Gå til innhold

Vasking av genser...

Fremhevede innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei alle der ute! :)

Jeg har nylig kjøpt meg to nye "genserjakker" og de har et sånt godt, mykt stoff inni. (Dere vet sånt som er litt "pusete" og godt å ta på)

MEN så har det seg sånn at hver gang jeg vasker sånne gensere/jakker så blir det stoffet inni ruglete og ikke lengre godt å ta på/ha på. (jeg bruker de jo selv om det er ruglete inni, men følelsen av at genseren er ny forsvinner)

Hvilke prog. på vaskemaskinen skal jeg vaske de på? evt, hva annet kan jeg gjøre for at de skal holde seg fine inni? :rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker på hva slags stoff du mener, men en grei regel for å ta vare på klær er å alltid ta hensyn til det svakeste stoffet i et plagg når man vasker det. Om et plagg inneholder 10% ull, så vasker man det på ullprogram med Milo e.l. selv om det altså bare inneholder litt ull og mest andre, sterkere stoff. Ellers er det vel alltid lurt å bruke skåneprogram og lav temp. (30 grader) på plagg som ikke tåler "vanlig" vask så godt.

Skrevet

vet akkurat hva du mener, har nettopp kjøpt en sånn genser selv :rodmer: På min står det bare at den skal vaskes på maks 40, og med vrangen ut...har vasket den en gang og den er myk fremdeles.

Gjest snoopy_93
Skrevet

vet akkurat hva du mener, har nettopp kjøpt en sånn genser selv :rodmer: På min står det bare at den skal vaskes på maks 40, og med vrangen ut...har vasket den en gang og den er myk fremdeles.

Takk! :D

De to jeg har er 50% bomull og 50% polyester, skal vaskes på 30 grader. Burde jeg ta programmet for fin-vask da? :sjenert:

Haha, føler meg nesten litt dum siden jeg har vasket klærne mine siden jeg var 9år. :gjeiper:

Skrevet

Tror jeg ville valgt finvask, tviler egentlig litt på at den kommer til å holde seg fin over flere vanlige vask på 40 grader. Også tror jeg jeg skal kjøpe meg tøymykner...eller, jeg tror kanskje eddik funker like fint her som på håndklær? :rodmer:

Skrevet

Den eneste måten å holde klesplagg "som nye" på, er å la være å bruke dem. Bruk og vask sliter, sånn er det bare...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...