Gå til innhold

Prolaps-operasjon på privat sykehus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter måneder med ryggplager og behandling hos kiropraktor uten bedring, sendte kiropraktor meg til MR,som viste en stor prolaps. Da kiropraktoren fikk se MR-bildene sende han en henvisning til privat sykehus, ettersom h*n tror det vil ta for lang tid for meg å få en konsultasjon og evt operasjon på offentlig sykehus dersom jeg skulle trenge det.. Har fått innkalling til time for konsultasjon på det private sykehuset, ortopeden skal altså sjekke om jeg burde opereres. I innkallingen står det: Vi har ikke avtale med Helse Øst på din diagnose, konsultasjonen anses derfor som privat. Så jeg må betale nesten 2000 kr for denne konsultasjonen..Det jeg lurer på om noen av dere vet er om dersom det skulle være behov for operasjon, må jeg også betale dette selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest også prolaps
Skrevet

Ja det må du. Har ikke sykehuset avtale, så bærer du alle utgiftene ved operasjonen. Synes det er rart kiropraktoren har henvist deg til et sykehus uten offentlig avtale. Dette burde han ha visst.

Skrevet

Hmm.. ja.. Finnes det noen private sykehus som har offentlig avtale for operasjon for prolaps mon tro? Noen som vet, eller kanskje det finnes en oversikt over dette på nett ett sted?

Skrevet

Be han sende henvisning til Førde Sentralsjukehus. De har landets beste ryggkirurger og har medium ventetid. Du vil få komme til konsultasjon, og derfra tror jeg de velger litt utfra hvor akutt det er i det enkelte tilfelle hvor fort du får komme til.

Skrevet

Takker for svar. Jeg finner Aleris i oversikten over min diagnose, prolaps, betyr det at de har en avtale og at dersom jeg får legen min til å henvise meg dit for konsultasjon og det eventuelt blir operasjon, så trenger jeg ikke sitte med utgiftene selv?

Skrevet

Takker for svar. Jeg finner Aleris i oversikten over min diagnose, prolaps, betyr det at de har en avtale og at dersom jeg får legen min til å henvise meg dit for konsultasjon og det eventuelt blir operasjon, så trenger jeg ikke sitte med utgiftene selv?

Hvis du ser på den ytterste kolonnen ser du en i. Der står det at for å få behandling på Aleris, må du være ferdig underskt først. Det vil si at du må innom et annet sykehus først.

Er du sikker på at operasjon er det rette? Det er ikke en helt risikofri operasjon, og det er fremdeles mulighet for at prolapset kan gå tilbake spontant. Hvor mange måneder er det siden du fikk proplapset??

Skrevet

Hvis du ser på den ytterste kolonnen ser du en i. Der står det at for å få behandling på Aleris, må du være ferdig underskt først. Det vil si at du må innom et annet sykehus først.

Er du sikker på at operasjon er det rette? Det er ikke en helt risikofri operasjon, og det er fremdeles mulighet for at prolapset kan gå tilbake spontant. Hvor mange måneder er det siden du fikk proplapset??

Jeg har hatt veldig vondt i ca 3 måneder, vondt innimellom i flere år. Går helt skjevt pga smertene, og har vondt i hofter, bekkenet og litt nedover lårene. Et par ganger har jeg fått kraftsvikt i knærne når jeg har bøyd meg for å plukke up noe på gulvet, det endte med at sambo måtte plukke opp meg fra gulvet istedet :skratte::tristbla:

Jeg har fått behandlig hos kiropraktor i ca 1 måned, men det har ikke hjulpet, så han henviste meg til MR da han fikk misstanke om prolaps. MR-bildene som ble tatt for snart 2 uker siden viste en stor prolaps og radiologen på Unilabs ville sende det som hastesak til legen min da hun så bildene. Nå har ikke legen min tid til å se meg før om 2 uker, og jeg har sterke smerter...Og ingen smertestillende..Blir så frustrert, for det tar all energi fra meg å ha så vondt, og jeg har lite energi fra før av pga en kronisk sykdom her har..

Kiropraktoren har jo henvist meg til et privat sykehus for konsultasjon hos en ortoped for å finne ut om jeg trenger operasjon... Så jeg vet jo ikke helt sikkert hva som skjer,operasjon eller ikke. Men ettersom det private sykehuset han har henvist meg til ikke har avtale med Helse Øst når det kommer til min diagnose, lurer jeg på om det er et annet sted jeg kan henvises til av fastlege eller kiropraktor, som har avtale ang min diagnose..

Hvordan går jeg frem for å få hjelp/avklaring på hva som burde gjøres, så raskt som mulig uten at lommeboken må svi?

Skrevet (endret)

Jeg har hatt veldig vondt i ca 3 måneder, vondt innimellom i flere år. Går helt skjevt pga smertene, og har vondt i hofter, bekkenet og litt nedover lårene. Et par ganger har jeg fått kraftsvikt i knærne når jeg har bøyd meg for å plukke up noe på gulvet, det endte med at sambo måtte plukke opp meg fra gulvet istedet :skratte::tristbla:

Jeg har fått behandlig hos kiropraktor i ca 1 måned, men det har ikke hjulpet, så han henviste meg til MR da han fikk misstanke om prolaps. MR-bildene som ble tatt for snart 2 uker siden viste en stor prolaps og radiologen på Unilabs ville sende det som hastesak til legen min da hun så bildene. Nå har ikke legen min tid til å se meg før om 2 uker, og jeg har sterke smerter...Og ingen smertestillende..Blir så frustrert, for det tar all energi fra meg å ha så vondt, og jeg har lite energi fra før av pga en kronisk sykdom her har..

Kiropraktoren har jo henvist meg til et privat sykehus for konsultasjon hos en ortoped for å finne ut om jeg trenger operasjon... Så jeg vet jo ikke helt sikkert hva som skjer,operasjon eller ikke. Men ettersom det private sykehuset han har henvist meg til ikke har avtale med Helse Øst når det kommer til min diagnose, lurer jeg på om det er et annet sted jeg kan henvises til av fastlege eller kiropraktor, som har avtale ang min diagnose..

Hvordan går jeg frem for å få hjelp/avklaring på hva som burde gjøres, så raskt som mulig uten at lommeboken må svi?

Huff huff huff :tristbla: Det første du må gjøre er å ringe legen din for å få en akuttime. Ikke gi deg. Du skal inn for å få skrevet ut smertestillende. Adekvat smertelindring er svært viktig, for ellers stivner muskulaturen pga smertene.

At du har vondt i hoftene, bekkenet og låret kan komme av at prolapset trykker på de nervene som går til disse områdene. Jeg sliter med de samme smertene, og mistenker et nytt prolaps i området L3/L4. Jeg har allerede hatt to prolaps i L5/S1, og det ga smerter helt ned i foten. Begge ganger var det svært store prolaps som affiserte nerveroten. Begge gangene tok det ca et år før smertene var borte.

En evnt prolapsoperasjon koster mange penger, så denne bør du prøve å få offentlig. Men du må først få en vurdering som sier at dette er den beste løsningen. Legene er mye mer restriktive med å operere nå, da de fleste tilfellene går tilbake med tiden.

Siden du ikke har problemer med blære og tarm, er det ikke sikkert operasjon er det rette for deg, men dette vil utredningen klarlegge.

Glemte å skrive at du i samarbeid med legen finner det beste stedet for utredning. I denne saken er det bedre å skynde seg langsomt, enn å satse på feil lege. Faren min ble operert for prolaps og ble sittende i rullestol, så jeg anbefaler alle å være 100% sikre på at operasjon er det rette alternativet.

Endret av zellica
Skrevet

Huff, ja, det er ikke noe godt. Da kiropraktoren så bildene ble han overrasket over at jeg ikke har problemer med blære og tarm, og nummenhet i skrittet og bena.. Og sa at om jeg fikk noen av de symptomene må jeg dra på legevakten med en gang..

Dersom jeg tar konsultasjonen fra ortopeden på det private sykehuset, og hans vurdering er at jeg burde opereres, kan jeg bruke denne vurderingen hos et offentlig sykehus, eller må jeg gjennom vurdering der også, som mest sansynlig vil ha lang ventetid? Tenker på dette med aleris dersom det skulle være behov for operasjon.

Skrevet

Huff, ja, det er ikke noe godt. Da kiropraktoren så bildene ble han overrasket over at jeg ikke har problemer med blære og tarm, og nummenhet i skrittet og bena.. Og sa at om jeg fikk noen av de symptomene må jeg dra på legevakten med en gang..

Dersom jeg tar konsultasjonen fra ortopeden på det private sykehuset, og hans vurdering er at jeg burde opereres, kan jeg bruke denne vurderingen hos et offentlig sykehus, eller må jeg gjennom vurdering der også, som mest sansynlig vil ha lang ventetid? Tenker på dette med aleris dersom det skulle være behov for operasjon.

Dette vet jeg ikke noe om, men slik systemet fungerer her til lands blir jeg ikke forundret hvis den private vurderingen ikke holder for det offentlige. Men dette vet nok fastlegen din. Ring han i morgen slik at du får smertestillende.

Skrevet

Anbefaler fremdeles Førde sentralsjukehus med fritt sykehusvalg. Jeg er evig takknemmlige for jobben de gjorde med min rygg og prolaps, og jeg har "innsideinfo" om kirurgene og pasientlogistikken der.

Skrevet

Anbefaler fremdeles Førde sentralsjukehus med fritt sykehusvalg. Jeg er evig takknemmlige for jobben de gjorde med min rygg og prolaps, og jeg har "innsideinfo" om kirurgene og pasientlogistikken der.

Men hadde du problemer med blære og avføring? Den informasjonen jeg har fått i disse årene med prolaps, er at de ikke opererer hvis ikke prolapset hindrer disse funksjonene.

Jeg fikk hypervannlatning etter det andre prolapset, og da var det noen timer fare for operasjon. Men så normaliserte situasjonen seg, og da var det ikke lenger aktuelt med op.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter. Jeg skal ringe legen i morgen og trygle om å få time så jeg får smertestillende i hvertfall.. Kjenner at musklene i ryggen er såre og stive fordi jeg har smerter. Så tenker jeg at jeg får ta den private konsultasjonen sånn at jeg iallefall vet hvordan ståa er og slipper å bekymre meg så fælt. Så får jeg ta det videre derfra..

• 2 måneder senere...
Gjest jente24
Skrevet

Åssen har det gått med deg? Jeg sliter veldig med prolaps og vond rygg, klarer ikke noen ting og smertene er der hele tiden. Har MR undersøkelse den 27, men kan da ikke ha så vondt så lenge? går turer hver dag, men hver kveld blir det like ille.

Det er faktisk så ille nå, at jeg ikke kan gå på do, for smertene når jeg sitter er for vondt.

Hva annet enn fysisk aktivitet hjelper? Paracet/Ibux/og andre reseptfrie smertestillende hjelper ingenting. Noen som har fått noe av fastlegen som virker?

Vurderer å ringe legevakta, men kan de gjøre no?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...