Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har enda ikke åpnet bøkene og vi har nesten nådd kapittel 3. Må nesten jobbe i morgen

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler meg litt sånn fortapt jeg. Studerer for første gang i år. Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal lese (det er jo ikke lenger en timeplan hvor det står "les side 20-40 i naturfagsboksen og gjør oppgave 1-3"), hvilke bøker jeg må kjøpe, hvordan jeg skal være forberedt før timene og hva jeg bør gjøre i ettertid, hva slags notater jeg skal ta, osv osv. Føler det er så mye informasjon som går over hodet på meg selv om jeg prøver å henge med på alt. Jeg vet rett og slett ikke hvordan man studerer enda. Hvordan man skal få med seg alt pensum når det ikke lenger er satt opp en fast lese-, lekse- og prøveplan for oss. 

Men det er vel kanskje en fase alle studenter har vært gjennom i starten, der de har følt seg litt forvirret og ikke helt vet hvor de skal begynne..

Det er bare ekkelt å føle at jeg henger etter allerede etter bare 1,5 uke, mest fordi jeg ikke egentlig vet hva jeg burde ha gjort innen nå og ikke.

Anonymous poster hash: 98377...c74
  • Liker 5
Skrevet

Til mandag begynner vi endelig med fag og jeg har allerede lest hele kapittelet og skrivd notater. /nerd

Skrevet

Jeg føler meg litt sånn fortapt jeg. Studerer for første gang i år. Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal lese (det er jo ikke lenger en timeplan hvor det står "les side 20-40 i naturfagsboksen og gjør oppgave 1-3"), hvilke bøker jeg må kjøpe, hvordan jeg skal være forberedt før timene og hva jeg bør gjøre i ettertid, hva slags notater jeg skal ta, osv osv. Føler det er så mye informasjon som går over hodet på meg selv om jeg prøver å henge med på alt. Jeg vet rett og slett ikke hvordan man studerer enda. Hvordan man skal få med seg alt pensum når det ikke lenger er satt opp en fast lese-, lekse- og prøveplan for oss. 

Men det er vel kanskje en fase alle studenter har vært gjennom i starten, der de har følt seg litt forvirret og ikke helt vet hvor de skal begynne..

Det er bare ekkelt å føle at jeg henger etter allerede etter bare 1,5 uke, mest fordi jeg ikke egentlig vet hva jeg burde ha gjort innen nå og ikke.

Anonymous poster hash: 98377...c74

Finn pensumlisten, og semesterplanen. Om det står oppgitt kapitler og sidetall på semesterplanen så lag deg en oversikt ut fra det, hvis ikke slår du opp i bøkene på pensumlisten, ser på navnene på kapitlene og "matcher" dem med tema for forelesningene. Ut fra den informasjonen kan du lage en plan for hva du skal gjøre når, altså en slags egen lekseplan, bare for hele semesteret. Her må du velge litt hva som passer deg best, men jeg skummer gjennom kapitlene og ser på overskrifter, innledning og oppsummeringer før forelesning, og leser for å supplere forelesningsnotatene mine etter forelesning. Jeg bruker bøker med A4-sider, bruker 2/3 av bredden på notater fra forelesninger og 1/3 på notater i ettertid eller tankesprang under forelesningen. Som oppsummering av hvert tema/kapittel lager jeg et tankekart slik at jeg har assosiasjoner når jeg skal lese til eksamen, og kan slå opp på stikkordene som sier meg lite eller ingenting og begynne å repetere det først. 

Studie- og leseteknikkpreferanser er ulike fra person til person, og det kan ta tid å finne den metoden som passer best for deg. Det viktigste fra start er å gjøre så godt du kan for å ikke bli hengende etter i temaene, fokuser på hovedlinjer og begreper, og så kan man perfeksjonere metodene man bruker og øke detaljnivået utover i studiene.

• Liker 1
Skrevet

Som å høre meg selv! Jeg har det heelt likt :hug: Du er garantert flinkere enn du tror. Vær litt snill med deg selv! Men ja, mastern har gått så hardt innpå meg nå at jeg føler ingen kommer til å ansette meg. Føler meg som en unnasluntrer og latsekk - selv om jeg strengt tatt er det helt motsatte. Nå er jeg i siste innspurten da. Bare prøv å ignorer de dumme følelsene. Jeg har fremdeles maange nedturer, men føler jeg har fått kontroll på oppgaven og at det til tider faktisk er morsomt (neste sekund kan bestå av gråting og fosterstilling da..). Kan trøste deg med at alle jeg kjenner har det på nøyaktig samme måte, det er faktisk utroooolig utmattende psykisk (og fysisk for min del siden jeg ikke trener og kun spiser sukker :fnise: ). Men plutselig er det over, og oppgaven er pakket nederst i eska lengst vekk i boden (gleder meg til det!!)

Du har enda ganske lenge igjen får du kommer til å kjenne på skippertaksangsten, men noen ting bør du gjøre allerede nå:

-Snakk med veileder, og få hn til å holde et "foredrag" for deg om oppgaven din. Veilederen din burde vite at alle er veldig lost i startfasen, du kommer til å føle deg dum og liten, men ikke bry deg!

-Finn mange gamle masteroppgaver som likner på din oppgave og se hvordan de ser ut.

-Regner med du har fått artikler fra veileder? Hvis ikke, spør om mange relevante artikler.

-Hvis du har en stor metodedel, sørg for å ha på plass en mal ganske kjapt. Metodedelen min tok MYE lengre tid å skrive enn jeg trodde.

-Aksepter at du kommer til å føle deg helt jævlig, snakk med andre som er/har vært i samme situasjon

-Det spiller INGEN rolle om du får C eller A mtp jobbsituasjon, arbeidsgiver vil bare vite at du har mastergraden. Det er kun deg selv og mamma som kommer til å lese gjennom den j**vla oppgaven :P

-De fleste jeg kjenner fikk C og har kremjobber i dag :danse: Så senk kravene dine, det ordner seg uansett :) Alt annet blir en bonus. Dette hjalp meg VELDIG. I starten var ambisjonene mine: Publiserere i de største journals, få A, vinne "beste masteroppgave-stipend", få en forskerkarriere osv. Nå er ambisjonene: Få C, få en jobb, få INNTEKT. :fnise: Psyken min ble litt bedre da ;)

LYKKE TIL! Hilsen en som snart leverer inn, har nervesammenbrudd annenhver dag, føler meg som en liten unge som har gjort noe galt konstant, er for tiden verdens dårligste venn, kjæreste og familiemedlem, men som VET at det ordner seg! :hug:

Anonymous poster hash: 34b46...bf4

Tusen takk for motivasjon og råd! Ja, jeg vet at andre har det sånn også, og at skyhøye ambisjoner ikke hjelper i det hele tatt.. Jeg jobber med å senke forventningene det jeg kan. Masse lykke til til deg også, bare hold ut!!

Nå er jeg ikke i startfasen egentlig, siden det er en 60-studiepoengs oppgave og jeg leverer dette semesteret. Jeg har kommet litt over halvveis, oppgaven har vokst og vokst i mange retninger og nå er den ganske uoversiktig og kaotisk. Jeg skal heldigvis ha veiledning snart, gruer meg til å la den snille og superflinke veilederen få innsikt i kaoset, men forhåpentligvis hjelper det meg videre. 

Lykke til med innspurten!

Skrevet

I år har jeg stort sett kun artikler til pensum, og jeg synes det er stor forskjell fra bøker. Jeg vet ikke, men jeg synes det er så tungt å lese dem. Erfaring, tips?

Skrevet

I år har jeg stort sett kun artikler til pensum, og jeg synes det er stor forskjell fra bøker. Jeg vet ikke, men jeg synes det er så tungt å lese dem. Erfaring, tips?

Del opp alt du gjør i bolker. Mye mer overkommelig

• Liker 1
Skrevet

Det har gått mindre enn 3 dager av uka, og jeg er allerede helt kake. Hodet mitt er fullt, kroppen min er sliten og tanken på at jeg ikke har en frikveld på over en uke enda gjør meg dårlig.

Aaaaaah!

Skrevet

Start med å lesa konklusjonen, les så diskusjonen, og så resten. Då veit du kva du skal sjå etter.

• Liker 1
Skrevet

Ikke direkte studierelevant, men siden det kommer av at jeg er en sliten student så poster jeg det likevel.

Jeg er så sliten og stressa for tiden. Slitsomt med studiestart og føler jeg ikke har effektive nok dager for tiden. Som igjen ender med at jeg lett blir sur og frustrert når andre småting går galt. Og det tar jeg selvfølgelig ut over kjæresten. Og jeg haaater det! Jeg er ho egentlig glad og lykkelig, men spesielt før mensen så virker jeg jo bare sur og frustrert hele tiden.

Skrevet

Har ikke fått meg en eneste venn etter en uke.. Fadderuka hjelper meg ikke akkurat

Anonymous poster hash: 3fbbd...655

Jeg har heller ikke fått en eneste venn. Føler meg ensom og usynelig.

Anonymous poster hash: 5e620...46e

Skrevet

Jeg har et student-haiku til dere:

Idag var dagen

Årets første lesedag.

Youtube, Facebook, faen.

• Liker 16
Skrevet

Jeg har heller ikke fått en eneste venn. Føler meg ensom og usynelig.

Jeg har heller ingen venner ennå. I løpet av dagen snakker jeg kun med folk i telefonen. Litt trist.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Skrevet

Det viser seg at de fleste på min master pendler til ukessamlingene (typ reiser med fly), og er mellom 10-15 år eldre enn meg og ellers i full jobb og hele den pakka der, så kan ikke akkurat si jeg har fått den helt store sosiale opplevelsen her oppe. Men jeg vet ikke om det egentlig gjør meg noe. Klart det er litt stusslig, for jeg gidder liksom ikke dra opp på universitetet for å sitte på lesesalen der mutters alene - hvertfall ikke hver dag - men så synes jeg fagene er ålreite og har fått meg finfint "hjemmekontor" og synes i grunn det er ålreit når det ikke er så mye press på å være med på ting bestandig. Det syntes jeg var slitsomt på Blindern, den konstante drikkekulturen og at alt folk ville var å gå på byen eller henge på U1 for å drikke øl. Kjeeeedeliiiiig! Men dette her føles litt som å ha kommet fra den ene ekstreme til den andre, og akkurat nå lurer jeg litt på om jeg tross alt savner Blindern likevel. Og kaaaanskje burde ha valgt en annen master. Samtidig når jeg ser hva dere i Stavanger har skrevet angående lukkede miljøer, så blir jeg litt lettet over at jeg ikke endte der..  :fnise:

Men ja.. Jeg er litt.. Lei.. Er jo vant til å ha 3-4 jobber ved siden av studiene og nå har jeg ikke hatt noe undervisning ennå, begynner først på mandag med en ukessamling, så jeg føler liksom at jeg sitter her til pynt da. Håper jeg kan få meg en jobb ganske raskt, for det her orker jeg ikke i lengden, spesielt ikke når jobb tydeligvis blir min eneste inngangsport til et slags sosialt liv..  :vetikke:

Skrevet

Dagens student-haiku.

Mornings professor,

ja, jeg er for sen igjen.

Akk, gi meg styrke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ingen venner ennå. I løpet av dagen snakker jeg kun med folk i telefonen. Litt trist.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Det er fryktelig tungt å være fersk student når en har tusen spørsmål i hodet og ingen å spørre. Jeg føler ikke jeg gir fra meg fiendtlige vibber, jeg er sjenert, har sosial angst og er elendig på small talk. Flott combo :)

Skrevet (endret)

Det er fryktelig tungt å være fersk student når en har tusen spørsmål i hodet og ingen å spørre. Jeg føler ikke jeg gir fra meg fiendtlige vibber, jeg er sjenert, har sosial angst og er elendig på small talk. Flott combo :)

Jeg synes også det er forferdelig ekkelt, men jeg tenkte litt sånn "vi tar alle master, vi skal gå de samme fagene + skrive relevant masteroppgave = felles skjebne i 2 år, det blir for dumt at vi ikke snakker med hverandre."

Så jeg gikk bort under påskudd av "sliter dere også med X og Y" og så var praten igang. Nå er jeg på hils med de fleste i klassen, og har flere å skravle med i pausene. 

Det er SKITEKKELT første gangen, men for min del er det mye mer ukomfortabelt å ikke ha noen å prate med utover semesteret enn å utfordre komfortsonen min én gang.

Just do it :)

Edit: Jeg har også sosial angst og HATER small talk.

Endret av Poppie
Skrevet

Jeg skulle egentlig komme meg gjennom fire kapitler etter forelesning i dag, kom meg bare gjennom ett. Fikk tak i boken sent, så ligger på etterskudd. Er førstegangsstudent, og synes det er vanskelig å vite hva jeg bør ha gjort osv. Notatene mine er i tillegg så rotete at de forvirrer mer enn de hjelper..

Men er sliten i dag, så tar meg fri resten av av kvelden. Noen som kan lette den dårlige samvittigheten min?

Anonymous poster hash: 3fbbd...655
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ble jeg dårlig på vei til foreledning i går, og måtte dra hjem etter 30 min. Var en totimers forelesning.

Så jeg fikk naturligvis ikke fulgt leseplanen min i går, og heller ikke lest noe i dag siden jeg fortsatt er dårlig.

Har kurs på mandag, mangler å lese 150 sider + forberede meg til kurs. Sukk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...