Gå til innhold

Amerikanske pannekaker

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

I utlandet får man ofte sånne små, litt tykke pannekaker med lønnesirup til frokost.

Fikk brålyst på dette! :) Er det noen som har oppskrift på sånne?

Prøvde å titte litt rundt på nettet etter oppskrift, men det var stort sett kefir i dem, og det har jeg ikke.

Går det an med rømme i stedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utlandet får man ofte sånne små, litt tykke pannekaker med lønnesirup til frokost.

Fikk brålyst på dette! :) Er det noen som har oppskrift på sånne?

Prøvde å titte litt rundt på nettet etter oppskrift, men det var stort sett kefir i dem, og det har jeg ikke.

Går det an med rømme i stedet?

Men man må vel ha en sånn spesiell greie å steike disse på for at de skal bli bra? Går ikke an å steike de i ei vanlig stekepanne..

Gjest Solmåne
Skrevet

Håper at det går an å lage i vanlig stekepanne, for da skal jeg prøve dette i uka! :spise:

Skrevet

Det er kefirmelken i pannekakene som gjør de tykke og svampete. Og ja, de kan stekes i vanlig panne, helst teflonpanne.

Skrevet

Det går fint an, men som oftest er pannekakene mye mindre i diameter enn norske pannekaker. En blanding av lapper og pannekaker, kan du si.

Minner meg om pannekaker jeg spiste på en frokostrestaurant "over there" - med bacon og lønnesirup :)

Skrevet

Alle de gangene jeg har prøvd å lage dette før så har det ikke gått an. Da får jeg høre at man må ha sånn spesiell greie(er det takke det heter kansje?), for å steke de på. Det ser man jo amerikanske filmer og serier også at de steker pannekakene på en sånn ting for å steke sånne pannekaker på.

Skrevet

Alle de gangene jeg har prøvd å lage dette før så har det ikke gått an. Da får jeg høre at man må ha sånn spesiell greie(er det takke det heter kansje?), for å steke de på. Det ser man jo amerikanske filmer og serier også at de steker pannekakene på en sånn ting for å steke sånne pannekaker på.

Det kalles en griddle. Bare bruk en teflonpanne du.

Skrevet

Jeg lagde amerikanske pannekaker så sent som i dag morges, og jeg kan bekrefte at det fint går an å steke dem i vanlig stekepanne. :jepp: (I den originale oppskriften var alt melet siktet hvetemel, men jeg liker det litt grovere så jeg skiftet ut 2/3 av melet med sammalt fint hvetemel :nigo: ) Jeg hadde sjokolade oppi også forresten... :sjenert:

Oppskrift:

Ingredienser:

114 g sammalt fint hvetemel

57 g siktet hvetemel

1 ss bakepulver

en klype salt

1 ts sukker

2 store egg

2 ss smeltet smør, avkjølt

3,35 dl melk

Slik gjør du:

Bland det tørre i en bolle. Tilsett egg, smør og melk og rør til en jevn masse med en gaffel. Røren skal være tykkere enn vanlig pannekakerøre. La stå og svelle i minst 20 minutter.

Plassér 2-3 ss store klatter i en stekepanne, og stek på medium varme i ca ett minutt på hver side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...