Gå til innhold

angst for å jogge

Anbefalte innlegg

Gjest shirelle
Skrevet

dette høres teit ut, men jeg har veldig problemer med å komme meg ut å jogge. føler alltid at folk stirrer på meg når jeg jogger (de gjør sikkert ikke det egentlig men) og jeg blir så stressa. Har en slags sosial angst. Men jeg vil gjerne klare å jogge ute.

joggeruta mi er ved en bil og gangvei, som mange går på. så føler meg veldig exposed. -.-

noen som vil gi meg et spar i ræva? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også slet veldig med dette, og det eneste tipset jeg kan gi deg er egentlig bare å gi faen, selv om det sikkert ikke er det letteste. Eller så kan du jo alltids finne deg en ny rute? I skogen eller på en plass hvor det er flere som er ute å løper. Jeg pleier hvertfall å tenke at JEG er faktisk i aktivitet da, mens de som kjører forbi i biler sitter på ræva. Og det hjelper meg hvertfall litt :)

Gjest shirelle
Skrevet

Jeg klarer å gi faen noen ganger, men er så langt nede for tiden. Tør ikke å gå ut :P Sykt teit men sånn er det.

jeg likte å jogge i skog før, men her jeg har flytta nå er det ikke noen skog i nærheten. Så har bare en lang asfaltvei å jogge på.

Skrevet

Kikker du på folk når de er ute og jogger? Tenker du "fysj, hun kunne trengt å ta av seg 10 kg" hvis en overvektig er ute og jogger? Nei, du blir heller litt misunnelig..

INGEN BRYR SEG om at du er ute og jogger eller hvordan du ser ut. Hvis det er så ille så får du jogge om kvelden, men husk refleksvest.

• Liker 1
Skrevet

kva med å ha ei lydbok eller noko på øyrene, kanskje du gløymer verden rundt deg då?

Gjest shirelle
Skrevet

jeg vet at ingen bryr seg men klarer ikke å tenke det for det.

Skrevet

Sliter med det samme, må psyke meg opp skikkelig om jeg skal jogge et sted hvor det er mye folk, ofte går det bare ikke.

Nå jogger jeg for det meste i skogen, en løype hvor det ikke er mange folk, og jeg velger tidspunkt hvor det er lite folk ute, enten grytidlig eller når jeg vet at folk flest er på jobb på morgenen :)

Gjest shirelle
Skrevet

Skulle ønske det var en skog her. Men de har jo hogd ned alt. Kjedelig å jogge på asfalt og.

Jeg vil hvertfall begynne å jogge tidlig fordi jeg liker å få unnagjort jogginga for dagen tidlig, også er det mindre folk ute da. Så skal prøve å stå opp i 6tida i morgen og jogge.

Skrevet

jeg vet at ingen bryr seg men klarer ikke å tenke det for det.

Jo faktisk. Fordi vi har fått utdelt en hjerne, og ved bruk av denne kan vi iallefall å forsøke å tenke positive tanker. Ikke bare la det fare meg "jeg tør ikke" OK da gjør jeg det ikke. Prøv å stå imot, vi har sterk viljestyrke hvis vi bare leter den frem. Nekt å la deg bli styrt av disse tankene. Nekt å la de ta over hverdagen din, fordi det blir bare værre etterhvert hvis du ikke klarer å stå imot.

Jeg sier ikke dette for å være "slem", men fordi jeg kjenner meg igjen jeg var der for 4 år siden da jeg begynte å jogge. Ikke at alle er like, men jeg bestemte meg for at jeg skulle ikke la disse tankene bestemme om jeg skulle komme meg i form, få bedre helse, klargjøre kroppen til et evt. svangerskap og en god grunn for å bli gammel, fordi jeg er redd for å løpe ute i den frie natur. Du velger selv.

• Liker 1
Gjest shirelle
Skrevet

Ja. Skal prøve alt jeg kan å komme meg ut i morgen tidlig og jogge 5 km. Tror jeg kommer til å klare det :) så må jeg klare å gjøre det 4 ganger hver uke. Eller kanskje bare hver dag.

Skrevet

Ja. Skal prøve alt jeg kan å komme meg ut i morgen tidlig og jogge 5 km. Tror jeg kommer til å klare det :) så må jeg klare å gjøre det 4 ganger hver uke. Eller kanskje bare hver dag.

Ikke begynn for hardt, da slutter du kjapt =) Hvis du ikke er vandt til å jogge, ta litt jogg, litt rask gange +++. Om du starter for sterkt så syens du ikke det er artig lenger.

Dette klarer du! Du kommer til å være veldig stolt av deg selv når du er ferdig, jeg lover!

Skrevet

Jeg hadde det på akkurat samme måten før. Jeg jogget bare i skogen der ingen kunne se meg, og når jeg kom ut på veien igjen, eller det kom noen i mot, så begynte jeg å gå..

Nå gir jeg blaffen. Så det går an å venne seg til det. Du kan jo gjøre sånn som jeg gjorde, at du går litt innimellom til du føler deg 'trygg'. :)

Det samme gjalt forresten vektrommet på treningssenteret. Jeg følte med dum sammen med de store muskelgutta og tenkte de så rart på meg. Men det er jo ikke sånn. Nå liker jeg meg best der!

Så kom igjen, du klarer det! Just do it! :duskedame:

Skrevet

Jo faktisk. Fordi vi har fått utdelt en hjerne, og ved bruk av denne kan vi iallefall å forsøke å tenke positive tanker. Ikke bare la det fare meg "jeg tør ikke" OK da gjør jeg det ikke. Prøv å stå imot, vi har sterk viljestyrke hvis vi bare leter den frem. Nekt å la deg bli styrt av disse tankene. Nekt å la de ta over hverdagen din, fordi det blir bare værre etterhvert hvis du ikke klarer å stå imot.

Jeg sier ikke dette for å være "slem", men fordi jeg kjenner meg igjen jeg var der for 4 år siden da jeg begynte å jogge. Ikke at alle er like, men jeg bestemte meg for at jeg skulle ikke la disse tankene bestemme om jeg skulle komme meg i form, få bedre helse, klargjøre kroppen til et evt. svangerskap og en god grunn for å bli gammel, fordi jeg er redd for å løpe ute i den frie natur. Du velger selv.

Å herregud, ikke kom med den der "bare ta deg sammen og tenk positivt" greia. Dere får det til å høres så innmari enkelt ut, men da vet dere ikke åssen det er. Angst er noe helt annet enn "litt redd for hva andre tenker."

Det er mer enn en gang jeg har gjort meg klar for joggetur, men så klarer jeg ikke gå ut døra på grunn av angsten. Jeg er nummeret fra å kaste opp og klarer ikke. Og du kan tro jeg blir sint på meg selv for at jeg ikke klarer, men sånn er det bare.

Jeg er så sinnsykt glad de gangene jeg faktisk klarer å jogge hele runden jeg har bestemt meg for. Eller de dagene jeg klarer å komme meg på treningssenteret, lenger enn til døra, og har fullført en økt. Ikke kom og si at jeg gir opp lett! Ikke kom og si at det er bare å tenke positivt. For da har du aldri kjempet den kampen. Da vet du ikke hva du snakker om.

• Liker 2
Skrevet

Å herregud, ikke kom med den der "bare ta deg sammen og tenk positivt" greia. Dere får det til å høres så innmari enkelt ut, men da vet dere ikke åssen det er. Angst er noe helt annet enn "litt redd for hva andre tenker."

Det er mer enn en gang jeg har gjort meg klar for joggetur, men så klarer jeg ikke gå ut døra på grunn av angsten. Jeg er nummeret fra å kaste opp og klarer ikke. Og du kan tro jeg blir sint på meg selv for at jeg ikke klarer, men sånn er det bare.

Jeg er så sinnsykt glad de gangene jeg faktisk klarer å jogge hele runden jeg har bestemt meg for. Eller de dagene jeg klarer å komme meg på treningssenteret, lenger enn til døra, og har fullført en økt. Ikke kom og si at jeg gir opp lett! Ikke kom og si at det er bare å tenke positivt. For da har du aldri kjempet den kampen. Da vet du ikke hva du snakker om.

Hvorfor er du så sur? Hvorfor skal din angst ha vært værre enn andres? Hvorfor skal noen alltid si "Du vet ikke hva du snakker om". Hva faen vet du om det? Få hodet ut og se deg litt rundt om i verden. Ikke alle vil la seg kontrollere av angsten, og noen har sterkere vilje enn andre. Da er det lettere, jeg skrev jo også : ikke alle er som meg. Det er sjelden jeg blir irritert, men det er mange som driver med ansvarsfraskrivelse og later som de ikke har fått utdelt egen tankevirksomhet som man kan gjøre noe med. Mener du at du ikke har noe som helst kontroll på dine egne handlinger? Skal man ikke prøve selv å fikse problemet? Bare la det fare med...ja det kan du velge om du vil det, men det som gjorde at jeg til slutt kom meg på butikken og kiosken etter å ha nektet å gå utafor døra i 3 måneder var dette med at jeg jeg visste det bare kom til å gå dårligere.

Hva er feil med at jeg prøver å motivere TS på måten jeg motiverte meg selv ? Er det dumt av meg å forsøke å vise hva som hjalp meg?

Du har ikke fasiten.

• Liker 2
Gjest shirelle
Skrevet

Synes det er fint dere prøver å motivere meg jeg :) Selv om det noen skriver er litt strengt :) Ba jo om et spark i ræva så forventa det kom noe sånt :)

Skal bare spise frokost nå og så skal jeg jogge en liten prøvetur :P Blir bare 3 km og jeg kommer til å ha sting så det blir nok litt gåing og.

• Liker 3
Gjest shirelle
Skrevet

Takk :) Det gikk helt fint :) Veldig kort tur da. Men skal jogge 5 km i morgen ^^

• Liker 1
Skrevet

Jogg når det er mørkt :)

Skrevet

Kjempebra TS!

Husk; du trenger ikke jogge alltid hvis du ikke har lyst, da kan du også ta rask gange! Etterhvert vil du merke at kondisen bedrer seg og da blir det lettere å jogge enda lengre :)

Sett deg enkle mål hvis du har gjennomført f.eks 3 økter på 1 uke, og langtidsmål. Det hjelper å gjennomføre :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...