Gjest anonym Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Har fått jobb som lærling og må i den forbindelse fylle ut en egenmelding som skal sendes til bedriftslegen. Det var hovedsaklig ja og nei spørsmål om ulike diagnoser og plager, og jeg svarte nei på alle untatt to (ubetydelige, ikke vært plaget på mange år av det). Hvis man hadde noen plager pr dags dato skulle man skrive ned navn på den behandlende legen og til slutt må man signere på at bedriftslegen kan innhente informasjon fra tidligere leger. Jeg er lider av depresjon (var ikke listet opp på egenmeldingen), vet selv at det ikke kommer til å påvirke jobben på noen måte, men for å unngå å stille meg selv i "et dårlig lys" overfor arbeidgiver valgte jeg å ikke være ærlig om dette. Når jeg ikke har skrevet opp navnet til legen min på egenmeldingen, har bedriftslegen mulighet til å hente ut informasjon da og oppdage at jeg har en depresjon?
Gjest snoopy_93 Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Hvorfor ikke være ærlig fra første stund, sånn at du slipper å stresse unødvendig?
Gjest anonym Skrevet 4. oktober 2011 #3 Skrevet 4. oktober 2011 Hvorfor ikke være ærlig fra første stund, sånn at du slipper å stresse unødvendig? For da er jeg 99% sikker på at jeg ikke hadde fått jobben og dette er en jobb jeg virkelig trenger/vil ha. Jeg tror rett og slett at de ikke hadde tatt sjangsen på å ansette meg. Jeg vet veldig godt med meg selv hva jeg takler/ikke takler i forhold til depresjonen og fant ut at det var en avgjørelse jeg ikke ville legge i noen andres hender
Klematis Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Dersom du krysset riktig og sannferdig i alle rubrikker og det ikke var et felt som het "Oppi andre helseplager som kan påvirke ditt arbeid" eller noe i den duren, kan jeg ikke se at du har løyet på skjemaet? Og da er det vel strengt tatt ikke noe å bli tatt for, uansett om de eventuelt skulle kunne kontakte legen din. Hva arbeidsgiver faktisk har lov til, vet jeg ikke. Men jeg ville tro at de må ha godkjennelse fra deg til å kontakte legen din, men kanskje du gav dem det ved å signere dette papiret (selv om du ikke oppga navn på lege)? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå