Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste rapporten som et utgangspunkt for artikkelen, og ble ikke så veldig imponert over min studieretning heller, selv om vi stadig får høre at vi er ettertraktet (det er heldigvis noen arbeidsgivere som gjerne vil ha oss). Ellers trøster jeg meg med at jeg i det minste er blant de beste på kullet, og selv om ikke karakterer betyr alt, innbiller jeg meg at flertallet av de som sliter er dårligere studenter - i hvert fall når tidene generelt er gode og det tross alt er relativt få arbeidsledige innen feltet...

Skrevet

Hva med juss og rettspraktiserende yrker?

• Liker 2
Skrevet

Min kom 'greit' ut.

Men jeg vet ikke om det er det jeg vil jobbe med resten av livet.

Skrevet

Skjønte ikke bæret..

"apotekfag" med så høy månedeslønn..hva mener de da? farmasøyter?

Og hva er tannhelsefag? tannlege eller tannpleier?

Og vetrinærer arbeidsledig? tviler.

Skrevet (endret)

blir lærer jeg da. og innen et fag som er vanskelig å få jobb innen:P 1,4% arbeidsledighet hvertfall på lærer.

ikke tjener lærere noe særlig bra heller veit jeg.

men akkurat det bryr jeg meg ikke mye om.

Endret av otilie
Skrevet

Går et humanitært studie, og er forberedt på å måtte slite som pokker for å få meg en jobb.. er faktisk i konstant diskusjon med meg selv om jeg "tør" å fortsette eller ikke, er veeldig redd for å sitte igjen med studielån og ikke sjangs til å få jobb. Vi får se!

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg forstod meg ikke på den artikkelen. Regnes hjelpepleier og lege som helsefag feks, og så tar de gjennomsnittslønna? Hvor er økonomene og ingeniørene? Synes de kunne spesifisert litt mer.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg forstod meg ikke på den artikkelen. Regnes hjelpepleier og lege som helsefag feks, og så tar de gjennomsnittslønna? Hvor er økonomene og ingeniørene? Synes de kunne spesifisert litt mer.

Lurte på det samme. Letet etter jurister jeg også, sånn som anonymbruker over her.

• Liker 1
Skrevet

Hjelpepleier er jo ikke et høyere studium da, så tviler på det.

Gjest Badabing
Skrevet

Hjelpepleier er jo ikke et høyere studium da, så tviler på det.

Om reseptarer og farmasøyter regnes sammen og så tar man gjennomsnittslønn da..

Synes i så fall det gir et veldig feil bilde. I tillegg vil jeg tro det er en forskjell på hva slags arbeidsmarked som finnes for en med bachelor og en med master innenfor samme retning også.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Går et humanitært studie, og er forberedt på å måtte slite som pokker for å få meg en jobb.. er faktisk i konstant diskusjon med meg selv om jeg "tør" å fortsette eller ikke, er veeldig redd for å sitte igjen med studielån og ikke sjangs til å få jobb. Vi får se!

Jeg har en god del venner som har tatt den typen utdanning, og jeg tror ingen av dem har slitt særlig med å få seg jobb i etterkant. Men så synes jeg de har måttet ta på seg mye ubetalt arbeid og verv for å komme seg dit de er nå. Det er nok tøft, men ikke umulig. De har i alle fall de kuleste jobbene i min vennekrets etter min mening. :)

Skrevet

Hva mener de er lærer lavere grad og høyere grad? Er adjunkt lavere eller høyere? Gikk egentlig ut i fra at høyere var master...

Skrevet

Det står at underskelsen baserer seg kun på mastergrad. Master i elektro, maskin bygg, og anlegg er jo sivilingeniører. Men er enig i at det er litt dårlig forklart.

Grunnen til at øk. ad ikke er representert vil jeg tro er at det er foskjell på mastergradene. De som har mastergrad/siv. øk i markedsføring eller ledelse får seg somregel ike relevante jobber og de starter på dårlig lønn. De som har siv. øk i finans, økonomi eller regnskap derimot er veldig ettertraktede og starter på bra lønn, men snittet blir jo trekt ned av den andre gruppen.

Om reseptarer og farmasøyter regnes sammen og så tar man gjennomsnittslønn da..

Synes i så fall det gir et veldig feil bilde. I tillegg vil jeg tro det er en forskjell på hva slags arbeidsmarked som finnes for en med bachelor og en med master innenfor samme retning også.

Farmasøyter er de som har master i farmakologi og disse er veldig etterspurte fordi det ikke er så mange av de, og et apotek MÅ ha en på vakt hele tiden, hvis ikke må de stenge. Reseptarer tjener jo mindre, men de er ikke med i undersøkelsen.

Skrevet

Jeg leste rapporten som et utgangspunkt for artikkelen, og ble ikke så veldig imponert over min studieretning heller, selv om vi stadig får høre at vi er ettertraktet (det er heldigvis noen arbeidsgivere som gjerne vil ha oss). Ellers trøster jeg meg med at jeg i det minste er blant de beste på kullet, og selv om ikke karakterer betyr alt, innbiller jeg meg at flertallet av de som sliter er dårligere studenter - i hvert fall når tidene generelt er gode og det tross alt er relativt få arbeidsledige innen feltet...

Kan jeg spørre hvor du/dere får høre dette i fra? Er det fra høyskolen/universitetet og lærerne?

Selv fikk mitt kull servert dette, om hvor ettertraktet vi ville være, bare vi tok en master. Jeg ser jo nå hvor jævla ettertraktet vi har blitt....NOT!!

Nei...dette burde kommet mer ut til dagens unge. Det er helt meningsløst å ta opp lån, og bare få tilgang på en jobb som gir samme lønn som en ufaglært jobb. Man stiller enda dårligere på boligmarkedet, i og med at man allerede sitter med et studielån, uten at inntekten er god!

Skrevet

Hva med å skaffe deg en jobb, slik at du tjener penger, og dermed slipper å ta opp så mye studielån? Da slipper du iallefall å tape så mye økonomisk på det!

Ditt yrke kan være en katastrofe. Du mister mange år som pensjonspoengsparer, du pådrar deg studiegjeld, og du risikerer å finne en lite betalt jobb, dog kanskje du ender opp i et ufaglært yrke likevel.

Er det verdt det, virkelig???

Skrevet

Hva med å skaffe deg en jobb, slik at du tjener penger, og dermed slipper å ta opp så mye studielån? Da slipper du iallefall å tape så mye økonomisk på det!

Ditt yrke kan være en katastrofe. Du mister mange år som pensjonspoengsparer, du pådrar deg studiegjeld, og du risikerer å finne en lite betalt jobb, dog kanskje du ender opp i et ufaglært yrke likevel.

Er det verdt det, virkelig???

Det er jo det jeg ikke vet! :P jeg blir jo ikke utdannet til noe yrke engang, så risikerer å sitte der med skjegget i postkassa, og det vet jeg meget godt. Tro meg, jeg har vurdert å slutte, jobbe og reise et års tid, for så å begynne på noe annet.. VANSKELIG.

Skrevet

Det er jo det jeg ikke vet! :P jeg blir jo ikke utdannet til noe yrke engang, så risikerer å sitte der med skjegget i postkassa, og det vet jeg meget godt. Tro meg, jeg har vurdert å slutte, jobbe og reise et års tid, for så å begynne på noe annet.. VANSKELIG.

Da synest jeg du skulle gjøre det. Ta ett år pause! Det er ikke verre enn at du kan begynne på igjen dersom du finner ut at det er dette som er meningen med livet.

Jeg var selv veldig i tvil, men folk rundt meg mente jo "nneeeh, du kan jo ikke slutte nå, bygg på med master". Jeg lot tvilen komme de andre til gode, og fortsatte.

Angrer sååååå mye på det i dag!! Har ikke kommet noe sted, og har bare kjørt meg selv å livet mitt enda mer ned i grøfta. Jeg skal selvsagt klare å komme meg opp igjen, men det tar så mye unødvendig tid, når omskoleringen begynner og du har maaange år forran deg.

Gjest Spinell
Skrevet

Tilgi meg min uvitenhet, men hva er et humanitært studium?

Skrevet

Jeg og, eller vel humanistisk studie. Historie for å være mer korrekt. Og ja jeg får hele tiden at vi kan passe inn overalt, men ingen veiledere klarer å definere hvor "alt" er, ei gi meg et spesifikt eksempel utenom lærer! Ikke alle kan eller bør bli lærer i mitt hode, man bør ha en eller annen god kunnskap i formidling før man gjør det :fnise:

Men jeg har nå fullført bacheloren min og skal videre med det samme i master. Jeg har bare nå begynt å fundere på hvordan det kan kombineres med andre yrker, man må være litt kreativ, ta kurs på siden eventuelt, jobbe om sommeren med noe som kan være relevant etc.

Jeg aner ikke hvor jeg ender opp eller om jeg får jobb, men jeg prøver å fokusere på at jeg tar det jeg får i starten og deretter peiler meg inn på noe mer relevant.

Men Humanist fagene pleier som regel å komme dårlig ut på sånne kåringer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...