Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mattebøker hvor man hopper over mange trinn in utregningene og skriver ting som "det kan lett vises", osv. 

Anonymkode: 5a717...e07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmål om storstipendet: Har seg slik at jeg kom inn på et studie etter å ha stått på venteliste. Måtte derfor avbryte min første søknad hos lånekassen og sende inn en ny søknad. Står her at søknaden vil bli ferdig behandlet 4.9. Det jeg da lurer på er om jeg fortsatt vil få utbetalt storstipendet? Utdanningen min starter neste mandag! 

Anonymkode: 3b929...6ef

Gjest Linaria
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål om storstipendet: Har seg slik at jeg kom inn på et studie etter å ha stått på venteliste. Måtte derfor avbryte min første søknad hos lånekassen og sende inn en ny søknad. Står her at søknaden vil bli ferdig behandlet 4.9. Det jeg da lurer på er om jeg fortsatt vil få utbetalt storstipendet? Utdanningen min starter neste mandag! 

Du vil alltid få alle pengene, men ikke før søknaden er behandlet. Om søknaden er behandlet i september, får du storstipendet da, + stipend/lån for september i midten av måneden. Jeg er i samme båt med ferdig behandlet 7/9 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får sen utbetaling får du alle utbetalingene så langt i semesteret i en engang. Jeg søkte først i mars i vår, og fikk da utbetalt både januar, februar og mars i slengen. Men min erfaring er at så lenge alt er på plass med semesterregistrering og den slags går det ganske kjapt hos lånekassen. Har fått opplyst seks til åtte uker behandlingsfrist på søknadene mine, men aldri opplevd at det har tatt mer enn to uker. Å få svar på henvendelser, derimot... Et mareritt.

Anonymkode: 9dd61...5ed

Skrevet

Foreleseren har valgt sine egne notater som pensum. Kreds til han for å legge ut noe gratis og som er konkret til vårt pensum. Men det er flere feil i notatet hans og det er slitsomt å da bruke det som fasiten. 

Anonymkode: 5a717...e07

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Synes det er så jalla når pensum i et fag endrer seg mye fra år til år. Det gjør det vanskelig å ta opp fag for man må les faget omtrent som det var nytt. I tillegg til at fagets vanskelighetsgrad kan variere veldig som oppleves urettferdig for de som tok faget det vanskelige året. 

Endret av Pizzabakeren
Skrevet

Noen som har opplevd rødt kryss fra Lånekassen ifht de mangler bekreftelse fra universitetet? Jeg sjekket StudentWeb, og der sto det på "resultater" og "info til Lånekassen" at bekreftelse er sendt. Fikk innvilget lån og stipend i dag. Semesteravgift, semesterregistrering og emneregistrering er gjort for lenge siden. 

Anonymkode: 1fae0...a08

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd rødt kryss fra Lånekassen ifht de mangler bekreftelse fra universitetet? Jeg sjekket StudentWeb, og der sto det på "resultater" og "info til Lånekassen" at bekreftelse er sendt. Fikk innvilget lån og stipend i dag. Semesteravgift, semesterregistrering og emneregistrering er gjort for lenge siden. 

Ja. Det oppdaterte seg dagen etter for meg og ble grønt. 

Anonymkode: e58cc...bc0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det oppdaterte seg dagen etter for meg og ble grønt. 

Så bra. Hvor raskt gikk betalingen?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra. Hvor raskt gikk betalingen?

Det kom dagen etter det igjen. 

Skrevet

Så usikker på om jeg har valgt rett. Kom ikke inn på drømmestudiet jeg har jobbet så hardt for og studerer nå jus i Oslo. Angrer på at jeg i det minste ikke valgte Tromsø, selv om det er mye lavere snitt der (går under nordnorsk kvote). Har innsett at jeg kun trives i Nord-Norge, lengselen er enorm.

Bor i kollektiv, og det er så slitsomt for en som meg som trenger mye tid alene. Får liksom aldri "ladet batteriene" med en masse folk konstant rundt meg. Har ufattelig mye å lese og motivasjonen er så som så. Åhh. :( 

Anonymkode: 78750...819

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så usikker på om jeg har valgt rett. Kom ikke inn på drømmestudiet jeg har jobbet så hardt for og studerer nå jus i Oslo. Angrer på at jeg i det minste ikke valgte Tromsø, selv om det er mye lavere snitt der (går under nordnorsk kvote). Har innsett at jeg kun trives i Nord-Norge, lengselen er enorm.

Bor i kollektiv, og det er så slitsomt for en som meg som trenger mye tid alene. Får liksom aldri "ladet batteriene" med en masse folk konstant rundt meg. Har ufattelig mye å lese og motivasjonen er så som så. Åhh. :( 

Kan du ikke søke deg over til neste semester?

Anonymkode: 74c72...acb

Skrevet

Når man bor i kollektiv og folk nagger støtt og stadig om hvor jeg skal og hva jeg skal. Så kommer de inn på rommet mitt hvor jeg aner fred og ingen fare for å spørre om de tåpeligste ting. Og kommenterer det jeg lager av mat. Jeg som trodde jeg flyttet fra slike problemer da jeg flyttet hjemmefra!  Tydeligvis ikke!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med hjemlengsel ordner seg ofte når en bare kommer seg litt inni en rytme. Jeg flyttet motsatt vei, er fra sørnorge og går nå fjerdeåret på juss i Tromsø. Det første semesteret var tøft, jeg var langt borte fra familie og venner, og alt føltes veldig fremmed. Nå trives jeg godt. Kommer nok til å flytte sørover etter studiene er ferdige, men jeg er veldig glad jeg valgte å flytte vekk. Hadde også hatt mulighet til å komme inn på jussen mye nærmere hjemme, men jeg angrer ikke på valget mitt.

Anonymkode: 526d2...e50

• Liker 2
Skrevet

Finnes det noen høyskolelover eller noe om hvor lenge før studiestart pensum må foreligge? Det er helt håpløst her. Vi begynner ikke før om over ei uke med første forelesinger pga. praksis, men i et av fagene står det ikke på emnebeskrivelsen hva pensum er, kun at "det blir presentert ved studiestart". Jeg har ringt bokhandelen, men de hadde ikke fått inn noe informasjon på det faget, og jeg har sendt mail til ansvarlig for emnet, han har ikke svart. Ingen info på Fronter. Eneste jeg har å gå etter er tidligere pensum i det faget fra tidligere studieplaner, men er jævlig surt å kjøpe det dersom det faktisk blir endringer i pensum. Synest det er så dårlig gjort, har funnet ei som selger forrige pensumbok billig. Tviler på at vi får vite noe før første forelesing om nesten to uker, og da må vi sikkert komme i gang med lesingen så fort at vi ikke rekker å kjøpe pensum brukt eller bestille den billigere fra nett. Synest det er i overkant seint å vente med den infoen nå, greitt nok at vi starter litt seinere pga. praksis, men de som undervise har da ingen unnskyldning for å ikke ha det klart allerede, burde vært det for mange uker siden!

• 3 uker senere...
Skrevet

Der fant jeg endelig denne igjen. Har trengt å sutre et par ganger, men den ble borte. Har endelig funnet bolig, herregud, det var stress, men det gikk greit nok. Den er kjempenær uni, men mange hundre å gammel så har ikke mobilsignal her inne, vinduene er megatynne (kan ikke byttes fordi alle fasader i Edinburgh Old Town er freda). Internett får vi om ti dager, forhåpentligvis. Jeg har i hvert fall ingen distraksjoner når jeg leser! Denne masteren tror jeg faktisk blir ganske grei, men det har vært sykt mye stress. Finne bolig, åpne bankkonto, skaffe internett og telefonnumer, registrere seg hos lege, betale skolepenger, ordne kontaktlinser, registrere seg på fag, ordne parkeringsbevis, registrere kjæresten i stemmeregisteret (han er irsk, så han får stemme her.. ikke jeg), registrere council tax og søke rabatt, registrere seg hos strøm- og gasselskaper, registrere seg på nettsiden for depositumkonto. Tonnevis av småting, men det ordner seg!

Jeg er faktisk den eneste på universitetet som studerer akkurat det jeg studerer, så jeg har en time i uka helt alene med foreleser. Blir jo ekstra god oppfølging, men også veldig tydelig om jeg skulker, haha!

Skrevet

Og forelesninger begynner om to dager her. Lity seint, jepp. Føler alle i Norge er så godt i gang!

Skrevet
4 timer siden, Linaria skrev:

Der fant jeg endelig denne igjen. Har trengt å sutre et par ganger, men den ble borte. Har endelig funnet bolig, herregud, det var stress, men det gikk greit nok. Den er kjempenær uni, men mange hundre å gammel så har ikke mobilsignal her inne, vinduene er megatynne (kan ikke byttes fordi alle fasader i Edinburgh Old Town er freda). Internett får vi om ti dager, forhåpentligvis. Jeg har i hvert fall ingen distraksjoner når jeg leser! Denne masteren tror jeg faktisk blir ganske grei, men det har vært sykt mye stress. Finne bolig, åpne bankkonto, skaffe internett og telefonnumer, registrere seg hos lege, betale skolepenger, ordne kontaktlinser, registrere seg på fag, ordne parkeringsbevis, registrere kjæresten i stemmeregisteret (han er irsk, så han får stemme her.. ikke jeg), registrere council tax og søke rabatt, registrere seg hos strøm- og gasselskaper, registrere seg på nettsiden for depositumkonto. Tonnevis av småting, men det ordner seg!

Jeg er faktisk den eneste på universitetet som studerer akkurat det jeg studerer, så jeg har en time i uka helt alene med foreleser. Blir jo ekstra god oppfølging, men også veldig tydelig om jeg skulker, haha!

Hvordan har du råd til bil som student? :O

Anonymkode: 5f551...c16

Skrevet
48 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvordan har du råd til bil som student? :O

Anonymkode: 5f551...c16

Er kjæresten min sin bil. Han er ikke student :P men vi ordnet parkeringen sammen

Skrevet

Integrert Sykepleievitenskap, det er 3 forskjellige emner i en stor eksamen og sånn 20 pensumbøker per emne. Sånn går no dagan :bond:

21942057_10154945305430857_1287462225_n.jpg

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...