Cammomille Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er med i en klinisk undersøkelse på en ny type minispiral til kvinner i utgangspunktet under 35 år. Fikk satt inn spiralen på fredag og hadde litt smerter i etterkant av dette fredag og lørdag. Ellers har jeg to tråder (tror det er to) som jeg kan kjenne selv "der inne". Er dette normalt? Og fikk beskjed om at jeg ikke skal bruke tampong fremover. Hørtes merkelig ut! Tilbake på sjekk om en mnd, så blir godt fulgt opp. Har du noen erfaringer du vil dele med meg? Er redd for at samboer skal "stikke" seg under sex bla a. Camilla
vinterspeil Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Hehe, ja din samboer kan nok komme til å stikke seg dersom trådene er for lange. Legen kan klippe trådene.
Klematis Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 På sjekken om en måned vil legen stusse trådene om de stikker for langt ned. Mannen stakk seg på mine rett etter innsetting, men den lirket seg på plass etterhvert og trengte ingen stussing. Første gangen jeg fikk satt inn spiral (hadde ikke født eller vært gravid) hadde jeg litt vondt, som menssmerter, i en uke eller to etterpå. Kunne kjenne at det var noe inni livmora i nesten 3 mnd. Kunne f.eks. stikke til når jeg bøyde meg, og kjente det når jeg fikk orgasme. Men etter det kjente jeg ingenting Andre gang (etter fødsel) kjente jeg ikke noe etter første dagen. Tror jeg fikk beskjed om å ikke bruke tampong de første ukene, men har hørt om andre som har fått beskjed om å ikke bruke så lenge de har spiral. Nå var det ikke et problem for meg uansett, for jeg hadde ikke mens så lenge jeg hadde spiralen inne. Mulig du kan begynne å bruke igjen etter kontrollen og de har sjekket at ikke trådene er for lange? I starten er det vel infeksjonsfaren som er problemet (fikk også beskjed om å ikke gå i svømmehall de første ukene), mens etterhvert kan det være at trådene henger seg opp i tampongen og du dermed kan dra den ut. Unngå tampong til du skal på kontroll og spør da.
Gjest Spinell Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Trådene er enden av spiralen, og brukes av legen når den skal fjernes. Vær forsiktig første gangen dere har sex etter at du har fått satt inn spiralen, slik at han ikke stikker seg veldig. Skulle han kjenne trådene kontakter du legen med en gang slik at de kan klippes. Det er riktig at man ikke skal bruke tampong, men det er ikke sikkert at blir noe problem. Jeg blør så lite etter at jeg fikk satt inn hormonspiral at tampong har vært helt uaktuelt. Et truseinnlegg holder i massevis. Årsaken til at man ikke skal bruke tampong er økt fare for infeksjoner.
Jolene Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Trådene er endene av spiralen, så dette er ikke noe du skal bekymre deg over. Ja, mannen din kan merke noe til dette under sex, men er det mer enn at han "kjenner" de, bør du snakke med legen din om dette. Selv fikk jeg satt inn hormonsiral som 18-åring. Hadde mensen i to uker etterpå med kraftige blødninger og smerter, etter dette hadde jeg mensen hver måned med reduserte smerter. For min del er dette den beste prevansjon, jeg får mindre smerter, trenger ikke unødvendige piller (p-piller) som jeg får migrene av samt slipper kondom (er i fast forhold). tamponger brukte jeg ikke den første tiden, men legen min sa at det ikke skulle være noe problemer med dette senere. Underlivet blir veldig sårt etter å ha satt inn en spiral, samt at en ikke skal få unødvendige bakterier opp der med en gang. Håper dette var til hjelp for deg, bare å spørre
Cammomille Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. oktober 2011 Takk for opplysende svar jenter! Det har beroliget meg veldig. Tror vi skal prøve oss i kveld, også får vi håpe han ikke får skrekken hvis det skulle føles som kaktus "inni der". Ellers håper jeg at jeg skal miste blødningene. Blør til vanlig veldig lite, en dag med mini-tampong også truseinnlegg for resten. Nå kjenner jeg det ikke i det hele tatt, bare trådene hvis jeg stikker inn fingern og kjenner etter. Og det trenger jeg jo ikke gjøre hele tiden, så tror nok dette skal gå kjempefint :D Så langt virker det bra, men jeg føler meg litt på dypt vann. Ukjent for meg da jeg har fem år på p-piller bak meg. Camilla
Cammomille Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2011 Ehm, nå har det gått en stund siden jeg fikk satt inn spiralen, og jeg tenkte jeg skulle kjenne etter hvordan den satt.. Tråden er blitt sikkert tre cm kortere. Før var de halve pekefingeren lang kanskje, men nå er det bare såvidt jeg kan kjenne tuppene ut av livmorhalsen. Skal på kontroll igjen på fredag om en uke, men bør jeg ringe og få den sjekket før det? Har ikke hatt noen smerter, litt etter første gang med sex kun. (det gav seg etter fem min kanskje)..
MsZ Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Ehm, nå har det gått en stund siden jeg fikk satt inn spiralen, og jeg tenkte jeg skulle kjenne etter hvordan den satt.. Tråden er blitt sikkert tre cm kortere. Før var de halve pekefingeren lang kanskje, men nå er det bare såvidt jeg kan kjenne tuppene ut av livmorhalsen. Skal på kontroll igjen på fredag om en uke, men bør jeg ringe og få den sjekket før det? Har ikke hatt noen smerter, litt etter første gang med sex kun. (det gav seg etter fem min kanskje).. Nå har jeg kobberspiral da, men har merket det samme med mine tråder. De var "lange i begynnelsen, og etter hvert ble de kortere (har hatt den i ca tre mnd nå) trodde jeg, men etter å ha "gravd litt" inni der merket jeg at de ikke hade blitt borte, de hadde bare bretter seg oppover og rundt livmortappen veldig greit i og med at mannen ikke kjenner de, og jeg merker de ikke kanksje dine har gjort det samme?
Cammomille Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2011 Altså, jeg kjenner tuppen av de, men samboer gjør ikke.. Og tuppen er ikke spiss, så kan jo hende de bare har brettet seg litt.. Da klapper jeg meg selv litt på skulderen og slapper av til jeg skal på neste kontroll Takk for svar!!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg måtte klippe trådene til spiralen to ganger. Andre gang sa gynekologen "nå får jeg ikke klippet dem kortere". Likevel fikk mannen litt sårt penishode ved sex. Det har heldigvis bedret seg nå, men har vi heftig sex hender det fortsatt at han bli litt sår...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå