AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg går i en klasse der flertallet har bokmål som hovedmål. Jeg har nynorsk som hovedmål. Problemet er at læreren drar alle under en kam. Jeg som har nynorsk, får ikke den undervisningen jeg trenger. Vi har alt på bokmål, bortsett fra en liten uke der vi skal lære nynorsk. Og det vi lærer i nynorskuka er jo hovudtrekkene jeg kan som spikret. Dette vil jo ødelegge for meg på eksamen! Hvordan skal jeg gå frem? Har jeg krav? Gjør hun rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agg Skrevet 2. oktober 2011 #2 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ville kontaktet ledelsen og forhørt meg om hva som kan gjøres for å tilrettelegge. Er det mange elever som har nynorsk som hovedmål på skolen? Om det er mange nok på ditt trinn kunne det jo vært mulig med en egen nynorskklasse i norsken, det krever en del fra skolen, og det blir dyrt, men det kan jo være det går.. Ellers har vel du rett til å levere skriftlige arbeider på ditt hovedmål, og få tilbakemeldinger på nynorsken. Om du har rett på pensum på nynorsk vet jeg ikke, men det kan du jo ta opp med ledelsen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 2. oktober 2011 #3 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg går i en klasse der flertallet har bokmål som hovedmål. Jeg har nynorsk som hovedmål. Problemet er at læreren drar alle under en kam. Jeg som har nynorsk, får ikke den undervisningen jeg trenger. Vi har alt på bokmål, bortsett fra en liten uke der vi skal lære nynorsk. Og det vi lærer i nynorskuka er jo hovudtrekkene jeg kan som spikret. Dette vil jo ødelegge for meg på eksamen! Hvordan skal jeg gå frem? Har jeg krav? Gjør hun rett? Vel... Siden du velger å skrive på bokmål her bør du bytte hovedmål. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ville kontaktet ledelsen og forhørt meg om hva som kan gjøres for å tilrettelegge. Er det mange elever som har nynorsk som hovedmål på skolen? Om det er mange nok på ditt trinn kunne det jo vært mulig med en egen nynorskklasse i norsken, det krever en del fra skolen, og det blir dyrt, men det kan jo være det går.. Ellers har vel du rett til å levere skriftlige arbeider på ditt hovedmål, og få tilbakemeldinger på nynorsken. Om du har rett på pensum på nynorsk vet jeg ikke, men det kan du jo ta opp med ledelsen. Lykke til Det er ikke mange nok til å ta de på et trinn nei :/ Føler at jeg klager og virker grinete om jeg klager på dette. Vi er en klasse på 40 stk, og det er en privatskole, så timene er stramme på undervisning. Det er dermed lite tid, og til bry å måtte levere ut "spesialversjon"papirer til meg om du skjønner I tillegg får vi gratisbøker på bokmål. Tviler sterkt på at jeg kan ha rett på dette i bokmål.. Jeg tørr ikke å ta det opp med ledelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Del Skrevet 2. oktober 2011 Vel... Siden du velger å skrive på bokmål her bør du bytte hovedmål. Vel... så usaklig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er ikke mange nok til å ta de på et trinn nei :/ Føler at jeg klager og virker grinete om jeg klager på dette. Vi er en klasse på 40 stk, og det er en privatskole, så timene er stramme på undervisning. Det er dermed lite tid, og til bry å måtte levere ut "spesialversjon"papirer til meg om du skjønner I tillegg får vi gratisbøker på bokmål. Tviler sterkt på at jeg kan ha rett på dette i bokmål.. Jeg tørr ikke å ta det opp med ledelsen I og med at det er en privatskole burde de være temmelig redde for å ikke gi deg undervisningen du trenger. Du har rett på det samme som en bokmålselev, med mindre det er noe i skolereglementet som tilsier at undervisningsmateriale utelukkende tilbys på bokmål. Jeg tror du enten får stå på krava og ikke la deg affisere av at du er til bry, ellers får du bytte hovedmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 2. oktober 2011 #7 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg mener du har rett til å få både bøker og utleverte papirer på nynorsk hvis det er det som er ditt hovedmål. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. oktober 2011 #8 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg går i en klasse der flertallet har bokmål som hovedmål. Jeg har nynorsk som hovedmål. Problemet er at læreren drar alle under en kam. Jeg som har nynorsk, får ikke den undervisningen jeg trenger. Vi har alt på bokmål, bortsett fra en liten uke der vi skal lære nynorsk. Og det vi lærer i nynorskuka er jo hovudtrekkene jeg kan som spikret. Dette vil jo ødelegge for meg på eksamen! Hvordan skal jeg gå frem? Har jeg krav? Gjør hun rett? Men siden du har nynorsk som hovedmål, da kan du det vel ganske godt? Prater du nynorsk(dialekt) eller bokmål? Jeg har alltid pratet bokmål, foreldrene mine og de eldre søskene mine pratet bokmål, men da jeg begynte på skole bodde vi i nynorskland. Her hvor vi bodde pratet de dialekt, men skrev nynorsk. Da ble jeg tvunget til å skrive og lese nynorsk på skolen! Ikke at det gjorde meg noe, men jeg leste og skrev nynorsk, og pratet bokmål. Dette gjør at jeg er supergod i nynorsk OG i bokmål, og da tenker jeg at da må jo du være supergod i bokmål OG nynorsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 2. oktober 2011 #9 Del Skrevet 2. oktober 2011 Å skjære alle over en kam, heter det... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Del Skrevet 2. oktober 2011 Om du har nynorsk som hovedmål og kan det ganske godt, samtidig som at du kan skrive bokmål like godt som alle andre som har bokmål som sidemål, da bør du bytte til bokmål som hovedmål. Da får du mye bedre karakter på nynorsken siden de stiller lavere krav til sidemålet. Og bokmålen, som da blir hovedmålet kan du jo Det gjorde jeg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Del Skrevet 2. oktober 2011 Men siden du har nynorsk som hovedmål, da kan du det vel ganske godt? Prater du nynorsk(dialekt) eller bokmål? Jeg har alltid pratet bokmål, foreldrene mine og de eldre søskene mine pratet bokmål, men da jeg begynte på skole bodde vi i nynorskland. Her hvor vi bodde pratet de dialekt, men skrev nynorsk. Da ble jeg tvunget til å skrive og lese nynorsk på skolen! Ikke at det gjorde meg noe, men jeg leste og skrev nynorsk, og pratet bokmål. Dette gjør at jeg er supergod i nynorsk OG i bokmål, og da tenker jeg at da må jo du være supergod i bokmål OG nynorsk? Jeg snakker nesten ren nynorsklignende dialekt. Har seriøse problemer med å skrive bokmål. Altså, i forhold til nynorsken iallefall. Det er tydeligvis nærmest umulig å forstå for de som har bokmål som hovedmål, at bokmål kan vere vanskeligere enn nynorsk. Arg. Jeg vurderer å skifte hovedmål ja, men føler dette er unødvendig og vil ødelegge karakterene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #12 Del Skrevet 2. oktober 2011 Om du har nynorsk som hovedmål og kan det ganske godt, samtidig som at du kan skrive bokmål like godt som alle andre som har bokmål som sidemål, da bør du bytte til bokmål som hovedmål. Da får du mye bedre karakter på nynorsken siden de stiller lavere krav til sidemålet. Og bokmålen, som da blir hovedmålet kan du jo Det gjorde jeg Jeg kan ikke skrive bokmål like godt som de andre som har bokmål. Generelt blir innholdet i det jeg skriver også dårlig, pga elendig ordforråd på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 3. oktober 2011 #13 Del Skrevet 3. oktober 2011 Vel... så usaklig. Nei! Det ER et viktig poeng. Om en ikke benytter sitt hovedmål i daglig skriftspråk så bør en virkelig gå i seg selv og vurdere om en har korrekt hovedmål på skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 3. oktober 2011 #14 Del Skrevet 3. oktober 2011 Du har rett til å få alle lærebøkene dine på nynorsk. Om dere er flere enn ti elever i klassen som ønsker undervisning på nynorsk, så tror jeg dere har krav på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #15 Del Skrevet 30. januar 2012 Men siden du har nynorsk som hovedmål, da kan du det vel ganske godt? Prater du nynorsk(dialekt) eller bokmål? Jeg har alltid pratet bokmål, foreldrene mine og de eldre søskene mine pratet bokmål, men da jeg begynte på skole bodde vi i nynorskland. Her hvor vi bodde pratet de dialekt, men skrev nynorsk. Da ble jeg tvunget til å skrive og lese nynorsk på skolen! Ikke at det gjorde meg noe, men jeg leste og skrev nynorsk, og pratet bokmål. Dette gjør at jeg er supergod i nynorsk OG i bokmål, og da tenker jeg at da må jo du være supergod i bokmål OG nynorsk? Man kan ikke snakke nynorsk/bokmål!!! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 30. januar 2012 #16 Del Skrevet 30. januar 2012 Men siden du har nynorsk som hovedmål, da kan du det vel ganske godt? Prater du nynorsk(dialekt) eller bokmål? Jeg har alltid pratet bokmål, foreldrene mine og de eldre søskene mine pratet bokmål, men da jeg begynte på skole bodde vi i nynorskland. Her hvor vi bodde pratet de dialekt, men skrev nynorsk. Da ble jeg tvunget til å skrive og lese nynorsk på skolen! Ikke at det gjorde meg noe, men jeg leste og skrev nynorsk, og pratet bokmål. Dette gjør at jeg er supergod i nynorsk OG i bokmål, og da tenker jeg at da må jo du være supergod i bokmål OG nynorsk? Denne uvitenheten her irriterer meg noe så grenseløst. Du snakker ikke bokmål, og det har du aldri gjort heller. Akkurat som jeg ikke snakker nynorsk, og kan aldri gjøre det heller. Man kan ikke snakke hverken bokmål eller nynorsk - det er skriftspråk. Jeg har en dialekt, du har en dialekt. Uansett om du kommer fra tjukkeste Oslo har du en eller annen dialekt. Jeg hadde nynorsk som hovedmål da jeg begynte på vgs, men merket at jeg fort "måtte" bytte. På det nivået kjøpte vi våre egne bøker, og jeg fant mine på nynorsk etter litt leting. Eneste problemet var at jeg fikk prøvene på bokmål, noe som ofte ble til et problem ettersom viktige definisjoner het forskjellige ting på bokmål og nynorsk. Sa i fra til læreren min, men noe ble aldri gjort med det. Endte opp med at jeg byttet hovedmål til bokmål. Var egentlig mye enklere å gjøre det slik - fikk kjempegode karakterer i både nynorsk og bokmål, men var selvsagt litt kjipt. Tror nok jeg hadde brukt nynorsk mer i dag om jeg faktisk hadde fått lov til å bruke det på vgs, for slik det ble mottat der jeg gikk følte jeg absolutt ikke at det ble akseptert - jeg var liksom bare "ekstra arbeid." DU HAR rett på nynorskbøker. Ikke snakk med lærerene dine - snakk med rektor. Bare fortell han/henne at du sliter med å ikke få den undervisningen du trenger, og at du får alt for lite nynorskundervisning. STÅ PÅ! Ikkje gje deg! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 30. januar 2012 #17 Del Skrevet 30. januar 2012 Denne uvitenheten her irriterer meg noe så grenseløst. Du snakker ikke bokmål, og det har du aldri gjort heller. Akkurat som jeg ikke snakker nynorsk, og kan aldri gjøre det heller. Man kan ikke snakke hverken bokmål eller nynorsk - det er skriftspråk. Jeg har en dialekt, du har en dialekt. Uansett om du kommer fra tjukkeste Oslo har du en eller annen dialekt. Jeg hadde nynorsk som hovedmål da jeg begynte på vgs, men merket at jeg fort "måtte" bytte. På det nivået kjøpte vi våre egne bøker, og jeg fant mine på nynorsk etter litt leting. Eneste problemet var at jeg fikk prøvene på bokmål, noe som ofte ble til et problem ettersom viktige definisjoner het forskjellige ting på bokmål og nynorsk. Sa i fra til læreren min, men noe ble aldri gjort med det. Endte opp med at jeg byttet hovedmål til bokmål. Var egentlig mye enklere å gjøre det slik - fikk kjempegode karakterer i både nynorsk og bokmål, men var selvsagt litt kjipt. Tror nok jeg hadde brukt nynorsk mer i dag om jeg faktisk hadde fått lov til å bruke det på vgs, for slik det ble mottat der jeg gikk følte jeg absolutt ikke at det ble akseptert - jeg var liksom bare "ekstra arbeid." DU HAR rett på nynorskbøker. Ikke snakk med lærerene dine - snakk med rektor. Bare fortell han/henne at du sliter med å ikke få den undervisningen du trenger, og at du får alt for lite nynorskundervisning. STÅ PÅ! Ikkje gje deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 30. januar 2012 #18 Del Skrevet 30. januar 2012 det er vel sånn at skoler som holder til der bokmål er skriftspråket, så skal det undervises i bokmål... og omvendt da selvfølgelig. Og hvis du føler deg dårlig til å skrive bokmål... så kan jeg trøste deg med at de fleste som til vanlig skriver bokmål, suger i nynorsk så egentlig burde det vært 50/50 med bokmål og nynorsk i skolen så alle skulle fått lært like mye.... Men nå er det nå sånn at de fleste skriver bokmål..... jeg klarer meg fint med bare bokmål ihvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #19 Del Skrevet 30. januar 2012 Man kan ikke snakke nynorsk/bokmål!!! Joda, bokmål snakker man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #20 Del Skrevet 30. januar 2012 Joda, bokmål snakker man. Nei, det er skriftspråk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå