Gå til innhold

Sengevæting


blomster

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en sønn på 12 år som er sengevæter.

Han væter seg hver natt. Har hele tiden brukt bleier.

Nå har han blitt så gammel så det er på tide å gjøre noe aktivt med det.

Han har lyst til å ligge over hos kamerater osv, men han tør ikke.

Har prøvd det meste av alternative metoder som : kiropraktor, osteopati, homeopati, akupunktur, til og med healing, men ingenting har funket.

Han har også vært på sykehuset og blitt undersøkt, men alle funn var normale.

Minirin har ikke virket,det har han prøvd det i flere omganger.

Nå har vi kjøpt en trusealarm som vi har brukt natt til i dag. Altså den første natten.

Av en eller annen grunn har vi ikke prøvd dette tidligere, vi har kanskje ikke hatt noe tro på at det ville funke for han. Egentlig litt dumt.

Men nå er han veldig motivert, noe vi ikke har opplevd i så stor grad tidligere.

Bleien har kanskje vært en sovepute for han, vi skjønner det.

Pappaen lå inne på rommet hans i natt, for vi regnet med at han ikke ville våkne av alarmen.

Det gjorde han som ikke, som forventet, og pappaen måtte riste i han før han våknet.

Han sover utrolig tungt, det har han alltid gjort.

Vi er forberedt på at dette kan ta tid og er en tilvenningsprosess, så pappaen kommer til å ligge der så lenge sønnen vår trenger hjelp til å våkne.

Jeg ønsker å vite om alarm har fungert for barnet ditt, eller deg selv, om dere har blitt kvitt sengevætingsproblemet ved bruk av dette ?

Hvor lang tid brukte dere alarmen ?

Hvor lang tid tok det før dere så en endring ?

Hadde dere noen problemer underveis ?

Noen som har noen andre råd om dette ?

Noe av grunnen til at jeg til at jeg skriver dette, er at vi trenger HÅP om at dette kan virke, og av den grunn ønsker jeg ikke svar av dere som ikke har dårlige erfaringer ved bruk av alarm.

Jeg blir veldig takknemlig for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med alarm, men med gutter som har aktiv blære.

Har sønnen din kommet i puberteten? Mine roet seg ned når de kom i puberteten og hormonene begynte å gjøre jobben sin. Binyrene endret seg og "modnet" og da løste problemet seg av seg selv. (Diskuterte dette med legen altså, ikke noe vi fant på selv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar !

Sønnen vår har ikke kommet i puberteten ennå. Men innen et års tid så vil det kansje ha skjedd noe. Han er 12 1/2 må.

Det er en trøst å vite at det forandret seg når barnet deres i puberteten.

Hvor gamle var han/hun da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det finnes en slags alarm matte også,men han bør uansett drikke lite om kvelden og muligens vekkes utpå sein kvelden/tidlig natt for å få gått på do.

masse lykke til.i den alderen begynner det å bli veldig flaut ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt dette selv, da jeg ikke har barn men jeg jobber i helsesektoren og mye i sammarbeid med helsestasjonen hvor de forteller om stort hell ved benyttelse av denne metoden. Om jeg selv skulle anbefale en metode for denne problematikken er det denne metoden jeg ville anbefalt. Den ER effektiv.

Men det kan ta tid. Din gutt skal lære seg å først våkne når han har tisset og da til slutt også å våkne før han tisser for å gå på do. Etter hvert vil han lære å styre blæra slik at han ikke tisser om natten. Hvor lang tid dette tar er veldig individuellt, men det må brukes nøye, og måten dere gjør det på med å ha en forelder inne som kan vekke ham er en god metode i starten frem til han våkner selv av alarmen. Er det mulig å få en alarm med mer lyd?

Jeg kan ikke si annet enn at dere er på god vei, at dere nå bruker en metode som har vist seg effektiv gang på gang og at dette med stor sannsynlgihet vil gå rette veien om dere alle klarer å være tolmodige og gi det tid. Det krever desverre tid og oppfølging for å få snudd et mønster som har vart i 12 år, og det er flott at dere tar tak i dette før ungdomsskolen. Det vil nok være vekke til da!

Lykke til. Husk, det kan faktisk være at det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres beroligende ut, tusen takk for svar :takke:

Jeg kan fortelle litt hvordan det har gått her.

Første natten måte han ristes våken når alarmen gikk.

Andre natta gikk alarmen 2 ganger.

Den første gangen måtte kan ristes litt i, men ikke så mye som den forrige natten.

Den andre gangen alarmen ringte, var han fort oppe.

I natt våknet han selv og gikk på do. Alarmen hadde ikke blitt utløst! Han sov helt til morgenen igjen.

Det er nesten for godt til at det er sant.

Men jeg er fullstendig klar over at dette bare er begynnelsen og at det kan ta tid.

Han er iallefall veldig stolt av seg selv, og det sier vi også at han skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redstar

Hei kjære deg!

Først og fremst vil jeg si at dere er fantastiske foreldre som er så forståelses fulle og gode foreldre!

Selv kjenner jeg ei som har vært sengevæter fra hun var 5-6 år til hun var ivertfall 17 år... Og det har ikke vært lett.

Var hos alle slags behandlinger, undersøkelser på sykehus og eneste hun fikk til svar var: Hun kommer til å vokse det av seg... Men hun har vært sterkt plaget av dette i mangemange år, hele barndommen og ungdomstinden...

Hun brukte bleie i nesten alle år.

Hun synes det var grusomt og måtte dusje og rengjøre sengen hver eneste dag(hennes mor gjorde det så klart men hun skammet meg fælt) og det var ikke en eneste klassetur hun kunne være med på, hun kunne aldri sove over hos noen og når hun hadde overnattingsbesøk så sov de i forskjellige rom siden hun ikke ville at noen skulle vite det.

Men det verste var at den eneste venninde hun betrodde hemmeligheten sin til(hennes mor snakket også med foreldrene hennes slik at de var bevisste på hennes sitvasjon og dem var hjelpfulle) og hun sov over hos henne flere ganger, helt til hun kom til skolen en gang i 5klasse og hele skolen visste det plutselig og hun var det mest populære mobbeofferet... Hun byttet skole raskt og det var en lettelse for hennes... Hun begynte igjen med kiropraktod (2-3ganger i uker) når hun var 14 år og endelig begynte sengevætingen og skje sjeldere... Hun ble endelig bedre! Men i ny og ne hadde hun uhell, og det siste uhellet hun hadde var når hun var 19 år, men det var kun et engangstilfelle.. heldigvis:) Hun er nå 23 ogikke hatt noe problemer med det, men lekkasje på dagtid er et problem men det kan hun leve med.

Men tilbake til poenget: Hun fikk også en slik elektronisk matte som skulle pipe når lekkasje skjedde.. de første dagene hadde hun vist slått ihel cdspilleren og andre ting nærme sengen for hun hadde ikke forstått at det var denne matten/madressen som pep.. Og itillegg var det veldig ubehagelig og ligge på så hun fortsatte ikke og bruke den... Hun fikk matten for 10år siden så den er gjerne bedre nå, men det er jo abselutt noe å prøve, og det er en tilvendings-sak, så jeg håper og krysser fingrene for at sønnen deres klarer og komme seg på toalettet når alarmen uler, jeg tror det kan være en god ting og "lære" kroppen og gå på toaletten når en må:)

Masse masse lykke til:)

Endret av redstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Redstar, og takk for at du ville dele historien med meg :takke:

Jeg skjønner hun virkelig har hatt problemer med sengevætingen sin.

Det var trist å lese om mobbingen.

Det er vel det som er skrekken for sønnen min også, det at noen av kameratene hans skal få vite det.

Jeg skal skrive litt om leirskolen han var med på sammen med klassen i fjor.

Kanskje noen gode tips å ta med seg for de som står ovenfor det samme problemet...

Den eneste grunnen til at det fungerte bra, var at faren hans var med som ekstrahjelp sammen med læreren (på kvelden og natten) Heldigvis ble det ikke noen spekulasjoner pga. det, fordi det skulle være med en ekstra voksen på leiskolen, og pappaen meldte seg derfor frivillig.

Sønnen vår ville heller ikke at læreren skulle vite.

Vi tok en liten hvit løgn og sa at hun ikke visste det, men det gjorde hun selvsagt.

Jeg sydde et laken under sengetøyet. Dynen legges inni sengetøyet på vanlig måte. Det blir mye romsligere å bytte til bleie enn i en sovepose.

Han lå sammen med 3 klassekamerater på rommet, og de merket ingenting, siden det ikke ble så mye romstering ved byttingen.

Det som var det største problemet den gangen var at han tisset enorme mengder hver natt, så oftest var det lekkasje gjennom bleia også.

Faren tok hånd om den bløte bleia som gutten vår hadde sparket av seg, og han hadde med ekstra skift med sengetøy og dyne hver dag. Så tok han med seg det våte hjem til vask.

Underbuksa han tok av seg når han skulle ta på seg bleie om kvelden, la han under puta, slik at han kunne ta på seg den om morgenen igjen.

Dette har fungert fint når han har hatt overnattingsbesøk selv. Jeg tar fram det det selvlagede sengetøyet hvor det enkelt å skifte

Er egentlig litt stolt av denne.

Sønnen vår trenger ikke tenke på at bleia skal synes om natta.

Jeg tror jeg skriver veldig rotete her, men hvis noen vil ha en forklaring på hvordan jeg lager dette sengetøyet kan jeg forklare nærmere.

Endret av blomster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpes denne matten/trusen? Og hva er pris? :) Ikke det at pris spiller noen rolle, men det er greit å vite i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering :

Nå har sønnen min hatt tre tørre netter etter hverandre, og det er i grunn ganske fanastisk !

Har har aldri hatt en tørr natt tidligere.

Det er ut til at alarmen gjør nytten sin :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er iallefall veldig blid og fornøyd om dagen !

Det er vel alfor tidlig å si om dette vil fortsette, men i dag er vi iallefall veldig glad på hans vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søskenbarnet mitt var sånn. Hun fikk utredning og hjelp av profesjonelle. Løsningen var å la henne drikke et glass vann rett før hun la seg. Hun var tørr bare på noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har han hatt sønnen vår hatt 16 helt tørre netter etter hverandre !

Det vil si at alarmen ikke har blitt utløst, men at han våknet selv og gått på do, eller sovet hele natten.

Fra å våkne med bleien full av tiss hver eneste morgen tidligere, er han i dag på veldig god vei til å slutte helt.

Tenker at vi skal fortsette å bruke alarmen i en uke til, så får vi prøve uten og se hvordan det går.

Det er nesten som jeg sier, når vår sønn klarte det, så klarer alle det.

Litt sterkt å si det, men dette er virkelig verdt et forsøk for de barna som sliter med sengevæting.

Angrer bare på at vi ventet så lenge, for jeg ser at gutten vår virkelig har blomstret opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...