Gå til innhold

Barnevernet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en stund startet jeg en tråd om min nabo her på kvinneguiden. Jeg hadde observert diverse ting om min nabo og hennes barn, og vurderte å kontakte barnevernet. Usikkerheten min stoppet meg. Jeg skrev her, og fikk veldig mange svar.

Mange skrev at jeg var en altfor nysgjerrig nabo som burde passe mine egne saker.

Men flere skrev at jeg skulle kontakte barnevernet.

De ble involvert. For en mnd siden fikk jeg en liten oppdatering. Barna skal vekk fra moren. For å sitere personen jeg snakket med; "Det er ingen tvil om at barna har hatt det vondt"

Så, takk til alle dere som svarte meg og sa jeg burde ringe!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet har ikke lov til å diskutere saken med deg, uansett om det var du som meldte fra til de. Den personen som har sagt det til deg, har brutt taushetsplikten sin, og det kan få fatale konsekvenser for den personen.

Men godt det ordner seg for barna

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet har ikke lov til å diskutere saken med deg, uansett om det var du som meldte fra til de. Den personen som har sagt det til deg, har brutt taushetsplikten sin, og det kan få fatale konsekvenser for den personen.

Men godt det ordner seg for barna

Om det er brudd på taushetsplikten kan ikke jeg uttale meg noe om. Pga de involverte og gjennkjenningsfaren vil jeg si minst mulig om saken. Men jeg har vært noe mer involvert i saken enn en enkel tlf samtale.

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at du sier ifra, burde være flere slike naboer! :-)

Skrevet

Du har vært et godt medmenneske for disse barna og du har brukt varslingsPLIKTEN!

Flott at du deler det her inne sånn at alle ser at det nytter OG at det er viktig å varsle BV om man mener barn blir behandlet dårlig.

:klemmer: TAKK for at du bryr deg! :dagens-rose:

• Liker 1
Skrevet

barnevernet har lov å fortelle om det er tiltak satt i verk vis den som tipser oppgir navn og ikke er anonym.dvs at naboen vet det er du som tipset om saken.

Skrevet

Bedre å kontakte barnevernet enn å ikke gjøre det!

Venninna mi har hatt det ganske vanskelig gjennom oppveksten, og først i en alder av 17år flyttet ut til tanta si. Flere voksne som hadde med henne å gjøre gjennom oppveksten sier at det er bra at hun har fått flyttet vekk osv. Venninna mi er skikkelig forbanna for at ingen sa ifra, selvom alle viste hvordan det sto til.

Så jeg vil si det er bedre å si ifra enn å la være!

Skrevet

Jeg synes folk i utgangspunktet bør kontakte barnevernet om vi er usikre ettersom vi pr idag ikke har noen etatat som ivaretar barna. Men vi bør være forsiktig med å si at det var riktig fordi barna nå flyttes ut av hjemmet.

Vi vet at barnevernet gjør feil både mht tiltak og mangel på tiltak. Vi vet også at foreldre gjør feil mht daglig omsorg. Men å påstå at den ene etaten er bedre egnet til å ivareta barna enn foreldrene blir feil PÅ ET GENERELT GRUNNLAG.

Fortsett gjerne å kontakt barnevernet, men ikke gled dere over tiltak eller mangel på dette. For begge grupper gjør feil, noe som betyr at en kan glede seg på feil premisser (om det er barna en tenker på).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...