Gå til innhold

Er det nødvendig med sidemål?  

1. 1. Er det nødvendig med sidemål?

• Ja
      16
    • Nei
      22
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal holde foredrag om en uke, om akkurat dette! Jeg skal overbevise folk om at det ikke er nødvendig med to skriftspråk på videregående. Jeg mener vi burde få lov å velge ett og slippe unna sidemålet. Noen som har lyst å hjelpe meg med argumenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener dette må du vel vite hvorfor?

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med sidemål i de norske skolene. Rett og slett pga folk som har boksmål som hovedmål fint klarer å lese nynorsk. Og motsatt. At det er enkelte tilfeller av mennesker som ikke klarer dette (or so I've heard) får så være. Disse menneskene har som regel så store lese og skrive vansker at de burde fokusere primært på hovedmålet sitt uansett. Jeg synes heller ikke at argumentet, folk som jobber på offentlige kontorer må beherske begge skriftmål, holder. Det alene er ikke viktig nok til at vi skal holde sidemålene i skolene.

De ressursene som i dag går til sidemål mener jeg ville tjent oss mye bedre hvis vi hadde plassert dem på andre plasser. Som for eksempel gym. Det er altfor lite fysisk aktivitet i de norske skolene. Eller matte. Norge ligger bak andre likestilte land når det kommer til mattematikk. Hvis man skal holde disse ressursene innen språkaspektet i skolene, kunne jo latin vært noe de fleste hadde tjent bra på. Tenker da for å lage en bredere forståelses / viten om de forskjellige språkene. Som sagt, det er mange andre, bedre plasser vi kunne hatt disse ressursene. Og jeg savner hensikten med sidemålet, siden jeg ikke helt er enig i at vi tjener noe spesielt på det.

Jeg har hørt at enkelte argumenterer med at sidemålet er en del av kulturen vår. Men jeg synes ikke det er en god nok grunn, når prisen blir en svekket allmennkunnskap.

Btw, Tuji. Det kan hende at hun representerer en part som mener dette. Og da blir hennes meninger irrelevant. :wink:

Skrevet

Jeg mener sidemål er viktig. Så lenge vi har to offisielle skriftmål i Norge burde alle kunne dem. Egentlig burde alle lært samisk også...

Lykke til uansett!

Skrevet

Javel, Manji. Når folk sier "jeg mener at..." pleier jeg å tro at de representerer seg selv.

...

Forresten er det bra at du sier hovedmål/sidemål og ikke f. eks. norsk/nynorsk. Husk bare å tenke slik når du skriver oppgaven også. Det er så lett å bare tenke det fra ståstedet til en som har bokmål som hovedmål.

Skrevet
Jeg mener vi burde få lov å velge ett og slippe unna sidemålet.

Mener du at det burde vært egne videregående skoler for de som velger bokmål og egne videregående skoler for de som velger nynorsk? Jeg tror ikke samfunnet vårt har råd til noe slikt, eller?

Skrevet
Jeg synes ikke det er nødvendig med sidemål i de norske skolene. Rett og slett pga folk som har boksmål som hovedmål fint klarer å lese nynorsk. Og motsatt. At det er enkelte tilfeller av mennesker som ikke klarer dette (or so I've heard) får så være. Disse menneskene har som regel så store lese og skrive vansker at de burde fokusere primært på hovedmålet sitt uansett. Jeg synes heller ikke at argumentet, folk som jobber på offentlige kontorer må beherske begge skriftmål, holder. Det alene er ikke viktig nok til at vi skal holde sidemålene i skolene.

De ressursene som i dag går til sidemål mener jeg ville tjent oss mye bedre hvis vi hadde plassert dem på andre plasser. Som for eksempel gym. Det er altfor lite fysisk aktivitet i de norske skolene. Eller matte. Norge ligger bak andre likestilte land når det kommer til mattematikk. Hvis man skal holde disse ressursene innen språkaspektet i skolene, kunne jo latin vært noe de fleste hadde tjent bra på. Tenker da for å lage en bredere forståelses / viten om de forskjellige språkene. Som sagt, det er mange andre, bedre plasser vi kunne hatt disse ressursene. Og jeg savner hensikten med sidemålet, siden jeg ikke helt er enig i at vi tjener noe spesielt på det.

Jeg har hørt at enkelte argumenterer med at sidemålet er en del av kulturen vår. Men jeg synes ikke det er en god nok grunn, når prisen blir en svekket allmennkunnskap.

Btw, Tuji. Det kan hende at hun representerer en part som mener dette. Og da blir hennes meninger irrelevant. :wink:

Jeg er enig med Manji.

Mye av grunnen til at det er bokmål og nynorsk var jo for at det ikke skulle oppstå unigheter mellom øst- og vestland. Greit nok, men nå er jo bokmål og nynorsk blitt kjempelikt! DEt nærmer seg bare mer og mer.

Får man et brev på nynorsk, må man svare på nynorsk. Du trenger da ikke kunne nynorsk for å gøre det i dag! Dataen fikser det for deg.

Og sist, men ikke minst: skoleelever kan rettskrivning altfor dårlig. Å blande inn enda et skriftspråk vil bare forvirre elevene.

Skrevet

Bergenspike.

Det er ingenting som heter 'incoherent is a bliss'.

Hvorfor skulle det være nødvendig med egne skoler?

Skrevet

Egne skoler vil ikke være nødvendig, men man må nok ha flere lærere, og det kan bli dyrt.

Skrevet

Hvorfor vil vi trenge flere lærere?

Jeg ser ikke koblingen.

Skrevet
Hvis du mener dette må du vel vite hvorfor?

For så vidt, men mest etter eget ønske. Har ikke så mange andre argumenter enn ''jeg synes at... bla, bla, bla...''

Selv er jeg den eneste i klassen som skriver bokmål. Jeg liker veldig godt skriveoppgaver, og skriver bra nynorsk også (jeg har hatt det i 9 år på grunnskolen), men fortrekker det ene skriftspråket fremfor det andre, og ønsker å konsentrere meg om dette ene. Unge burde lære seg å skrive feilfritt på det skriftspråket de velger, fremfor å bli tvungne til å skrive på begge språk. Det ødelegger mange sin skriveglede! Sidemålet burde vært et valgfag.

Fant en interessant link om dette: http://ungdomsavisa.ls.no/visartikkel.cfm?...m?ID=2004&KAT=8

Skrevet
Mener du at det burde vært egne videregående skoler for de som velger bokmål og egne videregående skoler for de som velger nynorsk? Jeg tror ikke samfunnet vårt har råd til noe slikt' date= eller?

Jeg har kanskje ikke uttalt meg klart nok. Det er videregående jeg snakker om her! På videregående kan vi velge hovedmål selv, men får mange skriveoppgaver på sidemål. Trenger vi flere lærere til slikt da?! Norsklærere kan jo begge. Det gjør meg ingenting om min lærer underviser meg på nynorsk, så lenge jeg får lov å skrive bokmål.

Skrevet
Det gjør meg ingenting om min lærer underviser meg på nynorsk' date=' så lenge jeg får lov å skrive bokmål.[/quote']

Da er det jo ikke noe problem da!

Men hvis du får deg en jobb en gang, der du må svare på brev som er skrevet på nynorsk, vil du da klare å skrive tilbake på nynorsk uten problemer?

Skrevet
DEt der skrev jeg om over' date=' det fikser dataen for deg.[/quote']

Aha, nå har jeg skjønt det. :tommel: Vi trenger jo ikke lære engelsk heller da for det fikser jo dataen også!

:tommelsmil:

Skrevet

Jeg sa at man vil trenge flere lærere. Hvorfor? Fordi alle har krav på å bli undervist av en lærer som kan faget sitt, og alle norsklærere kan ikke begge målformene like godt. Derfor vil kanskje noen Osloskoler f. eks. måtte ansette flere nynorsklærere for å gi nynorskelevene tilfredsstillende undervisning. Jeg kan selvsagt ikke dokumentere dette (i hvert fall ikke på stående fot), men jeg nekter å tro at det ikke vil føre med seg større utgifter.

Skrevet
Jeg sa at man vil trenge flere lærere. Hvorfor? Fordi alle har krav på å bli undervist av en lærer som kan faget sitt' date=' og alle norsklærere kan ikke begge målformene like godt. Derfor vil kanskje noen Osloskoler f. eks. måtte ansette flere nynorsklærere for å gi nynorskelevene tilfredsstillende undervisning. Jeg kan selvsagt ikke dokumentere dette (i hvert fall ikke på stående fot), men jeg nekter å tro at det ikke vil føre med seg større utgifter.[/quote']

Lærere som underviser i sidemål kan jo begge målformene! Hvorfor må vi da ha flere lærere om vi tar det vekk fra videregående? Etter min mening er det det samme.

Skrevet
Det der blir å trekke det litt vel langt.. Nynorsk er bare et skriftspråk! Som man faktisk fortstår veldig godt uten å ha lært gramatikken. Engelsk derimot skjønner man ikke bæret av hvis man ikke har lært det. Selvfølgelig kan datan fikse det og' date=' hvis du skal svare på et brev, men det blir utrolig merkelig av deg å si at vi da ikke trenger å lære engelsk.. Det blir bare for dumt.[/quote']

Ja, språk er viktig å lære. Men nynorsk og bokmål er ikke så forskjellige. Alle normalt intelligente forstår og kan skrive både nynorsk og bokmål.

Skrevet

Jeg stemte ja, men det eneste jeg mener er nødvendig er å lese et par bøker el l på sidemål for å få forståelse for hvorfor man har to skriftspråk i Norge og for å få en viss oversikt, rett og slett. Jeg synes det er helt unødvendig å lære å skrive sidemål, da dette er noe det store flertallet av befolkningen aldri kommer til å skrive seinere i livet. (Jeg synes også det er tullete at man liksom skal svare mottakeren på vedkommendes skriftspråk i brev. Søknadsskjemaer o l er en annen sak.) Etter min mening er det viktigere at man lærer sitt eget skriftspråk skikkelig, framfor å rote seg inn i to skriftformer som er lett å forveksle. (Jeg synes forresten også det er unødvendig å lære flere utenlandske språk en ett; engelsk.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...