Gjest Sølvpilen Skrevet 5. desember 2003 #1 Skrevet 5. desember 2003 Det er nødvendig å legalisere alt Rusmiddel og ikke BARE marihuana/hasj. Om det hadde vært et statlig utsalg, ville overskuddet gått direkte til forebygging og behandling av russkadde personer. I dag fungerer ikke behandlingsapparatet godt nok. Det ville også forhindret de store Narkotika Kartellene fra å smugle milliardbeløp ut av landet for å berike seg på andres undergang, gjennom menneskesmugling, hore traffikk, våpensmugling, finansierte drap, osv. alt du ikke kan forsvare. Om denne kapitalen hadde blitt flyttet fra det illegale markedet til mer kontrollerte former, som feks statlig utsalg. Ville vi stått mye bedre rustet mot problemet. Når vi øker strafferammer, og lager flere lover, masseproduserer vi bare kriminelle, noe som vi på sikt ikke er tjent med. Her er noen gode tiltak på hva som må gjøres for få en bedre forebyggelse mot rusmisbruk: Samfunnets arbeid med å redusere bruk av rusmidler starter med hvilke forhold vi tilbyr barn og unge. Vi bør fokusere på at: - Barn og unge må få økte muligheter til gode og trygge fritidsaktiviteter som ikke bygger på konkurranse og prestasjon. - Rusforebyggende arbeid blant barn og unge må bygge på inkludering av individer eller grupper som er i kontakt med rusmidler, ikke stigmatisering eller utelukkelse. Helsevesenet kunne utvidet betydelig med denne kapitaltilførselen som nå foregår i mørket, det ville blitt mer effektivt en det elendige tilbudet det gir i dagens <<Velferdssamfunn>>... Oslo har flere overdose dødsfall enn Amsterdam og det sier litt om villstyret i Norge.
Gjest Brunhilde Skrevet 5. desember 2003 #2 Skrevet 5. desember 2003 Årsaken til at Oslo har flere overdosedødsfall enn Amsterdam er bl.a. at det vanligste i Norge er å innta heroin med sprøyte, i Nederland røykes heroinen. Jeg tror ikke veien å gå er å legalisere narkotika - og jeg håper det ikke vil skje. Derimot ønsker jeg sprøyterom velkommen, og ser også nytten av at flere får tilbud om metadon. Men lagalisering av stoff? Nei takk!
Glitterchick Skrevet 5. desember 2003 #3 Skrevet 5. desember 2003 ... og hvor skulle staten kjøpt dopet fra? Narkobaroner i Russland, Søramerika og Asia? Og dermed finansiere whatever de bruker pengene på, som f. eks. prostitusjon og terrorisme? Å legalisere alt dop, selv i kontrollerte former er absolutt ingen løsning, bare en forflytting av problemet.
Gjest Emera Skrevet 5. desember 2003 #4 Skrevet 5. desember 2003 ... og hvor skulle staten kjøpt dopet fra? Narkobaroner i Russland, Søramerika og Asia? Og dermed finansiere whatever de bruker pengene på, som f. eks. prostitusjon og terrorisme? Å legalisere alt dop, selv i kontrollerte former er absolutt ingen løsning, bare en forflytting av problemet. Ja! :enig_animasjon: Eller vi kunne begynne å dyrke valmuer og cannabis i drivhus rundt om i det ganske land. Ja til gjenbruk av nedlagte småbruk!
la Flaca Skrevet 7. desember 2003 #5 Skrevet 7. desember 2003 ... og hvor skulle staten kjøpt dopet fra? Narkobaroner i Russland, Søramerika og Asia? Og dermed finansiere whatever de bruker pengene på, som f. eks. prostitusjon og terrorisme? quote] Morfar eide Løveapoteket i Trondheim, og solgte cannabis over disk da det fortsatt var lovlig. Så vidt jeg har fortstått ble plantene produsert i drivhus. Også i dag kjøper/ produserer apotekene feks. morfin og LSD, Ecstacy-liknende stoffer og amfetamin til medisinsk bruk, men dette lages under kontrollerte former på lab´en. Spørsmålet er om man skal la mannen i gata handle hva han vil, ikke at den norske stat skal være "langer"... PS: Personlig mener jeg verken det ene eller det andre når det kommer til legalisering.
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #6 Skrevet 7. desember 2003 Jeg er imot legalisering av hasj. For eksempel kan ingen land i verden bevise at deres legalisering har ført til færre brukere av narkotika, eller mindre problemer med dette. Alle land som har startet med avkriminalisering av narkotika har faktisk større problemer enn Norge. Det vises til veldig mange tvetydige resultater fra for eksempel Nederland, der dem som er for brøler ut fordelene,. selv om resultatene er fra tvilsomme ikke-representative undersøkelser. I Nederland har myndighetene dessuten ingen kontroll. Det er beregnet at det omsettes narkotika i Nederland for nærmere 100 milliarder norske kroner pr. år. Noen sier at hasj er mindre farlig enn alkohol, Dette er feil! fordi hasj og alkohol er to ulike rusmidler à og skadevirkningene avhenger av hvor ofte og hvor mye man får i seg. Begge deler er farlige og skadelige. Det er bare det at virkningene av hasj er vanskeligere å påvise, det vil si mange blir psykisk ødelagt, men man vet ikke om de hadde blitt det uansett. Det som er påvist er at hasjen vil utløse eller trigge psykiske lidelser som ligger under huden Noen påstår at ved legalisering vil smugling og ulovlig salg bli borte??... Men feks smugling av lovlige rusmidler som tobakk og alkohol er i dag et stort problem, med kriminelle organisasjoner som profitterende bakmenn. Andre påstår at Staten kan spare store beløp på å slippestraffeforfølgning av narkotikamisbrukere. Dette er også helt feil, fordi Statens utgifter i dag til behandling av rusmisbrukere er større enn utgiftene til straffeforfølgning. Hvis det blir flere brukere, så vil også Statens utgifter øke proporsjonalt med antallet. Nederland er et godt eksempel der det brukes store summer fra myndighetene relatert til narkotika, selv om de ikke bruker mye penger på straffeforfølging. Et forbud vil gjøre at et flertall av unge holder seg vekk fra narkotika. Et forbud sier også klart ifra at narkotika er farlig og at det ikke er ønskelig med et samfunn med rusmisbrukere. (funnet fra http://www.motgift.no/)
Gjest Sølvpilen Skrevet 7. desember 2003 #7 Skrevet 7. desember 2003 Du har rett når du sier at det ikke kan bevises at det gir mindre problem om det legaliseres, men du må se på alternativet. Fengslene i landet vil om få år bli sprengt. Problemet er at narkobaroner får masse penger og det er aldri de som blir arrestert, det er norsk ungdom som blir lurt til å pushe for dem. Så er det norsk ungdom som får livene sine ødelagt fordi Staten ikke tar De Som driver virksomheten, men alle løpeguttene. Når vi legaliserer Vil staten få enorme inntekter, og de vil lett kunne utkonkurrere mafia osv. på pris da de må legge penger i å smugle. Narkotika som er organisk er jo gratis å produsere som gartner, man planter et frø, venter til planten er voksen, så høster man. De Kjemiske bør produseres på statlig lab, da vil man også unngå <<utvanning>> av feks kokain med rottegift og andre stoffer som ikke er bra. Det gjøres av mafia i dag for å øke kvantumet slik at de kan få mer profitt, for det er alt de bryr seg om. De tenker ikke på alle de stakkarne som de sender rett til Helvete. Om staten kunne benyttet inntektene til økte behandlingstilbud for de som er så uheldig å faller utenom. Og gi dem oppfølging og en vei ut i arbeid. I motsetning til dagens elendige tilbud. Det er først og fremst barna som vokser opp og ser den mørketiden vi lever i som begynner å forske på rus. De kommer til en pusher som presser på med sterkere narkotika en feks bare marihuana, og derfor er det nødvendig med statlig utsalg. Du blir jo ikke presset til å kjøpe sterke sovemedisiner når du handler hostesaft på apoteket, snarere tvert i mot er det streng kontroll med hvem og hva som blir solgt, og sist men ikke minst en oversikt. Det er noe som er totalt fraværende i dag. Folk flest vet ikke hvor stort rus problemet er i ferd med å bli. Pass på barna deres om dere har dem Kjær. De første generasjoner som får oppleve dette vil få en prøvelse men på sikt vil kunnskaper økes og man vil ikke få fengsler som sprenges pga rusrelatert kriminalitet. Staten propoganda apparat holder folket i mørket og voltaire var nok litt tidlig ute da han proklamerte at mørketida var over. Opplysningstid my ass!!!
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #8 Skrevet 7. desember 2003 Nå vet jeg ikke helt om du er seriøs angående dette....Det virker for meg ikke slik.... Men sånn uansett finnes det bevis på at det i Nederland og i andre land med liberal narkotika politikk fremdeles er like mye utvanning og lignende av de narkotiske stoffene. Så vet ikke helt hvor du har argumentene dine fra. Er det bare dine egne intuitive tanker du har? Om man ser på Nederland som et prøveprosjekt, så taler alle resultater imot legalisering og liberalisering. Dessuten om fengselene blir sprengt, og de store bakmenn ikke blir tatt, bør penger og ressurser investeres på å ta disse bakmennene heller enn å investere ressurser på å bygge opp et statlig rusmiddelutsalg. Ressurser bør også investeres for å forebygge narkotikabruk, heller enn å bygge opp narkotikabruk. Tror du virkelig en stat vil symbolisere at det er ok å bruke dop?
waco Skrevet 7. desember 2003 #9 Skrevet 7. desember 2003 Brunhilde, du mener det er lurt å sette mennesker som bruker rusmidler på celler og fengsler? Minimaliserer man problemene da tror du? ------------- Glitterchick. Kjøpt dopet? Jeg forstår ikke hva du mener.... - Cannabisplanten brukes til å lage hemp (f eks pengeseddelen er laget av hemplanten cannabis), så det burde ikke være noen problem å skaffe cannabis for å røyke..... Cannabis kan dyrkes utendørs =) - Amfetaminer og benzodydpreperater kan enkelt fremskaffes på laberatorium. Ritalin og rohypnol er eksempler på dette. - Opiumsvalmuen og andre avatarter av heroin kan også fremskaffes kjemisk. F eks metadon. - Colaplanten kan lovlig selges i en del land i søramerika, f eks bolivia. Gliterchick, jeg synes det er litt leit at mennesker ikke har større kunnskaper, men allikevel meninger om et så alvorlig tema som dette. Mennesker som ønsker å straffe andre burde i det minste ha et minimum av informasjonsplikt! ..................... Emeraldine, en veldig god ide! =) -------------- CeNedra, vil du fengsle brukere av cannabis fordi at de ikke skal møte sterkere stoffer i fengsel? Eller er det at baksidene ved misbruk, f eks alzheimer og schizofreni minskes dersom man blir putta bak bur og får bøter? Kanskje glattcelle en natt eller ransakelse av sengetøy gjør disponible sykdommer mindre...? - Eller er det fordi at fengsel løser alt? Jeg lurer fælt på hva jeg har gjort deg, hvorfor ønsker du meg fengsel, mens jeg ønsker deg frihet?? Hva kommer det av? Hvorfor reiser jeg til spania fire ganger i året bare for å kjenne gleden og velbehaget det er å sitte på en terasse og røyke meg en feit joint uten å plage andre..... I SPANIA HAR IKKE GUERDA DE CIVIL lov til å ta husranskalse dersom mistanken er cannabis.... HVORFOR UNNER DU MEG IKKE DEN FRIHETEN??? HVA HAR JEG GJORT DEG??? Waco
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #10 Skrevet 7. desember 2003 CeNedra, vil du fengsle brukere av cannabis fordi at de ikke skal møte sterkere stoffer i fengsel? Eller er det at baksidene ved misbruk, f eks alzheimer og schizofreni minskes dersom man blir putta bak bur og får bøter? Kanskje glattcelle en natt eller ransakelse av sengetøy gjør disponible sykdommer mindre...? - Eller er det fordi at fengsel løser alt? Jeg lurer fælt på hva jeg har gjort deg, hvorfor ønsker du meg fengsel, mens jeg ønsker deg frihet?? Hva kommer det av? Hvorfor reiser jeg til spania fire ganger i året bare for å kjenne gleden og velbehaget det er å sitte på en terasse og røyke meg en feit joint uten å plage andre..... I SPANIA HAR IKKE GUERDA DE CIVIL lov til å ta husranskalse dersom mistanken er cannabis.... HVORFOR UNNER DU MEG IKKE DEN FRIHETEN??? HVA HAR JEG GJORT DEG??? Jeg sa ikke at jeg ville sette misbrukere eller brukere i fengsel! Nå må du høre etter Waco!! Brukere av feks hasj blir dessuten i Norge bøtelagt og ikke fengslet om de blir tatt med mindre doser. . Det syntes jeg er bra. Jeg sa at statelig utsalg er nytteløst, og de som er for legalisering bruker ofte Nederland som argument, mens de i virkeligheten har veldig dårlige resultater fra Nederland. Dessuten bør statelige ressurser brukes til behandling/forebygging av misbruket, eller til å ta bakmenn. Ikke til å fengsle brukere. Kun med behandling og forebygging vil man forhindre psykiske lidelser og andre effekter av rusmisbruk. For å nevne det så har jeg selv røykt hasj utallige ganger, og jeg ser ikke på det som farlig å gjøres iblant. Men på samme måte som jeg også røykte vanlige sigaretter i mange år og alltid egentlig var i mot at man skal selge det, er jeg i mot at man skal legalisere rusmidler ettersom det KAN OPPSTÅ forferdelige resultater for endel mennesker. Når noe KAN ha så forferdelige utfall, og man i utgangspunket ikke vet hvem, bør det være ulovlig. Den som ikke skjønner det, selv om en er bruker, misbruker eller ikke , virker for meg rett og slett veldig ignorant.
waco Skrevet 7. desember 2003 #11 Skrevet 7. desember 2003 Cenedra...forresten viser din inkompetanse at du ikke kan delta i diskusjonen, du bruker sigaretter og alkohol og tollere som et bevis for at legaliseringsprinisipp ikke fungerer. La meg fortelle deg hva tollkvote grenser er skapt for!! Den er laget til tollere!!! La meg gi deg et eksempel, Til danmark kan man fra 1.1.04 ta med seg 110 liter øl, 90 liter bordvin, 20 liter hetvin og 10 liter brennvin... + en kg tobakk... Til norge kan man ha 1 liter sprit, 1 liter vin og 2 liter øl.... + en kg sukker.... - Hvor trengs det tollere da? Norge eller danmark??? Ser du ikke selv at en stat lett som det er kan skape krimininalitet? At det er bare er lovene som avgjør hva som er riktig og galt? Er det logisk at Efedrin fåes kjøpt reseptrfritt på bensinstasjoner i usa samtidig som at den er på narkotikalisten i norge? Er det sunt at grønnsaken Khat som selges på grønnsaksboder i London er på narkotikalisten i norge??? HALLO!!!! HVOR ER LOGIKKEN I DAGENS narkotikapolitikk??? Blir man virkelig mindre paranoid dersom telefonen blir avlyttet? Waco
waco Skrevet 7. desember 2003 #13 Skrevet 7. desember 2003 Hmm..svaret mitt var ikke svaret på teksten din....
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #14 Skrevet 7. desember 2003 neivel.... :o Cenedra...forresten viser din inkompetanse at du ikke kan delta i diskusjonen, du bruker sigaretter og alkohol og tollere som et bevis for at legaliseringsprinisipp ikke fungerer. La meg fortelle deg hva tollkvote grenser er skapt for!! Den er laget til tollere!!!
waco Skrevet 7. desember 2003 #15 Skrevet 7. desember 2003 La meg oppsumere hvorfor det er farlig å ha slike holdninger du har.... =) I fjor ble 10 000 mennesker siktet i norge for brudd på legemiddelloven og brudd på narkotikaloven.... Dette er utrolige summer som blir stjålet fra rehalibiteringer og brukere.... Milliardbeløp spises opp av politiet, rettsvesenet og "oppfølgningsarbeid"... Det eneste jeg vil, er å være i fred...!!!! Jeg vil ikke bli fratatt førekortet...jeg vil ikke få bøter...jeg vil ikke BLI FORFUGLT!!! Fordi at dersom man forfølger mennesker blir dem gale over tid.... OG jeg merker det...sakte men sikkert... Jeg synes det er motbydelig at man får en ny røntgenmaskin på gardemoen til 2.6 millioner kroner, når det ikke kan hjelpe en eneste sjel... men istedet straffer mennesker....evnt nekter personen innreise senere.. Mennesker dør fordi dem svelger dop. Bakmennene...hvem er det egentlig??? Er det broren min som dyrker potten selv? Svar meg da...ivrige strafftilhenger... Hvorfor skal jeg få en bot fordi jeg liker å røyke hasj? Waco
waco Skrevet 7. desember 2003 #16 Skrevet 7. desember 2003 - Dersom man er imot legalisering er man også for straff. Jeg synes straff er den gale veien å gå. Det er nok her vi er uenige... =) Jeg tror ingen blir bedre av å få en bot og havne i strafferegisteret. Waco Jeg forstår hvorfor du tenker som du gjør, selv om jeg ikke er enig.
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #17 Skrevet 7. desember 2003 Du skal få en bot fordi det er ulovlig. Og fordi du burde visst at det er ulovlig slik at du ikke gjør det. Du burde skjønne at det er galt. Slik som du burde skjønne at det er galt om du hadde kun spist sjokolade til frokost, middag og til kvelds, men det skjønner de fleste, så da trenger man ikke gjøre det ulovlig. Om alle hadde skjønt at det var galt å stappe stoffer i kroppen som faktisk kan gjøre deg vondt, da og bare da hadde man ikke trengt lover. Dersom det faktisk var slik at alle folk som benyttet seg av hasj, faktisk var oppegående og ikke gikk fra bruk til misbruk, da kunne det vært lovlig. Om det var slik at man kun tok seg en joint eller vannpipedrag hver nyttårsaften og kun to-tre ganger ellers i året, da kunne det vært lovlig. Men ettersom mange ikke klarer å kontrollere det, og mange får problemer bør det ikke være lovlig. Dessuten var denne tråden om at staten skulle drive rus utsalg ikke om man skal putte småbrukerne i fengsel eller ei.
waco Skrevet 7. desember 2003 #18 Skrevet 7. desember 2003 Jeg synes ikke hasj burde vært ulovlig. Faktisk burde det vært forbudt å forby en plante. Argumentet ditt for at det skal være ulovlig er at noen tenker bedre over meg enn meg selv, forstod jeg deg riktig? Hvorfor svarer du ikke på; Er det logisk at Efedrin fåes kjøpt reseptrfritt på bensinstasjoner i usa samtidig som at den er på narkotikalisten i norge? Er det sunt at grønnsaken Khat som selges på grønnsaksboder i London er på narkotikalisten i norge??? HALLO!!!! HVOR ER LOGIKKEN I DAGENS narkotikapolitikk??? Om staten skal drive rus-utsalg er også alternativet til å sette småbrukere i fengsel. Waco Forklarer der hvor andre kommer til kort....
CeNedra Skrevet 7. desember 2003 #19 Skrevet 7. desember 2003 Ja. For siden noen individ tenker utenom det beste for seg selv og andre, da må noen andre tenke for dem. For eksempel; siden noen har tanker om at det å skade seg eller andre er ok, da må loven og andre lage regler om dette. Om det var slik at ingen skadet seg selv eller andre, da trengte man ikke lover om dette. Skjønte du ikke det, siden du vridde på ordene slik at det virket som om jeg sa noe forferdelige rart? Er det logisk at Efedrin fåes kjøpt reseptrfritt på bensinstasjoner i usa samtidig som at den er på narkotikalisten i norge? Er det sunt at grønnsaken Khat som selges på grønnsaksboder i London er på narkotikalisten i norge??? HALLO!!!! HVOR ER LOGIKKEN I DAGENS narkotikapolitikk??? Dette vet jeg ikke helt sikkert, ettersom jeg ikke vet Efedrins effekter. Om jeg hadde satt meg inn i dens effekter og om hvorfor den er på narkotikalisten i Norge hadde jeg nok visst det. Det samme om grønnsaken Khat. Syntes forøvrig det virker litt rart å trekke frem slike enkelttilfeller når det er helheten vi diskuterer. Det kan jo hende at Norges lover er litt vel strenge på noen områder, men på andre områder er det positivt at de er så strenge. Hva gjør det at Efedrin er på narkotikalisten i Norge? Er det mennesker som går gjennom uante lidelser fordi de ikke får tak i Efedrin? Er det ikke slik at det hadde vært flere mennesker som hadde fått problemer om de faktisk fikk tak i alle medisiner/rusmidler de ønsket på bensinstasjoner? En gang fikk jeg faktisk en sms fra en venninne som var på ferie i Bulgaria der hun ramset opp alle pillene hun fikk reseptfritt på apotekene der. Hun jublet fordi nå kunne hun samle seg et rusmiddel-lager lovlig og billig! Vil du at det skal være så lett for rusmisbrukere/brukere i Norge også? Imot Legalisering er dessuten ikke det samme som å være for fengselsstraff! En kan være i mot legalisering, og være for at en skal bøtelegge dem som besitter brukerdoser, og også for at dem skal få avrusning eller lignende... Tror tråden handlet om legalisering for andre hardere stoffer også. Du vet det?
waco Skrevet 7. desember 2003 #20 Skrevet 7. desember 2003 Hmm... det kan virke som om din løsning er å forfølge mennesker, la meg forklare hvorfor det ikke er tilfelle. Dersom narkotika hadde vært så ille som det du mener, hva skal man med tilleggsstraff da? - Jeg mener...og nå tar jeg det langsomt.... vi vet f eks at det er farlig å drikke parafin, selv om man ikke blir bøtelagt....det er straff nok å drikke parafin tenker man....... Okay.... hva med hasj da? Hvorfor er ikke hasj så skadelig at man anser hasjen for å være straff nok? Waco Nå forstår du vel kanskje hva jeg mener...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå