Gå til innhold

Kokebøker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i kokebøker, og har hyllemeter på hyllemeter fylt av dem. Likevel har jeg enda til gode å finne "den ultimate" kokebok.

Lurer på deer andre - hvordan ville din perfekte kokebok være? Er det en type kokebok du føler du savner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Hvor traust den enn er, Ingrid Espelid Hovigs "Den nye rutete kokeboken" er en klassiker som er lagt opp slik jeg ønsker at en kokebok skal være. Gode beskrivelser, basisretter, passe mengde bilder, tidsangivelser, et stort antall retter, basiskunnskap om en mengde matvarer... Den rommer utrolig mye. Skulle jeg hatt kun en kokebok, ville det vært den.

Skrevet

Jeg har også Hovigs kokebok og den dekker det meste. Så har jeg et par bøker for mexicansk, et par for italiensk, et par for poteter, et par for vegetarisk osv.. synes helt ærlig ikke det går an å ha kun én kokebok da det er så gøy å bli inspirert, men hadde nok blitt Hovigs dersom jeg måtte velge. Masse nyttig om baking, steking av kjøtt osv i den også. :)

Skrevet (endret)

Jeg tror det rent fornuftsmessig ville vært Gyldendals store kokebok. På den annen side så kan jeg jo lage de fleste basisrette, og liker å ha kokebøker for å lese, så jeg ville nok valgt en av Nigella Lawson eller en av Jamie Oliver siner...

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg elsker kokebøker! :rodmer:

Jeg har mye forskjellig, f.eks. for thai, indisk osv., men er også veldig glad i kokebøkene til Nigella Lawson (selv om det desverre er mye usunn mat...) og Jamie Oliver. Favoritten til daglig er Familiekokeboken av Alfsen og Gausdal. Der står ALT! Masse fine oppskrifter, både enkle og avanserte, egne guider for risotto- og pastalaging, samt alle mulige sauser, dipper og tilbehør. Jeg synes denne er mer oppdatert enn den rutete kokeboken. Anbefales!

Selv om han ene er onkelen min :)

Skrevet

Jeg elsker kokebøker! :rodmer:

Jeg har mye forskjellig, f.eks. for thai, indisk osv., men er også veldig glad i kokebøkene til Nigella Lawson (selv om det desverre er mye usunn mat...) og Jamie Oliver. Favoritten til daglig er Familiekokeboken av Alfsen og Gausdal. Der står ALT! Masse fine oppskrifter, både enkle og avanserte, egne guider for risotto- og pastalaging, samt alle mulige sauser, dipper og tilbehør. Jeg synes denne er mer oppdatert enn den rutete kokeboken. Anbefales!

Selv om han ene er onkelen min :)

Hvem av dem da? :lur:

Skrevet

Jeg liker veldig godt Joy of Cooking, selv om noen av de morsomste oppskriftene har blitt fjernet (kokt beltedyr bl.a) i de nyeste utgavene. Liker at det blir fortalt litt om de enkelte rettene, tradisjonene og/eller forfatterens personlige historie rundt retten. Nå tror jeg nok at en del av oppskriftene i den boka kunne blitt revidert litt, og kanskje blitt mer "opprinnelige". Alice Toklas' kokebok er jo også morsom, selv om det igrunn blir litt for MYE prat i den, og en del av rettene er litt vanskelige å få til til hverdags uten Ultra i nærheten. I tillegg liker jeg Schønberg Erkens, grundig og omfatter veldig mye forskjellig, men jeg må justere koketid o.l en del da, de kokte grønnsakene lenger før i tida...

Skrevet

For det grunnleggende så liker jeg den rutete kokeboka. Utover det er Stiansen til hverdags en slager.

Skrevet

Espelid Hovig er uunnværlig. Det er aldri sofistikert, men følger man oppskriften blir det alltid vellykket. Så får man heller eksperimentere etterpå.

Ellers er nok Jamie Oliver den jeg stoler mest på. Er alltid superfornøyd med oppskriftene hans. Nigella har noen fantastiske oppskrifter og noen som bare ikke funker.

Skrevet

Jeg slenger meg på "Stiansen til hverdags" er en super kokebok :)

Jeg liker også Nigella Lawson, Jamie Oliver og Rachael Ray, men Nigellas er som en annen sa "hit and miss", og Rachael Rays krever nesten alltid en laaang liste ingredienser og varer man sliter med å få tak i her til lands. Jeg bruker stort sett nettet til å finne oppskrifter, og bbcgoodfood.com er en favoritt!

Skrevet

Jeg tror ikke man kan få tak i den ultimate kokebok. Mat er så mangt, det er så mye forskjellige retninger og fremgangsmåter, at man kan umulig få samlet alt i en bok!

Til hverdags stemmer jeg for Hovigs rutete, den bruker jeg mye. Fikk Schønberg Erken i gave for noen år siden, den er en kuriositet! Veldig interessant å se hvordan syn på husstell og matlagning har endret seg på disse tiårene. Bruker den en del når det kommer til "gammeldagse" ting som sylting, safting, osv.

Boksamlingen Zzyzx linker til er en jeg veldig gjerne kunne ha tenkt meg, som står på innkjøpslisten!

Utover dette har jeg flere som spesialiserer seg på en region eller type kjøkken. Her savner jeg veldig gode eksempler, som regel er disse ikke alltid like gode. F.eks. asiatiske bøker har gjerne de "vestlige variantene" fremfor de variantene som de lokale selv lager og spiser. Tar gjerne imot gode tips her!

Skrevet

Hvordan koke vann av Andreas Viestad er helt uunnværlig for meg.

Skrevet

Love Manuela

men det er vel mer en bakebok kanskje? Blir så fasinert av alt det søte hun lager :)

Jeg fikk en del gamle kokebøker av mormoren til samboeren min, de er spennende.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...