Gjest ms_kwang Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Ok, for å si det sånn, jeg er ei jente, litt undervekti, har INGEN planer om å slanke meg, spiser nesten som en hest, legger såvidt på meg. Men uansett De to siste årene har jeg gått rundt med konstant kvalme, mesteparten av mat jeg alltid har spist før. Har testet meg for det meste, men ingenting har slått ut på noe prøver. Sitter nå med kvalme etter omtrent 3 timer etter jeg spiste en pizza f.eks. Jeg blir kvalm av: Melke produkter Brød,knekkebrød,rundtstykker, boller, kaker, etc etc Egg,kaviar,kiwi,skjell,krabber,reker. Og eller sukkerholdige drikker/godteri. Så jeg veit iallefall å holde meg unna Egg, Kaviar, kiwi og ellers annet sjømat jeg reagerer på. Men det er alt det andre. Kan spise bittelitt Ost, yoghurt eller drikke MAX 2dl melk før jeg blir kvalm *goodbye starbucks!!* og ja Kaffe også xD Så da veit jeg iallefall å holde meg unna: Glukose, Laktose & Gluten. *Naturlig sukker, som finnes i bær,frukt & Grønnsaker har jeg ingen problem med, så sånnsett kan jeg spise frukt&grønnsaker og bær døgnet rundt uten at det slår ut på noen som helst måte. Men å ha ett slikt kosthold synes jeg er kjedelig! Ikke minst fordi da mister jeg næring fra kjøtt & fisk. Kan ikke spise gris (er ikke muslim, men av en eller annen grunn blir jeg kvalm av det også!) Salami,servelat, kjøtt pålegger blir jeg kvalm av også Men kylling,Lam/sau,Elg,Rein,hval,ku/okse/kalv, slikt kjøtt kan jeg spise Så spørsmålet er, hvilken mat kan jeg spise? har sånnsett sluttet med melk, drikker litt soyamelk eller laktose fri melk av og til, men er avhengig av ost, jeg elsker ost, og blir lei meg om jeg må slutte å spise det helt! Nå veit jeg det at min far er allergisk/intolerant mot det samme: Laktose, glukose, gluten. Men han har sukkersyke type2, og jeg ligger ganske nært til å få det. (halve slekta har det uansett!) Så ja, folkens, noen forslag eller tips/råd om hva jeg kan spise nå? Hadde hjulpet meg mye, selvom jeg har studert og utdannet meg innenfor kosthold & ernæring så blir jeg en smule grønn på det området når det gjelder meg selv, og ikke noen andre xD (Altså jeg vet mye, men er bare redd for at jeg knør meg inn i en veldig kjedelig kostholds rutine!)
Vulpes Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Hva med å prøve å bli litt inspirert av lavkarbokostholdet? Der kan du klare å unngå melkeprodukter ganske bra. Litt kjedelig og ikke tåle melk og egg så klart, men tror man skal få det til. Og på lavkarbo spiser man jo som regel ikke vanlig brødbakst. Jeg lager heller knekkebrød bestående av kli og frø for det meste.
Gjest ms_kwang Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 hehe ja, er jo en klar ide der ellers så går jeg til legen min igjen bare for å klage å sutre over kvalmen fordi det er ikke no gøy! Altså det kan godt hende at det er no feil med tarmene mine også (sliter av og til med forstoppelse, og det er ikke noe gøy, men tenker alltid at det bare er en liten bagatell i forhold til kvalmen!) Men legene jeg har hatt før har jo ikke funnet noe, får heller gå til en mage,tarm spesialist å få små duppedingser tråkket opp gjennom endetarmen istede xD Noe som jeg heller ikke har no spesielt lyst til! :D
daemonia Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Først av alt: Be om ultralyd for å sjekke gallestein. Ett av kjennetegnene er at en blir mye kvalm av sukkerholdige eller fete matvarer. Og hvis det ikke slår ut så kan du godt prøve ut lavkarbokosthold som Tonje!, for da holder du deg unna de tingene du har nevnt uten problem. Da får du system og variasjon til tross for alt du ikke tåler. Men uansett så bør du kanskje ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg til å sette sammen måltider og retter som gir deg rette næringsverdier i forhold til hva du tåler. Edit: Lagt til Endret 6. oktober 2011 av daemonia
Gjest ms_kwang Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Gallestein/sten har jeg ikke tenkt på! det skal jeg få sjekke altså Men tusen takk for svar iallefall ^_^ Om det er flere som har forslag så bare peis på, takker for alt Heller få litt mat tips, om noen andre har det samme som meg Eller noe lignende i den dur 1-3 intoleranser
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå