Gå til innhold

Vaske bil -hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en splitter ny bil, og lurer på hvordan jeg bør vaske den. Høres sikkert ut som et passe teit spørsmål, men har hørt at børstevask på bensnstasjon kan ødelegge lakken. Stemmer det? Det begynner å bli kaldt å stå ute og vaske den.. Forsøkte sånn børsteløs vask på bensinstasjon på forrige bilen, men da syntes jeg ikke den ble ren. Men det funker kanskje bedre om man gjør det oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tips fra svogeren min om å kjøpe bilshampoo hos biltema, og en myk svamp. Tror det går fint å vaske bil så lenge det er plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en splitter ny bil, og lurer på hvordan jeg bør vaske den. Høres sikkert ut som et passe teit spørsmål, men har hørt at børstevask på bensnstasjon kan ødelegge lakken. Stemmer det? Det begynner å bli kaldt å stå ute og vaske den.. Forsøkte sånn børsteløs vask på bensinstasjon på forrige bilen, men da syntes jeg ikke den ble ren. Men det funker kanskje bedre om man gjør det oftere?

Finn et sted du kan vaske den selv med høytrykk. (selvvask)

Slik bruker du et selvvaske anlegg:

1) Legg på såpe/avfetting og vent 2-3 minutter . Legg på raskt. her går tiden fort!

2) Spyl av sand på bilen med høytrykk. Begynn nede, og spyl oppover på bilen i system så du får spylt hele bilen.

3) vask bilen med svamp og såpe (kun nødvendig hvis den er ekstra skitten)

4) Spyl bilen godt med høytrykk (kun vann)

5) Tørk bilen med pusseskin (kjøpes på bensinstasjon. AutoGlym sitt er bra)

Polere bilen ca 3 ganger pr år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Man bruker da for svarten ikke svamp på en ny bil. Det er jo å be om vaskeriper og dritt.

Min step by step for tidkrevende og GRUNDIG bilhold er som følger.

1: Først spyl bilen med myk stråle.

Vask med lunkent vann og bruk en god bilshampo. Bruk mye vann (selv bruker jeg meguiars nxt generation car wash. Dyr, men drøy i bruk)

Ikke bruk svamp, men derimot en meguiars microfiber vaskevott. Denne trekker til seg sand og dritt så det ikke blir liggende og ripe opp lakken.

Skyll vaskevotten i en bøtte med kaldt vann før du dypper den i såpevannet igjen. Så blir det mindre dritt som kan kødde til finnisken i lakken.

2: Gjenta om nødvendig. (Hvis ferdig, tørk bilen med et rent håndkle)

3: Clay. Jeg bruker meguiars quick clay. Dette er en slags leireklump som fjerner piggstøv og dritt som selv ikke avfetting tar.

Spray på meguiars quick detailer som her fungerer som glidemiddel for leireklumpen og gnikk vekk all dritten. Lakken blir like smooth som glass etterpå.

4: Lakkrens. Her bruker jeg meguiars lakkrens (begynner å høres ut som meguiars reklame dette her, men jeg er veldig fornøyd med disse produktene. Lette å jobbe med, også lukter de digg så jobben blir mer kos å holde på med)

Man kan bruke en vanlig aplikasjons-svamp eller poleringsmaskin med harde pads. Selv foretrekker jeg maskin, men å gjøre det for hånd kan også gi et ok resultat.

Rens et panel av gangen og gnikk vekk med meguiars microfiber håndkle. Lakkrensen skal ikke tørke på lakken.

5: Polering. Her bruker man selvfølgelig pollish (jeg har vært fornøyd med autoglym, men syntes meguiars er hakket bedre), enten med en ren aplikasjons-svamp eller maskin med hard pad. Gnikk, gnikk og gnikk i sirkulære bevegelser, la pollishen tørke og etterpoler med et rent meguiars microfiber håndkle.

6: Lakkforsegling. Dette pleier jeg å gjøre for hånd, men man kan bruke maskin her også. Meguiars tech wax II fordeles jevnt over hele bilen med aplikasjons-svamp og etterpoleres med enda et rent microfiber håndkle.

7: Hvis ønskelig kan man legge på et lag carnuba voks over lakkforseglingsvoksen for å få den lille ekstra glansen, men man trenger ikke om man ikke er fanatisk.

Selv har jeg pleid å legge på et lag eller to ekstra med tech wax, men bilen må stå en stund mellom hvert lag så voksen får herde, så dette funker dårlig i vakskehall ;)

8: Meguiars gold class trim detailer. Denne gnikkes i små mengder på bilens ulakkerte sorte plast detaljer og gjør de fine og sorte hvis de er falmet.

9: Ultimate quick detailer.

Når bilen poleres og vokses blir den rimelig statisk elektrisk og tiltrekker seg støv og dritt (lett å spyle av men irriterende når man har lagt sjela si i en blank bil) Meguiars ultimate quick detailer er antistatisk og vil fjerne denne effekten.

Spray på og tørk av med microfiber håndkle.

Dette er den lange versjonen, som jeg gjør en gang i året (Pluss litt ekstra lakkrensing og voksing for min del da. Jeg liker blank bil). Den korte versjonen er trinn 1. Enkelt og greit.

Er det vinter og kaldt så kjør litt låsolje i dørlåsene og gni en silikonstift på dørlister/-pakninger så fryser de ikke fast så lett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips, kjøp en stor microfiberklut, mye besre enn svamp og pusseskinn og brukes til både vask og tørk!

Biltema har 40X40 cm kluter til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om børstene i maskinen er rene, får man ikke like lett skader i lakken. Så stikk hodet inn i vaskehallen og se på børstene. Er de møkkete i tuppene, finn en annen :)

Med bøtte og svamp kan man gjøre vel så mye skade om man ikke bruker nok vann og bruker svampen til å gni sand og dritt inn i lakken :)

Hilsen en som har solgt bilvaskemidler til proffmarkedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Når en skal vaske bil så må en først iføre seg en veldig kort dongerishorts og bikini-topp og sminke. deretter er det viktig å søle med både vann og såpe og så... Uh... Å, det var ikke slik bilvask? :sjenert:

Automat går fint det om en boner biler en gang i året (lever den til noen som har peiling) og gjør som Blånd over her beskrev. Bruker bare automat og lakken er like fin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om børstene i maskinen er rene, får man ikke like lett skader i lakken. Så stikk hodet inn i vaskehallen og se på børstene. Er de møkkete i tuppene, finn en annen :)

Med bøtte og svamp kan man gjøre vel så mye skade om man ikke bruker nok vann og bruker svampen til å gni sand og dritt inn i lakken :)

Hilsen en som har solgt bilvaskemidler til proffmarkedet :)

Bilvaskemaskiner er bare å unngå, med mindre man ikke bryr seg om at bilen bli full av småriper på sikt. Samme hvilken maskin man bruker og hvor rene børstene er, kommer det riper. Jeg jobber på bensinstasjon, og en kollega av meg har kjørt sin relativt nye bil gjennom maskinen med full pakke, altså dobbel polering osv. Den bilen var ganske pen da hun fikk den, men nå ser den rett og slett ikke ut. Det skal sies at den går oftere gjennom maskinen enn de fleste andre biler men poenget står.

Jeg for min del gjør som überninja, selv om jeg ikke er like fanatisk hver gang. Mercedesene hjemme har så god lakk at de bruker jeg vanlig svamp på, mens den nye Volvoen har såpass myk lakk at den må ha microfiber. Volvoen er nå 5-6 år gammel, og har enda ikke noe vaskeriper av betydning, litt lengst nede på dører og støtfangere, men det er uungåelig med biler som går pp mot 30k i året...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...