Gjest Rosemor Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ble kontaktet av kona til en kreftsyk mann i dag. Hun var helt fortvilet fordi en person innen helsevesenet (ikke primærhelsetjenesten) har anbefalt ham å begynne på alternativ kreftbehandling, og har tilbudt seg å sette dem i forbindelse med en alternativ behandler. De føler seg presset til å prøve, selv om de ikke har økonomi til behandlingen, og heller ikke har ønske om annen behandling enn den tradisjonelle behandlingen han mottar ved radiumhospitalet. Mitt spørsmål i forbindelse med dette, er om det finnes noen etiske retningslinjer i forhold til at helsepersonell, ut over behandlende leger, gir anbefalinger og "henvisninger" til alternative behandlere.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Dette er ikke lovlig. Meg bekjent er det i grenseland når leger anbefaler tranebær mot UVI, og kreftbehandling er under strengere regler. Jeg er noe usikker på hvordan det er om det er uten økonomisk vederlag, og som støttebehandling, men det er uansett langt over streken at helsepersonell presser på noe slikt. Men, helsepersonell skal heller ikke hindre alternativ behandling, og legge til rette for dette når det er ønsket fra bruker. Så det kommer an på hva du legger i ordet formidler. Slik det fremstilles her så er vedkommende godt over på feil side. (Før det blir en debatt om at jeg er negativ til alternativ behandling: Dette er feil. Jeg unngår "skolemedisinen" i den grad det lar seg gjøre, men det er på eget iniativ.) 2
Gjest Rosemor Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Så det kommer an på hva du legger i ordet formidler. Slik det fremstilles her så er vedkommende godt over på feil side. (Før det blir en debatt om at jeg er negativ til alternativ behandling: Dette er feil. Jeg unngår "skolemedisinen" i den grad det lar seg gjøre, men det er på eget iniativ.) Takk for svar, det var det jeg trodde Når det gjelder hva jeg legger i ordet å formidle... Jeg ønsker ikke si for mye, men en person innenfor helsevesenet (la oss for eksempelets skyld si legesekretæren på fastlegens kontor) kjenner til sykdommen, foreslår på eget initiativ alternativ behandling, og sier h*n skal be alternativ behandler kontakte den kreftsyke for å gi mer informasjon. Når den syke mannen takket nei, sa personen noe slikt som "det skader jo ikke å høre hva behandleren har å si, du vil vel gjøre alt for å bli frisk, vil du ikke?" På den måten følte mannen seg presset til å møte behandleren, og evt prøve alternativ behandling, fordi han vil jo prøve alt for å bli frisk... Endret 3. oktober 2011 av Rosemor
Pingting Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Oi, dette var grovt. Det vil si: er du helt sikker på at det var alternativ kreftbehandling hun formidlet? Det er et visst skille på det og å anbefale noen å gå til akupunktur for smerten eller kvalmen. Det er nemlig ikke lov i det hele tatt å drive med alternativ behandling av kreft og andre alvorlige sykdommer i Norge. Det står nedfelt i Lov om alternativ behandling av sykdom mv.: § 7. Behandling av alvorlige sykdommer og lidelser Behandling av andre alvorlige sykdommer og lidelser enn dem som omfattes av § 6, skal heller ikke utøves av andre enn helsepersonell. Andre enn helsepersonell kan likevel utøve behandling som utelukkende har til hensikt å lindre eller dempe symptomer på eller følger av sykdommen eller lidelsen eller bivirkninger av gitt behandling, eller som har som formål å styrke kroppens immunforsvar eller evne til selvhelbredelse. Det legges riktignok til at første ledd ikke gjelder "dersom behandlingen skjer i samarbeid eller samforståelse med pasientens lege, og pasienten er myndig og har samtykkekompetanse etter pasientrettighetsloven § 4-3 første og andre ledd.". Men det var da ikke denne mannens lege som foreslo dette, såvidt jeg skjønte? Videre er ALT helsepersonell forpliktet til å kun henvise til faglig forsvarlige behandlinger. Dette står nedfelt i Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven): Kapittel 2. Krav til helsepersonells yrkesutøvelse § 4. Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient. Alternativ behandling av kreft går ikke på noen måte under "faglig forsvarlig", "nødvendig" eller "medisinske spørsmål". Om det virkelig er alternativ kreftbehandling hun har ment, så er det hårreisende. Mens enkelte av disse metodene er harmløse i seg selv (på kroppen ihvertfall, men ikke på lommeboka) - så er andre potensielt lvsfarlige. For ikke å snakke om at endel alternative behandlere kan finne på å be pasienten om å avstå fra konvensjonell medisinsk behandling. Jeg skjønner at dette ekteparet har mer enn nok å tenke på akkurat nå som han er syk, og at de kanskje ikke har energien til å slå ned på slikt. Og man trenger jo heller ikke lage en kjempesak ut av det - med mindre man vil, selvsagt. Noen kan kanskje kontakte dette legesenteret skriftlig og gi beskjed om at dette ikke er holdbart, med referanse til de aktuelle lovtekstene? Lykke til. Kreft er jævlige saker, jeg håper vennen din klarer å kjempe seg gjennom det! 1
Pingting Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 foreslår på eget initiativ alternativ behandling, og sier h*n skal be alternativ behandler kontakte den kreftsyke for å gi mer informasjon Forøvrig, om den kontakten skjer uten tydelig samtykke fra den syke, så er det jo også et grovt brudd på taushetsplikten! 1
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Takk for svar, det var det jeg trodde Når det gjelder hva jeg legger i ordet å formidle... Jeg ønsker ikke si for mye, men en person innenfor helsevesenet (la oss for eksempelets skyld si legesekretæren på fastlegens kontor) kjenner til sykdommen, foreslår på eget initiativ alternativ behandling, og sier h*n skal be alternativ behandler kontakte den kreftsyke for å gi mer informasjon. Når den syke mannen takket nei, sa personen noe slikt som "det skader jo ikke å høre hva behandleren har å si, du vil vel gjøre alt for å bli frisk, vil du ikke?" På den måten følte mannen seg presset til å møte behandleren, og evt prøve alternativ behandling, fordi han vil jo prøve alt for å bli frisk... Den er drøy ja. Å nevne i farten at "ingefær te kan hjelpe mot kvalmen", eller "det er endel som føler seg litt kvikkere av akupunktur/healing/whatnot" om det faller seg naturlig i samtalen er en ting. Men, å fortsette etter bruker har takket nei er ikke akseptabelt. Og at h'n "truer" med å kontakte behandler selv? Jeg godtar ikke slikt fra mine faste behandlere engang (en healer jeg gikk til anbefalte meg en lege for å få tatt et par blodprøver, den er grei. Om h'n hadde kontaktet legen på mine vegne hadde det vært uakseptabelt), og fra en mer tilfeldig person hadde jeg blitt rasende. Ta kontakt med behandleren det er snakk om først, og nevn for vedkommende at det er noen som er overivrig på reklamefronten. Etter det, overlege el for å få tatt det fra den kanten. 2
Gjest Rosemor Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Takk Pingting og gjest. Det var uten tvil alternativ behandling mot kreften som ble anbefalt, ikke forslag til alternative behandlinger som kunne lindre bivirkninger av cellegift eller stråling. Den syke ga sin tillatelse til at personen kunne sette behandler i kontakt med ham, som sagt følte han seg presset da personen argumenterte som h*n gjorde, det vil derfor ikke være brudd på taushetsplikt. Legene ved radiumhospitalet har god tro på komplett remisjon i løpet av få uker, og forventer at han vil være i remisjon i 5 år, inntil de kan erklære ham frisk, det er derfor ingen grunn til å starte med alternativ behandling nå.
Giacomo_P Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Dersom den som står bak dette er uddannet helsepersonell, er dette strengt ulovlig, særlig med tanke på at det også er blitt udøvet press og manipulasjon overfor angjeldende pasient. Jeg fatter og begriber ikke hvordan noen som er helseuddannet kan få seg til å tro på slikt sludder, og kjender at jeg bliver mektig provosert. Dersom det du skriver medfører riktighed, vilde jeg ikke et øyeblikk nølt med å rapportere det til fylkeslegen (evt.pasientombudet). Jeg vilde ha fulgt nøye med på pasienten, og sørget for at han under alle omstendigheder følger opp den behandling han får fra helsevesenet. Enkelte pasienter bliver så hjernevasket av alternative terapeuter, at de avslutter behandling i sykehus. Da dør de som regel. Ved du hvilken, eller hva slags, alternativ behandling der er snakk om? 1
Gjest Rosemor Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Ved du hvilken, eller hva slags, alternativ behandling der er snakk om? Nei det vet jeg dessverre ikke. Men de har i alle fall blitt enige om å avlyse møtet med den alternative behandleren, og at behandlende lege skal informeres om dette snarest mulig. Så får de se hva de ønsker å gjøre videre. Takk for gode råd forresten... Endret 3. oktober 2011 av Rosemor
Giacomo_P Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Allikevel synes jeg du bør be dem om å vurdere å indrapportere dette (jeg merker at jeg har lyst til å skrive at du skal kreve det). Angjeldende person går sikkert løs på andre pasienter også, og det er ikke sikkert alle er like oppegående som den du kjender. En som har helsefaglig uddannelse, og forfekter slikt, ovenikjøbet presser pasienter til kontakt med kvakksalveren, får fort liv på samvittigheden. I min bok er dette et veldig grovt overtramp av alle etiske grundprinsipper i helsevesenet.
Gjest Rosemor Skrevet 3. oktober 2011 #11 Skrevet 3. oktober 2011 Allikevel synes jeg du bør be dem om å vurdere å indrapportere dette (jeg merker at jeg har lyst til å skrive at du skal kreve det). Angjeldende person går sikkert løs på andre pasienter også, og det er ikke sikkert alle er like oppegående som den du kjender. En som har helsefaglig uddannelse, og forfekter slikt, ovenikjøbet presser pasienter til kontakt med kvakksalveren, får fort liv på samvittigheden. I min bok er dette et veldig grovt overtramp av alle etiske grundprinsipper i helsevesenet. En rapport til fylkeslegen blir nok resultatet, men de trenger nok litt tid for å bestemme seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå