Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir timeplan lagt ut før man starter? Eller får man det når man begynner? Jeg har ikke funnet noe hvertfall...

Anonymous poster hash: 8a190...8d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir timeplan lagt ut før man starter? Eller får man det når man begynner? Jeg har ikke funnet noe hvertfall...

jeg finner timeplan på hjemmesiden til høgskolen. bare skriver opp hvilke fag jeg tar, og søker det opp i timeplanen.

Skrevet

jeg er ikke helt klar for skolestart enda!! Men, jeg fikk stipendet før helga og det har økt litt, så det ble litt bedre da :icon_lol:

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Han ene i kollektivet har flyttet ut og vi har ingen erstatter, så utleier kommer til å hente inn en hvem-som-helst. Det er jo alltid en sjanse for at det går galt.

Skrevet

jeg finner timeplan på hjemmesiden til høgskolen. bare skriver opp hvilke fag jeg tar, og søker det opp i timeplanen.

Fant det! Selv om det er litt forvirrende...

Skrevet

*sutre*

Fast jobbdag tirsdager, 1630-2330...

Forelesninger onsdager: 8-16.....

Dette kommer til å bli tøft! Har sendt epost og spurt om jeg kan bytte fast jobbdag, men det ser mørkt ut.. Kan ikke jobbe onsdag og helst ikke torsdag for da har jeg forhåpentligvis korøvelser. Da er det bare mandag igjen og den vakten har han som styrer med vaktlistene..! Fankern ta!

Skrevet

*sutre*

Fast jobbdag tirsdager, 1630-2330...

Forelesninger onsdager: 8-16.....

Dette kommer til å bli tøft! Har sendt epost og spurt om jeg kan bytte fast jobbdag, men det ser mørkt ut.. Kan ikke jobbe onsdag og helst ikke torsdag for da har jeg forhåpentligvis korøvelser. Da er det bare mandag igjen og den vakten har han som styrer med vaktlistene..! Fankern ta!

Har du forelesning kun 1 dag i uken? Jeg har forelesninger så å si hver dag fra kl 8 til 16.

Skrevet

Har du forelesning kun 1 dag i uken? Jeg har forelesninger så å si hver dag fra kl 8 til 16.

Full dag onsdag og to forelesninger torsdager.... Det er mye, forelesningene er ekstremt krevende og det kreves MYE selvstudie og forberedelse..

Skrevet

Full dag onsdag og to forelesninger torsdager.... Det er mye, forelesningene er ekstremt krevende og det kreves MYE selvstudie og forberedelse..

Hva studerer du?

Skrevet

Hva studerer du?

Litteraturvitenskap. Tar litteraturteoriemner og jeg syns det er kjempevanskelig! :/

Skrevet

Litteraturvitenskap. Tar litteraturteoriemner og jeg syns det er kjempevanskelig! :/

Jeg har alltid lurt på hva man kan bli med å ta litteraturvitenskap....?

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva man kan bli med å ta litteraturvitenskap....?

Man blir litteraturviter :fnise:

Kan jobbe i bokhandel, i forlag eller i media. Med noen fag til kan man bli lærer, og mange får også jobb på universitetet og blir der. Mange veier å gå!

Skrevet

No offense, men jeg føler at det kanskje er litt bortkasta med en bachelorgrad for å jobbe i bokhandel… :sjenert:

Anonymous poster hash: 51e95...a6b
  • Liker 4
Skrevet

No offense, men jeg føler at det kanskje er litt bortkasta med en bachelorgrad for å jobbe i bokhandel… :sjenert:

Tenkte det samme. Og sier det samme som denne anonyme brukeren; No offence. Om du ønsker det er det selvfølgelig greit, men jeg syns det er en litt merkelig ting å gjøre... Derfor spurte jeg hva man kan bli :P

Skrevet

No offense, men jeg føler at det kanskje er litt bortkasta med en bachelorgrad for å jobbe i bokhandel :sjenert:

None taken, skal ikke jobbe i bokhandel og skal ta en mastergrad. Er vant til alle disse spørsmålene. Men vil si at en jobb i bokhandel betyr ikke nødvendigvis å stå i kassen i julestriden...

Folk er forskjellige og vil forskjellige ting. Heldigvis.

Kan avslutte med at Henrik Thodesen har grunnfag i litteraturvitenskap. Man skal ikke se bortifra at det kan ha hjulpet han i manusarbeid, feks.

• Liker 1
Skrevet

Det kan i tillegg til interessefelt og bruksområde henge sammen med at man må "overutdanne" seg, selv bare for å få et bein innafor mange steder. Flere og flere utdanner seg over lengre tid, og det blir hardere konkurranse. Var selv kort innom litteraturvitenskap, men fant fort ut at jeg likte å lese litteraturen langt mer enn jeg likte å analysere den.

Skrevet

Venninnen min har bachelorgrad i litteratur og jobber som daglig leder i bokhandel :)

Studerer språk selv, men er mer stuerent med min retning i og med at det går innen grammatikk, men vet at venninnene mine som studerer litteratur får samme spørsmål som grethe91, og jeg synes det er feil at man må forsvare studievalget sitt.

Ikke alle kan studere realfag, noen velger utifra interesse og ikke bare hva som er sikkert.

Folk tør ikke engang spørre hva jeg skal bli når jeg sier jeg studerer lingvistikk, sikkert fordi de ikke aner hva det er :P

Anonymous poster hash: c9d92...0f4
  • Liker 1
Skrevet

Venninnen min har bachelorgrad i litteratur og jobber som daglig leder i bokhandel :)

Studerer språk selv, men er mer stuerent med min retning i og med at det går innen grammatikk, men vet at venninnene mine som studerer litteratur får samme spørsmål som grethe91, og jeg synes det er feil at man må forsvare studievalget sitt.

Ikke alle kan studere realfag, noen velger utifra interesse og ikke bare hva som er sikkert.

Folk tør ikke engang spørre hva jeg skal bli når jeg sier jeg studerer lingvistikk, sikkert fordi de ikke aner hva det er :P

Anonymous poster hash: c9d92...0f4

Forsvare studievalget sitt? De fleste som spør, spør jo da av ren nysgjerrighet da de vet lite om selve studiet samt jobbmuligheter etterpå. Jeg ser ikke helt hvorfor det er noe galt i å spørre.

Når det gjelder denne setningen med realfag, så synes jeg denne var helt bak mål. Det er faktisk MULIG å interessere seg for realfag uten at man kun velger det på grunn av at det er sikkert. Akkurat som det er fint mulig å interessere seg for litteraturvitenskap. De fleste kommer seg ikke gjennom realfag uten å ha interesse for det.

Eller så tør de ikke å spørre på grunn at du åpenbart oppfatter det som et angrep og at du føler du må forsvare studievalget ditt.

• Liker 1
Skrevet

Det med å forsvare studievalget hører ikke bare til her på KG. Jeg, feks!, tok ikke spørsmålene som noe angrep på mitt stufievalg. Dog hører jeg ofte på fest "litteratur?! Haha hva faen gjør du med det videre liksom? Nei, studér matta, DET gir verdi til samfunnet!" Og liknende. Det gjør at man kan gå litt i forsvarsposisjon litt raskere enn andre. Så setningen om realfag er faktisk ikke helt bak mål om perspektivet er større enn KGs brukere.

Huhei, nå skal jeg på første skoledag! Men siden jeg allerede er ferdig med første året må jeg vel bli venn med fadderne og ikke fadderbarna?

• Liker 2
Skrevet

Det med å forsvare studievalget hører ikke bare til her på KG. Jeg, feks!, tok ikke spørsmålene som noe angrep på mitt stufievalg. Dog hører jeg ofte på fest "litteratur?! Haha hva faen gjør du med det videre liksom? Nei, studér matta, DET gir verdi til samfunnet!" Og liknende. Det gjør at man kan gå litt i forsvarsposisjon litt raskere enn andre. Så setningen om realfag er faktisk ikke helt bak mål om perspektivet er større enn KGs brukere.

Huhei, nå skal jeg på første skoledag! Men siden jeg allerede er ferdig med første året må jeg vel bli venn med fadderne og ikke fadderbarna?

Jeg har studert litteratur jeg også, og jeg kjenner meg godt igjen. Men jeg er flink å gå i angrepsposisjon og forklare verdien i det. Husker en gang jeg var ute og nettopp hadde analysert Jobs bok (bibelen) på forelesing. Jeg la ut om dette og alternative tolkninger til en haug med gutter som jobbet i nordsjøen til vanlig, etter at de hadde påstått at det måtte være sååååå kjedelig å studere litteratur. Det endte opp med at de sa "Okei da, det virker litt kult å studere litteratur likevel". Da hadde de fått et annet syn etterpå.

Ellers synes jeg faktisk foreldrene mine har vært de verste til å støtte meg, men nå er jeg på vei i en retning de ser ut til å være fornøyd med ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...