Gå til innhold

Vond klump i tannkjøttet.


Gjest Silvermist

Anbefalte innlegg

Gjest Silvermist

Når jeg våknet i hadde jeg vondt på venstre siden av ansiktet. En bankende smerte som gikk fra munnen og opp til øyehulen, kjentes ut om som noen hadde slått meg kraftig i ansiktet.

Nå har smerten redusert seg til området under venstre siden av nesen.

Når jeg bruker fingeren til å kjenne inni munnen kan jeg kjenne en rund hoven og ekstremt vond klump over en av jekslene på venstre side. Klumpen ligger helt i toppen av tannjøttet, så langt oppe at den egentlig ikke ligger i tannkjøttet men der det går over i bløtvevet over munnen.

Komplisert forklaring.

Jeg skal selvfølgelig kontakte legen hvis det ikke forsvinner om noen dager, men er det noen som har en idé om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Ja, det har du forsåvidt rett i. Jeg skjønner bare ikke hvordan det skulle oppstå en betennelse der, for det er på en måte over tannkjøttet, i det bløtvevet du kjenner hvis du presser fingeren helt opp over tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du forsåvidt rett i. Jeg skjønner bare ikke hvordan det skulle oppstå en betennelse der, for det er på en måte over tannkjøttet, i det bløtvevet du kjenner hvis du presser fingeren helt opp over tannkjøttet.

Har hatt det slik mange ganger nå. Er betennelse pga visdomstennene som holder på å dukke opp hos meg. Gjør sykt vondt. Jeg kjøper corsodyl på apoteket og skylder med, da går det fort vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Takk for tips AB. :) Da tror jeg at jeg kjøper Cordosyl i morgen og tester det føt jeg evt. konktakter legen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har du nok liden effekt av Corsodyl hvis det virkelig er en byll, men du reduserer nok symptomene noe. Er det mulig for deg å få sett hvordan det ser ud?

Det er nok ganske sikkert en infeksjon, men om det er i en tandrod eller på grund av sår etc. er ikke lett å si ud fra hva du skriver. Hvis det ikke bliver borte i løbet av noen dager, bør du absoludt gå til tandlegen. Jeg vilde kanskje ha vurdert det med det samme, men nå kan jo ikke jeg se eller kjende dette.

Hvis du får feber og frysninger må du i hvert fald kontakte tandlgege eller lege, men så langt er det vel neppe gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å kakk litt i tannen med håndtaket på tannbørsten eller lignende, er dette vondt, kan det være tannrotbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Generelt har du nok liden effekt av Corsodyl hvis det virkelig er en byll, men du reduserer nok symptomene noe. Er det mulig for deg å få sett hvordan det ser ud?

Det er nok ganske sikkert en infeksjon, men om det er i en tandrod eller på grund av sår etc. er ikke lett å si ud fra hva du skriver. Hvis det ikke bliver borte i løbet av noen dager, bør du absoludt gå til tandlegen. Jeg vilde kanskje ha vurdert det med det samme, men nå kan jo ikke jeg se eller kjende dette.

Hvis du får feber og frysninger må du i hvert fald kontakte tandlgege eller lege, men så langt er det vel neppe gått.

Jeg klarer ikke å se hvordan den ser ut da den er så lagt oppe mellom tannkjøttet og bløtvevet som ligger over/utenpå munnen. Men når jeg kjenner på den med fingere kjennes det ut som en liten ball. Den er helt rund, og veldig smertefull å ta/presse på.

Det er altså ikke noe poeng i å konktakte lege, det er sannynligvis en sak for tannlegen? Jeg har tannlegeskrekk.

Jeg har ikke feber eller frysninger, bare vondt.

Prøv å kakk litt i tannen med håndtaket på tannbørsten eller lignende, er dette vondt, kan det være tannrotbetennelse.

Det er er ikke veldig vondt å kakke i tannroten, men kakker jeg på det aktuelle stedet er den meget smertefullt. Skal jeg gradere på en smerteskala fra 1-10 er det 2 å kakke i tannroten og 7 å presse på selve byllen/kulen.

Endret av Silvermist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt snakke med legen din om dette, men sandsynligheden er stor for at han vil henvise deg til tandlegen for å få den drenert. Hvis du synes det er tryggere å gå til legen, er det helt greit å bruke dette som en førstelinje-evaluering.

Hvis du ikke trenger kirurgisk intervensjon (snitting og tømming), kan det være at en enkel antibiotikakur kverker infeksjonen. Men det må vurderes ud fra en visuell inspeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Har fått legetime i dag, så da blir det forhåpentligvis en ordning på det :) Håper jeg slipper å bli henvist til tannlege, har voldsom tannlegeskrekk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest kjent ut! Eg hadde noko liknande over visdomstanna nede, og det kom igjen fleire gongar. Eg trakk nyleg visdomstanna og då var det tydeleg at det hadde vore betennelse der fleire gongar. Kanskje er det eit teikn på at du bør trekke visdomstanna? Eg trur eg ville tatt ein tur til tannlegen. Det er ikkje noko fælt å gå til tannlegen no til dags (dette kjem ifrå ei som også hadde tannlegeskrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg har vært hos legen i dag og fått antibiotika mot byllen og resept på beroligende piller så jeg skal klare å gå til tannlegen. Dette fordi jeg begynte å grine når legen tok opp temaet tannlege.

Jeg klarte til og med å ringe og bestille tannlegetime rett etterpå, og skal inn i morgen kl 14! :) Er litt stolt av meg selv... :sjenert:

Fikk tannlegen anbefalt av legen og en kollega, han skal visst være helt fantastisk for personer med tannlegeskrekk.

Tusen takk for alle fine svar fra dere, setter veldig stor pris på det :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær redd. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for tannleger, men har trukket flere tenner. Tannleger i dag har ganske bra utstyr så du kjenner som regel ingenting. Har hatt full rotfylling uten å kjenne en ting. Så dette går så bra så:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...