Gå til innhold

Dyrke kattemynte


Gjest Blubberella

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella

Jeg har kjøpt rasekatt som skal være innekatt, og tenker derfor å legge til rette for best mulig innemiljø for pusen. Bl.a. vil jeg ha kattegress og kattemynte tilgjengelig. Så da har jeg et litt rart spørsmål; kan kattemynte fungere som en potteplante som pynter litt opp også? Jeg googlet kattemynte og mener å huske at den får små lilla blomster/knopper.

Jeg tenker at det hadde vært litt koselig med en potteplante som ikke er skadelig for pusen (tvert imot bra for pusen), men samtidig dekorativ. Er det noen som har kattemynteplante til pynt? Hvordan er de i forhold til vanning og er de lett eller vanskelig å holde liv i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Har ikke prøvd meg på innedyring av kattemynte (ennå), så her må jeg følge godt med.

Så langt dyrker jeg dem (flertall) i en diger, lav krukke på balkongen. Kattemynte er en staude, så jeg innbiller meg at den liker å "slappe av" om vinteren... Og jeg er fullstendig åpen for at her har jeg mye lærdom å hente :)

Til innebruk har jeg så langt kjøpt plastglass med tørket kattemynte (som med jevne og ujevne mellomrom drysses ut og "serveres " på stort serveringsbrett av plast).

En god times tid etterpå kommer støvsugeren, for da er det kattemynte bokstavelig talt overalt :fnise:

Edit: Ja, små lilla blomster :Nikke:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Staude ja... Da er det vel kanskje ikke noen egnet potteplante i vinduskarmen... Æsja, og så jeg som tenkte å slå to fluer i en smekk. Men kanskje jeg må prøve på ren trass for å se hvordan det går? :gjeiper: Så kan jeg jo fortelle om prosjektet her etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planta kattemynte-frø i en krukke innendørs, hittil har det bare kommet knopper enda så er spent på hvordan det blir! Jeg vanner planten litt annenhver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs om planten får stå nok i fred for katten din. Katter reagerer ulikt på kattemynte. Noen nøyer seg med å gni seg mot planten, andre gumler i vei på bladene og noen reagerer ikke i det hele tatt.

Jeg kjøpte ei potte med kattemynte hos Plantasjen i sommer. Allerede første gang jeg viste den til pusen min begynte han å tygge på bladene og spiste opp store deler av planten. Hadde jeg fått ikke gjemt den unna ville han ha drept planten ganske fort. Det var tydelig at han likte kattemynten.

Til gjengjeld reagerte kattene til kjærestens foreldre annerledes. Jeg kjøpte to planter som stod ute på verandaen i hele sommer. Den ene katten likte plantene veldig godt, men hun nøyde seg med å gni seg og rulle seg mot planten uten å spise den opp. Den andre snuste litt på dem inni mellom uten å vise så veldig stor entusiasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jaja, jeg tenker at hvis pusen spiser den opp, så unner jeg ham så vel å gjøre det :) Det er jo mest for pusens skyld at jeg vil dyrke kattemynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...