O'hara Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Lurer litt her.. Nå er frøkna vår så godt som 10 måneder, og det betyr vel ammeslutt om ett par måneder? Når sluttet du å amme? Og hvordan gjorde du det? Trenger tips og råd fra erfarne mammer
Gjest pysepusen Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Hvorfor må du slutte og amme? Her sluttet han av seg selv da han var elleve måneder. Hadde det vært opp til meg hadde vi fremdeles ammet morgen og kveld et år til.
Klematis Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ammet til Vesla var 1,5. Fra 1 år var det kun morgen og kveld, de siste mnd morgen eller kveld. Jeg sluttet ifm at vi hadde barnevakt helga før 17. mai. Et par dager uten amming der + at det var så upraktisk å amme 17. mai at jeg ikke orket siden det på ingen måte var nødvendig lenger. Vesla spurte etter et par ganger, men godtok annen drikke istedenfor. Så da var det egentlig gjort.
Klematis Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Kan legge til at en av grunnene til at jeg sluttet å amme var at vi startet prøving på nr. 2. Vet at det kan gå an å amme som gravid, men husket hvor ømme puppene var sist så såg ikke for meg det som noe spesielt kos... Endret 2. oktober 2011 av Klematis
O'hara Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg må ikke slutte å amme... Men tenker at det er "normalt" å slutte når de er rundt året? Så, jeg tenkte å forhøre meg litt i forkant.. Og, vi tenker å starte prøvingen på nummer to ganske kjapt grunnet vår høye alder... Edit: Jeg er i utgangspunktet for selvregulering, men vet ikke om jeg er interessert i å ha en 2-3-åring som ammer? Jeg aner ikke? Og jeg er nysgjerrig på andres erfaringer og hvordan andre gjør det, da det beriker meg. Hender ofte at jeg er så smaltanket i mine egne formeninger, så det gjør godt å høre andres erfaringer. Endret 2. oktober 2011 av O'hara
Gjest pysepusen Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Norske myndigheter anbefaler jo amming til ett år, mens WHO anbefaler til to år. Tror man må kjenne litt på hva som er greit for en selv
*Frida* Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg må ikke slutte å amme... Men tenker at det er "normalt" å slutte når de er rundt året? Så, jeg tenkte å forhøre meg litt i forkant.. Og, vi tenker å starte prøvingen på nummer to ganske kjapt grunnet vår høye alder... Edit: Jeg er i utgangspunktet for selvregulering, men vet ikke om jeg er interessert i å ha en 2-3-åring som ammer? Jeg aner ikke? Og jeg er nysgjerrig på andres erfaringer og hvordan andre gjør det, da det beriker meg. Hender ofte at jeg er så smaltanket i mine egne formeninger, så det gjør godt å høre andres erfaringer. Jenta di er 10 månader? Det skjer veldig mykje frå 10 månader til 2-3 år... Eg har akkurat samme erfaring som pysepusen. Jenta slutta av seg sjølv når ho var 11 månader. Ho begynte i barnehage (og eg i jobb) på samme tida, reknar med at det var avgjerande. Kunne tenkt meg å amme morgen og kveld litt lengre, men når eg ikkje tilbydde pupp, var det glømt på et par dagar.
O'hara Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er klar over at det skjer mye mellom 10 måneder og 2-3 år Men jeg liker å være i forkant, og derfor jeg nå hører blant de som er her om hva som er "normalt". Det er uaktuelt å slutte med ammingen før hun er 1 år, om hun ikke vil selv da selvsagt. (Noe jeg ikke tror vil skje.) Samtidig så føler jeg ikke nå at jeg tror jeg vil amme til hun er 2-3 år, men er og klar over at jeg kan endre mening underveis. Derfor, liker godt å høre hvilke erfaringer andre gjør seg
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Eldstemann slutta av seg sjølv rundt 1-årsdagen, då var han ikkje interessert meir. Hadde fram til då amma berre kvar kveld før legging den siste månaden. Minsten var ein skikkeleg puppe-unge, men etter 1 år følte eg at eg hadde "gjort mitt" og ynskja ikkje å amme lengre. Sendte han til faren på overnatting for fyrste gong rundt 1-årsdagen og då gjekk det av seg sjølv. Blei litt mas den fyrste veka, men så gjekk det greitt.
Pupsilure Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg sluttet da han var 12 mnd. Jeg begynte å jobbe igjen da han var ca 9 mnd, og da ble det bare morgen og kveld. Etter en måneds tid ville han ikke ha om kvelden lenger, og etterhvert ville han ikke alltid ha om morgenen heller. Da han begynte i barnehagen som ettåring sluttet jeg likesågodt, for det er mannen som leverer han noen ganger når jeg har kveldsvakt, så jeg får sove litt lenger. Gikk helt greit å slutte, både for meg og han.
-Englefjes- Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg sluttet et par uker før datteren vår fylte ett år. Jeg var rett og slett lei av å amme, og skulle begynne å jobbe igjen i en ny jobb der det fort kunne bli litt reising. Men hovedgrunnen var at jeg hadde lyst til å slutte selv. Jeg trappet gradvis ned over to-tre måneder. Hun var allerede nattavvent. Sluttet med ett og ett dagmåltid, og så ammet jeg bare morgen og kveld en måneds tid. Deretter kuttet jeg amming før legging (flyttet ammingen ut av soverommet før legging i første omgang, slik at ammingen ikke skulle assosieres så sterkt med legging), før jeg til slutt kuttet morgenammingen to-tre uker etter at jeg kuttet kveldsammingen. Jeg synes det var greit å gjøre det på denne måten. Jeg slapp å få masse spreng, og det ble forbausende lite masing om pupp. Jeg kan faktisk ikke huske at det var noe problem i det hele tatt.
lille katt Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Med nr. 1 sluttet jeg på dagen da hun var ca. ett år, fordi jeg skulle begynne på medisiner som var uforenlig med amming. Ammet vel bare morgen og ettermiddag da, og det gikk helt greit å slutte. Med nr. 2 sluttet jeg vel også på dagen da hun var ca. 15 måneder, da gadd jeg ikke mer. Hadde ammet MYE lengre enn jeg ønsket rett og slett for å få ammefri . Helt uproblematisk å bare slutte. Jeg sluttet å amme minstemann etter 3 måneder, men det blir litt på siden av det du lurer på .
*Joyce* Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Lillejenta kuttet ut puppen av seg selv, på dagtid da hun var 14-15 mnd og på natta da hun var 16 mnd. Førstnevnte skjedde ved at hun dyttet puppen tilbake i BHen, og på nattestid satte hun seg plutselig opp i senga og lo da jeg tilbød. Hehe. Jeg var opptatt av hun skulle få styre alt som hadde med amming å gjøre selv, og det gjorde hun da også, til siste slutt.
Honesty Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er av de rare som ammet til to år, fordi frøkna var ekstremt puppegal. På slutten var det nok ikke så mye melk, og kun litt enkelte kvelder, men hun roet seg veldig. Så ble jeg gravid igjen, resten av melken forsvant, og med det interessen. Ikke for det, hun grafser fortsatt veldig på puppen hver gang hun får sjansen, sniker hele armen under genseren osv.
Soul Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ammet til han var to år, da sluttet han av seg selv. Syns du skal gjøre det som passer best for deg og jenta di, ikke tenke på hva andre gjør.
O'hara Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 3. oktober 2011 Lillejenta kuttet ut puppen av seg selv, på dagtid da hun var 14-15 mnd og på natta da hun var 16 mnd. Førstnevnte skjedde ved at hun dyttet puppen tilbake i BHen, og på nattestid satte hun seg plutselig opp i senga og lo da jeg tilbød. Hehe. Jeg var opptatt av hun skulle få styre alt som hadde med amming å gjøre selv, og det gjorde hun da også, til siste slutt. Morsomt! Takker for alle tilbakemeldinger Helt klart, vi kommer til å gjøre det slik det passer seg best for oss begge. Før jeg begynte å amme var jeg sikker på at jeg aldri, aldri kom til å amme offentlig, men det har jeg vært nødt til å gå tilbake på. Så, mulig jeg plutselig ammer til hun er 2-3 også. Synes det er vanskelig å vite hvem det er man gjør det for liksom. Prøver alltid å spørre meg selv om det er for min egen del eller hennes jeg gjør det eller det. Hun er per i dag ikke så god på vanlig mat enda, og jeg prøver å få henne til å spise mest mulig vanlig mat, men det er jammen ikke lett. Samtidig så er jeg litt lei.. Hun spiser meg jo opp... Og klart, ved at hun får nok pupp vil hun nok kanskje ikke heller spise mer vanlig mat? Uansett, godt å høre andres erfaringer og hvordan man gjør ting, mer kunnskap vil, forhåpentligvis, gjøre meg bedre utrustet til å ta egne valg Tusen takk! Hører gjerne fra flere også
SummerJoy Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Første ville ikke ha pupp lenger da hun var 7 mnd, så da sluttet jeg. Hadde en natt med melkespreng, så var det over. Andre ville bare ha pupp på natten fra 7-8 mnd, men da jeg fikk så lite melk at utdrivningsrefleksen ble veeeeldig treg, mast han tålmodigheten helt, og ville ikke ha lenger. Samtidig med det sluttet han å kreve mat på natta. Gikk veldig greit å slutte begge gangene med andre ord. Er litt godt når det er over også. Endret 3. oktober 2011 av SummerJoy
lille katt Skrevet 3. oktober 2011 #18 Skrevet 3. oktober 2011 Synes det er vanskelig å vite hvem det er man gjør det for liksom. Prøver alltid å spørre meg selv om det er for min egen del eller hennes jeg gjør det eller det. Jeg synes absolutt du skal få lov til å gjøre det du vil - for din egen del . Når du nesten har ammet i et år, er det lov å slutte for sin egen del.
snart3barnsmor Skrevet 4. oktober 2011 #19 Skrevet 4. oktober 2011 Dere er så heldig som har melk så lenge Her forsvinner melka mi rundt 6 mnd, men skulle ønske jeg hadde til iallefall barna var 1 år "/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå