Gå til innhold

Salmer til begravelse


Glum

Anbefalte innlegg

Etter kort tids sykdom, er vi i ferd med å miste pappa, en sprek og omsorgsfull mann på bare 55 år. Igjen sitter kone og fire barn på 18, 20, 21 og 37 år. Vi ønsker oss en begravelse med salmer som synliggjør menneskeverd og takknemlighet til livet, og ikke fokuserer for mye på tung sorg og frelse. Samtidig må melodiene være såpass kjent at de kan synges av vanlige folk. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var trist å lese :klemmer:

Siden han skal begraves kirkelig, er det krav om at samlene skal stå i samleboken. Og da blir utvalget noe begrenset. Men hva med denne:

Alltid Freidig

Alltid freidig når du går

veier Gud tør kjenne,

selv om du til målet når

først ved verdens ende!.

Innlegget er redigert. Det er dessverre ikke lov til å legge ut hele tekster, jamfør Reglene, så jeg anbefaler at du heller legger ut en link til tekst du ønsker å formidle.

Kosemose, mod

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det krav om at sanger i begravelser må være i salmeboken altså...

Har dessverre ikke noen gode forslag til deg, men liker tanken på å "feire livet" mer enn å sørge over døden. Jeg tror nok jeg kanskje ville prøvd å snakke med pappa'n din om han hadde noen klare favoritter der, det er tross alt hans liv som skal feires... :)

Sender over en klem. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kort tids sykdom, er vi i ferd med å miste pappa, en sprek og omsorgsfull mann på bare 55 år. Igjen sitter kone og fire barn på 18, 20, 21 og 37 år. Vi ønsker oss en begravelse med salmer som synliggjør menneskeverd og takknemlighet til livet, og ikke fokuserer for mye på tung sorg og frelse. Samtidig må melodiene være såpass kjent at de kan synges av vanlige folk. Tips?

Living Easy, Living Free

Season Ticket On A One-Way Ride

Asking Nothing, Leave Me Be

Taking Everything In My Stride

Don't Need Reason, Don't Need Rhyme

Ain't Nothing I Would Rather Do

Going Down, Party Time

My Friends Are Gonna Be There Too

I'm On The Highway To Hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg tror ikke det krav om at sanger i begravelser må være i salmeboken altså...

Nå spør TS spesifikt om salmer. Pr. definisjon står de i salmebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Mitt hjerte alltid vanker.

Eg veit i himmerik ei borg.

Alltid freidig.

Det er de vakreste salmene jeg vet i en begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det krav om at sanger i begravelser må være i salmeboken altså...

Det er nok det. En del prester praktiserer dette litt mildere, mens andre er svært rigide.

Min mor som er speider på sin hals undersøkte muligheten for å få en speidersang i sin begravelse når den tid kommer, men fikk klar beskjed om at salmene måtte stå i salmeboka.

Når det gjelder soloinnslag er det litt løsere regler, slik at man ofte kan få det man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i begravelse der gjennomgangstonen var å feire livet. Disse salmene ble sunget:

Blott en dag

Deg være ære

O store gud

Deilig er jorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på siden til Human-Etisk forbund står det noen sanger, og da er de sikkert ikke så reliøse.

Blant annet;

Imagine med John Lennon

Å leva det er å elska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...