Gå til innhold

Barn som ikke liker brune


Fremhevede innlegg

Gjest MorAase
Skrevet

innlegg 33 , hvis hukommelsen fremdeles ikke er helt på topp :) .

Så brune barn kan være rasister mot hvite barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så brune barn kan være rasister mot hvite barn?

At rasisme eksisterer , er det ikke så veldig mye tvil om , men uansett hvem som er rasist , er det egentlig en ønskelig egenskap ?

Er det en ønskelig egenskap at mennesker og barn dømmes for hvordan de ser ut , eller er det noe man bør prøve å bekjempe ?

Nå vet jeg ikke hvordan du ser ut , moraase , om du er tykk eller tynnn , har fødselsmerker , er høy eller lav , blond eller brunettte eller kanskje har du rødt hår , men ønsker du egentlig en verden hvor du kan forskjellsbehandles utelukkende på bakgrunn av hvordan du ser ut ?

Jeg syntes en slik verden er helt absurd .

Skrevet

Ojojoj... du må jo ikke finne på å mene eller si noe som kan minne om at du er skeptisk til eller har negative holdninger/ opplevelser med våre såkalte nye landsmenn.

Det beste du kan gjøre er å holde kjeft om meningene dine... om noen år er det vi nordmenn som er en minoritet her i landet :kjefte:

Dette vil jo også gjelde de barna som er adoptert, og som har bodd her hele livet, med etnisk norske foreldre.

Jeg har venner med adoptivbarn, og en av dem var blitt fortalt på skolen at brunt ikke var noe fint. Han snakket med foreldrene sine om hvor dumt det var at han var brun, og at han så gjerne ville vært hvit som alle de andre.

Trist når det blir slik.

Skrevet (endret)
Et barn i min omkrets liker ikke brune mennesker, hun synes det er stygt med brun hud og hun vil ikke leke med de som er brune i barnehagen. Dette kommer ikke fra familien, de aner ikke hvor det kommer fra. Hun har uttrykt dette bestandig og nå er foreldrene bekymret for henne. De har lest bøker og forklart og stått i, men hun er fast bestemt på at brun hud er stygt (litt på samme måte som at alle andre farger enn rosa er stygt på klær). Hun ekskluderer alle brune og vil ikke ha noe med dem å gjøre. Hun er fire år. Er ikke dette veldig rart?

Når jeg var liten likte ikke jeg folk med briller. Jeg hatet dem ikke, men jeg likte dem ikke noe særlig.

Dette forsvant selvfølgelig når jeg ble litt eldre.

Edit: Skrev feil. Sorry. :flau:

Endret av Chiyo
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg tror vi til en viss grad er født rasistiske. Vi frykter alle det som er annerledes og ukjent helt til vi lærer noe annet... Kanskje det er en medfødt måte å beskytte seg selv på? :klo: Kun en teori, selvsagt.

Skrevet

Det er ganske naturlig at man skygger unna de som er annerledes enn seg selv, og noenganger er det instinkter og ikke fordommer som slår inn.

Hvis du f.eks ser på en hesteflokk vil du sjelden se en hvit og en brun hest stå sammen. De søker sammen med de med lik farge, fordi instinktene deres sier at de da blir vanskeligere sett av rovdyr.

Dette gjelder også for andre dyrearter som følger en spesiell farge, blir det født en albino vil den ofte bli skilt ut fra flokken og overlatt til seg selv.

Heldigvis har vi mennesker gradvis blitt lært til at vi kan blande raser uten at det utgjør noen fare for oss, men jeg tror at instinktene ligger der fra den tiden hvor mennesker levde i små grupper av egen "rase". Vi har tross alt gjort det i fryktelig mange flere generasjoner enn vi ikke har gjort det.

Det kan forklare hvorfor barn reagerer som de gjør innimellom.

Gjest MorAase
Skrevet

At rasisme eksisterer , er det ikke så veldig mye tvil om , men uansett hvem som er rasist , er det egentlig en ønskelig egenskap ?

Er det en ønskelig egenskap at mennesker og barn dømmes for hvordan de ser ut , eller er det noe man bør prøve å bekjempe ?

Nå vet jeg ikke hvordan du ser ut , moraase , om du er tykk eller tynnn , har fødselsmerker , er høy eller lav , blond eller brunettte eller kanskje har du rødt hår , men ønsker du egentlig en verden hvor du kan forskjellsbehandles utelukkende på bakgrunn av hvordan du ser ut ?

Jeg syntes en slik verden er helt absurd .

Men fremdeles beskyldte du meg mellom linjene for å være rasisten da jeg la ut om den rasistiske sorte gutten som gikk på samme barneskole som meg... Du nektet å se hva historien min faktisk handlet om.

Gjest MorAase
Skrevet

Når jeg var folk likte ikke jeg folk med briller. Jeg hatet dem ikke, men jeg likte dem ikke noe særlig.

Dette forsvant selvfølgelig når jeg ble litt eldre.

Etter hvert så sluttet du å være folk, og da gikk alt så meget bedre?

:fnise:

  • Liker 3
Skrevet

Å..fargede..trodde du mente at barnet mislikte solbrune mennesker. =P

Skrevet

Etter hvert så sluttet du å være folk, og da gikk alt så meget bedre?

:fnise:

Ops.... :klaske:

Skrevet

Jeg har et barn som en periode mislikte brune mennesker. Hun har asperger syndrom og det er visstnok veldig vanlig for personer med autismeforstyrrelser. Sannsynligvis var det fordi det er annerledes, og muligens lukter de iblant litt annerledes. Det var uansett forferdelig pinlig og grusomt og være mamma til en 5-6-åring som oppførste seg "rasistisk"!Jeg vet ikke hvorfor, men det gikk etterhvert over. Men fortsatt kan det dukke litt opp i veldig slitsomme og stressede perioder..

Gjest otrivin
Skrevet

Når vi gikk i første, så var det noen som fikk sjokk fordi de aldri hadde sett brune folk før. Og da ble disse to eksludert og "doomed" til hverandre, men det gikk fort over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...