Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg HATER gruppearbeid! Dette semester består tre av fagene kun av gruppearbeid, som gjerne går parallelt. Når jeg jobber alene er jeg supereffektiv og får gode karakterer på innleveringer, mens i gruppearbeid får jeg enten fryktelig dårlig selvtillit, eller jeg ender opp med å gjøre all jobben fordi de andre ikke gidder/får til.

Syyyyt!!!!

Enig. Kan ikke skjønne at det er så mye gruppearbeid, Jeg trodde jeg endelig var ferdig med det etter vgs :(

Nå har jeg innlevering og gruppeframføring til uka!!! Skummelt! Jeg er nesten ferdig med innleveringen, og framføringen blir vel så som så. Vil bare ha godkjent, så blir alt bra. Da kan jeg endelig begynne å lese der jeg henger etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal på jobbintervju imårra, veldig relevant til utdanningen, drømmejobb!

Men er midt i bachelorperioden. Gruer meg egentlig ganske mye til jobbintervjuet xD Så jeg klarer ikke konsentrere meg om bacheloroppgava!

Sitter på skolen nå og tenkte å jobbe til jeg skal ta bussen dit jeg skal på intervju, om noen timer (skal overnatte hos noen siden det er litt reisevei). Tror ikke jeg får klart noen ting! Blæh! Er så stressa :P

Men gleder meg jo og da!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg innser at det straks er eksamen, bare 6 uker igjen til rushet begynner. Og jeg har såvidt åpna bøkene! I tillegg har jeg blitt syk og derfor gått glipp av forelesninger og tid som jeg kunne brukt til å studere.

Heldigvis fungerer jeg ganske godt under stress, men å gå rundt som et nervevrak i 10 uker fremover er ikke så gøy akkurat! Kan trøste meg med at jeg lærer fort og har god studieteknikk, ellers hadde dette sannsynligvis ikke gått.

Anonymous poster hash: 645eb...5a0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal fortsette på denne 5-årige mastergraden til høsten, eller om jeg skal begynne på 2.året på bachelorgraden jeg startet med ifjor. Det er et forferdelig vanskelig valg. Begge studieretninger er interessante, og veldig forskjellige. Men hva som er rett for meg, er ikke lett å finne ut av. Det er så trist at jeg stort sett baserer alt på hvilken karakter jeg får til eksamen. Jeg er en typisk quitter-person som gir opp om jeg gjør det dårlig på èn eksamen. Må lære meg at det er fullt mulig å gjøre det dårlig av og til, men at det går an å ta eksamener opp igjen ved en senere anledning. Og at det ikke betyr at man blir dårlig i yrket sitt, fordi man bomma litt på et spørsmål.

Anonymous poster hash: dfc1a...174
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HATER gruppearbeid! Dette semester består tre av fagene kun av gruppearbeid, som gjerne går parallelt. Når jeg jobber alene er jeg supereffektiv og får gode karakterer på innleveringer, mens i gruppearbeid får jeg enten fryktelig dårlig selvtillit, eller jeg ender opp med å gjøre all jobben fordi de andre ikke gidder/får til.

Syyyyt!!!!

Føler så med deg!! Har gruppearbeid selv nå, og det er virkelig det verste jeg vet.

Anonymous poster hash: 645eb...5a0

Skrevet

Jeg blir seriøst sur og irritabel av å ikke ha tid til å trene. Gleder meg innmari til å spinne i morgen, da er jeg endelig ferdig med min 2. muntlige presentasjon på ei uke. Etter i morgen er jeg ferdig med de obligatoriske kravene jeg må gjennom (uten en siste innlevering på et utkast) før jeg kan ta alle eksamenene. For å ikke snakke om at jeg endelig kan virkelig prioritere bacheloroppgaven fremover, som jeg til nå ikke har begynt å skrive.

Skrevet

Studerer 50% samtidig som jeg har en baby på 7 mnd., duste kontefag som jeg må ta nå :-(

AnonymBruker
Skrevet

Er det mye muntlige presentasjoner på universitetet? Foran mange elever? Dette varierer jo sannsynligvis veldig mye fra sted til sted og hvilket studie man går, men hva er deres erfaring? Jeg takler virkelig ikke muntlige presentasjoner, blir så utrolig nervøs.

Anonymous poster hash: 0bc06...2a2
AnonymBruker
Skrevet

Har første eksamen imorgen. Jeg føler meg ikke spesielt nervøs, noe som er et sinnsykt dårlig tegn hos meg. Det betyr som regel at jeg tror jeg har oversikt over det jeg TROR at jeg bør ha oversikt over, men at jeg i realiteten ikke har oversikt over noen ting som helst. Det er begrenset hvor mye mer jeg kan gjøre idag....

Har ikke engang begynt på bacheloroppgaven min. Itillegg til en konteeksamen OG en annen innleveringseksamen. Skjønner ikkke hvorfor det skal være så jævlig vanskelig å lære at man skal begynne med skolearbeid med en gang semesteret starter.

Jeg er så LEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: b25a8...c09
Skrevet (endret)

Er det mye muntlige presentasjoner på universitetet? Foran mange elever? Dette varierer jo sannsynligvis veldig mye fra sted til sted og hvilket studie man går, men hva er deres erfaring? Jeg takler virkelig ikke muntlige presentasjoner, blir så utrolig nervøs.

På rettsvitenskap ved UiT må man få godkjent èn muntlig presentasjon i året, før man kan gå opp til eksamen. Dette er foran ei seminargruppe. Størrelsen på seminargruppa kan variere, men mellom 20 og 30 stk som regel.

Endret av Chien
Skrevet

Ah, endelig er siste arbeidskrav av 5 dette semesteret utdelt!! Med to fag allerede avsluttet, er det bare to eksamener i mai! Likevel blir jeg et nervevrak av å tenke på at det er en mnd til første, og ser for meg å ha nesa i bøkene i påska. Til tross for at jeg stort sett har jobbet med skole konstant siden januar, har jeg bare jobbet med oppgaver og eksamenslesing til de fagene som er overstått...

Gleder meg til et stressende semester er ferdig om under to mnd! (Ææh, skrekkblandet fryd å skrive det, to mnd går fort!!)

Skrevet (endret)

Det kommer veldig ann på studie og størrelse på seminar/grupper man er. Dersom man er veldig på en veldig stor gruppe, lar det seg vanskelig gjøre at alle skal holde innlegg i løpet av semesteret. Har man også seminar der man skal gjennom veldig mye stoff på kort tid så er det også vanskelig å sette av tid til dette. Alt ettersom hva som er definert i fagplanene.

Kan bare svare for meg, men jeg har hatt en del muntlige presentasjoner i mine tre år på universitetet. Det begynte så fint med to gruppefremføringer i ex.phil første semester, og en alene i ex.fac. Dersom man velger seminarmodellen er dette veldig vanlig. Første semesteret i hundrefagene hadde jeg et muntlig innlegg i det ene faget på kollokvie. Det samme neste semesteret, og semesteret etter der igjen med 200-fag slapp jeg billig unna med bare en framføring, da seminarlederen mente at vi kunne velge selv om vi ville eller ikke. (Var eeegentlig obligatorisk). Etter dette hadde jeg mitt førte semester helt uten muntlig fremføring, men fordi vi var så mange studenter på de fagene jeg tok. Neste semester igjen, som altså var for et år siden, hadde jeg en fremføring, i høst ingen og i år igjen har jeg hatt to, et i hvert fag. Det varierer altså frå semester til semester og fag til fag, men oppsummert har jeg hatt muntlige fremføringer nesten alle semestrene. Har aldri hatt sansen for det selv, men man blir litt herdet av å ha det også etterhvert. Iallfall har jeg forholdt meg rolig dette semesteret med to litt vansklige temaer på et annet språk. Jeg føler etterpå, at jeg får mye igjen for disse presentasjonene.

Ellers er muntlige eksamner ganske vanelig på mitt studie, jeg har nesten hatt det utelukkende hvert semester, i fjor vår hadde jeg hele 3.

Endret av lillsunshine
Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
AnonymBruker
Skrevet

Det var meg som spurte om muntlige presentasjoner. Foreløpig vet jeg ikke helt hvilket studie jeg skal velge, men det står mellom medisin, psykologi, farmasi, bioingeniør eller bioteknologi. Noe i den duren i alle fall.

Skrevet (endret)

Det var meg som spurte om muntlige presentasjoner. Foreløpig vet jeg ikke helt hvilket studie jeg skal velge, men det står mellom medisin, psykologi, farmasi, bioingeniør eller bioteknologi. Noe i den duren i alle fall.

Min venninne studerer farmasi på UiB og hun fortalte meg nettopp når vi snakket om muntlige presentasjoner at de sjeldent har det. Mest grunnet at de er så store kull i fellesfag. Men når de først har hatt det er det som regel som del av et gruppearbeid.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Studerer et praktisk fag, hvor vi arbeider på verksted/klasserom.

Det er så stusselig fordi det er bare jeg og to andre som møter opp når det ikke er obligatorisk (er fler som ikke møter opp når det er obligatorisk og). Men jeg er helt alene ofte. Ikke at jeg skal bry meg så mye om hva andre bruker tida på. Men det er jo litt meninga at vi skal bruke hverandre. Prate om oppgavene, samarbeide litt osv. Dessuten er det jo hyggelig om det er noen der! Når det faktisk er meninga at de skal være der. Jeg tviler på at de har verksted hjemme :P

Også blir jeg bare litt sånn generelt irritert fordi de ikke tar studiene på alvor. Og lærern er jo helt fra seg. Hun vil jo ikke stryke over halve klassa, men ser ut som hun må det snart. Syns litt synd på hu, og hu har spurt om jeg kanskje kunne klart å overtale de andre til å møte opp siden jeg er venn med de. Men det er vanskelig altså.

Også syns jeg ikke minst litt synd på de andre studentene. De er så hyggelige. Jeg har sagt til fler av de at de bare kan spørre meg hvis de vil ha en til å lese over rapporter eller komme med synspunkter, men er bare ei som har spurt en gang.

Jaja, ikke at jeg har noe med deres oppgaver å gjøre... Men jeg må innrømme at det er litt frustrerende. Føles som om jeg går i klassa alene!

Gjest Linaria
Skrevet

Muntlig gruppeframføring om en halvtime!

Vil bare bli ferdig! Er egentlig ikke nervøs, men blir stressa av å vente.

Skrevet (endret)

Henger langt bak med alle fagene, så jeg må gjøre 2 oppgavesett hver dag fremover for å bli ferdig med alt innen påskeferien! Og 4 lab-rapporter :(

For jeg SKAL ha helt studiefri i påskeferien :smilorange:

Endret av Snow
AnonymBruker
Skrevet

Henger langt bak med alle fagene, så jeg må gjøre 2 oppgavesett hver dag fremover for å bli ferdig med alt innen påskeferien! Og 4 lab-rapporter :(

For jeg SKAL ha helt studiefri i påskeferien :smilorange:

:O Studiefri i påska, er dette mulig??

Vi har siste forelesning rett før påska, så eksamensperioden begynner på en måte da. Tror jeg kommer til å sitte med nesa i bøkene... Og nå som været er så fint:S

Anonymous poster hash: 77acd...7ca

Skrevet

Synes det grenser mot ondhet å sette endelig innlevering på en obligatorisk oppgave til "3. påskedag".

Skal prøve å bli ferdig før påskeferien, men jeg frykter det blir arbeid med dette i påska. Lurer på om de satt og lo litt på møtet da de satte denne datoen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...