Riiba Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Mange middagsoppskrifter inneholder en skvett eller to hvitvin. Hva kan hvitvinen erstattes med hvis man ikke har vin? Eller ikke vil åpne en hel flaske? (Vanskelig å finne alkoholfri matvin i butikken synes jeg...)
Frk. Belle Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Mange middagsoppskrifter inneholder en skvett eller to hvitvin. Hva kan hvitvinen erstattes med hvis man ikke har vin? Eller ikke vil åpne en hel flaske? (Vanskelig å finne alkoholfri matvin i butikken synes jeg...) Jeg bruker ofte blanidng av hvitvinsedikk og vann Eller bare litt sitronsaft...
Nilma Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg gjør som Frk. Belle, litt avhengig av hva slags rett det er snakk om. Enkelte ganger synes jeg imidlertid det må være hvitvin, f.eks. risotto synes jeg ikke funker med erstatninger. Men om du uansett har hvitvin i huset av og til kan du jo fryse ned rester i isterningformer eller små bokser til senere bruk. Det pleier jeg å gjøre - funker utmerket. 1
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg gjør også som Frk. Belle. I tillegg har jeg funnet ut at det kan være kjekt å ha etpar småflasker av billigste sort stående til slike anledninger.
LukaFrost Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Hvorfor vil du ha alkoholfri matvin? Alkoholen vil uansett kokes ut.
Riiba Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg vil ikke ha alkoholfri, men det er ikke alltid jeg vil åpne en hel flaske hvitvin når jeg lager middag.
Riiba Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2011 Takk for gode tips forresten! skal prøve med litt sitronsaft og se hvordan det smaker.
Frk. Belle Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Eplemost kan være en bra erstatning. Det har jeg også hørt, men da jeg testa det ut synes jeg det ble for søtt (selv om dette var en usøtet type fra lokalt frukpresseri)...
juliane Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 Spørs selvfølgelig på hva man skal bruke det til. Jeg lager en laksefilet i folie der jeg legger laks og litt grønnsaker i folie og heller over 2-3 ss hvitvin og det samme av olivenolje, og det passer supert å bytte med eplemost der. Men da er det jo små mengder det er snakk om. Det er jo også stor forskjell på syrligheten i de ulike eplesortene.
Frk. Belle Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 Spørs selvfølgelig på hva man skal bruke det til. Jeg lager en laksefilet i folie der jeg legger laks og litt grønnsaker i folie og heller over 2-3 ss hvitvin og det samme av olivenolje, og det passer supert å bytte med eplemost der. Men da er det jo små mengder det er snakk om. Det er jo også stor forskjell på syrligheten i de ulike eplesortene. Tror jeg må teste ut lakseoppskriften din - høres digg ut Tror jeg prøve eplemosten i suppe eller noe hvor det ikke funka helt..
Pria Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Hvitvin erstattes lett med vermut som tåler å stå åpnet i kjøleskapet. Dette er et velkjent kokketriks.
Lusitano Skrevet 8. oktober 2011 #13 Skrevet 8. oktober 2011 http://www.vinkilden.no/?vis=artikkel&fid=8448&id=1908201111513820304 Cirka 60 kr literen, fås f.eks på Smart Club.
Lutetium 71 Skrevet 8. oktober 2011 #14 Skrevet 8. oktober 2011 Mange middagsoppskrifter inneholder en skvett eller to hvitvin. Hva kan hvitvinen erstattes med hvis man ikke har vin? Eller ikke vil åpne en hel flaske? (Vanskelig å finne alkoholfri matvin i butikken synes jeg...) De pleier å ha hvitvin på de større Meny butikkene rundt der jeg bor, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Skrevet 9. oktober 2011 A fryse ned vinrester i isterningposer er en kjempegod ide. Har ikke gjort det på en stund ettersom jeg bor i utlandet og flere og flere flasker nå har skrukork uansett, så det er ikke noe problem med vin som ikke drikkes opp. For meg er det å ha vin i huset til matlaging like essensielt som å ha oljer, smør, salt, eddik etc. Skjønner ikke vitsen med å kjøpe alkoholfri vin bare pga matlaging. Til risotto bruker jeg uansett vermouth, men jeg visste ikke at den må stå kaldt. Istedenfor vin ville jeg sett an oppskriften. Som regel representerer vin syre, men om det bør være eddik, sitron, lime, eple etc. kommer jo helt an på hva du lager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå