amalieee Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 jente på 16 år her! vanligvis får jeg skaffa drikke fra eldre kompisser osv, men er dyrt, så tenkte å kjøpe drikke i Kroatia nå i høstferien. men hvordan er det om jeg blir tatt i tollen? får jeg en kraftig bot da el? hvor mye kan jeg ta med osv?
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 jente på 16 år her! vanligvis får jeg skaffa drikke fra eldre kompisser osv, men er dyrt, så tenkte å kjøpe drikke i Kroatia nå i høstferien. men hvordan er det om jeg blir tatt i tollen? får jeg en kraftig bot da el? hvor mye kan jeg ta med osv? Du kan ikke ta med noe fordi du er under 18 år. Sånn er det med den saken! 6
amalieee Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2011 Du kan ikke ta med noe fordi du er under 18 år. Sånn er det med den saken! Vet om venner som har gjort det før.. og det er ikkje ulovlig å KJØPE, bare å SELGE de til de under 18 lurer bare på konsekvensene VISS jeg blir tatt... det har egentlig ikke noe å si om jeg får drikken min i Noreg eller ikke, bare at det er mye billigere.
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Vet om venner som har gjort det før.. og det er ikkje ulovlig å KJØPE, bare å SELGE de til de under 18 lurer bare på konsekvensene VISS jeg blir tatt... det har egentlig ikke noe å si om jeg får drikken min i Noreg eller ikke, bare at det er mye billigere. Oi, oi, oi, hva du (ikke) vet... Dette fant jeg på tollvesenet.no: For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år. Det er ikke lov å ta med alkohol til Norge når man er under 18 år. Sånn er det bare. 7
Lulilelu Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Siden du er under 18 år så har du ikke noe kvote. Hvis du blir stoppet og de ser legitimasjon så er alt du har med deg ulovlig. Men så lenge du ikke ser veldig ung så går det som regel bra så lenge du ikke har med deg mer enn kvoten siden det er det de i grunn leter etter. Alkoholholdige drikkevarer: 1 liter sprit (drikk med alkoholstyrke mellom 22-60%) 1,5 liter vin - 2 flasker (drikk med alkoholstyrke mellom 2,5-22%) 2 liter øl eller 3 liter vin - 4 flasker (drikk med alkoholstyrke mellom 2,5-22%) 2 liter øl eller 5 liter øl Her ser du hva du må betale, målt i antall liter som er ulovlig innført: 1 liter sprit: 300 kroner 1-2 liter sprit: 600 kroner 2-3 liter sprit: 1200 kroner 3-4 liter sprit: 1900 kroner 4-5 liter sprit: 2600 kroner Inntil 2 liter vin: 300 kroner 2-4 liter vin: 600 kroner 4-6 liter vin: 1200 kroner 6-8 liter vin: 1900 kroner 8-10 liter vin: 2600 kroner Inntil 10 liter øl: 300 kroner 10-20 liter øl: 600 kroner 20-30 liter øl: 1200 kroner 30-40 liter øl: 1900 kroner 40-50 liter øl: 2600 kroner Dette er grensene for forenklet forelegg: For sprit mellom 22,1 og 60 prosent, går den ved 5 liter. For vin og annen drikke med alkoholinnhold over 7, til og med 22 prosent, går den ved 10 liter. For øl og annen alkohol med under 7 prosent, går den ved 50 liter. For sigaretter går grensen ved 1000 stk. Holder du deg innenfor disse grensene, blir det altså en bot på stedet, og du slipper et flaut møte med domstol og påtalemyndigheter. Alle varer som er innført ulovlig, inndras. Omfatter en og samme overtredelse flere varetyper, legges bøtebeløpene sammen til en felles bot. Dersom bøtebeløpene til sammen overstiger 6000 kroner, er det ikke lenger et forenklet forelegg.
amalieee Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2011 Siden du er under 18 år så har du ikke noe kvote. Hvis du blir stoppet og de ser legitimasjon så er alt du har med deg ulovlig. Men så lenge du ikke ser veldig ung så går det som regel bra så lenge du ikke har med deg mer enn kvoten siden det er det de i grunn leter etter. Alkoholholdige drikkevarer: 1 liter sprit (drikk med alkoholstyrke mellom 22-60%) 1,5 liter vin - 2 flasker (drikk med alkoholstyrke mellom 2,5-22%) 2 liter øl eller 3 liter vin - 4 flasker (drikk med alkoholstyrke mellom 2,5-22%) 2 liter øl eller 5 liter øl Her ser du hva du må betale, målt i antall liter som er ulovlig innført: 1 liter sprit: 300 kroner 1-2 liter sprit: 600 kroner 2-3 liter sprit: 1200 kroner 3-4 liter sprit: 1900 kroner 4-5 liter sprit: 2600 kroner Inntil 2 liter vin: 300 kroner 2-4 liter vin: 600 kroner 4-6 liter vin: 1200 kroner 6-8 liter vin: 1900 kroner 8-10 liter vin: 2600 kroner Inntil 10 liter øl: 300 kroner 10-20 liter øl: 600 kroner 20-30 liter øl: 1200 kroner 30-40 liter øl: 1900 kroner 40-50 liter øl: 2600 kroner Dette er grensene for forenklet forelegg: For sprit mellom 22,1 og 60 prosent, går den ved 5 liter. For vin og annen drikke med alkoholinnhold over 7, til og med 22 prosent, går den ved 10 liter. For øl og annen alkohol med under 7 prosent, går den ved 50 liter. For sigaretter går grensen ved 1000 stk. Holder du deg innenfor disse grensene, blir det altså en bot på stedet, og du slipper et flaut møte med domstol og påtalemyndigheter. Alle varer som er innført ulovlig, inndras. Omfatter en og samme overtredelse flere varetyper, legges bøtebeløpene sammen til en felles bot. Dersom bøtebeløpene til sammen overstiger 6000 kroner, er det ikke lenger et forenklet forelegg. Tusen takk for svar! så komplisert... jeg ser definitivt ut som jeg er 18, så det er ikke noe problem. men jeg tenkte egentlig bare å ta med 2-3 flasker sprit og gjemme de i bagasjen. ser de på flyplassen at jeg har det? har jo gått bra med kompisser før, men er litt bekymra.. og jeg kan jo evt bare spille dum om jeg blir tatt, men selvfølgelig blir det nok ikke bra.
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Tusen takk for svar! så komplisert... jeg ser definitivt ut som jeg er 18, så det er ikke noe problem. men jeg tenkte egentlig bare å ta med 2-3 flasker sprit og gjemme de i bagasjen. ser de på flyplassen at jeg har det? har jo gått bra med kompisser før, men er litt bekymra.. og jeg kan jo evt bare spille dum om jeg blir tatt, men selvfølgelig blir det nok ikke bra. Ja, klart du kan det. Du risikerer å bli stoppet - og tollerne lar seg nok ikke imponere av at du spiller dum, de er drevne i gamet. Og bare sånn på tampen, dum eller ikke, du er fremdeles for ung til å ta med alkohol inn i Norge. 4
amalieee Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2011 Ja, klart du kan det. Du risikerer å bli stoppet - og tollerne lar seg nok ikke imponere av at du spiller dum, de er drevne i gamet. Og bare sånn på tampen, dum eller ikke, du er fremdeles for ung til å ta med alkohol inn i Norge. Ja, er nok ikke det smarteste å gjøre hva er konsekvensene? bot på 10 000 elns? det hadde jo vert gøy......
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Hva straffen er vet jeg ikke, og det interesserer meg egentlig ikke heller. Jeg er gammel nok til å ta med kvoten hvis jeg vil.
Lulilelu Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Tusen takk for svar! så komplisert... jeg ser definitivt ut som jeg er 18, så det er ikke noe problem. men jeg tenkte egentlig bare å ta med 2-3 flasker sprit og gjemme de i bagasjen. ser de på flyplassen at jeg har det? har jo gått bra med kompisser før, men er litt bekymra.. og jeg kan jo evt bare spille dum om jeg blir tatt, men selvfølgelig blir det nok ikke bra. Husk at sprit er 20 års grense. Stopper de deg så leter de i kofferten og da vil de finne flaskene. Da er sjansen stor for at de ber om legitimasjon som resulterer i at de tar all drikken og gir deg bot. Har du kun har kvoten din og de ser det så er sjansen stor for de bare lar deg gå.
amalieee Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. oktober 2011 Husk at sprit er 20 års grense. Stopper de deg så leter de i kofferten og da vil de finne flaskene. Da er sjansen stor for at de ber om legitimasjon som resulterer i at de tar all drikken og gir deg bot. Har du kun har kvoten din og de ser det så er sjansen stor for de bare lar deg gå. Tusen takk for svar! får bare håpe på det beste
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Alkoholholdige drikkevarer: 1 liter sprit (drikk med alkoholstyrke mellom 22-60%) 1,5 liter vin - 2 flasker (drikk med alkoholstyrke mellom 2,5-22%) 2 liter øl Et spørsmål: Kan man ta med seg 1 liter sprit og 3 liter alkohol under 22 %, eller er det kun enten eller?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Du bør være ekstremt forsiktig med å pakke ned drikke i kofferten, da dette ikke er lov hos mange flyselskaper - og om det skjer noe kan du bli ansvarlig for både din og de andre passasjerene sin baggasje. Det er ikke verdt det når du ikke engang er 20.
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Et spørsmål: Kan man ta med seg 1 liter sprit og 3 liter alkohol under 22 %, eller er det kun enten eller? Ikke både og, men enten eller: Enten 1 liter sprit og 1,5 liter vin Eller 3 liter vin Men det gjelder jo, som nevnt til det kjedsommelige ikke for TS. Edit: så plutselig at det var AB, og ikke TS som hadde spurt. Endret 6. oktober 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Så dersom man kjøper 1 liter sprit, så får man ikke med seg mer, om man ikke kun kjøper vin? Kan man bytte ut vinen med f.eks. 1 liter Baileys i tillegg til 1 liter med sprit over 22 %?
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Så dersom man kjøper 1 liter sprit, så får man ikke med seg mer, om man ikke kun kjøper vin? Kan man bytte ut vinen med f.eks. 1 liter Baileys i tillegg til 1 liter med sprit over 22 %? Skillet går på 22 volumprosent alkohol, og reglene står greit oppramset i Lulilelus innlegg. Siden Baileys smaker høgg, aner jeg ikke styrken på dette, men det finner du sikkert ut. Ligger den under 22%, kan du ta med Baileys + sprit, ligger den over 22% kan du ta med Baileys + vin.
Lulilelu Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Så dersom man kjøper 1 liter sprit, så får man ikke med seg mer, om man ikke kun kjøper vin? Kan man bytte ut vinen med f.eks. 1 liter Baileys i tillegg til 1 liter med sprit over 22 %? Baileys er en likør. Likør er i samme kategori som vin, så du kan ta med 1,5 liter hvis du har 1 liter sprit.
Marianne Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg er litt sjokkert over at det sitter voksne folk her og sier bare prøv å ta med hvis du ser gammel nok ut. Det er ikke lov å ha med alkohol inn i Norge når en er under 18 år. Dersom du blir tatt vil du få ett forenklet forelegg, miste drikkevarene og foreldrene dine blir kontaktet og må hente deg. Etter samtaler med deg og foreldrene dine vurderes det og om barnevernet skal kontaktes. 1
Gjest Spinell Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Baileys er en likør. Likør er i samme kategori som vin, så du kan ta med 1,5 liter hvis du har 1 liter sprit. Likører finnes både med høye og lave volum% alkohol, så man kan ikke automatisk gå ut fra at man kan erstatte vinen med likør og tro det går fint. Likører som Drambuie, Cointreau og Amaretto og haugevis av andre ligger over 22% og går som brennevin.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 I norge har du så vidt lov til og og holde en flaske med alkohol i hånda. Pass deg forresten for barnevernet. det er fort gjort at de blir kontaktet. da vil også foreldrene dine bli kontaktet, om du blir tatt Men i dette tilfelle vil jeg si at det er velfortjent og jeg håper du lærer en lekse :-D Utrolig at det dere voksene oppforderer henne til og kjøre på.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå