Gå til innhold

hund og avl


galskap

Anbefalte innlegg

hei! er det noen her som har god peiling på avl? jeg har en staffegutt på 16 mnd som jeg vurderer å låne ut til avl neste år, men vet ikke helt hvordan det foregår med tanke på betaling og slik. han er registrert i nkk og har stamtavle og slikt. skal røntge han for hd før evt avl på han så det er i orden. skal også ha en tispe av samme rase neste sommer som jeg vurderer å ha ett eller to kull på, men er ikke helt inn i alle regler og slikt. lest litt på nkk sine hjemmesider og det er vel det.. så derfor, noen som driver med avl som har skikkelig peiling på hvordan alt fungerer og burde være? vil være best mulig forberedt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er registrert sier du, men hva er det ellers som gjør at du mener at han er verdt å avle på? Skal du avle på en hund så bør du føle deg ganske trygg på at det er til rasens beste. Kjenner du rasen godt nok?

Hvis du skal avle på han, så må du også gjøre en grundig vurdering av både han og tisper som er aktuelle. Hvor godt kjenner du rasemiljøet?

Det er ikke sånn at man bare finner to HD-frie hunder og parrer dem. Avl er vanskelig, og jeg tror du har mye å lære før du i det hele tatt skal begynne å tenke på avl. Han er kanskje din første staff?

Staff er også en veldig vanskelig rase mtp mentalitet og helse. Har du kapasitet til å vurdere hva som er riktig og forsvarlig avl?

Det er også altfor tidlig å snakke om avl på en tispe du ikke har anskaffet ennå, du aner ikke om hun vil være egnet til det.

Jeg har fått inntrykk av at mange mennesker har bestemt seg for å avle allerede før man har fått hunden i hus, og det er sånn man avler ihjel raser som andre har brukt mange, mange år på å bygge opp. Du har et ansvar der.

Det er ikke reglene du skal tenke på, de er bare et minimum som du følge. Det du må bruke tid på er å lære om rasen og lære deg evnen til å vurdere hvilke kombinasjoner som er fornuftig å gjøre.

Endret av DBM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er registrert sier du, men hva er det ellers som gjør at du mener at han er verdt å avle på? Skal du avle på en hund så bør du føle deg ganske trygg på at det er til rasens beste. Kjenner du rasen godt nok?

Hvis du skal avle på han, så må du også gjøre en grundig vurdering av både han og tisper som er aktuelle. Hvor godt kjenner du rasemiljøet?

Det er ikke sånn at man bare finner to HD-frie hunder og parrer dem. Avl er vanskelig, og jeg tror du har mye å lære før du i det hele tatt skal begynne å tenke på avl. Han er kanskje din første staff?

Staff er også en veldig vanskelig rase mtp mentalitet og helse. Har du kapasitet til å vurdere hva som er riktig og forsvarlig avl?

Det er også altfor tidlig å snakke om avl på en tispe du ikke har anskaffet ennå, du aner ikke om hun vil være egnet til det.

Jeg har fått inntrykk av at mange mennesker har bestemt seg for å avle allerede før man har fått hunden i hus, og det er sånn man avler ihjel raser som andre har brukt mange, mange år på å bygge opp. Du har et ansvar der.

Det er ikke reglene du skal tenke på, de er bare et minimum som du følge. Det du må bruke tid på er å lære om rasen og lære deg evnen til å vurdere hvilke kombinasjoner som er fornuftig å gjøre.

det er jo akkurat derfor jeg spør, fordi jeg sier selv at jeg ikke vet nok og vil vite alt om rasen, avl, linjer og alt som er viktig. er ikke noe som er forutbestemt her før jeg har fått satt meg skikkelig inn i hva avl går ut på og hva som er best i forhold til hannhunden min og evt tispa jeg skal annskaffe. er ikke noe must å avle, men det er noe som interesserer meg og noe jeg kunne tenke meg og prøve å bli flink på. og jeg kommer ikke til å være ufornuftig og bare hive meg uti det uten å vite hva det dreier seg om og hva man skal vite og kunne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo akkurat derfor jeg spør, fordi jeg sier selv at jeg ikke vet nok og vil vite alt om rasen, avl, linjer og alt som er viktig. er ikke noe som er forutbestemt her før jeg har fått satt meg skikkelig inn i hva avl går ut på og hva som er best i forhold til hannhunden min og evt tispa jeg skal annskaffe. er ikke noe must å avle, men det er noe som interesserer meg og noe jeg kunne tenke meg og prøve å bli flink på. og jeg kommer ikke til å være ufornuftig og bare hive meg uti det uten å vite hva det dreier seg om og hva man skal vite og kunne først.

Jeg har også en hannhund jeg kunne tenke meg å avle på. Er like uvitende som deg, føler med her jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med DBM. Sjansen for at du får både en tispe og hannhund, at begge er eksemplariske i forhold til hvordan rasen skal være og andre hunder av samme rase, og at de begge egner seg til avl, er liten.

At hunden er fri for hd, er bare en av mange punkter som skal være på plass med hundens helse. Har hunden f.eks litt dårlige tenner, skal den ikke avles på.

Du bør bruke en del år hvor du heller konsentrerer deg om å bli kjent med rasen, og selvfølgelig også må du ha muligheten til å ha mange hunder, og lære hver enkelt av dem godt å kjenne og se hvilke som egner seg bedre enn de andre (kanskje ingen av dem), før dette er noe å tenke videre på. Det er økonomisk kostbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i raseklubben,meld på utstillinger og prøver for din rase. Kom deg inn i miljøet- da vil du etterhvert få skikkelige svar på alle dine spørsmål.

Du vil også få vite om hundene dine har noe å videreføre rasen, kanskje andre også vil bruke hannen din i avl?

Det er spennende å finne passende hanne til tispen, det er spennende å se om det blir valper, hvor mange, kjønn etc- utrolig moro med valper.

MEN det er slit -

når valpene blir 5 uker gml, tisser -bæsjer-biter-ødelegger. Alle tlf fra valpekjøpere,med spørsmål om både det ene og det andre,besøk av alle til omtrent alle døgnets tider. OG belive me, folk forventer å se valpene løpe lykkelig rundt i huset ditt men det skal ikke være noen spor etter de. SÅ du blir god venn med vaskebøtta heheh

Men så utrolig gøy når man møter igjen en hund man solgte for 7 år siden og den er overlykkelig over å møte deg igjen. Og familien hansen som ikke kan få fullrost fido nok for slik en fantastisk flott hund.

Lykke:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så er det utgifter til veterinæren da (alle kurer osv) som man må legge av endel penger til :-)

Helt enig at det er lurt å komme seg inn i miljøet, stille ut hunden, få priser, bevis at hunden er god nok til å avles på og at den representerer rasen sin på en så god måte at man burde bruke den til avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...