Gå til innhold

Sunne fettsyrere og gravid?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

heisann!

Jeg er gravid så som omega 3 tilskudd tok jeg til og begynne med udos choice og anser dette som et veldig bra alternativ.Udo’s Choice har en ideell balanse mellom omega 3, 6 og 9 og den skal være veldig bra for hud itilegg.

NYlig har jeg kjøpt meg happy delight okinawa som inneholder omega 3/6/9 og 7 med biodynamisk olje av limem sitron og appelsin. 1 teskje gir tilstrekkelig alfalinosyre,en omega 3 fettsyre,, og nok linosyre, en omega 6 fettsyre. dette er essensielle fettsyrer. kroppen brukerdem til og produsere andre fettsyrer. og den har en naturlig kilde til karoten og vit E som beskytter omega- fettsyrene i kroppen vår mot ogsygen og varme.

Jeg anser helt klart denne glassflasken som en veldig god kilde men eneste jeg er itvil om er om jeg burde ha DHA som er viktig for utviklingen av barnets hjerne, øyne og sentralnervesystem.

trenger råd?

Endret av Tahlia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

regner med leger anbefaler det vanlig som fiskeolje . Tror ikke leger har erfaring innen dette feltet. MÅ nok høre med enten ernæringsfysiologer eller noen som har erfaring innen sunne helsekostprodukter.

Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt så mye tilskudd utenom tran, uten at jeg vet det helt sikkert enda. :)

Jeg er snart ferdig med 2. året av ernæringsstudiet, og utifra det jeg har lært, så er det flytende tran som anbefales. For stort tilskudd av enkelte vitaminer kan fotrtrenge andre, og faktisk gjøre at du får en mangel.

Jeg ville uansett bedt legen tatt en sjekk over vitamin og mineral status, i hvert fall når du er gravid.

De offentlige anbefalingene er tilskudd av folat, men det er helst før du blir gravid, eller helt i starten.

Vitamin D er også viktig å ha et øye med, fordi du kommer til å gå gravid i den mørkeste tiden hvor vi ikke får tilførsel av Vitamin D gjennom solen. De fleste har mangel på dette da, og når du er gravid kan det være lurt å få i deg de få matvarene hvor vitaminet finnes.

Disse matvarene er tran, fiskeleverolje, og fet fisk. Det finnes også litt i ekstra lettmelk, margarin og noe i smør og egg. :)

Skrevet

Kan du ikke bruke det Gravid-vitaminet de selger på apoteket? Der er det en pose for hver dag, med de dagsrasjonene du som gravid trenger. Det er to kapsler der med omega-fettsyrer..

Skrevet

takk for svar ! jeg tar altså happy delight nå istedet for tran. Det er utrolig mange kilder til omega 3 og det er veldig vanskelig og vite hva man egentlig bør da hva som er den beste. Det jeg tar nå er jo planteoljer og ikke fiskeoljer. fiskeoljer inneholder vel kvikksølv og det er jo heller ikke bra. Men usikker om planteoljer inneholder nok omega 3 . Krillolje leste jeg litt om skulle være veldig bra på nyere forskinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...