Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Mor anmeldt for barnebortføring. Hva skjer videre? Mor tok med sitt barn til ferie i utlandet. Dette var avtalt med far muntlig og alt var greit, men mor finner ut etterhvert at far hadde anmeldt henne for barneborføring! Litt fakta: Mor har hatt hovedomsorgen for banret i snart ni år, det vil si hele livet til ungen. Far har vært veldig vanskelig å samarbeide med og mor har prøvd alt for at samarbeid om samvær skulle bli enkel, men ingenting viste seg for å hjelpe. Far har anmeldt mor før for både barnebortføring (selv om det var innenlands reise og at mor hadde hovedomsrogen da) og omsorgssvik, noe viste seg for å være falsk beskyldring. Far har et personlig problem med mor og bruker barnet deres for å såre henne. Far anklagde mor for å være psykisk ustabil og dermed krevde å få hovedomsorgen til barnet. Litt før sommerferien bestemmer mor seg, etter å ha snakket med familievernkontoret, å overføre hovedomsorgen over til far i tro og håp at dette vil forbedre samarbeide deres og unngå rettsak for barnets skyld. Men da far fikk som han ville, overholdte han ikke avtalen og begynte å nekte mot samvær med deres barn. Far omsbestemmer seg veldig fort, og har en ny mening hver gang, han har mye innflytelse fra sin mor. Det er derfor det er og har vært vanskelig å samarbeide med ham. Hva skjer videre? Har noen erfaring med noe liknende?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Mor har hatt hovedomsorgen for banret i snart ni år, det vil si hele livet til ungen. Far har vært veldig vanskelig å samarbeide med og mor har prøvd alt for at samarbeid om samvær skulle bli enkel, men ingenting viste seg for å hjelpe. Far har anmeldt mor før for både barnebortføring (selv om det var innenlands reise og at mor hadde hovedomsrogen da) og omsorgssvik, noe viste seg for å være falsk beskyldring. Far har et personlig problem med mor og bruker barnet deres for å såre henne. Far anklagde mor for å være psykisk ustabil og dermed krevde å få hovedomsorgen til barnet. Litt før sommerferien bestemmer mor seg, etter å ha snakket med familievernkontoret, å overføre hovedomsorgen over til far i tro og håp at dette vil forbedre samarbeide deres og unngå rettsak for barnets skyld. Men da far fikk som han ville, overholdte han ikke avtalen og begynte å nekte mot samvær med deres barn. Far omsbestemmer seg veldig fort, og har en ny mening hver gang, han har mye innflytelse fra sin mor. Det er derfor det er og har vært vanskelig å samarbeide med ham. Hva skjer videre? Har noen erfaring med noe liknende? Ja, jeg har erfaring med noe liknende - en eks som gjorde alt for å sverte meg i 15 år. Han meldte meg til bv utallige ganger (alle sakene ble henlagt) og fortalte vårt barn de utroligste løgnhistorier om meg og fortalte alle at jeg var psykopat. Men aldri i verden om jeg en eneste gang vurderte å gi ham omsorgen for barnet vår for at vi skulle få fred! 2
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg må innrømme at det er den største feilen jeg gjorde i mitt liv, altså gi ham hovedomsrogen. Men jeg må nevne at avtalen var midlerdig og furtsatt bedre samarbeid. Det er ikke noe godt samarbeid i det hele tatt, og avtalen går ut om en måned. Jeg vil kreve tilbake hoveomsorgen, siden barnet har det best av å bo hos meg. Dette for det første far ikke har egen bolig og bor med sin mor og sin søster, samt kona og deres barn. Og samt en tante. Alle disse menneskene bor på 2 soverom. Mens jeg alene bor på større leilighet. En annen ting er at er det ikke for morens hans sin skyld, ville han aldri klart verken samvær eller omsorg for barnet. For han gjør ingenting for barna. Det er de kvinnelige i hans familie som tar vare på barnet. Et tredje også vesntlig punkt er at avtalen ikke ble overholdt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg må innrømme at det er den største feilen jeg gjorde i mitt liv, altså gi ham hovedomsrogen. Men jeg må nevne at avtalen var midlerdig og furtsatt bedre samarbeid. Det er ikke noe godt samarbeid i det hele tatt, og avtalen går ut om en måned. Jeg vil kreve tilbake hoveomsorgen, siden barnet har det best av å bo hos meg. Dette for det første far ikke har egen bolig og bor med sin mor og sin søster, samt kona og deres barn. Og samt en tante. Alle disse menneskene bor på 2 soverom. Mens jeg alene bor på større leilighet. En annen ting er at er det ikke for morens hans sin skyld, ville han aldri klart verken samvær eller omsorg for barnet. For han gjør ingenting for barna. Det er de kvinnelige i hans familie som tar vare på barnet. Et tredje også vesntlig punkt er at avtalen ikke ble overholdt. Får håpe du får tilbake omsorgen, da. Og sett opp en avtale uten slingringsmonn mtp samvær. Få deg gjerne en advokar og la all kontakt gå gjennom denne. Begrens kontakten ned til et minimum. Jo mindre kontakt du har med mannen, jo lavere blir konfliktnivået. Mitt barn fikk store problemer i oppveksten pga alt bråket. Jeg klarte ikke å begynne å sette grenser for faren før barnet var i tenårene. Han "forandret seg" også en rekke ganger og jeg begynte da å snakke med han igjen, for så å oppleve å han plutselig var sitt gamle jeg igjen og brukte at jeg hadde sagt mot meg. Det er grusomt å ha det slik gjennom hele barnets oppvekst. Jeg gikk bare rundt å gledet meg til barnet ble voksent slik at jeg slapp å ha noe mer med faren å gjøre.
Wildy Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Sørg for å få tilbake hovedomsorgen for barnet. La all kommuinkasjon være skriftlig, og kun hva som er nødvendig. Ta intiativ til megling, og sørg for en krystallklar samværsavtale.
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Får håpe du får tilbake omsorgen, da. Og sett opp en avtale uten slingringsmonn mtp samvær. Få deg gjerne en advokar og la all kontakt gå gjennom denne. Begrens kontakten ned til et minimum. Jo mindre kontakt du har med mannen, jo lavere blir konfliktnivået. Mitt barn fikk store problemer i oppveksten pga alt bråket. Jeg klarte ikke å begynne å sette grenser for faren før barnet var i tenårene. Han "forandret seg" også en rekke ganger og jeg begynte da å snakke med han igjen, for så å oppleve å han plutselig var sitt gamle jeg igjen og brukte at jeg hadde sagt mot meg. Det er grusomt å ha det slik gjennom hele barnets oppvekst. Jeg gikk bare rundt å gledet meg til barnet ble voksent slik at jeg slapp å ha noe mer med faren å gjøre. Jeg håper at sønnen din har det bra og at dere klarte dere tross konflikten. Takk for råd. Tror du at denne anmeldelsen kan ha påvirkning på avgjørelse i barnefordelingssaken? Selv om den mest sannsynlig blir henlagt?
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Sørg for å få tilbake hovedomsorgen for barnet. La all kommuinkasjon være skriftlig, og kun hva som er nødvendig. Ta intiativ til megling, og sørg for en krystallklar samværsavtale. Hvordan?! Jeg har bestilt time hos familivernkontoret, og vi har fått innkalling snart. Men om han sier at han ikke vil gi tilbake hovedomsrogen, blir neste steg retten. Og jeg tror ikke det blir avgjort noe raskt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg håper at sønnen din har det bra og at dere klarte dere tross konflikten. Takk for råd. Tror du at denne anmeldelsen kan ha påvirkning på avgjørelse i barnefordelingssaken? Selv om den mest sannsynlig blir henlagt? Hvis de ser at anmeldelsen er grunnløs så tillegges den ikke vekt i ditt disfavør. Skulle faren ha samvær da du tok med deg barnet og reiste bort? Hvis du har hindret samvær kan det brukes mot deg, for det har du ikke lov til å gjøre. Det går bra med barnet mitt, mot alle odds. Det var en periode da det så veldig svart ut, men det har gått veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Hvordan?! Jeg har bestilt time hos familivernkontoret, og vi har fått innkalling snart. Men om han sier at han ikke vil gi tilbake hovedomsrogen, blir neste steg retten. Og jeg tror ikke det blir avgjort noe raskt. Få deg en advokat som er spesialist i familirett og har erfaring med barnefordelingssaker.
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Hvis de ser at anmeldelsen er grunnløs så tillegges den ikke vekt i ditt disfavør. Skulle faren ha samvær da du tok med deg barnet og reiste bort? Hvis du har hindret samvær kan det brukes mot deg, for det har du ikke lov til å gjøre. Det går bra med barnet mitt, mot alle odds. Det var en periode da det så veldig svart ut, men det har gått veldig bra. Jeg tok med med barnet når det var han som skulle ha samvær, men vi ble enige om det. Jeg skulle ha samvær med barnet i høstfeiren, og jeg ba om en ekstra uke, noe som han sa var greit, men han ombestemmer seg som sagt veldig fort. Han sier noe, så sier han det motsatte når han rådfører seg med sin mor. Jeg er glad på din sønns vegne :-)
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, jeg har erfaring med noe liknende - en eks som gjorde alt for å sverte meg i 15 år. Han meldte meg til bv utallige ganger (alle sakene ble henlagt) og fortalte vårt barn de utroligste løgnhistorier om meg og fortalte alle at jeg var psykopat. Men aldri i verden om jeg en eneste gang vurderte å gi ham omsorgen for barnet vår for at vi skulle få fred! Han sednte barnevernvakten og politet for å hente barnet hos meg, og sa at han var redd at jeg skulle borføre det igjen! Hvorfor i all verden kom vi tilbake da før feiren i det hele tatt var over? Han fikk vite at vi kom tilbake i midten av uken og at barnet gikk på skole (selv om det var innvilget fri), men han kontakter barnevernvaken og politiet først i går?? Hva er det for noe tull? Han sa også at han var bekymret for barnas bosituasjon hos meg da det ikke var noe møbler, senger og slikt hos meg) Barnevernet kom og tok en titt i leiligheten og avkreftet det far sa om manglende møbler. De ringte han og sa at leiligheten så fin ut, og at vi måtte til mekling for å få orden på samværavtale. De rådet meg også at all avtale bør være skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Han sednte barnevernvakten og politet for å hente barnet hos meg, og sa at han var redd at jeg skulle borføre det igjen! Hvorfor i all verden kom vi tilbake da før feiren i det hele tatt var over? Han fikk vite at vi kom tilbake i midten av uken og at barnet gikk på skole (selv om det var innvilget fri), men han kontakter barnevernvaken og politiet først i går?? Hva er det for noe tull? Han sa også at han var bekymret for barnas bosituasjon hos meg da det ikke var noe møbler, senger og slikt hos meg) Barnevernet kom og tok en titt i leiligheten og avkreftet det far sa om manglende møbler. De ringte han og sa at leiligheten så fin ut, og at vi måtte til mekling for å få orden på samværavtale. De rådet meg også at all avtale bør være skriftlig. Ja, alle avtaler og endringer av avtaler må være skriftlig. Når han sender politiet og barneversvakten hjem til deg helt uten grunn så taler det ikke akkurat til din fordel. Husk å be om å få alt skriftlig fra ham. Si at du bare svarer på skrftlige henvendelser.
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, alle avtaler og endringer av avtaler må være skriftlig. Når han sender politiet og barneversvakten hjem til deg helt uten grunn så taler det ikke akkurat til din fordel. Husk å be om å få alt skriftlig fra ham. Si at du bare svarer på skrftlige henvendelser. Hvordan det? Du sier jo selv at når han gjør det helt uten grunn, så hvorfor skal det tale mot meg?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Hvordan det? Du sier jo selv at når han gjør det helt uten grunn, så hvorfor skal det tale mot meg? Beklager, jeg mente selvsagt at det ikke taler til hans fordel.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Foreldre må helt klart bli flinkere til å følge reglene og kunne dokumentere at reglene følges. Det blir helt klart konflikter senere hvis det ikke er mulig å dokumentere at reglene er fulgt i etterkant av hendelsen. Og dette gjelder begge parter. Både mødre og fedre er flinke til å lage konflikter. Derfor bør begge parter gjøre mer mht dokumentasjonen. Å komme med løse påstander etterpå kan ofte skape konflikter selv om en faktisk har retten på sin side om det gjelder omsorg/samvær eller bilkollisjon.
Renapur Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 råder deg til å ta kontakt med en god advokat og ha denne med deg på meklingen. Kan anbefale min. Einar Grape. Drevland og Grape advokatkontor Besøksadresse: Kr.Augustsgt. 12 0164 Oslo Postadresse: Pb. 6936 St. Olavs plass 0130 Oslo Tlf: 22 86 80 80 Fax: 22 86 80 81
Gjest Gjest10 Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 råder deg til å ta kontakt med en god advokat og ha denne med deg på meklingen. Kan anbefale min. Einar Grape. Drevland og Grape advokatkontor Besøksadresse: Kr.Augustsgt. 12 0164 Oslo Postadresse: Pb. 6936 St. Olavs plass 0130 Oslo Tlf: 22 86 80 80 Fax: 22 86 80 81 Tusen takk!
Gjest regine Skrevet 3. oktober 2011 #19 Skrevet 3. oktober 2011 man pleier ikke ta med seg advokat på mekling. Men - du burde definitivt rådføre deg med advokat før du går på mekling. Eller gjør som andre ahr sagt - kun skriftlig kommunikasjon. Dette burde du også hatt i forkant av høstferien, slik at det ikke bare blir "ord mot ord" ifht. hva som har skjedd. En skriftlig avtale bør ligge i bunn - og den bør ikke ha noe rom for skjønn/slingringsmonn. I tillegg loggfører du det som skjer, dvs hva far gjør/sier på tidspunkter. Da framstår du med større troverdighet når du kan tidfeste hva som har skjedd når. Og til slutt: Han blir ikke bedre. Innse det først som sist og bruk tiden og energien din på å etablere en god tilværelse for deg og barnet. Og gjør alt du kan for å få tilbake hovedomsorgen,jeg skjønner i noen grad hvorfor du gjorde det, men syns likevel ikke det var noen klok vurdering for barnet. Sånne mennesker blir ikke enklere å samarbeide med om de får viljen sin - snarere tvert i mot. Så nå må du stå på ditt - her handler det om ditt barns framtid. lykke til!
Renapur Skrevet 3. oktober 2011 #20 Skrevet 3. oktober 2011 det er ikke noe i veien for å ta med seg advokaten sin i mekling når saken er som denne. Har selv gjort det og vet at flere av mine venner har gjort det i kinkie saker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå