AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Min datter på halvannet år er veldig sta. Jeg sliter med å få børste håret hennes når hun har bada, og hun har mye hår som blir til store floker. Neglene får vi ikke lov å klippe lenger, og tennene er det forbudt å pusse. Bleie skal ikke skiftes, og hun skal ikke ha på pysj! Vi klarer som regel alt unntatt å børste håret og klippe neglene, men det er en kamp og det er jo litt slitsomt. Og jeg føler meg som en dårlig mor som ikke får klipt neglene og børsta håret. Er det noen kloke hoder her som har noen tips å komme med?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Håper du får gode råd, jeg sliter med det samme. Å skifte bleieskift er en kamp, hyling og gråting. Når vi skal ut og finne på noe koselig sammen, ender det med krangel. I dag, f.eks, skulle vi på lekeplassen, men hun NEKTET å holde meg i hånda, og når vi går langs trafikkert vei er jeg veldig streng på det, hun kan jo finne på å springe ut i veien... Så blir det dårlig stemning og jeg ender opp med å bære en hylende unge hjem igjen. Synes det meste er slitsomt av aktiviteter med henne akkurat nå. Og jeg har virkelig vært konsekvent og prøvd å sette grenser helt fra første start. Plutselig bryr hun seg ikke om noe ting lenger, når det gjelder grenser. Et mareritt å ha henne i butikken, så det unngår vi såfremt vi kan. Jeg vet ikke om min taktikk har noe for seg - stå på mitt og krangle masse med henne for å vise hvem som er sjef, har noe for seg. Det eneste jeg har oppnådd sålangt er krangling og dårlig stemning. :-(
Gjest Annaires Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Klippe henne kort? Ellers så er dette desverre ganske vanlige kamper. Tannpuss har vi vært nazi på, sånn ellers så vil hun ikke ha pysj er det greit. Neglklipping har vi løst med at hun får på Neglelakk etterpå.
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Man krangler da ikke med små barn?! Man er konsekvent og gjør det som skal gjøres.
Gjest Annaires Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Man krangler da ikke med små barn?! Man er konsekvent og gjør det som skal gjøres. Det er sikkert bare en måte å formulere seg på... 1
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, det håper jeg. Prøv å gjøre ting lystbetont. Jenta mi er to år og jeg sliter med tannpussen. Jeg har ofte måttet tvinge henne. Men nå går det som en lek, fordi hun får fluor etterpå. Hun hater å børste håret, men nå har jeg kjøpt hårbørste med navnet hennes på, pluss spraybalsam, det går også veldig bra nå. Kanskje er det lurt å klippe håret også. La hun få velge mellom to pysjer, kanskje det er enklere da. Klippe neglene kan du enten gjøre når hun sover eller lokke med neglelakk.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Klippe henne kort? Eller bruk masse balsam, gjerne sånn på spray.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Neglelakk på småbarn?! da tar jeg heller kampen med overtalelse/krangel og risikerer dårlig stemning.
Gjest Annaires Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Eller bruk masse balsam, gjerne sånn på spray. Men det hjelper vel ikke om hun ikke vil gre seg?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 her har vi også problemer med å skifte bleier for tiden. Jeg holder han fast til han har rast fra seg, og så går det stort sett bedre. Men jeg føler meg forferdelig slem I dag begynte han å brekke seg fordi han hadde skreket så fælt
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Neglelakk på småbarn?! da tar jeg heller kampen med overtalelse/krangel og risikerer dårlig stemning. Hvorfor det?
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Men det hjelper vel ikke om hun ikke vil gre seg? Det gjør sånn at håret legger seg bedre, kanskje blir det ikke nødvendig å gre henne da, og uansett så lugger det i hvert fall ikke når de grer.
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Ang bleier så er det mye enklere å ta på up and go, spesielt om man nå kjempe for å få på bleie. Den bleien kan de også ta på selv, slik at det blir litt gøy fordi de er så store at de "klarer selv"
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Men det hjelper vel ikke om hun ikke vil gre seg? Det går veldig fort og lugger mye mindre. Og gre henne i badekaret, da merker hun det ikke så godt for da er hun opptatt med andre ting.
Gjest frøken am Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Hvis han nekter her hjemme står vi bare og venter til han ombestemmer seg. Ta så lang tid det vil. Er nøye på det med å leie over veien, og gidder han ikke blir vi stående ved gangfeltet til vi leier. Vil han ikke pusse står vi badet (eller han sitter i fanget) og INGENTING skjer før vi begynner å pusse. Kan selvfølgelig også lokke, synge tannpussesang osv, og han er egentlig veeeldig grei og lett og ha med å gjøre. Men når han sier nei og er litt trassen bare sitter vi og venter på stedet hvil til han skifter mening. Dette gjelder jo selvfølgelig ting som han MÅ - pusse tenner, ha på klær, utesko osv. Ellers er han snart tre og er ganske fornøyd med at han får være med å ta avgjørelser. "Den eller den t-skjorten?" "De eller de uteskoene?" "Gaffel eller skje til middag?" Fungerer flott her
Gjest Eurodice Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Min datter på halvannet år er veldig sta. Jeg sliter med å få børste håret hennes når hun har bada, og hun har mye hår som blir til store floker. Neglene får vi ikke lov å klippe lenger, og tennene er det forbudt å pusse. Bleie skal ikke skiftes, og hun skal ikke ha på pysj! Vi klarer som regel alt unntatt å børste håret og klippe neglene, men det er en kamp og det er jo litt slitsomt. Og jeg føler meg som en dårlig mor som ikke får klipt neglene og børsta håret. Er det noen kloke hoder her som har noen tips å komme med? Les sakte og grundig gjennom det du har skrevet. Din datter er 1 1/2 år, og du sier at du ikke får lov til å gjøre det som er nødvendig. Jeg blir målløs. Når det gjelder håret hennes, kan du klippe henne kort, eller frisøren da. Da blir det mye enklere å stelle. Så kan hun heller få la håret vokse når hun blir noen år eldre og klarer å stelle det selv. Du er mor, og du bestemmer! Alt du skriver om, kan gjøres fort og greit dersom du ikke sitter og "griner" selv. 1
Furstina Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 Ellers er han snart tre og er ganske fornøyd med at han får være med å ta avgjørelser. "Den eller den t-skjorten?" "De eller de uteskoene?" "Gaffel eller skje til middag?" Det är ett bra tips som vi också har använt oss av. Kom i håg att ge BRA val, alltså val som "lurar" barnet att få på sig en tröja. Det är inte ett alternativ att gå ut UTAN skor, men låt barnet välja mellan två praktiska. Andra saker ÄR inte något barnet får välja, då gäller det att inte fråga om det. Man säger INTE: Ska vi bortsta tänderna? Man säger: Nu ska vi bortsta tänderna. Eller ger valet: Vill du borsta tänderna först, eller håret först? På så sätt får de välja lite själv men du får bägge sakerna gjorda. Och så gäller det att INTE ge sig på sådant som inte är valbart. Tänderna SKA borstas. Det bestämmer mamma och pappa.
Furstina Skrevet 3. oktober 2011 #18 Skrevet 3. oktober 2011 Och kom ihåg, att det är genom att trotsa och testa gränser och sin vilja hemma i den trygga miljön där mamma och pappa finns och älskar en som barnet lär sig vad som är OK och inte. Hur jobbigt det än är så är det ett steg i deras utveckling till självständiga individer som ska lära sig samspel med andra människor
Djungelvrål Skrevet 3. oktober 2011 #19 Skrevet 3. oktober 2011 Tannpussing var tvang, måtte legge han i senga og holde armene hans fast mens jeg pussa. Ungen var krakilsk men heller det enn hull i tennene til en 3 åring. Håret bør dere klippe eller at den ene holder barnet mens den andre grer. Pysj bare tok jeg på, mens ungen kjempa imot, enkelt og greit. Leste et tips om man skulle invitere ungen og spørre pent. Det funket med bleieskift. Det var en kamp hver kveld, men da jeg en kveld spurte om hn kunne være så snill å legge seg ned slik at jeg fikk skiftet la han seg ned frivillig. Funket ikke hver kveld da. Bading var også nekt helt til han kom oppi vannet og skjønte han kunne leke der. Men det var glemt til neste bad. Barn skjønner ikke sitt eget beste, hvis det var opp til dem ville de gått for lut og kadt vann. Det er vår jobb og sørge for at de blir matet, vasket, stelt og kledd. Det er noen av de viktigste foreldrejobbene. Ingen har sagt at det å være foreldre er lett. De blir ikke traumatisert av dette, barn trasser noen ganger kun for å trasse. Hva med barn som ikke vil ha på seg vintertøy, skal man la vær?
Mamma1 Skrevet 3. oktober 2011 #20 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg liker ikke tvang med hyling og grining når man ikke trenger å gjøre det på den måten. Det finnes.måter å unngå dette på, mange gode råd i denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå