Gå til innhold

Sykepleiestudiet 1 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HJELP!

Hvordan klarer dere å ikke gi opp? Det er jo så sinnsykt omfattende og et så utrolig stort pensum man skal forstå?

Jeg har ikke kommet igang før rundt en uke siden,(av diverse grunner) så jeg ligger i tillegg ganske mye etter..

Eksamen er 8 desember, er dette gjennomførbart? Hvordan klarer dere det?

(I tillegg er det jo mange andre både individuelle og gruppeoppgaver som skal gjøres (minst 2-3 på en gang) + legemiddelregningen. (Eksamen i februar)

Jeg er dårlig i matte, og har heller ikke fått begynt på dette, pga jeg føler jeg må prioritere anatomien som kommer først.

Er ganske oppgitt nå.. :sjenert::snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvilken bøker eller hvordan undervisningen deres er lagt opp. Stor forskjell på vanskelighets graden i bøkene.

- Spør hva dere burde fokusere på. Lærere har forskjellig syn på hva som er viktig å fokusere på, så jeg ville startet med å spørre. De store organene er som regel de man får flest spørsmål om . Hjerte, lunge ++

- Notatet, notater, notater. Skriv kortere og kortere notater/stikkord

- Tankekart om hvert enkelt organ. Tegn opp hvordan de fungerer med navn. Under eksamen kan man ofte klare å tenkte tilbake på tegningene å se det for seg.

- Heng opp post it lapper rundt omkring i huset med de latinske navnene :jepp:

- Gjør gamle eksamensoppgaver. Om igjen og om igjen!

- Sett opp en ”uke” plan. Konsentrer deg om for eksempel ett kapittel hver uke. Lær deg ett område grundig før du går videre til neste. Få en ”grov” oversikt til å begynne med, før du går grundigere til verks. Da er det lettere å forstå hvordan alt henger sammen.

Det kan virke helt uoverkommelig, men tror nok du vil se etter hvert at det faktisk ikke er så komplisert. Skjønner man hvordan ett organ fungerer, er det lettere å forstå neste osv.

Du skal heller ikke være ekspert på alt! Det går ikke an iløpet av noen mnd, men kommer etterhvert :jepp:

Medikament regningen er veldig enkel! Lær deg forskjellige metoder, og deretter velg den som er enklest for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Anonym Bruker over meg! :) Jeg tenker at det er best om du fokuserer fullt og helt på anatomien nå, og venter med matematikken til etter nyttår. Da jeg gikk første året på sykepleien hadde vi anatomi og fysiologieksamen i midten av oktober, så vi hadde ikke noe lengre tid enn det du har nå... Og det gikk helt fint! :) Men det krever målrettet og disiplinert arbeid. :)

Når det gjelder medikamentregninga må jeg si at jeg også var kjempenervøs ettersom jeg gikk ut med kun en 2 i matte fra videregående. Jeg planla å begynne og øve leeenge i forveien, men av diverse grunner begynte jeg ikke før 2-3 uker før prøva. Og det også gikk HELT fint! Stod på 1.forsøk, og skjønte både utregningene og formlene.

Så ikke fortvil, for dette kan du absolutt greie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1. året på sykepleien. Vi har og medikamentregning i Februar. Jeg syns det er kjempe vanskelig og har allerede jobbet mye med det. Gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyskolen jeg gikk på var anatomieksamen en multiple choice oppgave på pcen hjemme. Endte med at mange studenter satt i grupper sammen og tok den. (man kunne velge litt selv når innenfor en kort tidsperiode). Man kunne bruke bøker og alt, men man måtte svare innen ett minutt.

Egentlig helt DUST måte å gjøre det på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyskolen jeg gikk på var anatomieksamen en multiple choice oppgave på pcen hjemme. Endte med at mange studenter satt i grupper sammen og tok den. (man kunne velge litt selv når innenfor en kort tidsperiode). Man kunne bruke bøker og alt, men man måtte svare innen ett minutt.

Egentlig helt DUST måte å gjøre det på....

:hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På høyskolen jeg gikk på var anatomieksamen en multiple choice oppgave på pcen hjemme. Endte med at mange studenter satt i grupper sammen og tok den. (man kunne velge litt selv når innenfor en kort tidsperiode). Man kunne bruke bøker og alt, men man måtte svare innen ett minutt.

Egentlig helt DUST måte å gjøre det på....

Når var det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok bruker du? Jeg brukte Menneskekroppen og syns den er helt genial. Jeg begynte å pugge ca 4 uker før eksamen, og før det var jeg helt lost. Skjønte ingenting. Men det kommer!

Har skolen lagt ut øvingsoppgaver? I så fall er det beste å gjøre disse, om og om og om igjen. De gir også en pekepinn på hva lærerne vil fokusere på i eksamen. Hvis ikke syns jeg tankekart om hvert enkelt organ er en god måte å lære på. Bruk store A3-ark og forskjellige farger på tankekartet.

Men selv om du ikke skjønner noenting nå, og føler at det er uoverkommelig, så er det ikke det. Begynn å pugg, et organ av gangen. Etterhvert forstår du sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sliter med matte, har dere sjekket ut Khan academy? Nå vet jeg ikke hvordan medikamentregning er men han går igjennom mye forskjellig matte, alt fra grunnleggende til mer avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Tusen takk for mange flotte tips! :)

Jeg bruker bøkene "Frisk og syk" av Wyller.

En pakke med tolv bøker. Der 6 av dem er pensum nå det 1 året.

"Det friske mennesket".

Bare leser dere fra perm til perm? Det er så fryktelig mye å lese altså!!!!!!!

Hvor lenge måtte dere lese hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har menneskekroppen... jeg sliter som bare fy, men har lest masse nå den siste uken, og det begynner i hvert fall å løsne... Misunner de som hadde hjemmeeksamen. Vi har 5 timers eksamen... Utrolig at det kan være så stor forskjell fra skole til skole... Men du er definitivt ikke alene som å syntes det er vanskelig...

Jeg lager meg sammendrag av forelesningsnotater og leser på dem, og svarer på oppgaver... orker ikke lese fra perm til perm... tror bare du må ta tiden til hjelp og gjøre så godt du kan... det er min strategi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er irriterende at det er så forskjellige fra skole til skole altså!

Synes retningslinjene og opplegget burde vært like på alle skolene..

Er "menneskekroppen" den de fleste bruker eller? Er det 1 stor bok?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedetfor å lese perm til perm er tipset mitt å lese systematisk om hvert organ og konsentrere deg fullt og helt om det. Notér det viktigste, forklar i egne ord hva organet er og hvilken funksjon det har, tegn organet og hvordan det virker, osv. Deretter gjør du det samme med de andre organene. Jeg husker jeg brukte én dag hvor jeg kun konsentrerte meg om nyrer og urinveier, neste dag satt jeg kun med lungene, osv. Etterhvert så jeg sammenhengen i hvordan kroppen fungerer.

Jeg brukte også Det Friske Mennesket, men jeg vet at noen foretrekker Menneskekroppen fordi den ikke er så "overveldende" som DFM kan se ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg Wyllerbøkene er ganske håpløse fordi det er så MYE. Menneskekroppen dekker det samme pensumet, men som sagt over den ikke like overveldene. Den er konkret og grei.

ikke les fra perm til perm, men konsentrer deg om et organ av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan virke helt uoverkommelig, men tror nok du vil se etter hvert at det faktisk ikke er så komplisert. Skjønner man hvordan ett organ fungerer, er det lettere å forstå neste osv.

Du skal heller ikke være ekspert på alt! Det går ikke an iløpet av noen mnd, men kommer etterhvert :jepp:

Eh jo, det gjør det...er nemlig det vi driver med på medisinstudiet ;) Skjønner ikke hvorfor spl.studentene driver og syter så mye, dere leser jo 1/10 av vårt pensum på dobbelt så lang tid... SLAPP AV!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo, det gjør det...er nemlig det vi driver med på medisinstudiet ;) Skjønner ikke hvorfor spl.studentene driver og syter så mye, dere leser jo 1/10 av vårt pensum på dobbelt så lang tid... SLAPP AV!!

Nå må du klatre ned fra din høye hest.

For det første så har spl studentene en del fag som dere ikke har, og for det andre: Du har selv valgt legestudiet, og at du syntes noe er lett, gir deg ikke rett til å kritisere andre for å si at det er vanskelig.

Vi er forskjellige, og det må vi få lov til å være. Du er heldig som ikke sliter, men du kan ikke mene at alle skal ta ting like lett som deg selv, da vil du bli skuffet i livet :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo, det gjør det...er nemlig det vi driver med på medisinstudiet ;) Skjønner ikke hvorfor spl.studentene driver og syter så mye, dere leser jo 1/10 av vårt pensum på dobbelt så lang tid... SLAPP AV!!

Wow, den kommentaren der vinner du ikke mye mye creds på :P Og om sykepleiestudenter syter mye, så syter hvert fall medisinstudenter 10 ganger mer, hvert fall de jeg kjenner, så da stemmer vel alt med sånn som verden skal være da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo, det gjør det...er nemlig det vi driver med på medisinstudiet ;) Skjønner ikke hvorfor spl.studentene driver og syter så mye, dere leser jo 1/10 av vårt pensum på dobbelt så lang tid... SLAPP AV!!

Etter hva jeg har hørt så har medisinstudenter eksamen etter hvert organsystem, stemmer det?

For det er jo mye bedre. Enn å lese hele anatomiboka også har eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...