Gå til innhold

Er fettprosent genetisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du må gjerne overbevise deg selv om at du aldri kan redusere fettprosenten din; Det sier mer om innstillingen din og at du ikke har gjort gode nok endringer over lang nok periode.

Jeg har aldri påstått at det er lett å gå ned i fettprosent ei heller at det går raskt. Derfor er 3 måneder ikke en "LIVSSTILSENDRING", men en midlertidig diett.

om en bare setter viljen til...

Linken du la ut handlet om en dame som GIKK NED I VEKT (sikkert maaaange kilo) jeg er allerede slank, samme vekt som min stramme venninne, jeg forsøker bare å endre kroppsform (noe som tydeligvis ikke er mulig). Opplegget du tidligere har beskrevet som ga deg flat mage var at du gikk i kaloriunderskudd, altså du slanket deg ned. Da er du heldig som får en så fin kroppsfasong med lav vekt, det gjelder ikke alle.

Det eneste som påvirker fettprosenten er jo nettopp hvor mye man veier, jeg veier lite men har feil kroppsfasong og da konkluderer jeg med at det er genetiske årsaker. Takk gud for at du har en god genetikk som gjør det lett for deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Linken du la ut handlet om en dame som GIKK NED I VEKT (sikkert maaaange kilo) jeg er allerede slank, samme vekt som min stramme venninne, jeg forsøker bare å endre kroppsform (noe som tydeligvis ikke er mulig). Opplegget du tidligere har beskrevet som ga deg flat mage var at du gikk i kaloriunderskudd, altså du slanket deg ned. Da er du heldig som får en så fin kroppsfasong med lav vekt, det gjelder ikke alle.

Det eneste som påvirker fettprosenten er jo nettopp hvor mye man veier, jeg veier lite men har feil kroppsfasong og da konkluderer jeg med at det er genetiske årsaker. Takk gud for at du har en god genetikk som gjør det lett for deg.

Ja, men dama hadde typisk eplefasong, altså er person som lagrer mye fett rundt magen. Men med viljestyrke har hun gått fra en kroppsform til en annen.

Annet eksempel

Endret av *Maja*
Skrevet

En til lenke som viser at uansett utgangspunkt og kjønn, ALLE kan gå ned i fettprosent.

Skrevet

At man veier lite men har "feil" kroppsfasong kan jo tyde på at det ligger fett på uflatterende steder. Husk at fett tar mer plass enn muskler. Du kan legge på deg muskler, miste fett og dermed ser fasongen annerledes ut.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur nok at både feittprosent og kroppstype og psyke er arveleg, men det er ikkje dermed sagt at ein ikkje kan påverke korleis ein ser ut for det. Men, om ein ikkje skal bli altfor deppa er det viktig at ein aksepterer kva kroppstype ein har. Eg er 1,60moh, og brei over ryggen som ei låvedør. Eg kjem aldri til å sjå ut som Cameron Diaz, uansett kva eg gjer. Men, eg kan påverke feittprosenten slik at eg ser så bra ut som mogleg med den kroppstypen eg har.

Psyken spelar også inn. Eg er sprintar av natur, og for meg er det tungt å trene kondis. Noko av dette er klart psyke (eg likar ikkje å trene leeeeengje), noko av det er sjølvsagt at eg har eksplosiv muskulatur som er tungtrente for den typen trening. Omvendt så kan eg trene styrke og få veldig gode resultatar relativt snøgt. Nok ein gong ei blanding av psyke og medfødde evner. Når eg skal ned i feittprosent foretrekkjer eg å svelte meg ned framfor å ta mange timar med trening, men husbonden min som er bygd for kondis foretrekkjer å gjere det motsett. Vi er ulike, så enkelt er det.

Ein bør heller ikkje gløyme at ein kjenner på sitt eiga feitt og dvaske musklar, men ein kjenner aldri at andre også er heilt mjuke og dvaske når dei ikkje spenner musklane. Og så er vi ofte grueleg kritiske til korleis vi ser ut, og litt vel flinke til å underrapportere kor mykje vi et. Det kan vere greitt å få nokon ein stolar på til å peike på ei jente på stranda som ser ut om lag som ein sjølv - ofte blir ein overraska over kor slank/veltrena andre ser ein som! Også må ein hugse at det tek lang tid å kvitte seg med feitt, altså.

Skrevet

At man veier lite men har "feil" kroppsfasong kan jo tyde på at det ligger fett på uflatterende steder. Husk at fett tar mer plass enn muskler. Du kan legge på deg muskler, miste fett og dermed ser fasongen annerledes ut.

Men hvordan gjør man dette? Skal man miste fett må man i kcal-underskudd, skal man bygge muskler må man ha kcal-overskudd (og da legger man jo på seg fett også).

Skrevet

Den "enkleste" måten å gjøre det på er å trene hardt og spise riktig, for deretter å øke utholdenhetstreningen og spise mindre kalorier (for å miste fett). VELDIG kort og enkelt forklart, hehe.

Om trådstarter nå f. eks spiser riktig, ligger i kaloriunderskudd og trener utholdenhetstrening vil hun miste fett. Ingen kan vite hvordan hun vil se ut med mindre fett, for vi vet ikke hvor mye muskler som er under fettet. Har hun lite muskler vil hun kanskje ende med å være tynn, men litt slapp. Er det fremdeles muskler igjen vil hun se mer "fit" ut.

Skrevet

Den "enkleste" måten å gjøre det på er å trene hardt og spise riktig, for deretter å øke utholdenhetstreningen og spise mindre kalorier (for å miste fett). VELDIG kort og enkelt forklart, hehe.

Om trådstarter nå f. eks spiser riktig, ligger i kaloriunderskudd og trener utholdenhetstrening vil hun miste fett. Ingen kan vite hvordan hun vil se ut med mindre fett, for vi vet ikke hvor mye muskler som er under fettet. Har hun lite muskler vil hun kanskje ende med å være tynn, men litt slapp. Er det fremdeles muskler igjen vil hun se mer "fit" ut.

Men vil ikke trådstarter uansett miste muskler også når hun går i underskudd?

Skrevet

Ikke så lenge hun trener jevnt, da opprettholdes jo muskelmassen.

Skrevet

Jeg synes det virker som du diskuterer to forskjellige ting her. Kroppsfasong er selvsagt til en viss grad genetisk, og skjelett og hvor fettet legger seg først får man ikke gjort like mye med. Men andel fett på kroppen kan man alltid gjøre noe med, siden dette er kalorier inn vs ut.

Og dersom man har et mindre heldig genetisk utgangspunkt må man enten jobbe hardere for å oppnå det samme, eller så får man innfinne seg med at man ikke synes det er verdt det.

Og så tviler jeg på at du har forsøkt lenge nok, når du fortsetter å insistere på at 3 mnd er en "livsstilendring". I denne sammenhengen er det virkelig ikke det, du har sannsynligvis brukt mye lengre tid enn dette på å få den kroppen du har nå, så hvordan kan du forvente at du skal endre den så raskt?

Skrevet

Men vil ikke trådstarter uansett miste muskler også når hun går i underskudd?

Om man spiser riktig og ikke haster seg ned i vekt, så vil man i hovedsak miste fett og ikke muskler. Se på f. eks kroppsbyggere eller fitnessutøvere, de spiser rett og trener samtidig, sørger for å få i seg nok proteiner. Det er på den måten man beholder mest mulig muskelmasse når man vil ned i vekt.

Ligger man derimot alt for lavt på kaloriene og trener fire-fem ganger i uka så vil man miste mye muskelmasse. Det "koster" kroppen mindre energi å vedlikeholde fett, og når kroppen får veldig lite kalorier i tillegg/mye trening vil den brenne energi fra musklene og man mister muskelmasse.

Du har kanskje hørt om kroppsbyggere som må spise hele tiden? En av grunnene til det er at de har ekstremt med muskler og veldig lite fett = kroppen har ikke mye fett å tære på og da går den fort løs på musklene. I tillegg trener gjerne disse menneskene hardt og mye, og må derfor passe på å få i seg nok mat, samt ofte :)

Skrevet

Jeg synes det virker som du diskuterer to forskjellige ting her. Kroppsfasong er selvsagt til en viss grad genetisk, og skjelett og hvor fettet legger seg først får man ikke gjort like mye med. Men andel fett på kroppen kan man alltid gjøre noe med, siden dette er kalorier inn vs ut.

Og dersom man har et mindre heldig genetisk utgangspunkt må man enten jobbe hardere for å oppnå det samme, eller så får man innfinne seg med at man ikke synes det er verdt det.

Og så tviler jeg på at du har forsøkt lenge nok, når du fortsetter å insistere på at 3 mnd er en "livsstilendring". I denne sammenhengen er det virkelig ikke det, du har sannsynligvis brukt mye lengre tid enn dette på å få den kroppen du har nå, så hvordan kan du forvente at du skal endre den så raskt?

Ja du har ihvertfall ikke skjønt noe.

Når du skriver at jeg "sannsyneligvis hgar brukt lenger tid på å få den kroppn jeg har nå" så høres det ut som at du tror jeg veier for mye/er overvektig. Det er jeg ikke, BMI`en min er på 21 og jeg er slank og har vært det leeeenge. Det jeg har forsøkt er å endre kroppsfasongen og det går ikke. Jeg har heftig fettdepot på magen og har magefett uansett, selv når jeg gikk ned i vekt ytterligere (med proteiner og styrketrening) og ble 4-5 kilo slankere enn jeg er nå (undervektig) fortsatt dvask med liten kosemage.

Så nei jeg skal ikke ned 15 kilo og forsøkte i 3 måneder å gå ned 15 kilo, jeg forsøker å endre fettprosenten min. Og den er tydeligvis høy grunnet mitt genetiske utgangspunkt siden kcal-ut og kcal-inn og underskudd ikke hjelper. Eller jo det hjelper naturligvis litt, fikk jo litt mindre mage, men vet om mnge som veier flere kilo mer enn jeg gjorde da og har flat mage og markerte muskler.

Jeg fortsetter å insistere på at 3 måneder er en livsstilsendring fordi ordet livsstil sikter til måten man lever livet på og hvis man lever på en viss måte i 3 måneder er det en livsstilsendring. Selv 3 uker er en livsstilsendring fordi definisjonen av ordet livsstil er en levemåte, selv om det er tidsbegrenset. Det du (og Maja) sikter til er nok livsendring. a, dere leste riktig: livsendring heter det når man endrer levemåte for resten av livet. Forsto dere det nå? Ordblindhet er et alvorlig problem altså. hvertfall i kombinasjon med forståelsesproblemene dine.

Skrevet

Når du skriver at jeg "sannsyneligvis hgar brukt lenger tid på å få den kroppn jeg har nå" så høres det ut som at du tror jeg veier for mye/er overvektig. Det er jeg ikke, BMI`en min er på 21 og jeg er slank og har vært det leeeenge. Det jeg har forsøkt er å endre kroppsfasongen og det går ikke. Jeg har heftig fettdepot på magen og har magefett uansett, selv når jeg gikk ned i vekt ytterligere (med proteiner og styrketrening) og ble 4-5 kilo slankere enn jeg er nå (undervektig) fortsatt dvask med liten kosemage.

Så nei jeg skal ikke ned 15 kilo og forsøkte i 3 måneder å gå ned 15 kilo, jeg forsøker å endre fettprosenten min. Og den er tydeligvis høy grunnet mitt genetiske utgangspunkt siden kcal-ut og kcal-inn og underskudd ikke hjelper. Eller jo det hjelper naturligvis litt, fikk jo litt mindre mage, men vet om mnge som veier flere kilo mer enn jeg gjorde da og har flat mage og markerte muskler.

Jeg fortsetter å insistere på at 3 måneder er en livsstilsendring fordi ordet livsstil sikter til måten man lever livet på og hvis man lever på en viss måte i 3 måneder er det en livsstilsendring. Selv 3 uker er en livsstilsendring fordi definisjonen av ordet livsstil er en levemåte, selv om det er tidsbegrenset. Det du (og Maja) sikter til er nok livsendring. a, dere leste riktig: livsendring heter det når man endrer levemåte for resten av livet. Forsto dere det nå? Ordblindhet er et alvorlig problem altså. hvertfall i kombinasjon med forståelsesproblemene dine.

Livsstil er en måte å leve på. En leve stil. Livsstil. 3 måneder er ikke en måte å leve på. Det er en kortsiktig "test" av å prøve noe som du tydeligvis ikke klarte å opprettholde.

Så du må gjerne insistere så mye du vil på at du har prøvd hardt nok ; men hadde du faktisk jobbet hardt nok og lenge nok VILLE fettprosenten din gått ned. Om du synes det er VERDT det er en annen sak. Det er ikke alle som synes det er verdt å endre livsstil over en lang periode og leve sunt med masse trening for å få en flat mage.

Skrevet

Det er ingenting som heter livsendring. Livsstil = livsførsel = måte å leve på. Endrer du måten du lever på har du gjennomført en livsstilendring. Det ligger litt i forståelsen av ordet at det er ment til å være permanent. Det du er ute etter er en kur. En behandlig mot, eller botemiddel for det du kaller et dårlig genetisk utgangspunkt.

Hvis du vil bli kvitt fettet ditt på magen har du ikke noe valg annet enn å bruke det opp ved å innta mindre energi enn det du bruker over tid. Hvorvidt 3mnd er nok til å gjøre dette må du bare prøve deg frem på. Hvis du er nøye på hva du spiser av næringstoffer og balansen mellom makronæringstoffene, så skal man i utgangspunktet kunne gå ned kun i fett. Det krever dog at man trener musklene slik at kroppen ikke kannibaliserer musklene for å få tak i energi. Man kan heller ikke ligge i stort underskudd.

Energi inn vs energi ut fungerer. Du må bare vite hvor mye du trenger mot hvor mye du spiser. Selv om en kalkulator kan gi deg et anslag på internett er dette ikke en nøyaktig tall. Det vil også svinge litt fra dag til dag. Over en tidsperiode kan du se om du går opp, ned eller står stille vektmessig. Det vil gi en indikasjon.

Når det gjelder fettdepoter så er det genetisk betinget hvor man har mest fett. Både individuelt og etter kjønn. Kvinner har mer fett på lår, mage, rumpe, bryster enn menn. Det skal være slik. 15-25% kroppsfett er normalt for kvinner. Og selv om noen jenter har sixpack så er ikke dette normalen.

Jeg anbefaler deg å ta en kroppsanalyse med en maskin som måler elektrisk motstand i kroppen idet den sender en elektrisk puls gjennom deg. Eksempler på dette er inbody 720. Da får man en grei tegning på hvor mye fett man har, og hvor fettet er. Bruker du denne metoden flere ganger. F.eks. hver 3 måned så får du en veldig bra indikasjon på om du endrer kroppssammensetningen.

Skrevet

Jeg fortsetter å insistere på at 3 måneder er en livsstilsendring fordi ordet livsstil sikter til måten man lever livet på og hvis man lever på en viss måte i 3 måneder er det en livsstilsendring. Selv 3 uker er en livsstilsendring fordi definisjonen av ordet livsstil er en levemåte, selv om det er tidsbegrenset.

Du må gjerne kverulere på dette, men dersom du skal kalle 3 uker en livsstilendring forutsetter det at du fortsetter lengre enn dette. Selv endringen er selvsagt fra et sekund til et annet, men du gir uttrykk for at du forventer store resultater etter en 3 måneders kur. Det rareste er jo at du også skriver at du fikk resultater, ved at magen ble noe flatere, og da er det jo logisk at denne tendensen vil fortsette, dersom du fortsetter denne livsstilen, i stedet for å lete etter genetiske bortforklaringer. Men det er du tydeligvis ikke interessert i å se.

Jeg tok heller ikke utgangspunkt i annet enn at du sutret over fettprosenten din, og jeg ser heller ikke at det skulle endre poenget mitt. Du forventer tydeligvis drømmekroppen i løpet av 90 dager, og det alle svarer her er at det er fryktelig urealistisk. Selv jeg, som har en kropp som gjerne vil være tynn, og har lett for å bygge muskler hadde ikke forventet synlige resultater så fort, når jeg har et litt sofaslapt utgangspunkt.

Skrevet

Du må gjerne kverulere på dette, men dersom du skal kalle 3 uker en livsstilendring forutsetter det at du fortsetter lengre enn dette. Selv endringen er selvsagt fra et sekund til et annet, men du gir uttrykk for at du forventer store resultater etter en 3 måneders kur. Det rareste er jo at du også skriver at du fikk resultater, ved at magen ble noe flatere, og da er det jo logisk at denne tendensen vil fortsette, dersom du fortsetter denne livsstilen, i stedet for å lete etter genetiske bortforklaringer. Men det er du tydeligvis ikke interessert i å se.

Jeg tok heller ikke utgangspunkt i annet enn at du sutret over fettprosenten din, og jeg ser heller ikke at det skulle endre poenget mitt. Du forventer tydeligvis drømmekroppen i løpet av 90 dager, og det alle svarer her er at det er fryktelig urealistisk. Selv jeg, som har en kropp som gjerne vil være tynn, og har lett for å bygge muskler hadde ikke forventet synlige resultater så fort, når jeg har et litt sofaslapt utgangspunkt.

Poenget mitt var at det var ukorrekt å påpeke at ordet livsstilsendring ikke kan brukes fordi det ikke er en endring hvr resten av livet. Livsstil er måten man lever på, selv om det er tidsbegrenset. Ja når man er normalvektig, slank og med lav BMI fra før av (samt har trent styrke i to år før så er 3 måneder og 4-5 kilo ganske mye. Hva mener du jeg skulle gjort? På hvilken måte ville den mirakuløse endringen din skjedd på lenger tid når jeg allerede var undervektig og med opparbeidede muskler? Skulle jeg gått ned 10 kilo til? Nå er jeg spent.

Skrevet

Livsstil er en måte å leve på. En leve stil. Livsstil. 3 måneder er ikke en måte å leve på. Det er en kortsiktig "test" av å prøve noe som du tydeligvis ikke klarte å opprettholde.

Så du må gjerne insistere så mye du vil på at du har prøvd hardt nok ; men hadde du faktisk jobbet hardt nok og lenge nok VILLE fettprosenten din gått ned. Om du synes det er VERDT det er en annen sak. Det er ikke alle som synes det er verdt å endre livsstil over en lang periode og leve sunt med masse trening for å få en flat mage.

Ja livsstil er e måte å leve på, en levestil, men selv om det er tidsavgrenset lever man likevel på den måten i den perioden.

Kan du ikke heller forklare meg hvordan og hvorfor fettprosenten min vill gått ned dersom jeg fortsatte enn å bare bombastisk slå det fast? Jeg var undervektig vektmessig, hadde trent styrke i to å og hadde opparbeidet meg muskelmasse - hva skulle jeg gjort videre? Gått ned 10 kilo til? Hva er det jeg skulle gjort som mirakuløst ville gjort min mage flat da? Tryllekunster?

Skrevet

3 måneder er og blir en kur, og alt for kort tid til å forvente å se større endringer når man har endret livsstil, samme hvor mye du vrir og vender på semantikken.

Jeg er også litt usikker på hva slags svar du var ute etter her? En bekreftelse på at det ikke er noe du kan gjøre? I så fall skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så viktig med bekreftelse fra noen skrullinger på et forum, du har tydeligvis alt bestemt deg.

Hva du burde gjøre? Siden det du gjorde hadde ønsket effekt er det bare å fortsette med det, litt lengre enn 3 mnd. Vil du ha en raskere endring må du trene mer, og kjøre strengere regime på kostholdet. Kanskje starte med å se på hva fitnessutøvere gjør når de skal deffe, siden det går på å presse fettprosenten så langt ned som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...