Gå til innhold

Erstatning for hvitvin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange middagsoppskrifter inneholder en skvett eller to hvitvin.

Hva kan hvitvinen erstattes med hvis man ikke har vin? Eller ikke vil åpne en hel flaske?

(Vanskelig å finne alkoholfri matvin i butikken synes jeg...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan hvitvinen erstattes med hvis man ikke har vin? Eller ikke vil åpne en hel flaske?

Jeg bruker ofte blanidng av hvitvinsedikk og vann :) Eller bare litt sitronsaft...

Skrevet

Jeg gjør som Frk. Belle, litt avhengig av hva slags rett det er snakk om. Enkelte ganger synes jeg imidlertid det være hvitvin, f.eks. risotto synes jeg ikke funker med erstatninger. Men om du uansett har hvitvin i huset av og til kan du jo fryse ned rester i isterningformer eller små bokser til senere bruk. Det pleier jeg å gjøre - funker utmerket. :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du ha alkoholfri matvin? Alkoholen vil uansett kokes ut.

Skrevet

Jeg vil ikke ha alkoholfri, men det er ikke alltid jeg vil åpne en hel flaske hvitvin når jeg lager middag. :)

Skrevet

Takk for gode tips forresten! skal prøve med litt sitronsaft og se hvordan det smaker.

Skrevet

Eplemost kan være en bra erstatning.

Skrevet

Eplemost kan være en bra erstatning.

Det har jeg også hørt, men da jeg testa det ut synes jeg det ble for søtt (selv om dette var en usøtet type fra lokalt frukpresseri)...

Skrevet

Spørs selvfølgelig på hva man skal bruke det til. Jeg lager en laksefilet i folie der jeg legger laks og litt grønnsaker i folie og heller over 2-3 ss hvitvin og det samme av olivenolje, og det passer supert å bytte med eplemost der. Men da er det jo små mengder det er snakk om. Det er jo også stor forskjell på syrligheten i de ulike eplesortene.

Skrevet

Spørs selvfølgelig på hva man skal bruke det til. Jeg lager en laksefilet i folie der jeg legger laks og litt grønnsaker i folie og heller over 2-3 ss hvitvin og det samme av olivenolje, og det passer supert å bytte med eplemost der. Men da er det jo små mengder det er snakk om. Det er jo også stor forskjell på syrligheten i de ulike eplesortene.

Tror jeg må teste ut lakseoppskriften din - høres digg ut :) Tror jeg prøve eplemosten i suppe eller noe hvor det ikke funka helt..

Skrevet

Hvitvin erstattes lett med vermut som tåler å stå åpnet i kjøleskapet. Dette er et velkjent kokketriks.

Skrevet

De pleier å ha hvitvin på de større Meny butikkene rundt der jeg bor, ihvertfall.

Skrevet

A fryse ned vinrester i isterningposer er en kjempegod ide. Har ikke gjort det på en stund ettersom jeg bor i utlandet og flere og flere flasker nå har skrukork uansett, så det er ikke noe problem med vin som ikke drikkes opp. For meg er det å ha vin i huset til matlaging like essensielt som å ha oljer, smør, salt, eddik etc. Skjønner ikke vitsen med å kjøpe alkoholfri vin bare pga matlaging.

Til risotto bruker jeg uansett vermouth, men jeg visste ikke at den må stå kaldt.

Istedenfor vin ville jeg sett an oppskriften. Som regel representerer vin syre, men om det bør være eddik, sitron, lime, eple etc. kommer jo helt an på hva du lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...