Gå til innhold

Vil bli myk! trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett ønske om å bli mer fleksibel/myk. Første målet er spagaten. for deretter klare og strekke beinet rett opp i lufta (visst dere skjønner hva jeg mener hehe) Men trenger råd fra noen spreke folk for og få det til.. akkuratt nå bare varmer jeg opp med lett jogging også tøyer jeg ut med de øvelsene jeg kan. Kom med alle råd dere har (PS: Vil gjerne ha råd fra KUN dere som er myke selv, og ikke dere som sitter hjemme på sofaen stive som stokker og "veit alt" om hvordan det gjøres) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kjempemyk, men jeg jobber med å komme meg ned i spagaten og å være mer tøyelig og bøyelig, og kanskje gjøre noe som

engang ;)

Jeg har lagt om kostholdet mitt til å ikke innholde noe med gluten, sukker eller kumelk i,

og jeg spiser kun vann, mye sunt fett og protein, grønt, frukt, bær, og jeg merker at det er mye lettere å trene og å være myk og smidig i forhold til før.

Det er kanskje noe med at det sunne fettet er med på å smøre leddene og gjør kroppen "mykere", og proteinene er med å å bygge opp kroppen, og jeg tilfører ikke kroppen noe som bryter det ned og gjør det helt ... stivt? :fnise:

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm GODT opp, og hold hver tøyeposisjon i minimum (!!) 1 minutt. Når du holder posisjonen så prøver du å slappe av og puste rolig. Bruk hvert utpust til å slippe deg litt lengre ned, og hvert innpust til å bli vant til den "nye smerten". Dette går bare om du puster rolig.

For å tøye spagaten er det i hovedsak to områder som må tøyes; baksiden av lår og legg, og hofteleddsbøyer og fremre lårmuskel.

Baksiden tøyer du lettest med vanlig "sandwich", dvs sitt på rumpen med beina samlet strakt frem og len deg forover. Prøv å holde ryggen så rett som mulig - målet er at magen skal berøre lårene, ikke at hodet skal det. For ekstra utfordring her flexer du føttene.

For forsiden er det litt vanskeligere for en nybegynner å få tak på musklene når du tøyer. Prøv likevel denne posisjonen: http://dietforsixpack.com/wp-content/uploads/2011/02/stretching1.jpg For ekstra utfordring, bøy opp foten bak og press den mot låret ved hjelp av den motsatte hånden, men pass i så fall på at ikke hoften trekker seg oppover, for da mister du effekten på selve hofteleddsbøyeren.

Og husk det jeg sa om å holde minimum ett minutt og pusteteknikken for å presse lenger ned. Før du vet ordet av det er du slik! http://dontweightaround.files.wordpress.com/2011/09/voshy_stretching-exercises_3zju.jpg

(Hehe, om det bare hadde vært så enkelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Holder det og gjøre disse tøy og bøy øvelsene engang om dagen eller burde jeg gjøre det oftere? :) Føler meg nesten akrobatisk allerede ;-p høhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off det sisste bilde så jo helt groteskt ut omtrent :P Fikk lyst å hjelpe henne opp igjen hihi :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på her, fleksibilitet er mitt mål også nå. Yoga identifiserer i hvert fall mange retninger man kan være overraskende stiv :ler: og har mange fine stillinger.

Selv må jeg få tøyd ut hofteleddsbøyere, samt ønsker å bli bedre til å åpne opp bekkenet eller hva søren de kaller det, altså knærne ut til siden. Fx som i butterfly pose: http://www.yogaexpertise.net/yoga-for-beginners-poses.html.

Ønsker også å skli uproblematisk rett ut i både jente- og guttespagaten, samt å stå i fin bro

:ler:

Antar jeg bare må sette i gang å øve, men lure triks, øvelser, hvor ofte man må holde på, hvor fort det er mulig å vente fremgang osv. alt sånt hadde vært spennende å vite mer om.

Da jeg for tusen år siden trente taekwondo var jo fleksibilitet høyt verdsatt, å da lærte vi å gå så langt ned vi kunne (fx. bakside lår tøying), holde et minutt, deretter spenne mot, altså stramme den muskelen man tøyer i noen sekunder, for så å kunne gå enda dypere ned og holde videre.

En annen øvelse jeg liker er å ligge på ryggen med bena opp mot en vegg, og så føre bena ut til hver sin side. Da tøyer de på en måte seg selv, mens man ligger der og slapper av.

Har også spart på denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4087632.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sinnsykt myk av å drive med ballett. Jeg anbefaler å prøve et par slike øvelser. Men man må selvfølgelig være tålmodig og ta det over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg danset klassisk ballett i mange år, og har nok prøvd det meste av stretching. Det som har gjort absolutt størst forskjell hos meg er yoga. Det er bare et men, og det er at for å få utbytte av yoga bør du nok kjenne kroppen din ganske godt sånn at du kjenner om du gjør ting riktig. På de vanlige treningssentrene jeg har trent yoga har instruktørene vært slappe med korreksjoner.

Ellers for å bare bli mykere så er det ikke så innmari nøye om du gjør akkurat samme som ett eller annet bilde, du kjenner selv om det strekker. Hvis ikke kaster du bort tiden din.

To gode råd som ble nevnt over her er for det første å holde en strekk lenge, minst 1 min. Ser masse jenter på treningssenteret som holder en strekk i bare 10-20 sek. og det inkluderer instruktører! Da blir man ikke mykere. Det andre er å strekke en stund, så stramme muskelen alt du har og så slippe. Da kommer man lengre ned i strekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Her er mine tips:

- Start hver morgen med en varm dusj. Dette varmer kroppen og myker opp musklene. Når du er ferdig med å dusje tøyer du lett hele kroppen (hold hver stilling i ca. 20 sek. Ikke press hardt, bare så det tøyer litt).

- Gjør en Yoga-økt (ca. 1 time) minst en gang i uken. Yoga er kjempebra om du vil bli myk!

- Begynn på turn, Yoga, Kampsport, dans, eller lignende kurs/aktiviteter.

- Tøy ordentlig hver gang du trener.

- Ha minst en dag i uka hvor du varmer SKIKKELIG opp, for så å tøye ordentlig. Hold hver stilling i 2-3 minutter! Husk å bytt på å presse hardt og å ikke presse så hardt. Litt vanskelig å forklare; men du skal presse hardt i ca. 20 sek, ikke presse så hardt i 20 sek, presse hardt i 20 sek. osv. pr. stilling.

- Pass på å varm ordentlig opp før du tøyer! Om du er varm minsker sjansen for strekk og skader + du får mere ut av tøyingen. Det går an å tøye selv om du ikke er varm, men da er sjansene for å få skader mye større + at du ikke vil bli noe særlig mykere av det uansett.

- Ikke tøy hardt hver dag, ta en dag fri kanskje en gang i uken.

- Om du har trent veldig hardt og veldig mye styrke, bør du bare tøye lett. Ikke overdriv tøyingen!

- Om du ikke er vant til å tøye mye, bør du begynne forsiktig! Dette gjelder også hvis du er veldig stiv!

- Søk på "stretching" på youtube. Da lærer du masse tøye teknikker!

- Finn en venn å tøye med! Tro meg, det er en stor fordel! Da får du mere motivasjon + at dere kan tøye og presse hverandre! Mange øvelser som passer fint til partner arbeid ;)

- vær tålmodig! Noen blir fortere myke en andre, sånn er det bare! Ikke forvent å komme ned i spagaten med en eneste en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det ofte nok, og gjør det lenge nok, så blir du mykere :) Og: Ikke tøy "hardt" etter å ha kjørt mye styrke. Det er muskelfibrene du skal forlenge, og de er gjerne mørbanka etter styrketrening. Også hjelper det å være god og varm.

Jeg vil anbefale å holde min 10-15 min per øvelse (per fot, if applicable). Høres lenge ut, men det er sånt det blir resultater av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...