søvn trenger dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger minimalt med søvn.

Har sovet 2 timer siden natt til fredag, er pigg som bare det.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skal være noenlunde oppegående trenger jeg mellom 12 og 18 timer søvn.

Skrevet

Jeg er nattmenneske. Kommer meg aldri i seng før nærmere to. Står da opp rundt sju. Det medfører en middagslur på 2,5-3 timer.

Skrevet

Jeg trenger 8 timer for å fungere ordentlig. Men får sjeldent noe mer enn 5-6 timers søvn. Jeg bare klarer ikke å legge meg tidlig. :/

Skrevet

8 timer er for meg helt optimalt :)

Klarer meg med 5-6 timer om det kniper en natt, men ikke over flere netter på rad.

Skrevet

7/8 er fint :) Kan klare meg med noe mellom 4 og 6, men ikke mange netter i strekk.

Skrevet

20 timer i uka.

Skrevet

Minst 9 timer, jeg elsker å sove. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Minimum er 9 timer. Optimalt er 12 timer. Før var det optimalt med 9 timer, men etter jeg fikk kyssesyken i voksen alder har jeg fått et større søvnbehov. Da jeg ble syk sov jeg 22 timer i døgnet en lang stund, så har det sunket gradvis, men stagnert på 12.

Skrevet

Minimum er 9 timer. Optimalt er 12 timer. Før var det optimalt med 9 timer, men etter jeg fikk kyssesyken i voksen alder har jeg fått et større søvnbehov. Da jeg ble syk sov jeg 22 timer i døgnet en lang stund, så har det sunket gradvis, men stagnert på 12.

Du kunne med fordel forsøkt sentralstimulerende. 12 timer er forbasket mye.

Skrevet (endret)

Du kunne med fordel forsøkt sentralstimulerende. 12 timer er forbasket mye.

Det er som følge av at jeg var svært syk over en lang periode. Jeg er ennå ikke 100% frisk, så kroppen trenger fortsatt mer søvn enn normalt. Jeg har i tillegg en søvnforstyrrelse (forsinket søvnfasesyndrom), og ingenting av medisiner eller behandling har hatt noen særlig effekt, hverken på tidspunkt eller mengde :)

Endret av Antlers
Skrevet

Du har forsøkt modafinil?

Skrevet

Du har forsøkt modafinil?

Når det gjelder det økte søvnbehovet har jeg fått beskjed av legen om at det er normalt, situasjonen tatt i betraktning, og at jeg ikke skal forsøke å presse meg selv på noen måte der. Kroppen bestemmer selv når den evt. har behov for mindre - noe den også har gjort, siden jeg som sagt har gått fra 22 til 12 timer (9 med litt anstrengelse når det er nødvendig).

Når det gjelder søvnforstyrrelsen har jeg forsøkt sovepiller og innsovningstabletter, som ikke hadde noen effekt overhodet. Melatonintabletter som ikke ga meg annet enn grusomme bivirkninger. Lysterapi ga meg bittelitt mer energi på dagtid, men hadde null effekt på døgnrytmen. Kronoterapi fungerer i noen dager, før jeg automatisk spretter tilbake til "normalen".

Modafinil tror jeg nok dessverre ikke er noe for meg, med tanke på avhengighetsproblematikken, prisen, og ikke minst at alvorlig grad av forsinket søvnfasesyndrom omtrent er umulig å behandle, så da sitter jeg bare igjen med bivirkninger. Ikke har jeg blitt anbefalt det av søvnspesialist heller.

Bruk av søvnmedisiner over lengre tid kan tvinge søvnmønstret på plass. Dette fungerer ikke for alle og er ikke en god løsning pga. bivirkninger som avhengighet, depresjon, angst, kvalme og varig søvnmangel. Medisiner som modafinil (markedsført som blant annet Provigil, Vigil og Modiodal) kan brukes i tillegg for bedre våkenhet på dagtid; modafinil er godkjent i USA for skiftarbeidere i arbeidstiden.

Siden det bare er én produsent (Organon) er Modafinil et meget dyrt produkt, det kan ikke skrives på folketrygdens regning. Prisen for en mnd bruk med de variasjonene som felleskatalogen har for dosering fra 1 til 4 tabletter daglig, taes om morgenen. Prisen for en mnd bruk blir da et sted mellom 800kr-2800kr
Skrevet

De siste årene har man faktisk hatt anledning til å søke om refusjon for modafinil. Dog vil jeg tro at modafinil for din sykdom er litt off-label i Norge, men om legen din mener du har nytte av det får du sikkert refundert utgiftene.

Personlig bruker jeg modafinil off-label av helt andre grunner, men da i Sverige. Har aldri kjent en eneste bivirkning, bare vært betraktelig mer konsentrert og våken.

Skrevet

Modafinil er for øvrig heller ikke avhengighetsskapende.

Gjest Katten.
Skrevet

Mitt døgn varer i 30 timer, og foretrekker å sove rundt ti av dem.

Skrevet

Gjennom hele vgs sov jeg bare 5-6 timer i hverdagene og 8 i helgene, og klarte meg helt fint. Nå i det siste har jeg hatt et utrolig søvnbehov, veldig irriterende! Kan sove alt fra 9 til 14 timer. Har en ryggprolaps da, mulig den stjeler mye energi.

Skrevet

De siste årene har man faktisk hatt anledning til å søke om refusjon for modafinil. Dog vil jeg tro at modafinil for din sykdom er litt off-label i Norge, men om legen din mener du har nytte av det får du sikkert refundert utgiftene.

Personlig bruker jeg modafinil off-label av helt andre grunner, men da i Sverige. Har aldri kjent en eneste bivirkning, bare vært betraktelig mer konsentrert og våken.

Litt av problemet med forsinket søvnfasesyndrom er at leger flest vet svært lite om det. Fastlegen min hadde ikke engang hørt om det før jeg kom med utskrift fra Wikipedia, og melatoninen hun skrev ut (etter anbefalnig fra spesialist) visste hun heller ikke noe særlig om - ikke så rart kanskje, med tanke på at det var tilnærmet null forskning på melatonin og eventuelle bivirkninger ved langtidsbruk på det tidspunktet. Har slitt med dette fra tidlig barndom, men alltid blitt avfeid med "nei, beklager det finnes ingenting som stemmer overens med symptomene du beskriver" fra alle leger jeg har vært hos. Det var faktisk ren flaks at jeg kom over denne informasjonen mens jeg lette etter noe helt annet.

Jeg ble henvist til søvnutredning, og det var ikke tvil om at det var FSFS jeg hadde - klassisk eksempel. Men selv om de var aldri så flinke til å komme med konklusjoner basert på målingene, var de relativt blanke på behandling. Søvnspesialisten kunne f.eks ikke fortelle meg noe mer enn det jeg allerede hadde lest på Wikipedia. Informasjonen de ga meg andre gangen jeg var der, var i tillegg utdatert. Metoder som er mye brukt i USA (med langt bedre resultater enn metoder som brukes i Norge) hadde de ikke engang hørt om!

Jeg snakker da om ting som at blått (LED) lys har langt bedre effekt enn phillipslampen med hvitt lys som jeg fikk utdelt. Briller med gul tint i glasset kan brukes de siste 2-3 timene før sengetid. De blokker ut blålig lys fra f.eks TV, PC-skjerm og enkelte lyspærer, som gjør oss mer våkne, noe som ikke er så fordelaktig før sengetid. Er man mer ekstrem (noe mange av de med alvorlig forskyvning være), kan man ha to sett med lys i hele huset. Om kvelden skal kun de svake fargepærene benyttes, for det kan faktisk være så ekstremt at en vanlig pære på 20 watt kan gjøre deg lysvåken etter en kjapp tur på toalettet.

Melatonin i den mengden jeg fikk, blir i USA regnet som overdosering, og man kan i tillegg få allergiske reaksjoner dersom man er allergisk mot visse typer pollen (noe jeg er). Jeg hadde i alle fall symptomer på begge deler. Melatonin skal heller ikke tas mer enn 4 uker i strekk (her er det litt delte meninger, men det spriker som regel fra 2 uker til 8 uker). Jeg fikk resept for 2 måneder, og det var meningen jeg skulle fortsette å få påfyll hver gang jeg gikk tom.... Det som har vist seg å ha best effekt får man dessverre ikke støtte til i Norge.

Jeg har lett for å få bivirkninger av medisiner. Får f.eks hallusinasjoner og intense mage og brystkramper av reseptfri noskapin hostesaft. Greit nok; det var artig med den ulveflokken som kom og ringte på døra, men magekrampene kunne jeg klart meg uten. Men nå sporer vi jo helt av her :fnise:

Skrevet

Mellom 8-10. Sover som regel mellom 8-9 timer i ukedagene. Legger meg tidlig hver kveld, men må prioritere det slit. Det er så vondt å være trøtt på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...