Gjest Wanted Skrevet 9. desember 2011 #821 Skrevet 9. desember 2011 HJELP meg værsåsnill! Når jeg gjengir tekst fra en pensumbok med egne ord, og skal vise til den boka jeg har brukt i teksten. Hvordan gjør jeg det? Skal jeg skrive hele tittelen på boka, forfattere, årstall osv. som jeg ville gjort i litteraturlista, eller bare en forfatter og årstall, eller bare forfattere?? Herreguuuuud, jeg SKJØNNER IKKE APA :( Tror det er noe slikt (velger tilfeldig bok): (Grønseth, Pediatri og pediatrisk sykepleie, 2011:23) Du velger etternavnet til førstnevnte forfatter dersom det er flere enn en, tittel på bok, årstall og kapittel. 1
Lunivere Skrevet 9. desember 2011 #822 Skrevet 9. desember 2011 Tror det er noe slikt (velger tilfeldig bok): (Grønseth, Pediatri og pediatrisk sykepleie, 2011:23) Du velger etternavnet til førstnevnte forfatter dersom det er flere enn en, tittel på bok, årstall og kapittel. Takk!! Men om jeg har skrevet ca. 2 sider fra samme kapittel, skal jeg referere etter hvert avsnitt, eller holder det at jeg refererer på slutten, når jeg er helt ferdig med det kapittelet? Ugh, hater å være uvitende førsteårsstudent..
Gjest Wanted Skrevet 9. desember 2011 #823 Skrevet 9. desember 2011 Takk!! Men om jeg har skrevet ca. 2 sider fra samme kapittel, skal jeg referere etter hvert avsnitt, eller holder det at jeg refererer på slutten, når jeg er helt ferdig med det kapittelet? Ugh, hater å være uvitende førsteårsstudent.. Har dere ikke fått utdelt en oppgavemal for oppgaveskriving? Det skal man få utdelt mener jeg. Tror det holder at du skriver kilde etter de to sidene. Men er ikke hundre prosent sikker, selv om jeg er andreårsstudent.
Lunivere Skrevet 9. desember 2011 #824 Skrevet 9. desember 2011 Har dere ikke fått utdelt en oppgavemal for oppgaveskriving? Det skal man få utdelt mener jeg. Tror det holder at du skriver kilde etter de to sidene. Men er ikke hundre prosent sikker, selv om jeg er andreårsstudent. Vi har ikke fått utdelt noe, vi..synes det har vært veldig dårlig med informasjon når det kommer til oppgaveskriving. Vi skulle ha tre skrivekurs, og vi har bare hatt ett, de andre to har de bare avlyst pga sykdom, og gitt faen i å sette opp nye.
Gjest Wanted Skrevet 9. desember 2011 #825 Skrevet 9. desember 2011 Vi har ikke fått utdelt noe, vi..synes det har vært veldig dårlig med informasjon når det kommer til oppgaveskriving. Vi skulle ha tre skrivekurs, og vi har bare hatt ett, de andre to har de bare avlyst pga sykdom, og gitt faen i å sette opp nye. Hvis du er interessert så kan jeg sende deg oppgavemal på oppgaveskriving. Kan sende den på mail. Bare send PM om du er interessert.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #826 Skrevet 9. desember 2011 Tror det holder at du skriver kilde etter de to sidene. Men er ikke hundre prosent sikker, selv om jeg er andreårsstudent. Jeg er, eh, sjetteårsstudent, og det holder ikke, nei. Sensor skal ikke måtte 'jobbe' for å se hvor referansen er fra, og i dette tilfellet blir det jo til at en hel side leses uten at man vet hvor noe er hentet fra. Det er for tynt! Og skriver du virkelig to sider uten å ha en eneste sidetallreferanse? Det blir lett plagiat hvis ikke man refererer til noen sidetall, det er ikke bare direkte sitat som krever sidetall. Og da putter man jo inn referanse for hver gang man har nytt sidetall. 1
Surriball Skrevet 9. desember 2011 #827 Skrevet 9. desember 2011 Da er jeg ferdig med eksamensdriten for denne gangen! Lykke til med resten av eksamenene deres, alle sammen! Jeg kommer nok tilbake og sutrer litt på nyåret
Gjest Vampen Skrevet 9. desember 2011 #828 Skrevet 9. desember 2011 Heh, ferdig med eksamen.. Da er det bare å vente noen uker på å få bekreftet at denne eksamen gikk virkelig til helvete.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #829 Skrevet 9. desember 2011 Jeg skjønner ikke hva jeg må lese på i etikk og kommunikasjon! Forelesningene gir nesten bare generelle overskrifter (F.eks. XX-loven, handler om XX), og ikke noe om hva som er viktig å huske på der. Pensumboken har bare masse ullent stoff, som ikke hjelper meg det grann når jeg ser hva folk har fått på eksamen tidligere. Og eksamen er på mandag!
Gjest Solsmil Skrevet 9. desember 2011 #830 Skrevet 9. desember 2011 jeg skulle egentlig lese i hele dag, har hjemmeeksamen som starter på mandag. Og hva har jeg lest? Ca. 0 sider. Har ikke åpnet boka engang...
Highway Skrevet 9. desember 2011 #831 Skrevet 9. desember 2011 Det er så deilig!! Ferdig med et supertørt, men nødvendig fag, og fikk en god karakter! Har hatt en eksamen tidligere også hvor jeg fikk bra resultat, og om en uke har jeg siste. Har ikke begynt på pensum engang, men kjører hardt på denne uka! Snart ferie!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #832 Skrevet 9. desember 2011 Jeg holder på å lese til eksamen til tirsdag, og det er så mye stoff... heldigvis er mye av det på et greit nivå, logisk og mulig å resonnere seg fram til gode svar basert på ting vi kan fra før, men emnet er satt sammen av flere fagområder og det er en god del pugg i tillegg. Har hatt en muntlig eksamen alt, som gikk over forventning Når det gjelder kilder: Vi bruker ikke APA, men Harvard o.l, og det vanlige er å skrive (Olsen, 2005), hvis det er én forfatter da. Har ikke fått beskjed om at jeg må presisere sidetall inne i teksten, pleier å ha med sidetallsavgrensning i litteraturlista (hvis jeg refererer fra kapittel 2 og 5 bør jeg kanskje ha med kilden to ganger, type Olsen, 2005a og b? Slik som for to artikler av samme forfatter fra samme år). Men virker som det varierer. Om vi refererer fra artikler oppgir vi ikke hvilken side av artikkelen det er fra, men sidetallene står i litteraturlista. Ellers pleier jeg å oppgi kilden hver gang jeg kommer til et nytt poeng eller nye fakta, selv om jeg bruker samme kilde over et lengre avsnitt. Skal ikke si at dette er 100 % riktig måte å gjøre det på (i tillegg til at det er ulike regler for ulike stiler), men jeg har fått tilbakemeldinger fra flere ganske stil/språkbevisste forelesere på at jeg gjør det riktig... sikkert strengere i selve masteroppgaven.
Gjest Tekola Skrevet 9. desember 2011 #833 Skrevet 9. desember 2011 ExPhil i morgen. Gah. Vil ikke! Satser på at jeg kan generere nok svada.
Gjest Armule Skrevet 9. desember 2011 #834 Skrevet 9. desember 2011 Når det gjelder kilder: Vi bruker ikke APA, men Harvard o.l, og det vanlige er å skrive (Olsen, 2005), hvis det er én forfatter da. Har ikke fått beskjed om at jeg må presisere sidetall inne i teksten, pleier å ha med sidetallsavgrensning i litteraturlista (hvis jeg refererer fra kapittel 2 og 5 bør jeg kanskje ha med kilden to ganger, type Olsen, 2005a og b? Slik som for to artikler av samme forfatter fra samme år). Men virker som det varierer. Om vi refererer fra artikler oppgir vi ikke hvilken side av artikkelen det er fra, men sidetallene står i litteraturlista. Ellers pleier jeg å oppgi kilden hver gang jeg kommer til et nytt poeng eller nye fakta, selv om jeg bruker samme kilde over et lengre avsnitt. Skal ikke si at dette er 100 % riktig måte å gjøre det på (i tillegg til at det er ulike regler for ulike stiler), men jeg har fått tilbakemeldinger fra flere ganske stil/språkbevisste forelesere på at jeg gjør det riktig... sikkert strengere i selve masteroppgaven. Å spesifisere sidetall er veldig viktig, og er noe man bør bli vant med fra tidlig av. Det blir f.eks. feil å sitere en hel bok om man har dratt ut ett poeng fra den boken, uten å vise til sidetall. Sensor skal ikke måtte "lete" seg frem til henvisninger, eller automatisk vite alt som står i all litteratur man bruker. Dette med sidetall har forøvrig ikke sammenheng med hvilken stil man bruker. Jeg kan nesten garantere at de er strengere på masteroppgaven, for der bør slike ting være ordentlig på plass
Gjest Armule Skrevet 9. desember 2011 #835 Skrevet 9. desember 2011 Tror det er noe slikt (velger tilfeldig bok): (Grønseth, Pediatri og pediatrisk sykepleie, 2011:23) Du velger etternavnet til førstnevnte forfatter dersom det er flere enn en, tittel på bok, årstall og kapittel. På samfunnsvitenskapelige kurs (som jeg har tatt) så trenger man ikke å skrive boktittel når man henviser i selve teksten. Da er det nok med Forfatternavn, årstall og eventuelt sidetall. Vet ikke hva TS studerer, så vanskelig å si hva h*n burde bruke. Takk!! Men om jeg har skrevet ca. 2 sider fra samme kapittel, skal jeg referere etter hvert avsnitt, eller holder det at jeg refererer på slutten, når jeg er helt ferdig med det kapittelet? Ugh, hater å være uvitende førsteårsstudent.. Helst etter hvert avsnitt, og overhode ikke etter f.eks. 1 eller 2 sider av grunner som andre har nevnt.
Gjest Wanted Skrevet 9. desember 2011 #836 Skrevet 9. desember 2011 På samfunnsvitenskapelige kurs (som jeg har tatt) så trenger man ikke å skrive boktittel når man henviser i selve teksten. Da er det nok med Forfatternavn, årstall og eventuelt sidetall. Vet ikke hva TS studerer, så vanskelig å si hva h*n burde bruke. Helst etter hvert avsnitt, og overhode ikke etter f.eks. 1 eller 2 sider av grunner som andre har nevnt. Jeg var ikke sikker selv på mine svar. Har ikke skrevet oppgaver på lenge (men skal dessverre gjøre det etter jul). Men har nå sendt oppgaveskrivingsmal på høgskoler til personen som lurte på reglene.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #837 Skrevet 9. desember 2011 Jeg har aldri brukt noe annet enn Harvard, og har alltid oppgitt sidetall! De fleste sensorer er under sterkt tidspress når de retter hjemmeeksamener/mindre oppgaver, men jeg er 100 % sikker på at nei, det er ikke ok å referere til Olsen hvis du gjengir noe som er spesifikt skrevet av Olsen på et spesifikt sted i boken. 1
BananSplit Skrevet 9. desember 2011 #838 Skrevet 9. desember 2011 Takk!! Men om jeg har skrevet ca. 2 sider fra samme kapittel, skal jeg referere etter hvert avsnitt, eller holder det at jeg refererer på slutten, når jeg er helt ferdig med det kapittelet? Ugh, hater å være uvitende førsteårsstudent.. Riktig referanseteknikk er viktig og det er like greit å få dette på plass først som sist - å bli tatt for plagiat ser jeg for meg ville være skikkelig kjipt. Sjekk ut f.eks. http://www.library.cornell.edu/resrch/citmanage/apa eller gjør et google søk på APA citation style. En grei tommelfinger-regel er at det er bedre å ha for mange enn for få referanser. Har du skrevet et helt avsnitt hvor samme kilde er brukt skal det i utgangspunktet holde å legge inn referanse på slutten av avsnittet før punktum. Vet ikke hvor du studerer, men på BI har man mulighet til å laste ned et program som heter EndNote. Her kan man legge inn kildeinformasjon, velge type citation style, og via en verktøylinje i word sette inn kildehenvisning. Hver kilde du setter inn blir automatisk lagt til i litteraturlisten.
BananSplit Skrevet 9. desember 2011 #839 Skrevet 9. desember 2011 Jeg har aldri brukt noe annet enn Harvard, og har alltid oppgitt sidetall! De fleste sensorer er under sterkt tidspress når de retter hjemmeeksamener/mindre oppgaver, men jeg er 100 % sikker på at nei, det er ikke ok å referere til Olsen hvis du gjengir noe som er spesifikt skrevet av Olsen på et spesifikt sted i boken. Det har du helt rett i...grenser vel neeesten til plagiat, det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #840 Skrevet 9. desember 2011 ExPhil i morgen. Gah. Vil ikke! Satser på at jeg kan generere nok svada. NTNU du og eller? Du er ikke alene. Gleder meg til det er over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå