AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har en pusejente på ca 2 år. Siden hun er adoptert fra dyrebeskyttelsen (for 1,5 år siden) kunne ikke de gi meg nøyaktig (men ganske) sikker alder, og de visste heller ikke "hvor" hun kom fra, sånn opphav osv. Hun er en liten katt, blir nok ikke større heller, mørkegrå med litt hvitt på. Og veldig veldig fin. Det jeg stiller spm til er adferdenHun kan også være ute nesten et døgn i strekk uansett 15 grader minus eller 35 grader pluss. Jeg har hatt en del katter i mitt liv, og jeg har ALDRI verkenEn sett eller hørt om et slikt jaktinnstinkt. Hun er sterilisert, og jeg lurer nå på om jeg skal få henne kastrert (?) om det kunne hjulpet på adferden? En nabo av meg påstår at hun er rasekatt, og at jeg kunne fått mange tusen for kattunger. (Det verken er, eller ville blitt aktuelt å avle) Men hva i alle dager?? Noen av dere som vet noe som kunne vært til hjelp?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har en pusejente på ca 2 år. Siden hun er adoptert fra dyrebeskyttelsen (for 1,5 år siden) kunne ikke de gi meg nøyaktig (men ganske) sikker alder, og de visste heller ikke "hvor" hun kom fra, sånn opphav osv. Hun er en liten katt, blir nok ikke større heller, mørkegrå med litt hvitt på. Og veldig veldig fin. Det jeg stiller spm til er adferden. Hun kan fange opptil 8 mus/fugler etc HVER dag. Fangsten blir sjelden spist. Hun kan også være ute nesten et døgn i strekk uansett 15 grader minus eller 35 grader pluss. Jeg har hatt en del katter i mitt liv, og jeg har ALDRI verkenEn sett eller hørt om et slikt jaktinnstinkt. Hun er sterilisert, og jeg lurer nå på om jeg skal få henne kastrert (?) om det kunne hjulpet på adferden? En nabo av meg påstår at hun er rasekatt, og at jeg kunne fått mange tusen for kattunger. (Det verken er, eller ville blitt aktuelt å avle) Men hva i alle dager?? Noen av dere som vet noe som kunne vært til hjelp? Edit: En setning forsvant fra startinnlegget.... Ts
Gjest Elfrida Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Hva er det du mener er problematisk med atferden hennes? Hvis hun er sterilisert fra dyrebeskyttelsen sin side er det mest sannsynlig at hun egentlig er kastrert. Ring dyrebeskyttelsen og sjekk. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Hva er det du mener er problematisk med atferden hennes? Hvis hun er sterilisert fra dyrebeskyttelsen sin side er det mest sannsynlig at hun egentlig er kastrert. Ring dyrebeskyttelsen og sjekk. Hun er ikke kastrert. Da er arret rundt mage-regionen. Da hun kom hit var hun nettopp blitt sterilisert, og arret var på hofte-regionen. Jeg lurer på om det hadde vært mulig å få henne til å være inne litt mer og jakte litt mindre. Skogen her vi bor blir jo tom... Ingen som vet mer om rase? Hun er også verdens snilleste katt, derimot kjempesint på andre katter, "snakker", og veldig "hente"-lysten på ting som ligger oppi poser eller andre steder.
mocci Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 For meg høres hun ut som en helt normal katt. 2
Capricorn Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Hun er ikke kastrert. Da er arret rundt mage-regionen. Da hun kom hit var hun nettopp blitt sterilisert, og arret var på hofte-regionen. Jeg lurer på om det hadde vært mulig å få henne til å være inne litt mer og jakte litt mindre. Skogen her vi bor blir jo tom... Ingen som vet mer om rase? Hun er også verdens snilleste katt, derimot kjempesint på andre katter, "snakker", og veldig "hente"-lysten på ting som ligger oppi poser eller andre steder. Hvordan ser hun ut da? Det der med pratingen og hente ting i poser høres litt Maine Coon ut.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Ts her. Hun er mørkegrå. Litt hvite flekker under magen, men ellers helt grå. Men en "vanlig" katt jakter da ikke så mye... ?! Da har jeg aldri vært borti "normale" katter i såfall. Hun er også veldig smart. Har feks. måtte låse dører siden hun va liten (men det er vel mer vanlig), hun henter tørkerullen til meg (!!), og er ellers veldig "opplyst"..
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Ts her igjen. Jeg har mange ganger lurt på om det er villkatt i henne, men nå pga oppførsel og spm fra andre, har jeg nå begynt å tenke i andre baner.
Brunhilde Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Hvis katten din er sterilisert så er den også kastrert hvis ikke noe helt spesielt har skjedd. terilisering utføres under full narkose. Hele buken barberes/klippes og det lages et snitt på 5-10 gjennom buken. Livmor og eggstokker fjernes og såret i buken lukkes. Katten får alltid smertestillende medisiner og en injeksjon langtidsvirkende antibiotika før inngrepet starter slik at effekten av disse er gode når katten våkner fra narkosen. Etter inngrepet er det viktig at katten har på seg krage hele tiden. Bli ikke fristet til å ta av kragen før 12 -14 dager er gått og stingene kan fjernes. Stingene kan du gjerne fjerne selv eller du kan få det gjort gratis her hos oss. Det er viktig å sjekke operasjonssåret daglig og vaske over med chlorhexidin eller pyrisept. Er det noe du lurer på er det bare å ta kontakt. Etter steriliseringen må katten holdes inne til stingene er tatt. Dette for at du skal kunne kontrollere såret hver dag, men også fordi det ikke er lurt å sende katten ut med krage på seg. Det er umulig å vite om katten er rasekatt basert på det du skriver, men en ting er rimelig sikkert og det er at det ikke er en maine coon hvis den er spesielt liten. Jeg har også en katt som liker å være ute og som fanger det meste som kan krype og gå. Har aldri tenkt over at det er verken spesiell eller uønsket adferd.
Capricorn Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Ts her. Hun er mørkegrå. Litt hvite flekker under magen, men ellers helt grå. Men en "vanlig" katt jakter da ikke så mye... ?! Da har jeg aldri vært borti "normale" katter i såfall. Hun er også veldig smart. Har feks. måtte låse dører siden hun va liten (men det er vel mer vanlig), hun henter tørkerullen til meg (!!), og er ellers veldig "opplyst".. Fargen sier meg ikke så mye. Er hun langhåret? Større ører enn de fleste katter? Lang, pjuskete hale? Stor? Hvis du googler noen raser så kan du selv finne den rasen hun likner mest på. Edit: Du skrev jo at hun er liten så jeg nå. Endret 3. oktober 2011 av capricorn74
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #11 Skrevet 3. oktober 2011 Hvis katten din er sterilisert så er den også kastrert hvis ikke noe helt spesielt har skjedd. Det er umulig å vite om katten er rasekatt basert på det du skriver, men en ting er rimelig sikkert og det er at det ikke er en maine coon hvis den er spesielt liten. Jeg har også en katt som liker å være ute og som fanger det meste som kan krype og gå. Har aldri tenkt over at det er verken spesiell eller uønsket adferd. Ts her. Ja motsatt da, (det sto et spm tegn bak sterilisering/kastrering i startinnlegget) Jeg har hørt at de blir roligere om de blir sterilisert da (eller motsatt) Hun er nok garantert ikke Maine Coine, har sett på bilder nå, og liten ja, hun er en liten (og hissig) pusekatt. Men ikke misforstå, vær så snill, det er ikke "uønsket" adferd, heller spesiell. Og jeg er bare nyskjerrig på hvor pusen min har opphav fra
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #12 Skrevet 3. oktober 2011 Fargen sier meg ikke så mye. Er hun langhåret? Større ører enn de fleste katter? Lang, pjuskete hale? Stor? Hvis du googler noen raser så kan du selv finne den rasen hun likner mest på. Ja når du nevner det, en i familien sa hun synes hun så så "lang" ut i ansiktet. Ørene er kanskje litt lengre enn på på typiske huskatter. Hun er korthåret, og halen er verken "lengre" eller pjuskete. Ts
Gjest Raindrops Skrevet 3. oktober 2011 #13 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg synes også dette høres helt normalt ut, og som Brunhilde sier så er katten kastrert hvis hun er sterilisert. Om sommeren kommer kattene mine gjerne inn med 7-8 smådyr om dagen, og det er ikke inkludert de dyrene de velger å ikke skryte av til meg. Hele gårdplassen vår ser ut som en krigssone hver sommer, med skjelleter fra mus og fugler overralt. Det er jo litt groteskt, men jeg har aldri sett på det som unormalt, men heller et sunnhetstegn at kattene mine har jaktinstinktet i orden. En ting er iallefall sikkert, og det er at katter har forskjellig personlighet. Noen katter gidder ikke jakte og liker seg best i sofakroken, mens andre elsker å løpe ute både natt og dag. Det er ingenting galt med noen av delene. Jeg kan forsåvidt forstå at du er skuffet hvis du ville ha en kosekatt som bare lå i sofaen å gløttet og fikk kos, men man må bare ta katten man får for det den er
Brunhilde Skrevet 3. oktober 2011 #14 Skrevet 3. oktober 2011 Hun kan jo være en orientalerblanding av noe slag. De er ofte både smarte og aktive. Tror uansett ikke du kan opererer mer på henne, som sagt så fjernes livmoren ved det som kalles sterilisering av hunnkatter, slik at det i realiteten er en kastraksjon som er utført.
Gjest Vampen Skrevet 3. oktober 2011 #15 Skrevet 3. oktober 2011 Det høres akkurat ut som vår katt og hun er 100% streetmix. Huskatter kan helt fint jakte så mye. Ikke alle gjør det, men noen, som vår pusefrøken, gjør det. På det verste kunne hun dukke opp med fangst 5-6 ganger om dagen. Hun tar også det hun kan komme over, fra mus til flaggermus og orm. En katt må altså ikke være rasekatt for å være en ordentlig jeger. Alt det andre du skriver passer også på vår. Hun er ute i all slags vær, noen ganger flere dager i strekk. Hun er også smart, hun åpner dører og finner ut av det meste. Snakker gjør hun også. I tillegg er hun liten av vekst, hun er fullvoksen og veier ikke stort mer enn 2 kg. Vår katt er som sagt ikke noen rasekatt. Det er ikke noe av det du har skrevet som ikke passer like godt på en vanlig huskatt som en rasekatt.
Gjest Vampen Skrevet 3. oktober 2011 #16 Skrevet 3. oktober 2011 Hannkatten vår er forresten lang i ansiktet og har store ører, i den grad at dyrlegen lurte på om han var rasekatt. Men han er altså ikke det, han er også en helt vanlig huskatt. Huskatter kan være så mye, så det er ikke sånn at om noe er litt uvanlig, så er det rasekatt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg synes også dette høres helt normalt ut, og som Brunhilde sier. Jeg kan forsåvidt forstå at du er skuffet hvis du ville ha en kosekatt som bare lå i sofaen å gløttet og fikk kos, men man må bare ta katten man får for det den er Det er hele året, ikke bare sommer. Som sagt, minus 15, kommer fortsatt inn med mengder av dyr.. Jeg er IKKE skuffet over at hun er mye aktiv, jeg har aldri hatt katter som har ligget i sofaen og kost mye. Nyskjerrigheten tar overhånd her, og jeg hadde selvsagt vært glad om hun ikke rekte rundt så mye og fanget så mye, men det er også det. Hun kan jo være en orientalerblanding av noe slag. De er ofte både smarte og aktive. Tror uansett ikke du kan opererer mer på henne, som sagt så fjernes livmoren ved det som kalles sterilisering av hunnkatter, slik at det i realiteten er en kastraksjon som er utført. Ja.. Hun er ikke ulik i uttrykket på noen av bildene, men hun er jo mye mer "huskatt-lik" enn disse. Men en blanding ja.. hm... søkte litt med Google, men fant ingenting om oppførsel.. Ts
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #18 Skrevet 3. oktober 2011 Det høres akkurat ut som vår katt og hun er 100% streetmix. Huskatter kan helt fint jakte så mye. Ikke alle gjør det, men noen, som vår pusefrøken, gjør det. På det verste kunne hun dukke opp med fangst 5-6 ganger om dagen. Hun tar også det hun kan komme over, fra mus til flaggermus og orm. En katt må altså ikke være rasekatt for å være en ordentlig jeger. Alt det andre du skriver passer også på vår. Hun er ute i all slags vær, noen ganger flere dager i strekk. Hun er også smart, hun åpner dører og finner ut av det meste. Snakker gjør hun også. I tillegg er hun liten av vekst, hun er fullvoksen og veier ikke stort mer enn 2 kg. Vår katt er som sagt ikke noen rasekatt. Det er ikke noe av det du har skrevet som ikke passer like godt på en vanlig huskatt som en rasekatt. Ok Så bra å høre vi har like katter Jeg bare lurer som sagt, og jeg vet jo at ingen katter er helt like, så jeg er bare nyskjerrig. Ts
Rayanne Skrevet 4. oktober 2011 #19 Skrevet 4. oktober 2011 Her var det mye rart. Hun er nok kastrert, det er ingen som steriliserer katter, og det hadde heller ikke hatt noen hensikt. Man kastrerer både via hofte/side og mage, det er bare to ulike måter å gjøre det på. Og om hun ikke hadde vært det skal man uansett ikke ha kull på katter fra dyrebeskyttelsen. Sannsynligvis står det i kontrakten at hun ikke skal avles på, og å gjøre det ville være å undergrave DB's arbeid. Om noe er rasekatter mindre aktive, og mindre interessert i å jakte, siden disse egenskapene er noe man forsøker å avle bort på de fleste raser. Huskatter har alltid vært de mest habile jegerne, jaktegenskaper har blitt oppmuntret hos disse, siden de har blitt holdt som nyttedyr. Det er nok bare tilfeldig at de andre kattene du har hatt ikke har vært så interessert. Og det finnes ikke "villkatter" i Norge, bare bortkomne og hjemløse huskatter. Du trenger heller ikke å være redd hun skal tømme skogen, mus og andre smådyr formerer seg i et absurd tempo, så det skjer nok aldri.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #20 Skrevet 4. oktober 2011 Lurer du på om hun er rasekatt fordi hun raser rundt, eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå