Gå til innhold

Når kondolerer man?


Langstrømpe

Anbefalte innlegg

Søsteren til en venninne døde uventet i går. Jeg føler at jeg bør ringe og si noe, men jeg aner ikke hva jeg skal si, og jeg vet heller ikke når det er "riktig" å ringe. Er det noen som har vært i samme situasjon, og som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare sende en blomst med kondolanse-kort i første omgang? Så vet de at du vet.... Kanskje ikke sikkert de orker å snakke om det på telefon enda...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en veldig god venninne synes jeg du skal ringe. Trenger ikke si så mye - bare at du er lei for det og at du er der for henne dersom hun trenger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til folk jeg kjenner godt kondolerer jeg ikke, jeg forteller heller hvor leit jeg syntes det var osv.

Til folk (voksne) jeg ikke kjenner så godt sier jeg kondolerer den første gangen jeg treffer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og fortell hvor trist du synes det er osv. Men ikke regn med at samtalen skal ta lang tid og ikke krev at personen skal fortelle så mye. Da jeg mistet søsteren min fikk jeg noen telefoner fra noen venner som ikke sa noe som helst og ventet at jeg skulle snakke masse. Og så var det en som sa "du høres jo helt normal ut jo". Makan.

Men det er viktig å bry seg. Mye bedre å si noe enn ikke å si noe. Vet om mange som ikke turte si noe fordi de var beklemte, og det er tull.

Dersom du ikke vil ringe, send blomster eller et kort. Det varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ring. For all del, hvis du syns du klarer det selv.

Da lillesøsteren min døde, var det verste jeg visste at folk på død og liv skulle prate om noe annet. Hun blir ikke mindre død hvis vi ikke snakker om det. Og jeg blir ihvertfall ikke mindre lei meg.

Men tål at hun gråter.

Jeg ville ikke betenkt meg.

Jeg ville ringt og sagt:

Hei det er Tex.

Jeg hører du har mistet søsteren din. Så forferdelig trist.....

Vil du fortelle? Jeg er her hvis du trenger meg. Ring når som helst.

Skal jeg komme til deg og gi deg en klem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...