Gå til innhold

LAVKARBO DIETT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man spise på lavkarbo-diett? Feks?

Jeg elsker melk og kan værean jeg drikke det? Og hvor mye bør jeg spise og hvor lenge bør jeg gå på dietten? Legger jeg på meg om jeg slutter igjenn?

Skrevet

Spørs hva lavkarbo diett du har tenkt å følge det...

Skrevet

Lavkarbo er ingen diett, det er en livsstil.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ser på det som en diett, så vil du legge på deg etterpå om du går tilbake til det kostholdet du hadde. Det er en grunn til at du la på deg i utgangspunktet, ikke sant?

Lavkarbo er en livstil, noe som innebærer at dette varer livet ut. Men det betyr ikke at du nødvendigvis må være like streng i kostholdet hele tiden. Dersom du har mye å gå ned, så vil det kanskje være greit å gå for ketolyse/atkins. Da kommer du i en tilstand som heter ketose, som gir optimal fettforbrenning.

Ketose vil også gi deg mer energi osv (men kan være ganske ubehagelig i en overgangsperiode, noe du i så fall må være forberedt på).

Det viktigste er at du finner en retning innenfor lavkarbo og holder deg til den, og heller tar et bevisst valg om å endre (feks øke antallet karbohydrater). Hvis du har et lavt inntak av karbohydrater, så trenger du heller ikke bekymre deg for mengden fett (eller kalorier!).

Men: skal du gå for en streng form for lavkarbo, så er melk utelukket. Går du for en mer liberal variant, så kan du muligens drikke melk, avhengig av hvilken retning du følger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da kommer du i en tilstand som heter ketose, som gir optimal fettforbrenning.

Ketose vil også gi deg mer energi osv (men kan være ganske ubehagelig i en overgangsperiode, noe du i så fall må være forberedt på).

Jeg er ikke noe lavkarboentusiast, men jeg er heller ingen motstander av det. Det du skriver her er jo egentlig ikke riktig. Det er mer propaganda som de ulike diettmestrene bruker for å overtale pasienter/forbrukere over på sin diett.

Og lavkarbo er diett, på samme måte som lavkalori, glutenfri, laktosefri osv. Diett betyr egentlig levevis, men i dag blir det mer brukt om kosthold som er annerledes enn standard-kostholdet.

Optimal fettforbrenning skjer med karbohydrater tilstede. På engelsk, i lærebøker, sies det ofte "fat burns in a carbohydrate flame". Ketose øker sjansene for at kroppen henter energi fra proteinkilder til å lage karbohydratene som skal brukes for å forbrenne fett. De fleste går faktisk ned i vekt av lavkarbo. Nesten uavhengig av hvilken retning de velger. Dette er sannsynligvis fordi økt mengde fett i kosten gir lengre metthetsfølelse og dermed et mindre totalinntak.

De fleste har nok godt av å kutte ut alle raske karbohydrater. Noen har sikkert godt av å så og si kutte alle hovedkarbohydratkilder, men jeg tror ikke noen har godt av å kutte alle karbohydrater!

Husk at de viktigste næringstoffene (mikronæringstoffene) kommer hovedsaklig fra grønnsaker. Grønnsaker inneholder noe karbohydrater.

Jeg råder TS til å velge en retning innenfor lavkarbo som TS klarer å leve med. Velger man en for ekstrem diett øker sjansene for at en gir opp.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

TS bør lese seg ordentlig opp på emnet, TS virker veldig kunnskapsløs og vet knapt hva karbohydrater er. Kjøp en bok er mitt tips. Ikke hør på hva ulike forumdeltakere mener. Du synes vel kroppen din er viktigere enn som så?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror du kan lære en del ved å kikke inne på http://lavkarbo.no/

Med mange lavkarbo-retninger så går man raskt ned noen kilo den første uken, men her er mesteparten "vann". Dette fordi vann brukes som bindemiddel i kroppens karbohydratlager, og når du følger disse retningene så tømmes disse lagrene.

Vekttap på lengre sikt kommer helt an på hva kroppen din trives mest med. Jeg fant ut at lavkarbo var riktig for min kropp, og skulle ønske jeg hadde sjekket det ut før.

Husk at lavkarbo er vektregulerende. Er du undervektig så vil du legge på deg, er du overvektig så vil du slanke deg. Og her snakker vi ikke om hva KK mener er riktig vekt; her snakker vi om trivselsvekta til kroppen din. Og det er jo det som er viktigst; At kroppen har det bra, ikke sant? :)

Endret av Savagedlight
Skrevet

Takker for svar :)

Visst jeg ikke kan drikke melk så kan jeg faktisk bare glemme det med en gang.. Jeg skal ikke ned mye, jeg er vel omtrent normalvektig, så sånn som du skriver Savagedlight, så vet jeg fantisk ikke hva det vil innebære for kroppen min. kan hende jeg bare blir denne vekten jeg er da..

Og du AB#6, jeg har aldri gått på diett før, har aldri hatt behov for det, og jeg leser ikke om dietter på fritiden for å få tiden til å gå! Så kanskje derfor jeg ikke vet noe om Lavkarbo!

Skrevet

Visst jeg ikke kan drikke melk så kan jeg faktisk bare glemme det med en gang.. Jeg skal ikke ned mye, jeg er vel omtrent normalvektig, så sånn som du skriver Savagedlight, så vet jeg fantisk ikke hva det vil innebære for kroppen min. kan hende jeg bare blir denne vekten jeg er da..

Og du AB#6, jeg har aldri gått på diett før, har aldri hatt behov for det, og jeg leser ikke om dietter på fritiden for å få tiden til å gå! Så kanskje derfor jeg ikke vet noe om Lavkarbo!

TS

Skrevet (endret)

Selv så fant jeg ut at jeg er intolerant mot melk. En slik intoleranse kan forårsake mye rart, inkl. vektstagnasjon/økning.

Men hvorfor vil du gå ned i vekt når du er tilnermet normalvektig?

Da kan du heller prøve å se på om du spiser noe som er direkte usunt. F.eks. store mengder karbohydrater(godteri,sukker,stivelse(potet),ris,pasta) + fett(potetgull, pomes frites, hamburgerdressing, ost etc); Du må velge en, ikke begge, for at det skal gå bra.

Se også på brødet du evt. spiser; Prøv å skaffe fullkornbrød, det er det beste brødet du kan spise uansett hvilken diett du følger (unntatt hvis du er allergisk mot korn selvsagt, men da bør du jo ikke spise brød med det kornet i heletatt)

Endret av Savagedlight
Skrevet

Mitt råd til deg er å starte i det små. Fjern noen ting fra kostholdet ditt og legg til andre ting. Gjør du det enkelt, blir det ikke så vanskelig for deg. Det beste er å lese seg opp på lavkarbo, og trene på å gjøre smarte valg.

Eksempler på enkle ting du kan gjøre, litt lavkarbo-light, eller som en overgangsperiode for å venne deg til mindre sukker i kostholdet:

Drikk melk siden du er så glad i det, prøv heller å drikke bare et glass istedet for to. Forsøk å venne deg til fetere melkeprodukter. Selv drakk jeg skummet melk før og kunne drikke en liter til frokost, nå har jeg vent meg til lettmelk og da klarer jeg meg med ett glass.

Spis brød hvis det er viktig for deg, men kjøp lavkarbobrød eller det groveste brødet du finner. Spis heller en skive med masse pålegg; mye smør, majones, kjøttpålegg, ost, eller egg, enn å spise tre skiver med en liten skinkeskive.

Spis så mye grønnsaker du bare orker, kos deg med bær, reduser på frukt.

Trenger du snacks, så spis gjerne litt nøtter, da får du i deg mye sunt fett.

Finn spennende middagsoppskrifter på nettet, prøv nye ting. Fokuser på at maten du spiser skal være hjemmelaget, ikke Toro-poser. Da har du bedre kontroll på hva du får i deg. Velg renest mulige produkter; styr for eksempel unna panerte ting som fiskepinner, spis vanlig torsk istedet. Les på næringsinnholdet på det du kjøper.

Lær deg å lage erstatninger til potet, ris og pasta. Det finnes utrolig mange gode varianter av grønnsaker som kan brukes som tilbehør.

Kutt så mye du klarer på sukkkerholdige produkter. Drikk vann eller usøtet saft istedet for brus. Ikke spis godteri, potetgull, sjokolade, kjeks, kaker osv.

Tren på at mat ikke er kos, selv om det er lov å kose seg med maten. Spis når du er sulten, og spis deg mett. Husk at hvis du har redusert mye på karbohydrater i kosten trenger du mer fett for å bli mett. Ekstra fløte i sausen, rømmedressing på salaten etc er enkle grep for å få mer energi av maten.

Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Selv så fant jeg ut at jeg er intolerant mot melk. En slik intoleranse kan forårsake mye rart, inkl. vektstagnasjon/økning.

Men hvorfor vil du gå ned i vekt når du er tilnermet normalvektig?

Da kan du heller prøve å se på om du spiser noe som er direkte usunt. F.eks. store mengder karbohydrater(godteri,sukker,stivelse(potet),ris,pasta) + fett(potetgull, pomes frites, hamburgerdressing, ost etc); Du må velge en, ikke begge, for at det skal gå bra.

Se også på brødet du evt. spiser; Prøv å skaffe fullkornbrød, det er det beste brødet du kan spise uansett hvilken diett du følger (unntatt hvis du er allergisk mot korn selvsagt, men da bør du jo ikke spise brød med det kornet i heletatt)

Jeg spiser sjelden noe av dette. Eneste er fullkornris ca 2 ganger i uken, spagetti kanskje en gang i mnd, hamburgerdressing 1 gang i mnd, men ost hver dag.... Men det er bare en skive for dagen.. :klo:

Jeg spiser bare fullkornbrød. Som jeg baker selv.. hm..

Mitt råd til deg er å starte i det små. Fjern noen ting fra kostholdet ditt og legg til andre ting. Gjør du det enkelt, blir det ikke så vanskelig for deg. Det beste er å lese seg opp på lavkarbo, og trene på å gjøre smarte valg.

Eksempler på enkle ting du kan gjøre, litt lavkarbo-light, eller som en overgangsperiode for å venne deg til mindre sukker i kostholdet:

Drikk melk siden du er så glad i det, prøv heller å drikke bare et glass istedet for to. Forsøk å venne deg til fetere melkeprodukter. Selv drakk jeg skummet melk før og kunne drikke en liter til frokost, nå har jeg vent meg til lettmelk og da klarer jeg meg med ett glass.

Spis brød hvis det er viktig for deg, men kjøp lavkarbobrød eller det groveste brødet du finner. Spis heller en skive med masse pålegg; mye smør, majones, kjøttpålegg, ost, eller egg, enn å spise tre skiver med en liten skinkeskive.

Spis så mye grønnsaker du bare orker, kos deg med bær, reduser på frukt.

Trenger du snacks, så spis gjerne litt nøtter, da får du i deg mye sunt fett.

Finn spennende middagsoppskrifter på nettet, prøv nye ting. Fokuser på at maten du spiser skal være hjemmelaget, ikke Toro-poser. Da har du bedre kontroll på hva du får i deg. Velg renest mulige produkter; styr for eksempel unna panerte ting som fiskepinner, spis vanlig torsk istedet. Les på næringsinnholdet på det du kjøper.

Lær deg å lage erstatninger til potet, ris og pasta. Det finnes utrolig mange gode varianter av grønnsaker som kan brukes som tilbehør.

Kutt så mye du klarer på sukkkerholdige produkter. Drikk vann eller usøtet saft istedet for brus. Ikke spis godteri, potetgull, sjokolade, kjeks, kaker osv.

Tren på at mat ikke er kos, selv om det er lov å kose seg med maten. Spis når du er sulten, og spis deg mett. Husk at hvis du har redusert mye på karbohydrater i kosten trenger du mer fett for å bli mett. Ekstra fløte i sausen, rømmedressing på salaten etc er enkle grep for å få mer energi av maten.

Lykke til :)

Jeg drikker mye lettmelk. Feks igår drakk jeg to liter. Problemet er kanskje at jeg også liker helmelk vel så godt. Men uansett må 1 liter helmelk være bedre da?

Jeg spiser masse masse grønnsaker, og lite frukt. Har egentlig aldri vært noe glad i frukt.. Og jeg lager 80% av det jeg spiser fra bunnen av.

Jeg spiser så og si ingenting av chips, snop, sjokolade eller kjeks og kaker. Det er så lite at man kan legge alt i en pepperkakeboks i løpet av et år.

Nøtter liker jeg, men det blir lite av det også..

Hva kan jeg erstatte risen med??

Men jeg går fortsatt ikke ned i vekt.. Jeg spiser egentlig ganske lite og burde gjerne spist mer. Er kroppen i sparemodus tro, og det er derfor jeg ikke går ned?

Hva kan være grunnen til at kroppen er full av vann, visst det er tilfelle?

Tusen takk for svar dere :) :)

TS

Skrevet

Er ikke rartdu ikke går ned i vekt med 2 LITER melk!!!

Du kan ikke trykke i deg så mye grønnsaker du vil nei. Kokte gulrøtter er det mye karber i feks!

Skrevet

Er ikke rartdu ikke går ned i vekt med 2 LITER melk!!!

Du kan ikke trykke i deg så mye grønnsaker du vil nei. Kokte gulrøtter er det mye karber i feks!

Så det er mest sannsynlig for vektnedgang om jeg går ned til 1/5 liter?

Jeg spiser veldig mye gulrøtter...

TS

Skrevet

TS

Jeg sier IKKE at gulrøtter er usunt, men på lavkarbo så er det en del karber i de når de er kokt. Det vil hjelpe på, men det er fortsatt 200 kalorier i bare melka, ekstralett

Skrevet

Jeg sier IKKE at gulrøtter er usunt, men på lavkarbo så er det en del karber i de når de er kokt. Det vil hjelpe på, men det er fortsatt 200 kalorier i bare melka, ekstralett

200 kalorier i HVOR mye melk? :overrasket:

Gjest Kalkunkrøll
Skrevet

Lavkarbo er ingen diett, det er en livsstil.

Lavkarbo er ingen livsstil, det er underernæring. En livsstil for de late. De eneste som har behov for lavkarbo er diabetikere, kosten er absolutt verken sunn eller nyttig for friske mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Husk at lavkarbo er vektregulerende. Er du undervektig så vil du legge på deg, er du overvektig så vil du slanke deg. Og her snakker vi ikke om hva KK mener er riktig vekt; her snakker vi om trivselsvekta til kroppen din. Og det er jo det som er viktigst; At kroppen har det bra, ikke sant? :)

Det der hører jeg fra tid til annen. Det du sier er hvis en overvektig spiser 10 000kcal hver dag, men ikke spiser karbohydrater (og er i ketose) så vil personen gå ned i vekt?

Og på samme måte hvis en undervektig spiser 1000kcal vil vedkommende gå opp i vekt?

Trivselsvekt tror jeg heller er noe psykisk enn fysisk. Hvor streng diett gidder du å leve på avgjør i mange tilfeller om du holder deg nede i diett dersom du alltid har hatt et par kg for mye. Eller vært litt slapp med treningen.

Appetitt spiller en vesentlig rolle her. Også hos friske mennesker.

Idrettsutøvere med høy treningsmengde sliter også med å spise nok fordi man naturligvis ikke orker å trykke i seg mat hele tiden.

Jeg drikker mye lettmelk. Feks igår drakk jeg to liter. Problemet er kanskje at jeg også liker helmelk vel så godt. Men uansett må 1 liter helmelk være bedre da?

Jeg spiser masse masse grønnsaker, og lite frukt. Har egentlig aldri vært noe glad i frukt.. Og jeg lager 80% av det jeg spiser fra bunnen av.

Jeg spiser så og si ingenting av chips, snop, sjokolade eller kjeks og kaker. Det er så lite at man kan legge alt i en pepperkakeboks i løpet av et år.

Nøtter liker jeg, men det blir lite av det også..

Hva kan jeg erstatte risen med??

Men jeg går fortsatt ikke ned i vekt.. Jeg spiser egentlig ganske lite og burde gjerne spist mer. Er kroppen i sparemodus tro, og det er derfor jeg ikke går ned?

Hva kan være grunnen til at kroppen er full av vann, visst det er tilfelle?

Tusen takk for svar dere :) :)

TS

Det høres jo ut som du gjør ting riktig. Når det gjelder vektnedgang, så tar det lang tid å gå ned i vekt. Det er ikke noe bra å gå ned mer enn 0,5kg i uken med mindre du er veldig overvektig fra før. Hvis du ikke går ned noen ting i løpet av uken kan du redusere inntaket noe. Dette gjelder uansett om du er på lavkarbo eller ikke. Husk at du må veie deg under samme forhold hver gang. Det er også lurt å ikke veie seg mer enn én dag i uken og på morgenen. Fredag når du står opp, etter dobesøk, er et fint tidspunkt. De fleste utskeielser skjer i helgen, så da veier du deg før dem. Da har du antageligvis vært flink med kosthold hele uken og du har en uke til du kan være flink på før neste veiing.

TS

O,5 liter mener du? 1/5l er 2 dl melk.

2 liter om dagen er egentlig litt mye også. Drikk heller et glass melk til frokost, og kanskje ett til kvelds men ellers er det fornuftig å drikke vann.

Til middagen kan du gjerne skvise litt sitron eller lime i vannet for variasjon.

Det er like mange karbohydrater i gulrøtter når de er rå.

Lavkarbo er ingen livsstil, det er underernæring. En livsstil for de late. De eneste som har behov for lavkarbo er diabetikere, kosten er absolutt verken sunn eller nyttig for friske mennesker.

Det blir litt for svart/hvitt. Det finnes mange mer fornuftige varianter av lavkarbo og det finnes også ufornuftige varianter. De fleste har nok godt av å redusere inntaket av karbohydrater, spesielt raske karbohydrater.

Det er også ganske bra dersom man skal gå ned i vekt pga at appetitten blir litt dårligere/lavere når man spiser mer fett. Det er viktig at man passer på å spise nok grønt.

Jeg mener også at det ikke er fornuftig å spise veldig mye mettet fett selv om man er på lavkarbo. De fleste som opplever reduksjon i total kolesterol på lavkarbo med mye mettet fett opplever antageligvis reduksjonen fordi de går ned i vekt, ikke fordi de spiser mer mettet fett. Langtidsvirkningen av mye mettet fett er det ikke forsket så mye på med friske mennesker som ikke skal gå ned i vekt, og ikke har høyt kolesterol fra før.

Sunne, enumettede fettsyrer, er derimot beviselig sunt og alle bør søke å få et jevnt inntak av dette. Og øker du mengden fett i kosten bør man redusere tilsvarende energimengde karbohydrat for å ikke gå opp i vekt.

Dette er dog ikke "fasiten", men mine tanker rundt tanken bak dette kostholdsregimet.

Gjest shirelle
Skrevet

Diabetikere OG PCOS'ere takk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bå vært flink og lest litt om lavkarbo, og har funnet ut at det ikke er noe for meg.

Jeg kommer til å fortsette å spise slik jeg alltid har gjort (som nevnt lenger opp i tråden) Eneste jeg skal gjøre annerledes er å drikke litt mindre melk og trene litt mer.

TS :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...