la Flaca Skrevet 4. oktober 2011 #21 Skrevet 4. oktober 2011 Trodde rasekatter generelt var mindre aktive og jaktlystne jeg.
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2011 #22 Skrevet 4. oktober 2011 Trodde rasekatter generelt var mindre aktive og jaktlystne jeg. Det avhenger vel av rasen, gjør det ikke? Jeg tenker at perser, exotic og britisk korthår og er rimelig avslappet (når det gjelder jakt), mens abbyssiner, rex og siameser er ganske aktiv, spesielt hvis den får gå ute.
MaxUflax Skrevet 5. oktober 2011 #23 Skrevet 5. oktober 2011 Hjelpes.. En skal lese mye før ørene detter av ja... Kastrere: Dette utføres på HAN katter ved å ta nøttene på den., Sterilisere: Dette utføres på HUN katter ved at en bryter av eggledere. Altså, man kan ikke sterelisere en hannkatt eller kastrere en hun katt. Dette går jo ut på det samme men heter 2 forskjellige ting da det er hun og han , som selvsagt anatomisk må utføres på forskjellige måter.. Men for all del.. Finner du bjeller på hun katten din er det bare å kasrtrere den også 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #24 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har en pusejente på ca 2 år. Siden hun er adoptert fra dyrebeskyttelsen (for 1,5 år siden) kunne ikke de gi meg nøyaktig (men ganske) sikker alder, og de visste heller ikke "hvor" hun kom fra, sånn opphav osv. Hun er en liten katt, blir nok ikke større heller, mørkegrå med litt hvitt på. Og veldig veldig fin. Det jeg stiller spm til er adferdenHun kan også være ute nesten et døgn i strekk uansett 15 grader minus eller 35 grader pluss. Jeg har hatt en del katter i mitt liv, og jeg har ALDRI verkenEn sett eller hørt om et slikt jaktinnstinkt. Hun er sterilisert, og jeg lurer nå på om jeg skal få henne kastrert (?) om det kunne hjulpet på adferden? En nabo av meg påstår at hun er rasekatt, og at jeg kunne fått mange tusen for kattunger. (Det verken er, eller ville blitt aktuelt å avle) Men hva i alle dager?? Noen av dere som vet noe som kunne vært til hjelp? Er det mulig!?? 1
la Flaca Skrevet 5. oktober 2011 #25 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det avhenger vel av rasen, gjør det ikke? Jeg tenker at perser, exotic og britisk korthår og er rimelig avslappet (når det gjelder jakt), mens abbyssiner, rex og siameser er ganske aktiv, spesielt hvis den får gå ute. Tja, har hatt siameser som utekatt selv og han utmerket seg ikke no spesielt mtp. jakt og å renne ute. Orientalerne er liksom aktive på en annen måte, veldig sosiale og "masete". Nå har jeg sibirkatt, skogkatt altså, og han har enormt gode jaktegenskaper. Men er også veldig glad i sofan, og er inne hver natt til tross for kattedør. Ellers tror jeg en god del instinkter avlet bort i rasekattene generelt. Huskatter har det jo med å avle litt som de vil, og da er det ofte de tøffeste som trekker det lengste strået. Til dere to over meg; Lurt å være litt forsiktig med å henge ut folk, for her er det dere som ikke har gjort leksa deres. Endret 5. oktober 2011 av la Flaca
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2011 #26 Skrevet 5. oktober 2011 Tja, har hatt siameser som utekatt selv og han utmerket seg ikke no spesielt mtp. jakt og å renne ute. Orientalerne er liksom aktive på en annen måte, veldig sosiale og "masete". Nå har jeg sibirkatt, skogkatt altså, og han har enormt gode jaktegenskaper. Men er også veldig glad i sofan, og er inne hver natt til tross for kattedør. Ellers tror jeg en god del instinkter avlet bort i rasekattene generelt. Huskatter har det jo med å avle litt som de vil, og da er det ofte de tøffeste som trekker det lengste strået. Til dere to over meg; Lurt å være litt forsiktig med å henge ut folk, for her er det dere som ikke har gjort leksa deres. Jo, du har vel rett i det. Rexene er også noen gode jegere, men de er allikevel glad i å være inne, spesielt når det er varmt. Ellers signerer jeg det du skrev som jeg uthevet i sitatet.
Rayanne Skrevet 5. oktober 2011 #27 Skrevet 5. oktober 2011 Hjelpes.. En skal lese mye før ørene detter av ja... Du tar feil, man kan kastrere eller sterilisere begge kjønn, uansett art. Kastrering på hanner fjerner testiklene, på hunner fjerner man eggstokker og livmor. Steriliserer man hanner kutter man sædlederne, steriliserer man hunner kutter man egglederne. Og siden det kun er kastrering som forebygger kreft og fjerner parringsadferd er det kun dette som utføres på katter. Men på katter har det oppstått misforståelser, fordi mange, også en del dyrleger, for enkelhets skyld sier kastrere om hanner og sterilisering om hunner, men inngrepet som utføres er klinisk sett kastrering av begge kjønn. Når det gjelder rasekatter og aktivitet forsøker de fleste oppdrettere å avle ned instinkter som gjør katten brysom å ha som innekatt, dvs jakt og høy aktivitet. Dette gjør noe utslag, selv om det selvsagt er store individuelle forskjeller.
MaxUflax Skrevet 5. oktober 2011 #28 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Sterelisere hunkatt er jeg lett med på men å kastrere en hunkatt?? Forklar?? Fjerne kjønsleppene da ellee?? Hehe. Noe mangle for at man kan kastrere en hunkatt vel?? P.S Leste nå over å så det... Jøss, nytt for meg... Flaut... Endret 5. oktober 2011 av AHVH
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå