AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Er jente på 22 med brystkreft i familien. Har lest mye om åssen man skal kjenne etter kuler, men jeg skjønner det ikke helt, skjønner ikke hvordan bryster "skal" kjennes ut. Mine er liksom ruglete inni når jeg kjenner med flat hånd/flate fingre. Har jeg forstått det rett (noe jeg går ut fra at jeg ikke har) så betyr det at jeg er full av kuler og svulster! Har liksom fått inntrykk at bryster skal være faste som epler, men mine er altså ikke det! Burde jeg bekymre meg?
Titti72 Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hvis du finner en kul som kjennes ut som som en ert, så sjekker du den hos legen, Brystet består av melkekjertler og fett, og når du klemmer rundt på dem, så er kjertlene ganske ruglete. Kan du ikke be legen din om å få tatt en blodprøve, som viser om du har stor sjanse for å få brystkreft. Når legen søker for deg, får du tilsendt et skjema fra rikshospitalet, som du fyller ut med hjelp fra din mor. Det er viktig at du fyller det ut riktig. Du må oppgi tanters alder, krefttype o.l. Snakk med legen din du.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Bryster har melkekjertler, og disse kan kjennes ruglete ut, og ofte vil det variere med menstruasjonssyklusen hvordan de føles. Derfor er det viktig at man sjekker brystene sine regelmessig, slik at man merker det når noe endrer seg fra normalen. Siden du har kreft i familien, og du er såpass usikker anbefaler jeg at du tar en tur til legen, og ber om hjelp. Legen skal kunne vise deg hvordan du undersøker brystene, og fortelle deg hva som er innenfor normalen. 1
-AlfaBeta- Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Det er ikke alltid like lett å skille kjertler fra kuler som ikke skal være der, men da jeg virkelig fant en kul, var det ingen tvil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå