Gå til innhold

Hallusinasjon eller synsforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I lengre tid nå egentlig, så har jeg "sett" ting ytterst i synsfeltet. Sorte, små klumper som kryper. Noe jeg oppfatter som insekter/edderkopper. Når jeg snur hodet er det borte. Jeg har sagt til meg selv at det bare er synsforstyrrelser, og grunnen til at jeg tror det er insekter er fordi jeg er så pisse redd for dem. Men jeg er bekymret. Nå i kveld så fikk jeg se mange ting som lyste og klatret på skapdøra mi, danset/krøp oppover. Da jeg så etter var det selvsagt ikke der lengre.

Hvordan kan jeg vite forskjellen på hallusinasjoner og synsforstyrrelser??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå i kveld så fikk jeg se mange ting som lyste og klatret på skapdøra mi, danset/krøp oppover. Da jeg så etter var det selvsagt ikke der lengre.

Det samme skjedde med etter at jeg tok en sovetablett og tvang meg til å være våken for å se hva som skjedde. Ekkelt.. :klo:

Skrevet

I lengre tid nå egentlig, så har jeg "sett" ting ytterst i synsfeltet. Sorte, små klumper som kryper. Noe jeg oppfatter som insekter/edderkopper. Når jeg snur hodet er det borte. Jeg har sagt til meg selv at det bare er synsforstyrrelser, og grunnen til at jeg tror det er insekter er fordi jeg er så pisse redd for dem. Men jeg er bekymret. Nå i kveld så fikk jeg se mange ting som lyste og klatret på skapdøra mi, danset/krøp oppover. Da jeg så etter var det selvsagt ikke der lengre.

Hvordan kan jeg vite forskjellen på hallusinasjoner og synsforstyrrelser??

En synsprøve hos optiker og/eller øyelege kan avkrefte at det er noe i veien med synet. Har du normalt syn kan du gå ut fra at det dreier seg om noe annet.

Blir du redd av det du ser er det imidlertid mer sannsynlig at det er psykisk, siden en sysnforstyrrelse virker vanligvis irriterende og blir slitsom. Da SER man at det er synet som feiler noe og går til optiker i frustrasjon.

Det er en fordel å gå til fastlegen så fort som råd er, så du kan få rett medisin mot hallusinasjoner før det blir en kronisk tilstand. (Men vent deg ikke mirakler av psykiatrien.)

Lykke til :klemmer:

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg har også sånn av og til, men det er fordi jeg hele tiden har edderkopper i hybelen så jeg har blitt mer obs på å bruke side-synet mitt. :P

Skrevet

Hei,

jeg har det på samme måte som deg, og spurte fastlegen om det. Ifølge ham var det helt naturlig.

Men som andre her sier, så er det jo ikke dumt å få det sjekket, spesielt om det plager deg.

Skrevet

Jeg er redd for at jeg skal få sjekket det, og at det ikke er noe galt fysisk.. I går trodde jeg en stund at det ikke skulle gå over, det var på tur å klikke fullstendig for meg.

Skrevet

Så lenge du vet at det du ser faktisk ikke er der er det ikke noe galt med deg. Vi kan alle få slike lignende episoder, men så tar vi til vett og vet at det egentlig ikke var der likevel.

Mange mennesker lever faktisk med halisunasjoner også både syn, men særlig hørselshalisunasjoner uten at de regnes som psykisk syke av den grunn, nettopp fordi de vet at det bare er hjernen som spiller dem et puss og at det egentlig ikke er der. Det er når man ikke lenger kalrer å skille hva som er virkeilig og ikke at man skal være alvårlig bekymret, altså om du tror du ser edderkopper og insekter og fortsetter å være hellig overbevist om at de er der selv om du ikke ser dem lenger (at de gjemmer seg etc).

Gå å få sjekket synet og diskuter dette med fastlegen. Fortell nøyaktig hvordan du har det og oppever det, og hvor ekte disse fornemmelsene dine er for deg. Da vil legen kunne vurdere om det er innenfor det som er normalt eller ikke. Selv er jeg en person som lett innbiller meg at jeg ser ting, som mennesker, når det feks er en skygge som bevegerlitt på seg, en gardin som beveger seg litt etc. Jeg kvepper lett og tror jeg ser mennesker som begeger seg, men så går det over og jeg innser at det bare var noe helt annet. Dette er helt normalt. La legen din hjelpe deg med å vurdere hva som er normalt og hva som eventuellt må behandles.

Bare husk at det som er viktig er at du er opptatt av å fokusere på at det du ser forsvinner og ikke var ekte likevel, det er når du begynner å tro at det var ekte at du virkelig skal bli bekymret. Mest annsynlg er ikke dette noen ting, men det er verdt å få det sjekket ut med fastlegen likevel.

Skrevet

Jeg har også sånne prikker som beveger seg i synsfeltet. Spurte optikeren min, og han sa det var støv e.l. som hadde kommet inn i væsken inni øyet og beveget seg rundt. Stor lettelse for meg som trodde jeg hadde blitt gal!

Skrevet

Gå til optiker. Jeg hadde noe som vandret rundt, spesielt hvis jeg lå på sofaen og leste en bok. Det viste seg å være en liten urenhet inne på øyets glasslegeme. Heldigvis forsvant den av seg selv etter noen måneder.

Skrevet

TS her

Har bestilt time hos lege og skal få time hos optiker etterhvert også.. Takk for svar, "godt" å høre at andre også opplever det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...