Gå til innhold

Har noen peiling på Hellig Birma, rasekatt her?

Fremhevede innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, hvis vi i det hele tatt skal ha kull på katten, som vi faktisk ikke har kjøpt enda(!), må jeg ha en veileder. Jeg skrev kun dette om et ønske om kull for å få fram hva skalgs katt vi vil ha... Vi har overhode ikke tenkt å starte et oppdrett! MULIGENS vil vi ha et kull kattunger om noen år. Fordi jeg syns det er en bra erfaring for barn, humanitært. Jeg ønsket ikke en diskusjon om verken omplasserings katter, oppdragelse av barn eller om vi skal ha rasekatt med kull eller ikke med dere!

Igjenn spørr jeg meg selv, hva er dette for et merkelig forum?

Takk for meg, dette ble visst mitt første og SISTE innlegg hos dere!

MAKAN!

Det er mye å lære når det gjelder rasekatter, for alle og enhver.

Skulle du klare å finne en oppdretter som vil selge deg en kose-katt og tillate at denne ikke kastreres (med det formål at barna skal se en kattegraviditet, fødsel og oppvekst) så tror jeg du vil måtte lete en god stund.

De oppdrettere jeg kjenner litt til vil alle "klikke i vinkel" ved tanken.

Signere forøvrig Aurora M. da jeg har nøyaktig de samme erfaringer med hjemløse, grovt mishandlede katters hengivenhet og kjærlighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal kjøpe en Hellig Birma jente og har nå mulighet til å kjøpe en av 3, men er litt usikker og skulle gjerne hatt en "ekspert" mening :)Vi skal ha en kosekatt/familiekatt, men kunne tenke oss å få et kull kattunger om noen år. Altså ikke avling av kattunger for å selge primært, men for kosens skyld og så ungene får oppleve dette.

Hva skal man se etter hos en kattunge?

Tenk deg om. Du får ikke et kull for kosens skyld eller for ungenes skyld. Du får et kull fordi du er overbevist om at dette kullet vil være med på å forbedre rasen. Og hvor god greie har du på HB egentlig?

Skrevet

Ja, hvis vi i det hele tatt skal ha kull på katten, som vi faktisk ikke har kjøpt enda(!), må jeg ha en veileder. Jeg skrev kun dette om et ønske om kull for å få fram hva skalgs katt vi vil ha... Vi har overhode ikke tenkt å starte et oppdrett! MULIGENS vil vi ha et kull kattunger om noen år. Fordi jeg syns det er en bra erfaring for barn, humanitært. Jeg ønsket ikke en diskusjon om verken omplasserings katter, oppdragelse av barn eller om vi skal ha rasekatt med kull eller ikke med dere!

MAKAN!

Dette merkelige forumet er, i likhet med andre forum, sånn at man skriver meningene sine om ting og tang. Skriver du et innlegg får du folks meninger om saken på godt og ondt. Sånn er det ting fungerer på et diskusjonsforum. Det finnes mye uvitenhet om katter og kattehold, og selv om du sier du skal ha veileder og gjøre dette seriøst må du tåle at folk sier sin mening. Beklager, men selv om du bare skal ha ett kull synes jeg du burde tenke deg om. Selv bare ett kull er faktisk avl. Du viderefører gener fra to katter som du kanskje ikke vet nok om. Når til og med oppdretteren anser katten som kosekatt, er det et sikkert tegn på at det ikke er rette katten å avle på, noe som du jo likevel bare ignorerer. Hadde du virkelig tatt oppgaven som katteeier seriøst hadde du tatt til deg rådene du får istedet for å bli fornærmet. Jeg kjenner ikke deg personlig, så i denne saken taler jeg utelukkende kattenes sak og mener du bør tenke deg om.

De fleste Birmaer har godt gemytt og er rolige kosekatter, men selvsagt finnes det noen sære sinnatagger blant dem også. Kosekatter er som oftest nydelige individer og har som oftest bare små skjønnhetsfeil som gjør at de er uønsket i avl. Men vær klar over at i noen tilfeller er det gemyttet som ikke er helt som ønsket, og derfor blir de solgt til lavere pris som kosekatter. Så bare det at du velger en kosekatt som mor til et kull mener jeg er feil utgangspunkt.

Jeg mener du burde velge å enten kjøpe en avlskatt i stamtavle kl 1 og virkelig sette deg inn i avl og genetikk. Det krever mye jobb og penger, og du må søke hjelp fra erfarne oppdrettere. Men det er ihvertfall en fin inngangsport til å lære om avl på rasekatt. Eller så bør du kjøpe en vakker kosekatt med godt gemytt, respektere at den er ansett som uegnet i avl og kastrere den.

Uansett håper jeg du er ærlig med oppdretteren og sier at du tenker å få et kull på katten, for det er overhodet ikke greit å kjøpe en kosekatt og få kull på den uten å ha avtalt det med oppdretteren! Jeg tror i utgangspunktet du vil slite med å finne seriøse oppdrettere som synes det er greit å sette kull på en rasekatt solgt som kosekatt, men man vet jo aldri.

• Liker 1
Skrevet

...Og et lite spørsmål: hva mener du med at du syns det er "en bra erfaring for barn, humanitært" at katten får et kull kattunger?

• Liker 3
Skrevet

MAKAN!

Herlig... Gi blaffen i å registrere stamnavn, gi blaffen i helsetester, i å melde deg inn i katteklubb osv osv... Så kan du selge kattunger uten stamtavle, kattunger som muligens har arvelige sykdommer fordi du ga blaffen i tester...Som oppdretter kan du bli holdt ansvarlig i inntil tre år, og erstatningspliktig om kattungen dør...

Det finnes mange grunner til at vi som er NRR-registrerte oppdrettere har et temmelig strengt regelverk å forholde oss til...

Og si at du synes det er kjempegøy med kattunger, og du velger å fortsette avl, men da seriøst som registrert oppdretter. Da risikerer du at seriøse oppdrettere eller hankatteiere ikke vil ta i deg med ildtang, rasekattmiljøet er lite, og det skal ingenting til for å få et dårlig rykte. Og et dårlig rykte kan det være vanskelig å bli kvitt...

Mulig TS aldri vil lese dette siden hun trakk seg ut som en furten unge. Men om andre, men lignde planer leser denne tråden, og skjønner at planene ikke er særlig smarte, så er det jo alltids noe:)

Avl ER seriøst, man kan ødelegge mye for en rase med uvettig avl, på f.eks feil katter, eller avl på for mange avkom av en katt.

Foreslår at de som har planer om avl leser seg opp, og setter seg inn i hvor mye det krever av både tid, kunnskaper og penger. Seriøs avl er et tapsprosjekt, eller som jeg kaller det, en jævlig dyr hobby. Back yard breederne tjener muligens penger fordi de tar tusenvis for en kattunge uten stamtavle, uten testede foreldre, uten chip/vaksine/helseattest...

Dessverre er det mange uvitende kjøpere, som ikke skjønner at "rasekatten" de har kjøpt kun er en huskatt så lenge den ikke har stamtavle, og er registrert under rasen i NRR, eller andre forbund som TICA e.l.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...