Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg skal lage lørdagsmiddag til meg og to herlige venninner i helga. Vi har ikke sett hverandre på lenge og jeg gleeeder meg...! Uansett, har noen tips til hva jeg kan lage? Kriterier: Må ikke være altfor dyrt da jeg er student. Vil ha hjemmelagd potetmos til! Skal ha Pannacotta til dessert så bør kanskje ikke være noe altfor tungt. Ikke fisk. Dere kan gjerne komme med drikkeforslag til også. En rimelig og god vin til.
venus_ Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Viltgryte? Tror ikke reinsdyrskav er så veldig dyrt, koster vel rundt 80 kr for en pose og det tror jeg skal holde til 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Hjemmlaget Biff Stroganoff? Eller enda billigere; Chili Con Carne. Kjøtt deig kan du få veldig billig på f.eks Bunnpris, og bønner er jo omtrent gratis.
Gjest Survival Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Hva med helgrilla høns? Det ligger hele høns i frysedisken på butikken. Er ikke helt sikker på prisen, men tror ikke det er så dyrt. Lammekoteletter er også godt med potetmos til. Og nå er det jo virkelig lammesesong, noe som betyr at du får tak i lammekjøtt overalt. Ellers så kan mye fisk spises med potetmos til. Eller kanskje en biff?
HedvigR Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg stemmer også for lammekotelett! Namnam
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Åh, det glemte jeg å nevne... Den ene liker ikke lam så det er desverre utelukka. Den andre liker ikke fisk, derfor ikke det. Viltgryte var forøvrig et godt forslag. Andre tips?
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Biff Stroganoff ja, det så jeg ikke før nå. Noen som har en god oppskrift?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Hva med helgrilla høns? Det ligger hele høns i frysedisken på butikken. Er ikke helt sikker på prisen, men tror ikke det er så dyrt. Lammekoteletter er også godt med potetmos til. Og nå er det jo virkelig lammesesong, noe som betyr at du får tak i lammekjøtt overalt. Ellers så kan mye fisk spises med potetmos til. Eller kanskje en biff? Ikke for å være kjip, men høns kan virkelig ikke grilles, altså - det blir uspiselig seigt! Som lær, faktisk (ikke overdrivelse, faktisk). Høner må kokes veldig, veldig lenge, og selv da kan de være seige fremdeles, hvis man er uheldig med eksemplaret. Men enig i lam - jeg ville laget lammegryte på fårikålkjøtt, evt bog på tilbud, til potetmos. Skanker er også ideelt til denslags, men har en tendens til å være uforholdsmessig dyrt, av en eller annen grunn. Hel lammebog langtidsbraisert i ovnen er også genialt, som feks denne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 ... og i mellomtiden hadde du føyd til ikke lam, ja. Boeuf bourguignon, kanskje? http://www.bbcgoodfood.com/recipes/426620/gordons-boeuf-bourguignon Høyrygg er i så fall en billig og ok stykningsdel å bruke.
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 ... og i mellomtiden hadde du føyd til ikke lam, ja. Boeuf bourguignon, kanskje? http://www.bbcgoodfood.com/recipes/426620/gordons-boeuf-bourguignon Høyrygg er i så fall en billig og ok stykningsdel å bruke. Takk for tipset, men HVA er det der? Det ser veldig mystisk ut... Er så dårlig på engelsk. En slags biffgryte?
genieinabottle Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Hva med svinestek eller svinekjøtt i en eller annen form? Billig, sunt og passer til alt! 1
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Kan jeg ovnssteke filet av noe slag sammen med grønnsaker? Lage en god saus til? Er så ekstremt dårlig på å steke kjøtt. Det blir alltid så tørt...
Gjest Survival Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 Ikke for å være kjip, men høns kan virkelig ikke grilles, altså - det blir uspiselig seigt! Som lær, faktisk (ikke overdrivelse, faktisk). Høner må kokes veldig, veldig lenge, og selv da kan de være seige fremdeles, hvis man er uheldig med eksemplaret. Javel. Alt jeg vet er at jeg fikk servert det i utlandet og det smakte fantastisk godt. Andre forslag til TS: Elggryte Kyllingklubber Skinkestek Meksikansk safrankylling (bruker vanligvis ris til denne retten, men potetmos er også godt) Kalkunfilèt Meksikanske kjøttboller
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Kan jeg ovnssteke filet av noe slag sammen med grønnsaker? Lage en god saus til? Er så ekstremt dårlig på å steke kjøtt. Det blir alltid så tørt... Helstekt svinefilet - med bacon rundt. Nammenam!
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Javel. Alt jeg vet er at jeg fikk servert det i utlandet og det smakte fantastisk godt. Andre forslag til TS: Elggryte Kyllingklubber Skinkestek Meksikansk safrankylling (bruker vanligvis ris til denne retten, men potetmos er også godt) Kalkunfilèt Meksikanske kjøttboller Meksikansk safrankylling hørtes UTROLIG spennende og godt ut! Har du oppskrift?
Gjest Syffe Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Helstekt svinefilet - med bacon rundt. Nammenam! Har vurdert dette (har så lyst på noe jeg kan ha rødvinssaus til, heh...). Men jeg er bare så utrolig dårlig på å helsteke ting. Har ikke steketermometer.
Gjest Survival Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Meksikansk safrankylling hørtes UTROLIG spennende og godt ut! Har du oppskrift? Husker virkelig ikke hvilken oppskrift jeg brukte sist jeg lagde det, men let me google that for you http://www.meny.no/Kjott/hvitt_kjott/Kylling/Varianter/Hel-kylling/Meksikansk-safrankylling/ Denne ser god ut!
Gjest Varpunen Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Kalkunfilet er ikke dumt altså, med waldorfsalat og fløtesaus! (og potetmos...)
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Kalkunfilet er ikke dumt altså, med waldorfsalat og fløtesaus! (og potetmos...) Det smaker veldig lite, da.
Gjest Varpunen Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Det smaker veldig lite, da. Det smaker vel akkurat så lite, eller så mye som du gjør det til selv. Det er noe av det som er genialt med kylling og kalkun 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå