Gå til innhold

hjelp. leiligheten er ubeboelig


ConnieE

Anbefalte innlegg

hjeeelp!

Forrige fredag oppdaget naboen som bor under oss at det kom vann fra leiligheten vår. Det var de gamle rørene under badegulvet vårt som hadde sprukket.

Vi leier leiligheten i et borettslag. og leiligheten er nå ubeboelig pga at vi ikke får brukt vann.

Rørlegger sier vi ikke kan flytte inn igjen før rundt den 20.nov.

Vi sitter da igjen uten noe plass å bo. Jeg, min samboer og vår datter på 6mnd. Forsikringen vår dekker bare et lite beløp om vi finner en annen plass å bo.(camping) Men her i byen er det bare hotellrom ledig. OM vi ikke fant noe annet måtte vi jo bare ta det. Men egenandelen er så høy at vi ikke har råd.

Kan vi da si opp leiligheten og finne ny? Eller må vi betale ut oppsigelsestiden på 3mnd?

Har prøvd å søke på nett, men fant ingenting.

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere leier så er det da virkelig ikke deres forsikring dette skal gå på!!

Nå må dere stoppe opp litt her..

Jeg mener at dere har rett til å holde tilbake leie til leiligheten er beboelig igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere leier så er det da virkelig ikke deres forsikring dette skal gå på!!

Nå må dere stoppe opp litt her..

Jeg mener at dere har rett til å holde tilbake leie til leiligheten er beboelig igjen.

Det er innboforsikringen som dekker kostnader for annen bolig så lenge boligen en bor i blir ubeboelig en periode. Dermed et det ts sin forsikring som må brukes i dette tilfellet. Spørsmålet er om de kan si opp leieforholdet umiddelbart, uten oppsigelsestid, slik at de kan finne en annen bolig de kan leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innboforsikringen som dekker kostnader for annen bolig så lenge boligen en bor i blir ubeboelig en periode. Dermed et det ts sin forsikring som må brukes i dette tilfellet. Spørsmålet er om de kan si opp leieforholdet umiddelbart, uten oppsigelsestid, slik at de kan finne en annen bolig de kan leie.

Jeg jobber på hotell, og nå og da har vi gjester som bor hos oss pga lignende tilfeller. I alle de tilfellene så har det vært uleier sitt forsikringsselskap som har betalt for hotell.

Mener det vil gå på husforsikring til leietager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innboforsikringen som dekker kostnader for annen bolig så lenge boligen en bor i blir ubeboelig en periode. Dermed et det ts sin forsikring som må brukes i dette tilfellet. Spørsmålet er om de kan si opp leieforholdet umiddelbart, uten oppsigelsestid, slik at de kan finne en annen bolig de kan leie.

Dette MÅ være feil. Innboforsikringen går på det som ble ødelagt av deres ting. Når de leiger er det utleiger som har ansvar for at de har en plass å bo. Om utleiger ikke klarer dette så er det bare å gå fra kontrakten.

Ts, du må IKKE la deg lure nå. Meld deg inn i leieboerforeningen og få gratis hjelp der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på hotell, og nå og da har vi gjester som bor hos oss pga lignende tilfeller. I alle de tilfellene så har det vært uleier sitt forsikringsselskap som har betalt for hotell.

Mener det vil gå på husforsikring til leietager?

Helt enig. Når man leiger er dette utleigers ansvar. TS blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven sier ganske klart at retting av mangel skal skje på utleiers regning.

2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

Det står at leietaker kan heve avtalen om mangelen medfører vesentlig mislighold. Det er jo klart at når leiligheten er beboelig så må man anse dette som vesentlig mislighold.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10. +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar.

vi betaler ikke leie eller noe form for reparasjon.

men det er dette med hvor vi skal bo som er problemet, for vi må da betale det vi egentlig skal betale i husleie i 1mnd, pluss egenandelen hos forsikringen vår.

jeg har snakket med 4 forskjellige mennesker hos Sparebank1 OG borettslagets forsikring som er if. men alle sier det er VÅR forsikring som må dekke for vår familie. vårt forsikringsselskap sender oss til utleiers forsikringsselskap.

men utleiers forsikring dekker kun for utleier, om det var han som hadde bodd der.

synes det hele virker helt absurd. vi blir jo bare kastet frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er beboers forsikring det går på. MEN dere kan heve kontrakten på dagen, altså ikke betale en krone mer i husleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle boliger bør være forsikret.Vi skiller mellom husforsikring og innboforsikring.

Ved utleie er forsikring av selve boligen huseiers ansvar. Forsikring

av innbo er derimot leietakers eget ansvar. Innboforsikring sikrer at

forsikringstaker får erstatning for økonomiske tap ved eventuelle skader

på boligen, så som vannlekkasje, brann og ved innbrudd."

Frå den her PDF-fila: www.vox.no/upload/5820/BoligOgBoforholdINorge.pdf

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar.

vi betaler ikke leie eller noe form for reparasjon.

men det er dette med hvor vi skal bo som er problemet, for vi må da betale det vi egentlig skal betale i husleie i 1mnd, pluss egenandelen hos forsikringen vår.

jeg har snakket med 4 forskjellige mennesker hos Sparebank1 OG borettslagets forsikring som er if. men alle sier det er VÅR forsikring som må dekke for vår familie. vårt forsikringsselskap sender oss til utleiers forsikringsselskap.

men utleiers forsikring dekker kun for utleier, om det var han som hadde bodd der.

synes det hele virker helt absurd. vi blir jo bare kastet frem og tilbake.

Jeg syns dette høres helt merkelig ut. Det er jo vitterlig huseiger sitt ansvar at dere har en plass å bo. Meld deg inn i leieboerforeningen.

Du må kreve mer hjelp fra ditt forsikringsselskap.

Jeg ville ha sagt opp kontrakten på dagen og flyttet, uten å bruke forsikringen og betale egenandel på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...