Strixvaria Skrevet 19. mai 2012 #1401 Skrevet 19. mai 2012 I går startet jeg på min 11 dagers eksamen. Jeg er KVALM av nervøsitet. Tror jeg har grudd meg mer til denne enn det jeg var klar over. Jeg innbiller meg at jeg ikke kan noe og at det går til helvete. Jeg vet egentlig at det går bra. Jeg KAN jo dette!! WTF liksom Jeg går første året på master i pedagogikk forresten. Eksamen omhandler forskningsmetode, både kvantitativ og kvalitativ metode. Hadde selv eksamen i kvalitativ metode den 15., og kan anbefale Deltagende observasjon av Katrine Fangen og Systematikk og innlevelse av Tove Thagaard som gode innføringer i faget. Selv om dette egentlig er pensumbøker på et ganske basic nivå, får du vite alt du trenger (and then some) av å lese disse bøkene, og de fungerer supert som oppslagsverk. Fangen har mange gode eksempler overalt i boken sin, slik at man ser hvordan ting faktisk brukes i praksis (noe min erfaring er at en del metodebøker er mindre gode på, dessverre), både fra hennes egne studier av f.eks. norske nynazister, samt eksempler fra andre mer og mindre kjente studier i ulike kategorier. Fangen-boka er veldig lettlest, og den gir en veldig god forklaring på hele prosessen med kvalitativ forskning. Thagaard er super på analysedelen, med mange detaljer og gode eksempler. Selv har jeg eksamen på tirsdag og torsdag, og gruer meg skikkelig. Metodeeksamen gikk (forhåpentligvis) bra, men de to resterende eksamenene kommer til å gå til helvete Jeg er ennå ikke ferdig med pensumlesingen i det faget jeg skal ha på tirsdag, og tror ikke jeg kommer til å bli ferdig heller. Gleder meg bare til å bli ferdig med dette året nå, og få startet med noe annet til høsten..! 1
Gjest O___o Skrevet 19. mai 2012 #1402 Skrevet 19. mai 2012 Takk, skal sjekke de ut. Vi blir forøvrig anbefalt å bruke pensum som ikke inneholder noen Jacobsen, men de kan alltids brukes som støtte! Jacobsen holder ikke som hovedlitteratur til bruk i en masteroppgave / på høyere nivå enn bachelor. Men hvis du vil ha en A-B-C innføring i forskningsmetode, så er han god som gull (: Masselykketil!
sauen87 Skrevet 20. mai 2012 #1403 Skrevet 20. mai 2012 Eksamen i morgen... Har mest lyst å grine :-( Jeg kan det jeg har lest på på rams, men er redd jeg ikke har fokusert på de rette tingene. Så på en tidligere eksamensperiode i dag, og var helt blank. Har klart de andre fint. Hååååper at de hadde noe annet pensum da, altså! Jeg er så redd for at det skal gå rett vest... Hadde tro på at jeg skulle få dette til, men nå er jeg glad om jeg ihvertfall klarer en C... Har ikke lyst å lese noe mer nå heller, det er fint vær ute og jeg har sittet på skolen i hele dag... Nå har jeg ryddet og skrevet handleliste for å utsette å begynne å lese igjen. Har bare lyst å være ferdig med hele faget, spyr snart av å se notatene mine Ikke nok med det - det er meldt 20 grader og full sol i Bergen i en uke fremover, men jeg må sitte inne og lese til eksamen. Skal selvfølgelig ha eksamen i et regnefag, og å løse oppgaver utendørs er håpløst... Aaaargh! Men nå er det bare tre eksamener og to uker igjen og så er det SOMMERFERIE! Skal rett i jobb, men det gjør ikke noe. Er glad bare jeg kan ha fri når jeg har fri, og slippe å tenke på pensum HELE tiden! Blir godt med to måneder til å få motivasjon til nytt og SISTE år på utdanningen! 1
Metazoa Skrevet 20. mai 2012 #1404 Skrevet 20. mai 2012 Så heldig du er som bare har ett år igjen sauen87! Det må jo være fin motivasjon, tenk så fort det året kommer til å gå Tredje eksamen dette semesteret i morgen, statistikk. Har ikke gjort så mye oppgaver, men håper og tror jeg skal stå i det minste. Til å være et fag man har bruk for er det ufattelig kjedelig.. 19 dager til sommerferie!
Gjest .-L-. Skrevet 20. mai 2012 #1406 Skrevet 20. mai 2012 (endret) matte er kjedelig Ja :/, men det må læres! Siden man må bruke matte i de andre fagene på høyere nivå så er det greit å kunne det.. Endret 20. mai 2012 av .-L-.
Gjest .-L-. Skrevet 20. mai 2012 #1407 Skrevet 20. mai 2012 Så heldig du er som bare har ett år igjen sauen87! Det må jo være fin motivasjon, tenk så fort det året kommer til å gå Tredje eksamen dette semesteret i morgen, statistikk. Har ikke gjort så mye oppgaver, men håper og tror jeg skal stå i det minste. Til å være et fag man har bruk for er det ufattelig kjedelig.. 19 dager til sommerferie! Er du Zoolog?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1408 Skrevet 20. mai 2012 Matteeksamen på vei og jeg døøøøøør. Hadde tenkt å medle meg av, da det rett og slett blir for mye på kort tid (annen eksamen samme uken, praktisk innlevering) og det har kommet hundre ting opp i privatlivet som gjør alt vanskeligere (eksamen i matte tar jeg opp igjen denne våren.) Har ikke vært på skolen på en uke, bare lest og arbeidet med oppgaver, men bestemte meg for å melde meg av i morgen, eksamen starter neste tirsdag så da har jeg akkurat tid. Trodde jeg... Ser i dag at vi skal skrive oss på liste kommende onsdag og de jeg har snakket med har alle sagt at da er det onsdagen som gjelder som eksamensdato og at fristen for å melde meg av da var forrige tirsdag og ikke kommende mandag som jeg trodde. Må snakke med skolen i morgen, men om det stemmer er jeg fucked. Griiiiine, da ble plutselig lesingen enda tyngre her jeg satt
Metazoa Skrevet 20. mai 2012 #1409 Skrevet 20. mai 2012 Er du Zoolog? Nei, men har tatt etpar emner på innføringsnivå tidligere. Kunne godt ha fulgt den veien om jeg bare skulle fulgt hjertet Går en ingeniørlinje nå.
Gjest .-L-. Skrevet 20. mai 2012 #1410 Skrevet 20. mai 2012 (endret) Nei, men har tatt etpar emner på innføringsnivå tidligere. Kunne godt ha fulgt den veien om jeg bare skulle fulgt hjertet Går en ingeniørlinje nå. Høh, er kanskje vanskelig å få jobb innenfor det ja. Ingenør er ikke et dumt valg dersom man vil ha jobb etterpå. Endret 20. mai 2012 av .-L-.
sauen87 Skrevet 20. mai 2012 #1411 Skrevet 20. mai 2012 Nå har jeg lagt fra meg pensumbøkene. Sitter på terrassen med en kopp grønn te, snus, kjeks, en god bok og solnedgang... Så får eksamen i morgen bare gå som det går :-D syns jeg fortjener det jeg 3
Gjest .-L-. Skrevet 20. mai 2012 #1412 Skrevet 20. mai 2012 Nå har jeg lagt fra meg pensumbøkene. Sitter på terrassen med en kopp grønn te, snus, kjeks, en god bok og solnedgang... Så får eksamen i morgen bare gå som det går :-D syns jeg fortjener det jeg Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1414 Skrevet 20. mai 2012 Noen her som har gode tips foran en muntlig eksamen?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1415 Skrevet 20. mai 2012 Noen her som har gode tips foran en muntlig eksamen? Ha flaks og god karma.
ninuska_ Skrevet 20. mai 2012 #1416 Skrevet 20. mai 2012 Noen her som har gode tips foran en muntlig eksamen? Prøv å være så godt forberedt som mulig og ha troa på deg selv. Jeg hater muntlig - men de gangene jeg føler det har gått bra og jeg har vært minst nervøs er når jeg har lest meg opp så godt jeg klarer og tenkt: dette kan jeg. Og det hjelper å tenke at man er ekspert på området - mens de derre (sensorene) er de man skal lære det bort til. Hva slags muntlig har du? Får ikke sove. Får karakter i det ene faget på onsdag...
Strixvaria Skrevet 21. mai 2012 #1417 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har eksamen i morgen og gruer meg så innmari akkurat nå :frown: :frown: Jeg er ikke ferdig med pensum (på LANGT nær, men store deler av det er heldigvis sekundærpensum og dermed ikke nødvendig, THANK GOD), og jeg er så lite motivert for å lese noe mer at jeg vet at uansett om jeg setter meg ned for å lese nå, så er det bortkastet tid, for alt kommer til å gå inn på den ene siden og ut på den andre. Også tenker jeg at det eneste som er viktig er at jeg står, fordi jeg skal over på nytt studie og får ikke innpass for dette faget, men jeg vil jo ikke få en E!!! Skal på Blindern senere i dag for å ha siste-liten-kollokvie; løse eksamensoppgaver og sånn. Håper det hjelper, kanskje jeg får ustressa meg litt? Uff.. OG JEG HAR EXFACEKSAMEN PÅ TORSDAG OGSÅ, awwww, nå fikk jeg bare lyst til å grine
sauen87 Skrevet 21. mai 2012 #1418 Skrevet 21. mai 2012 Eksamen unnagjort!!! Svarte på 7 av 9 spørsmål... Ene oppgaven må jeg ha oversett i pensum, for jeg hadde virkelig ikke hørt om det engang... Andre hadde jeg sjanset på å ikke få, Hehe... Får jeg full score får jeg 70%, burde ihvertfall holde til en C... Er fornøyd egentlig! Så er det bare å begynne å lese til neste, 10 dager til fæl eksamen...
belle84 Skrevet 21. mai 2012 #1419 Skrevet 21. mai 2012 Har juss eksamen som skal inn neste fredag. Fikk den tilbake etter førsteutkast for 2 uker siden, har mer eller mindre sittet å sett på oppgaven i to uker uten å ane hva jeg skal gjøre med den.
ninuska_ Skrevet 21. mai 2012 #1420 Skrevet 21. mai 2012 Jeg HATER skjærene utenfor lesesalvinduet. Kr-kr-kr-kr-krrrrrr. Kr-kr-kr-kr-krrrr! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå