Gå til innhold

Hva slags trening gjor dere?


AnitaB

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor mange av dere som er ny til trening slik som jeg er, men jeg er veldig interessert i aa hoere hva slags trening dere gjoer alle sammen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg liker godt løping, power walking, gå på fjellet og svømming (men har ikke anledning til å gjøre det for tiden). Noen ganger er jeg med på andre treninger på senteret, f.eks. zumba eller pilates. Har også vært med på yoga, men det var ikke noe for meg. Så liker jeg å gå lange turer med hunden :) Er ikke så glad i styrketrening, men må vel begynne med det også snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 6 tonn jernskiver og stenger svinges og jekkes og jattes i alle retninger av denne skrotten hver uke nå. Dvs vekt ganget med antall repetisjoner. Først var det 10 tonn for å få ristet liv i systemet. Så går jeg ned til 4-5 tonn snart.

Ting jeg har lagt merke til etter hvert:

A: Buksa glir ikke ned lenger.

B: Søstra mi ga meg lett ironisk og lett misfornøyd tilnavn etter han grønne, uten at JEG ser det.

C: Det går an å stå bøyd mer enn 5 min uten at hele baksiden av skrotten stivner.

D: Det går an å stå opp om morran uten å rulle seg sidelengs ut.

E: Det går an å komme seg ut av forsetet i bilen med alle fire handleposer fra forsetet i en bevegelse mens bilen står i oppoverbakke uten å få krampe.

F: Jeg kan trolig falle på isen uten å slå beinmargen ut av meg, halsstrekk eller knekke lårhalsen hver gang eller vrikke noe hvis jeg trår feil.

G: Jeg får oftere være i fred på byen.

H: Folk viser meg mer respekt, men trolig mest fordi jeg har mer selvtillit og treneren sier det skjer noe oppe i toppen med alle som satser litt.

Og sikkert mer dere kan nevne.

Her om dagen så jeg en kvinne på min alder, frisk og normal. Hun var så svak i buken, ryggen og ellers at hun hadde store problemer med å reise seg fra gulvet. Da gikk det opp for meg hva de profesjonelle fysioene maser om. De ser det jo hver dag. Og en dag er det for sent. For alle. Bestem om det blir når du er 60 eller 90.

Treneren sa til meg: begynn å trene FØR du blir syk og gammel, og sørg for kunnskaper og profesjonell veiledning fra første dag.

Be dem vise deg en livskvalitetskurve og be dem forklare hvordan moderat trening kan svinge den opp. Det gjelder særlig fra 50-80 år, og når du begynner trene tidlig har det dramatiske positive effekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er styrketrening, litt rettet mot konkurranser i styrkeløft. Er p.t. Norges nest svakeste i "min" klasse, satser på å klatre litt oppover rankingen med årene.

Og så litt kettlebells ved siden av for kondisens skyld. Samt en og annen tur ut i skogen med joggesko på beina (har dog vært lite av det denne sesongen, pga. jævlig vått og gjørmete føre og dessuten sekvensen høygravid kone -> nyfødt unge; da er det greit med ting man kan gjøre innendørs uten å vekke noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før trente jeg stortsett styrketrening og skydde utholdenhetstrening som pesten. Jeg ble imidlertid litt lei av dette og ble ved hjelp av litt gruppepress overtalt til å kjøpe meg en landeveissykkel. Det er fantastisk artig å sykle landevei. Og utholdenhetstrening er faktisk mye artigere enn jeg trodde. Jeg hadde en liten stund lyst å bli god på sykkel, men har egentlig innfunnet meg med at jeg ikke kommer til skikkelig god, så nå trener jeg mest fordi jeg liker å være i god form.

I tillegg til sykkel trener jeg crossfit. Dette er for å bli pisket litt på trening og få et lite element av styrketrening inn i hverdagen. Styrketrening har stor verdi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjon og styrke. Veksler mellom elipse og litt jogging (Lite jogging pga prolemer med bena) og mellom interval og langkjøring. Styrke trener jeg minimum to ganger i uken, men har blitt veldig varierende i det siste pga travel timeplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg danser går på moderne dans 1 gang i uken (varer i 1 time), og danser magedans 1 gang i uken (varer i 2 timer).

Elsker å danse! Danset mye da jeg var liten, men måtte slutte p.g.a. en benskade (født med "skjeve" ben, vanskelig å forklare). Men, nå er skaden nesten borte (nå har jeg mye "rettere" bein), så nå kan jeg endelig danse igjen uten å få vondt! Jeg tar det selvsagt litt med ro, så derfor trener jeg bare dans 2 ganger i uken + at magedans ikke belaster beina så mye.

Anbefaler virkelig begge dansestilene! Tro meg, det er kjempebra trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange av dere som er ny til trening slik som jeg er, men jeg er veldig interessert i aa hoere hva slags trening dere gjoer alle sammen? :-)

Jeg begynte ikke å trene fast før ett halvt år siden, så det er ikke så lenge siden jeg var i samme båt som deg :)

Jeg går på Corebar-timer, men har også prøvd bla. bodyjam og zumba. Trener mest kondisjon, men også litt styrke. Oftest blir det en gruppetime i uka og to egenøkter, sistnevnte med en blanding av kondisjon og styrke. Da pleier jeg å gå litt på en "threadclimer" (tredemølle med oppoverbakke), jogge noen km på tredemølle, bruke ellipse- og romaskin o.l. før jeg avslutter med noen repetisjoner på styrkemaskinene.

Som ny med trening hjalp det hvertfall meg kjempemasse å gå på treningssenter og gruppetimer i begynnelsen, og fortsette videre med mer egentrening på senteret etterhvert. Men trening er veldig smak og behag, så det viktigste er å finne ut hva DU liker best! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svømming, sykling, zumba og hverdagsturer med hunden - lange turer i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...